Anledningar till att lära en häst stegra?

E

Ella_99

Eftersom diskution om detta undanbedes i den andra "stegringstråden" vore det kul att höra vad ni anser att det finns för andledningar att lära en häst stegra?

Och om man gör det, tycker ni att det är lämpligast att lära hästen stegra från marken eller från ryggen då? Vilka konsekvenser kan det få? När är man tillräckligt kunnig att lära hästen stegra? Hur hög utbildningsgrad måste man ha uppnått? Hur stark måste man vara i sitt inre jag för att ta kontrollen över en så pass dominant handling från hästens sida?

Kommer att kopiera in några inlägg från den andra tråden.

Sv: Anledningar till att lära en häst stegra?

Zab´s första inlägg.
Nu ska jag vara provokativ och prata om stegring, dvs att lära hästen att resa sig på bakbeen på kommando.

Vad tycker ni om detta?

För att undvika att tråden blir en diskussion mellan de som hävdar att det är ok om det görs på rätt sätt, och de som utgår från att alla som lär hästen något sådant är små fjortisar som inte har hästvett, lägger jag in en regel:

Ingenting om anledningen till att de vill att hästarna ska stegra, det har ingenting med sättet att lära ut det på eller säkerheten vid utförandet.
I varje inlägg måste man ge sina synpunkter i de här båda exemplen (tagna ur luften):

Ex 1: En tjej har fått sin egna första ponny. Ponnyn är jättesnäll och så, lite ouppfostrad att leda ibland (vill gärna äta gräs tex) men inget illa menat från hans sida. Tjejjen tycker att det är skitcoolt med stegrande hästar och vill lära ponnyn det, så hon går runt på olika ställen (forum etc) och letar efter ett bra sätt. Det slutar med att hon lär ponnyn stegra genom att dra fram och trycka med skänkeln utan att vara väldigt hårdhänt.

Vad tycker ni; kan hon lära ponnyn stegra och ändå behålla en relativt säker häst? Borde hon helt enkelt låta bli? Hade det gjort någon skillnad om hon inte lärt det från hästryggen utan bara från marken?

Ex 2: En annan tjej har en häst som hon upplever att hon har bra kommunikation med. Hästen går aldrig över henne och testar inte gränser på något märkbart sätt. Tjejjen vill lära hästen stegra för att hon helt enkelt tycker att det är fiffigt, och hon är säker på att just den här hästen inte kommer använda stegrandet för att protestera eller liknande. Dessutom vet hon att hon kan få bra hjälp om det skulle gå fel. Hon har tänkt igenom det länge nu, sett på olika metoder, och så vidare, och bestämt sig att lära hästen stegra från marken, för ett tydligt kommando. (så att det inte kan användas av misstag från någon ovetande.) Hon lyckas och hästen reser sig fint när tjejjen kastar upp armarna och säger ''upp!'' med bestämd röst.

Vad tycker ni? Kommer det gå fel, kommer hästen börja ta över? Har hon förberett sig på ett bra sätt och haft eftertanke nog bakom sitt beslut, eller är det helt enkelt ''förbjudet'' att lära hästen ett kommando för stegring? Hade det gjort skillnad om hon suttit på?

Glöm inte att svara på båda exemplen. :) Fram med era tankar och åsikter nu, allt är bara hypotetiskt så ingen behöver ora sig för att ge dåliga råd:P

Personligen tycker jag att tjej 1 bör skaffa lite mer erfarnhet och inte börja från hästryggen, medans tjej 2 har rätt god koll och antagligen klarar det bra. Sedan tror jag inte att hästar plötsligt kommer på att de kan stegra för att de lär sig ett kommando för det, utan snarare kan det övergå till skarpare protester om man inte ser varningssignalerna, men då spelar det nog mindre roll om de lärt sig kommandot eller inte. Om något märker de väl att man inte blir rädd för stegringarna så att det inte är lönt att skrämmas.

Mitt svar:
Tjej 1:
Jag tycker dels att hon lär hästen stegra på ett ogenomtänkt och dumt sätt. Om man drar hästen i munnen och sparkar med skänkeln för att få den att resa sig skapar det ett väldigt obehag hos hästen vilket gör att den tillslut protesterar genom att resa sig. Den reser sig alltså för att komma undan obehaget.

Sen tror jag också att det finns en stor risk att hästen börjar resa sig så fort den upplever minsta obehag eftersom den sist den gjorde det, blev av med obehaget.

Sedan reser sig troligtvis hästen inte med välvd överlinje om man lär den på det sättet, och när ryttaren dessutom sitter på dess rygg förstärks obehaget ytterliggare och det är dessutom väldigt ogynnsamt för hela hästens muskulatur.

Tjej 2:
Det beror helt på hur bra kommunikationen är mellan häst och människa, och också hur bra hon kan behärska sig. Hur väl hon känner och kan styra sig själv.

Jag har ju lärt min häst stegra, ganska nyligen, och är alltså rätt lik tjej 2. Ella förstod ganska snabbt, men stegrar fortfarande inte i balans och med välvd överlinje alla gånger.

När jag har jobbat med min häst innan har jag lärt mig att ALLA problem som uppstår är min orsak. Det är JAG som varit problemet i de situationer det har blivit/blir missförstånd. Om min häst blir rädd för något är det endast min inre styrka som kan övertyga henne att stanna kvar. Jag måste vara säker, lugn, trygg och koncentrerad. Är jag uppmärksam på annat bryts kommunikationen mellan oss. Blir jag osäker bryts den också och hennes rädsla tar över. Försöker jag att med våld föra henne framåt blir flyktinstinkten otroligt stark och hon får panik (dumma mig då alltså) :mad:

Har man alltså den inre starkheten att man kan övertyga hästen i en sådan situation, kan man även göra det om den börjar stegra. Ella blev nämligen lite upphetsad i början och började hoppa då och då, när hon inte förstod mig. Därför måste man kunna vara väldigt tydlig. Hade jag då gått emot henne eller försökt få ner henne på backen genom att dra eller slå henne hade de små hoppen blivit till en stor stegring, och då inte på kommando längre, utan i försvarande syfte.

Alltså gäller det att man måste kunna behålla lugnet tycker jag. Och det är ingen lätt uppgift, och jag klarar inte av det än i alla situationer, vilket resulterar i rejäla missförstånd och kommunikationen bryts.

Men jag, personligen, ångrar inte att jag lärde Ella stegra. Jag tycker att det har förbättrat vår kommunikation och hon har fått mer energi och blivit kraftfullare än innan. Men jag tycker inte att stegra är något man ska lära hästen bara för att "det är coolt". För det är enormt farligt. Eller kan vara. Det beror på människan och dess sätt att handla.

Jag kan tyvärr inte tycka att det finns någon som helst anledning att lära en häst att stegra. Jag förstår alla som säger, å jag ska ALDRIG I LIVET SÄLJA MIN HÄST. Men den dagen det händer då?

Och

• man har lärt sin häst att gå i spansk skritt, vilket kan leda till att hästen kan sparka folk eller öppna box-/stalldörrar vilket jag har sett exempel på.
  • man har lärt sin häst att kicka (sparka bakut) i galoppombytena, vilket kan leda till att hästen sparkar ner bommar från hinderstöd på tävling, vilket jag har sett exempel på, så att ryttaren blev petad ur laget
  • man har lärt sin häst att stegra, vilket har lett till att kommande hästägare har blivit rädd för sin häst, som är svår och problemhäst helt plötsligt... Vilket jag också har sett exempel på.

på grund av att tidigare ägare, vill ha god kommunikation och en kraftfull energisk häst.

Min häst som är 24 år är både kraftfull och energisk, men hon är inte lärd att stegra på kommando.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Jag kan tyvärr inte tycka att det finns någon som helst anledning att lära en häst att stegra. Jag förstår alla som säger, å jag ska ALDRIG I LIVET SÄLJA MIN HÄST. Men den dagen det händer då?

Och

• man har lärt sin häst att gå i spansk skritt, vilket kan leda till att hästen kan sparka folk eller öppna box-/stalldörrar vilket jag har sett exempel på.
  • man har lärt sin häst att kicka (sparka bakut) i galoppombytena, vilket kan leda till att hästen sparkar ner bommar från hinderstöd på tävling, vilket jag har sett exempel på, så att ryttaren blev petad ur laget
  • man har lärt sin häst att stegra, vilket har lett till att kommande hästägare har blivit rädd för sin häst, som är svår och problemhäst helt plötsligt... Vilket jag också har sett exempel på.

på grund av att tidigare ägare, vill ha god kommunikation och en kraftfull energisk häst.

Min häst som är 24 år är både kraftfull och energisk, men hon är inte lärd att stegra på kommando.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Amen :bow:

Om man har som mål att lära sin häst att stegra har man drömmar om ett fantasiliv på cirkus... Hästar är stora djur som kan göra stor skada genom att bara vara sig själva. Om man dessutom ska uppmuntra "dåligt beteende" kan människan hanmna rejält i kläm. Jag har aldrig riktigt förstått trick-träning, jag har sett många exempel på där "tricken" har smygit sig in i ridningen och förstört där istället.

Jo, jag förstår vad du menar :) Klokt sagt, tycker jag.

Och ja, jag har lärt min häst endast för att jag "ville" det.

Men såhär i efterhand tycker jag faktiskt att det, i det här fallet, har förbättrat min och hennes kommunikation och hon har blivit mycket mer uppmärksam och energisk än tidigare.

Det är allas eget val, självklart, men det är intressant att lyssna till andras åsikter om det :)

Men Suuz, vad säger du då om att lära hästen buga, göra bergsgeten eller ligga? Är det också fel?

(självklart beror det alltid på människan. Vilken utstrålning denna har, hur gott samspelet till hästen är och hur tydlig kommunikationen fungerar mellan människa och häst. Men generellt, av en duktig person med bra kommunikation då? Är ligg också en övning som man inte bör lära hästen? Vad är OK och vad är det inte? )

Jag tycker att om man vet vad man håller på med så är det inte fel att lära hästen olika trick. Vad jag däremot tycker är viktigt är att det ska vara på tydliga kommandon som ingen råkar göra av misstag.

Personligen så lär jag inte mitt stora halvblod att stegra eller kicka, det hittar han på så bra själv:smirk:
Däremot så är shettisen kul att träna när man inte kan göra så mycket annat med den lille kraken.
Jag tycker också att det är bättre att hålla sig på marken än att sitta på.

man har lärt sin häst att gå i spansk skritt, vilket kan leda till att hästen kan sparka folk eller öppna box-/stalldörrar vilket jag har sett exempel på.
man har lärt sin häst att kicka (sparka bakut) i galoppombytena, vilket kan leda till att hästen sparkar ner bommar från hinderstöd på tävling, vilket jag har sett exempel på, så att ryttaren blev petad ur laget
man har lärt sin häst att stegra, vilket har lett till att kommande hästägare har blivit rädd för sin häst, som är svår och problemhäst helt plötsligt... Vilket jag också har sett exempel på.
Det mesta av detta kan ju hästarna redan, plus en hel del annat som vi också vill att dom ska utföra på kommando. Ingenting VI lär dom alltså.
Problemkällan är, så som jag ser det, inte att man lärt hästen kommandona utan att man gjort på fel sätt, dvs inte klargjort för hästen vad som gäller. Dvs, om hästen börjar stegra oönskat etc.

VARFÖR man lär sin häst att utföra olika moment är individuellt, och vill någon lära sin att stegra på kommando, så ser jag inga problem med det. Huvudsaken är att hästen är medveten om att den inte ska göra det annars i vår närhet. Precis som vanligt, m a o.

LIA

Men Suuz, vad säger du då om att lära hästen buga, göra bergsgeten eller ligga? Är det också fel?

Fel och fel, jag har min häst som en ridhäst. Alltså ska hon stå stilla vid uppsittning, stå stilla i stallgången och utföra alla dressyrrörelser i den svårighetsgrad som jag behagar. Hon ska göra det jag vill alltid, och ingenstans i mitt liv ser jag en självklar plats för trickträning. Vi har olika mål med våra hästar och jag ämnar att ha min som en "arbetande" häst och inte som en gigantisk hund.

Det finns nog de som tittar allt för mycket på globen-showerna :idea:

Och

Med vänliga hälsningar

IngelaH

:bow::bow::bow:

Skriver under detta till 100%.

En sak om man fostrar en uppvisningshäst som kommer ev. att säljas vidare med dom forutsättningarna. Men att lära en vanlig ridhäst dylika konster är att be om problem anser jag.

Delvis KL

Tycker det är intressanta åsikter. Mycket tänkvärt!

Sedan vet jag att trickträning, om man arbetar på ett bra sätt (som i allt egentligen) kan främja hästens och människans relation till varandra. Men man bör nog tänka igenom noga om man verkligen har förutsättningarna innan man lär in ett trick, och vad det KAN ge för konsekvenser :)

Enligt mig finns det ingen anledning att lära hästen stegra om man ej har tänkt sig en framtida karriär inom cirkus eller liknande shower.

Dels för att det är svårt att särskilja kommandon så pass mycket att hästen "aldrig" missuppfattar dig som ryttare. Så helt plötsligt blir man arg för att den tolkat dina signaler fel, vilket i sin tur inte stärker erat samspel som kanske först var tanken, utan snarare skapar frustration hos hästen. Det finns också stor risk att hästen lägger till sig med att stegra som olat för det är ett bra sätt för hästen att dominera dig. Vilket ju ej heller var meningen från början. Och som andra sagt, du som ryttare kanske inte har problem med din häst, men de allra flesta hästar hanteras av fler än bara ryttaren. Och hästen kan ju då snabbt bli en fara för andra.

Visst är det ju mäktigt med hästar som stegrar sig. Det utstrålar power och makt, men det är i mitt tycke allra mäktigast när dom själva stegrar sig i hagen i maktspel med sina artfränder. Där hör dom "övningarna" hemma.

Men visst kan man väl lära sin häst stegra, så länge det kan utföras på ett sånt sätt att det är säkert för alla som vistas runt den hästen. Men jag kan själv inte se behovet att lära sin "hobbyhäst" att stegra på kommando. Jag känner nog som många andra, det är som att be om problem.

Och

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Kunde inte svara bättre själv :bow:..

[Finns inga anledningar. Är oxså "lättare" för en häst att lära sig stegra o jaga folk. Buga o ligga ner är "svårare" o varför vet nog alla som "förstår" hästens beteende. (Du har en underbart vacker arab)

Hästen kan ju dock börja stregra i tid och otid. Men har man bra ledarskap ska det nog funka, lämpligast är att börja från marken tycker jag.

min ena häst fick lära sig stegra (med ryttare) pga han stegrade sig så mkt. så han fick lära att göra det på kommando för att ha kontroll på det. han är jätteduktig på det och kan även göra sånadär hopp som milton gjorde. :D han kan även buga och ge vacker tass. det kan ponnyn också, och det verkar som nån lärt honom buga med.

jag skulle dock aldrig få för mig att lära min andra häst att stegra! han är för stor och lätt i framdelen redan som det är och blir fruktansvärt upphetsad av alla sorters "lek", samt att han inte riktigt har koll på vart han har sina ben när han leker...
det vore båda korkad och farligt att uppmuntra det. och det är liksom ingen poäng i det, då vill jag ju hellre lära honom att piaffera för hand eftersom han är en dressyrhäst. om man först ska arbeta för hand.

men har man en lugn och väldigt sansad häst så ser jag inget problem i att lära dom att stegra.

Senast ändrad:

Jag har lärt min ena häst spansk skritt (eller håller på rättare sagt) och ibland kan han försöka göra de rörelserna i boxen t.ex. när han ska få mat men då säger jag ifrån på skarpen.

Skulle inte lära honom att stegra för att han (de) antagligen kommer använda det som undanflykt senare.

Sedan vet jag att trickträning, om man arbetar på ett bra sätt (som i allt egentligen) kan främja hästens och människans relation till varandra.

Men man bör nog tänka igenom noga om man verkligen har förutsättningarna innan man lär in ett trick, och vad det KAN ge för konsekvenser
Jag håller med dig i det första. Man knyter tätare och djupare kontakter och övar hela tiden upp sin kommunikation.

Jag håller med dig i det andra också. ;) Det verkar som om många här tror att ingen är kapabel att utbilda hästen på rätt sätt, vilket jag tycker är kortsynt. I konsekvens med detta vågar man väl heller inte lära sin häst egen kommandot för galopp? Den kaaan ju skena... :angel:

LIA

skulle gjärna lära min häst att stegra på kommando ^^, dock inte utan att nån har förklarat vettigt och nogrant om hur man gör jag hade en sköthäst en sommar en shettis de hade lärt henne stegra (en väldigt ranghög pissmärr som sparkades bockade och jagade en i hagen (?)) de hade lärt henne det när man satt på (märkte jag sen för de sa ju inget mer än att hon kunde det) åhh skitbra..... hon stegrade sig såfort man tog i tyglarna för att göra halt det hände 10-15ggr per ridtur med dessa människor var inte sreiösa till 5öre ex. när jag började ha henen sa de nej vi vill inte ha betalt en i slutet av sommaren vi vil latt ni ska betala :O? (hon såldes efter sommaren) de hade ett nervigt fullblod som sparkat på hovslagaren och slängt av förra ryttaren som låg i skogen med brutet ben i flera timmar hon var allmänt farlig ståenda lös i stallgången :D yes superbra!!

Många av de som är emot att lära ut "konster" verkar ha uppfattningen om att de hör hemma på cirkus och att man ska ha hästen som ridhäst istället eller vad man nu använder den till.

Men hur många får chansen eller vill jobba på cirkus? Bara för att rörselsen ses på cirkus och shower så betyder det ju inte att "vanliga" hästar inte kan utföra den och att valiga människor inte kan hantera det. Jag säger abslut inte att ALLA kan hantera det och att det kan bli väldigt farligt.

Att hästen ska stå stilla i gången och uppsittning och hoppa utan att sparka osv är även en självklarhet även för de som "tricktränar".

Många som vill lära tricks gör det för att stärka förtroendet mellan parterna och då börjar man inte med att be hästen att stå på bakbenen. Hela grejen med att spela på förtroende osv är ju att man ska kunna läsa av missförstånd och kunna hantera det. Så en person som blir arg på en häst som gör fel är förmodligen inte lämplig att be sin häst om att stegra då hästen förmodligen skulle bli ännu mera missförstådd.

Jag anser att det inte är fel att lära hästen stegra om det sker av rätt anledning och inte för att själva stegringen ser cool ut.

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 886
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat