Sv: Anmäla eller inte?
det brukar ju vara så att när hästar fryser eller söker skydd brukar de stå vända med baken mot vinden och så står de i en klunga i flocken så bara de har en flock att söka skydd i så klarar de sig bra och får ha sin vinterpäls kvar.
min islandshäst har gått i varierande vinterhagar i olika stall jag stått i.
det första kunde de gå in i ett skjul, där inne stod de ibland men oftast när det är varmt och de vill ta skydd från mygg och knott och värmen.
på vintern står de gärna ute när det blåser som värst med ett värmande vintersnötäcke på ryggen.
men som sagt de står tätt så det är viktigt att de har en flock.
andra ställe var hagen jättestor och väldigt mkt hästar, de kunde gå in i boxarna bakifrån stallet om de ville där vattnet även fanns där inne stod de i princip bara för att tigga mat.
de hade dock fri tillgång på ensilage vilket oxå är en mkt viktig grundsten, att hästarna har mat att tugga på=håller då värmen bättre.
de hade oxå mkt skog där de stod.
stallet efter det hade en stor tät granskog där hästarna stod men extremt sällan annars stod de mitt ute i blåsten i en liten klunga och hade det gott. de trivs i sin naturliga miljö det är bara att inse
i naturen finns väl inget människor byggd vinskydd/ligghall eller?
då sökte hästarna naturliga skydd som de är trygga med.
har man inte ett enda träd i hagen och hästen går själv med väldigt lite mat, ja då hade jag med anmält om den inte fått gå in i en box emellanåt på natten kanske...grejen är väl den att man skall anmäla om hästarna går ensamma för det får de väl inte nufötiden heller och det kallar jag mer djuplågeri än att hästarna inte har ett byggt vindskydd men varann och naturen istället.
i mitt nuvaranade stall går min häst på lösdift med en annan islandshäst, lite lite hästar kan jag känna men hagen är lagom stor för dem med bra träd att ta skydd vid + att de har en lada att gå in i så da har vindskydd.
de står där mest när det är varm och myggigt.
om det spöregnar flera dagar så verkar iaf min häst stå så stilla det bara går så att regnet inte går ner till huden, då står han och väntar ut regnet ute fast han hade kunnat gå in i lösdriften.
ibland får de mat där inne men oftast bajsar de bara där.