Tjej 1:
Jag tycker dels att hon lär hästen stegra på ett ogenomtänkt och dumt sätt. Om man drar hästen i munnen och sparkar med skänkeln för att få den att resa sig skapar det ett väldigt obehag hos hästen vilket gör att den tillslut
protesterar genom att resa sig. Den reser sig alltså för att komma undan obehaget.
Sen tror jag också att det finns en stor risk att hästen börjar resa sig så fort den upplever minsta obehag eftersom den sist den gjorde det, blev av med obehaget.
Sedan reser sig troligtvis hästen inte med välvd överlinje om man lär den på det sättet, och när ryttaren dessutom sitter på dess rygg förstärks obehaget ytterliggare och det är dessutom väldigt ogynnsamt för hela hästens muskulatur.
Tjej 2:
Det beror helt på hur bra kommunikationen är mellan häst och människa, och också hur bra hon kan behärska sig. Hur väl hon känner och kan styra sig själv.
Jag har ju lärt min häst stegra, ganska nyligen, och är alltså rätt lik tjej 2. Ella förstod ganska snabbt, men stegrar fortfarande inte i balans och med välvd överlinje alla gånger.
När jag har jobbat med min häst innan har jag lärt mig att ALLA problem som uppstår är min orsak. Det är JAG som varit problemet i de situationer det har blivit/blir missförstånd. Om min häst blir rädd för något är det endast min inre styrka som kan övertyga henne att stanna kvar. Jag måste vara säker, lugn, trygg och koncentrerad. Är jag uppmärksam på annat bryts kommunikationen mellan oss. Blir jag osäker bryts den också och hennes rädsla tar över. Försöker jag att med våld föra henne framåt blir flyktinstinkten otroligt stark och hon får panik (dumma mig då alltså)
Har man alltså den inre starkheten att man kan övertyga hästen i en sådan situation, kan man även göra det om den börjar stegra. Ella blev nämligen lite upphetsad i början och började hoppa då och då, när hon inte förstod mig. Därför måste man kunna vara väldigt tydlig. Hade jag då gått emot henne eller försökt få ner henne på backen genom att dra eller slå henne hade de små hoppen blivit till en stor stegring, och då inte på kommando längre, utan i försvarande syfte.
Alltså gäller det att man måste kunna behålla lugnet tycker jag. Och det är ingen lätt uppgift, och jag klarar inte av det än i alla situationer, vilket resulterar i rejäla missförstånd och kommunikationen bryts.
Men jag, personligen, ångrar inte att jag lärde Ella stegra. Jag tycker att det har förbättrat vår kommunikation och hon har fått mer energi och blivit kraftfullare än innan. Men jag tycker inte att stegra är något man ska lära hästen bara för att "det är coolt". För det är enormt farligt. Eller kan vara. Det beror på människan och dess sätt att handla.