Anmäla eller inte?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 239
Sv: Anmäla eller inte?

Är hästantalet fler än 4 krävs dessutom att denna är förprövad och godkänd av Länsstyrelsen.

Jag tycker att man kan meddela kommunen om vad man sett.

Men vad gör man om stället redan ÄR anmält?
Inspektion gjorts, djurägaren har fått ultimatum att ordna med riktig ligghall för alla hästar, ordna med ordentliga stängsel och annat MEN trots det händer inget mer?

Hästarna står fortfarande i sin skogshage, knäna upp i lera och utan torr liggplats.?

VAD gör man då?

För kommunen verkar inte bry sig alls!

DU ringer in och berättar vad DU har sett.

Vet de vem du menar så har de forhoppningsvis lite fakta.

Tar de det som en ny anmälan så borde det ju skyndas på lite.

DU ringer in och berättar vad DU har sett.

Vet de vem du menar så har de forhoppningsvis lite fakta.

Tar de det som en ny anmälan så borde det ju skyndas på lite.

Tror du inte att det gjorts X antal gånger redan?

För det har det, av många olika personer, flera av dom känner inte ens till varandra, det rings även in anmälan om hästarnas förhållanden av enbart tillfälliga förbipasserade, men inte händer det ett smack alls.

Där går hästar, stora som små, gamla som gatan och föl, hingstar och ston om vartannat och de vindskydd de har i sin minimala hage är granar och tallar.

Någon pratade visst om att detta skulle vara NH...
Jojo, Naturligt ska det visst vara, men jag hänger inte med i svängarna av det "moderna".

Är för mer traditionell hästhållning.

Kommunen bryr sig föga.

Det är ju bara att ta exemplet i närheten med kossorna som VERKLIGEN vanvårdats i många år, dit åker dom och konstaterar fakta men sen gjordes inget mer.

det brukar ju vara så att när hästar fryser eller söker skydd brukar de stå vända med baken mot vinden och så står de i en klunga i flocken så bara de har en flock att söka skydd i så klarar de sig bra och får ha sin vinterpäls kvar.

min islandshäst har gått i varierande vinterhagar i olika stall jag stått i.

det första kunde de gå in i ett skjul, där inne stod de ibland men oftast när det är varmt och de vill ta skydd från mygg och knott och värmen.

på vintern står de gärna ute när det blåser som värst med ett värmande vintersnötäcke på ryggen.
men som sagt de står tätt så det är viktigt att de har en flock.

andra ställe var hagen jättestor och väldigt mkt hästar, de kunde gå in i boxarna bakifrån stallet om de ville där vattnet även fanns där inne stod de i princip bara för att tigga mat.
de hade dock fri tillgång på ensilage vilket oxå är en mkt viktig grundsten, att hästarna har mat att tugga på=håller då värmen bättre.
de hade oxå mkt skog där de stod.

stallet efter det hade en stor tät granskog där hästarna stod men extremt sällan annars stod de mitt ute i blåsten i en liten klunga och hade det gott. de trivs i sin naturliga miljö det är bara att inse:)

i naturen finns väl inget människor byggd vinskydd/ligghall eller?
då sökte hästarna naturliga skydd som de är trygga med.

har man inte ett enda träd i hagen och hästen går själv med väldigt lite mat, ja då hade jag med anmält om den inte fått gå in i en box emellanåt på natten kanske...grejen är väl den att man skall anmäla om hästarna går ensamma för det får de väl inte nufötiden heller och det kallar jag mer djuplågeri än att hästarna inte har ett byggt vindskydd men varann och naturen istället.

i mitt nuvaranade stall går min häst på lösdift med en annan islandshäst, lite lite hästar kan jag känna men hagen är lagom stor för dem med bra träd att ta skydd vid + att de har en lada att gå in i så da har vindskydd.

de står där mest när det är varm och myggigt.

om det spöregnar flera dagar så verkar iaf min häst stå så stilla det bara går så att regnet inte går ner till huden, då står han och väntar ut regnet ute fast han hade kunnat gå in i lösdriften.

ibland får de mat där inne men oftast bajsar de bara där.

Om allt såg OK ut för övrigt, och enda "felet" var att hästarna inte hade vindskydd, då hade jag inte anmält. Men om "vindskyddsbristen" bara var en del i en hästhållning som jag även för övrigt såg som tveksam, då hade jag anmält.

Och jo, jag vet precis vad lagen ställer för krav. Men det är inte min uppgift att se till att folk följer lagen, utan jag hade följt mitt eget förnuft och endast anmält om jag ansåg att hästarna for illa.

Du frågar hur illa hästarna far av detta. Jag skulle vilja påstå att det till stor del beror på hur mycket de har att äta. Islandshästar som mår bra och får tillräckligt med grovfoder (eller rent av fri tillgång) fryser inte i första taget...

Blanda inte in NH i det där. NH är INTE vanskötsel av hästar :mad:

Nä, naturligtvis inte av alla, självklart! Många är säkert alldeles seriösa i vad de gör.

Men oavsett vad alla NH utövare tycker och anser så är det faktiskt på det viset att just termen NH används MYCKET ofta på ställen där hästägarens tunna plånbok styr hur deras hästar får tillbringa sina liv.

Det är bara att ta sig en titt ute på landsbygden och i skogarna, Naturligt ska det vara, hästar är inte skapta för att stå i stall, inte skapta för att ha skor osv i oändlighet.

Tyvärr är det väl så att just NH har blivit vansinnigt poppis, det anammar de som egentligen borde ha häst alls!

Att deras definition av NH inte alls stämmer överens med vad det egentligen är, så är det naturligtvis.

Hur som helst så är det för jävligt!

JAg svarar alla:

Ägarna har tidigare fått på hälsning angående vindskyddsfrågan. Det var då detta vindskydd spikades upp, som någon dag efter blåste om kull.

Dessutom står två av hästarna med rakad underdelen av halsen och ner till frambenen.

Anledningen till att jag inte går och frågar är att jag inte vill komma i dålig dager hos dom. JAg har inte så mycket med dom o göra igentligen men i hejar ju på varandra och så. Snackar jag om detta med dom och det sedan visar sig att dom får en anmälan på sig så vet dom ju att det är jag som är anmälaren trotts att det är anonymt.

JAg vet att hästarna på island kanske inte har vindskydd.
INte hästarna på Lojsta heller men dom har träd ialla fall att skydda sig under. Men den som har sett dessa hästar på Lojsta när dom tar in dom på sommaren för premiering skulle grina.:cry: Det gorde iaf jag för i sådant dåligt skick var många av hästarna. HAde det varit en privatperson hade den blivit anmäld.

Frågan är hur pass mycket dom lider igentligen och om man hade haft samma tanke om det inte hade funnits en lag.

Just denna fråga ställer jag mej oxå.
Hästhållningen är bra för övrigt. Hästarna ser fina ut men jag har inte kommit så nära ioförsig. Det finns ju mycket päls.

Men fri tillgång av grovfoder har dom aldrig haft. Dom fodras högst 3 gånger dag och går till största delen av dygnet tan något att tugga på. Jag åker förbi där varje dag, olika tidpunkter och väldigt , väldigt sällan ser jag dom stå och tugga på en tapp grovfoder. Lite underligt tycker jag. Och detta hänger jag upp mej på.

Skulle det vara stora fel så tror jag inte att den inackorderade hästen skulle vara kvar.

nybyggt vindskydd eller inte spelar mej ingen roll men stå ute på en kal åker där det blåser största delen av vintern utan några träd så långt ögat når äns utanför hagen. :confused:
Ingen fri tillgång av grovfoder heller och två är delvis rakad?

Har själv några på lösdrift samt hästar med vindskydd i vanliga hagar och dom använder sitt hus ganska mycket.

Själv trodde jag att det var hästarna som var fryssna och pjöskiga men dom kanske är helt normala ändå:idea:

nybyggt vindskydd eller inte spelar mej ingen roll men stå ute på en kal åker där det blåser största delen av vintern utan några träd så långt ögat når äns utanför hagen. :confused:
Ingen fri tillgång av grovfoder heller och två är delvis rakad?

alltså det spelar ju oxå in hur stor flocken är?

om det är en flock på tex 10hästar så tar de skydd av varandra.
naturligt finns ju inga byggda vinskydd till hästar de är dessutom stäppdjur=lever där det inte finns mkt naturliga vindskydd såsom träd.
så dör gör de ju knappas, plågas gör de nog egentligen inte heller folk kommer på så mkt nuförtiden, hur naturligt är det tex med täcke på hästar:crazy:

klipper man dem så är det en annan sak för då har man påverkat naturens gång då måste man åtgärda på nåt sätt.

men klipper man tex bara halsen så tycker jag de klarar sig utan täcke, jag hade min utan täcke iaf och jag såg han aldrig stå och frysa och han hade utfodrning 3 gånger/dag.

nej helst ska de ju ha fri tillgång på grovfoder men i det fria så finns heller inte fri tillgång på mat under vinter, de får de ofta ta hjälp av varandra för att hålla värmen och ibland naturligt "svälta" (läste detta i senaste ridsport tror jag det var) hästar skall ju naturligt äta upp sig under sommaren för att under vintern ha en mer svältperiod.
i fångenskap får hästarna aldrig utlopp för "svälten" vilket bidrar till många olika bieffekter.

alltså det spelar ju oxå in hur stor flocken är?

om det är en flock på tex 10hästar så tar de skydd av varandra.
naturligt finns ju inga byggda vinskydd till hästar de är dessutom stäppdjur=lever där det inte finns mkt naturliga vindskydd såsom träd.
så dör gör de ju knappas, plågas gör de nog egentligen inte heller folk kommer på så mkt nuförtiden, hur naturligt är det tex med täcke på hästar:crazy:
.

Fast vindskyddet ska ju erbjuda både vindskydd o torr liggplats. Även om hästar bara behöver en lite stunds djupsömn i liggande läge så är den stunden viktig. Så viktig att det är lag på att man ska ha det.
På stäppen kan de ju vandra tills de hittar ett bra ställe att vara på så det känns inte jämförbart. Då går deras energi till att leva o överleva, vi har ju oftast krav på att deras energi ska räcka till att bli ridna också.
Dessutom, i det vilda så är det visst så att flockens svagaste djur kan lida o dö när väder o bete tjorvar.

Skulle det vara stora fel så tror jag inte att den inackorderade hästen skulle vara kvar.

Det kan handla om okunskap.

Ring komunen igen, ett vindskydd som blåser omkull är ju helt oacceptabelt. Väggarna ska dessutom vara ej genomsparkningsbara så att de inte riskerar att fastna i en vägg.

Sådana här ärenden ger väl alltid den anmälde en viss tid på sig att åtgärda, sen kan man överklaga och då går det en viss tid till, sen får man lite tid till osv.

Klart att ALLA hästar ska ha tillgång till skydd och en torr liggplats.
Om jag tog bort min ligghall så skulle hästarna överleva ändå.

Men varför ? Vi människor vill ha det varmt å behagligt med alla möjliga bekvämligheter.
Så varför ska hästar leva så kargt som möjligt bara för att det är naturligt ?

Det är enormt viktigt att dom får mkt frisk luft, rörelsemölligheter och rejält med fräsht grovfoder.

Men det måste ju inte innebära att dom hela tiden ska
kämpa och härdas i regn o rusk.

Hästar vill oxå bli lite bortskämda ;) Vi lever väl i ett I-land ?

Liknande trådar

Hästvård Vet ett ställe där ett gäng hästar går på lösdrift och har gjort det i många år. Problemet är att dom inte har någon ligghall. Det finns...
Svar
12
· Visningar
1 703
Senast: clifford
·
B
Hästmänniskan Svårt att placera den här tråden. Flytta om den ligger fel. I mitt stall står min häst och en till. Vi bor båda nära stallet och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 813
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka