Anledning till att ha flera hundar

Takire

Trådstartare
Jag är sååå sugen på en till hund. Går rukt och drömmer om en norsk buhundsvalp. Har tänkt länge att jag nog vill ha två hundar.

För några dagar sedan började jag fundera på varför jag vill ha två hundar och där har jag inte riktigt något svar. Jag vet inte om "jag gillar valpar" är en tillräckligt bra anledning 😅. Förut har jag sagt att Frej är en sådan hund som ska ha hundkompis hemma men validiteten i det påståendet känns börja vackla lite :angel:.

Men jag antar att man kan köpa en hund av den enkls anledningen att man vill ha en? Man behöver väl inte en ny anledning för hund nummer två? :D

Så länge man har tid, råd osv så räcker "jag vill" utmärkt som anledning.

Sedan finns det ju faktiskt många bra anledningar till att ha två hundar också!
Har man tex en social hund så är det guld värt med en till hund. Hur mycket vi än håller på med hundarna så kommer vi aldrig vara hundar. Jag märker tydligt på mina att de mår otroligt bra av att ha någon att "vara hund med" också. Nu har Ebrah aldrig varit ensamhund, men Aysu har fått vara det och hon blommade verkligen ut igen när jag fick hem Ebrah. Hon var absolut glad och nöjd innan, men inte i närheten av på samma sätt som med Ebrah. Och det, att se mina hundar lyckliga, det är det enda jag vill.

Dessutom är lyckliga hundar lätta hundar. När jag har två hundar är det lättare att träna hund, de springer tillsammans och får därmed bättre kondition osv, jag får hjälp med uppfostran...

Nä, när jag ser hur mina hundar är tillsammas så vill jag aldrig igen ha bara en hund. Däremot kan jag tänka mig tre...

Jag är sååå sugen på en till hund. Går rukt och drömmer om en norsk buhundsvalp. Har tänkt länge att jag nog vill ha två hundar.

För några dagar sedan började jag fundera på varför jag vill ha två hundar och där har jag inte riktigt något svar. Jag vet inte om "jag gillar valpar" är en tillräckligt bra anledning 😅. Förut har jag sagt att Frej är en sådan hund som ska ha hundkompis hemma men validiteten i det påståendet känns börja vackla lite :angel:.

Men jag antar att man kan köpa en hund av den enkls anledningen att man vill ha en? Man behöver väl inte en ny anledning för hund nummer två? :D
Sålänge du kan ta hand om bägge så är det väl inga problem. Vi har nu sju och det är väl inte riktigt att rekommendera, men det är inga problem. Det är en klar fördel att de aldrig är ensamma hemma :)

Jag har haft ett gäng hundar senaste fem åren och tror aldrig jag vill gå tillbaka till att bara ha en hund. Dom har så mycket utbyte av varandra, dom är aldrig helt ensamma när man lämnar dom hemma och när man ska träna tycker jag det är så positivt att ha några att växla emellan, dom där pauserna gör under för träningen :)
Jag har dock små hundar, ett gäng brukshundar eller draghundar kräver ju en hel del mer engagemang.

Men om du köper en till hund, missa inte att träna den själv också. Det missades med våra yngsta, de funkar själva med men tycker inte om det :)

Två hundar är lyckligare än en. För en del hundar går det bra med en kattkompis också. Men kände en liten vit terrier. Förra ägaren hade tagit valpar efter sin tik och behållit henne. Tyvärr så slogs hon och morsan ibland och därför blev hon omplacerad. Ganska vanligt att tikar inte går ihop.

Största nackdelen är att två kanske blir tre, och när man har tre så är det ju ingen större skillnad på en till osv :angel: :rofl: .

Har man tid och ork så tycker jag absolut två hundar är att föredra om man inte har en väldigt präglad enmanshund som inte uppskattar hundsällskap. Vi har fyra och även om alla föredrar människa före kompis så ger kompisarna väldigt mycket i utbyte, man slipper ha samma dåliga samvete om man är borta en stund för de har väldigt bra sällskap av varann.

Min sjätte är på kommande. Fem, två Eller tre är inte så stor skillnad. Bara en däremot känns betydligt jobbigare.
Själv tycker jag 3- 4 hundar är perfekt. Just från den femte blir jobbigt för mig med koppel och jag upplever att där blir det verkligen en annan sorts flock där man har svårare att ha koll och kontakt med alla.

Jag har haft en hund, två hundar och tre hundar. Två tycker jag är perfekt! De har massa utbyte av varandra, jag kan varva mellan hundarna när jag tränar med dem, de är aldrig (sällan) ensamma, de leker med varandra osv. Tre tyckte jag blev bökigt på promenaderna, jag är inte så bra på att lära hundar gå fint i koppel så blev klyddigt när jag har tre koppel men bara två händer :p

Jag är uppvuxen med en mamma som hade tre hundar åt gången, dock i fem kilosklassen.
Jag har dock hundras som väger över 50 kg vilket märks mer när det kommer till mer än en..:p
Jag vill gärna ha en till, dock är min man inte riktigt med på idén, även om han har sagt att beslutet är mitt.
I vår livsekvation blir det krångligare med två. Vi har husvagn storlek mindre och små barn. När vi åker till sådana ställen där hund ej är välkommen har vi hundvakt - de vill dock inte ha två stora bumlingar åt gången. Går säkert att lösa med hundgård i och för sig. Men husvagnen.. :angel:
Ibland har jag funderat på att skaffa en mindre hundras som nummer två men är rädd för skaderisken. Och eftersom jag är intresserad av avel känns det lite meningslöst nästan - eftersom det är bumlingarna som fångat mitt intresse.

Jag vill ha en till, egentligen utan anledning. :D Men i vårt fall skulle det verkligen påverka vardagen och då måste jag göra en övervägning, om det är värt det eller om hund nummer två kan vänta?

Själv tycker jag 3- 4 hundar är perfekt. Just från den femte blir jobbigt för mig med koppel och jag upplever att där blir det verkligen en annan sorts flock där man har svårare att ha koll och kontakt med alla.
Ja som singel är nog tre perfekt. Jag har sambo med samma intresse så sju borde också funka om den sjunde blir en lite än hund. I höst då vår sjätte kommer har vi tre små och tre stora.

Jag håller med övriga om att man bör ha så många hundar man vill och klarar av :)

Vi har tre hundar, och just nu känns det lagom. En hund var visserligen bättre än ingen, men fortfarande inte helt optimalt... Kanske mest för att den hunden verkligen är husses hund så jag duger väl, trots stort engagemang :cautious: Två hundar var klart bättre, men jag kom ändå på mig själv ofta med att känna att någon saknades. Nu har vi som sagt tre stycken, och även om jag kan tänka mig en fjärde nån gång i framtiden så är jag nöjd nu. När min halvåriga dårfink har blivit stor kanske jag börjar känna att det saknas någon igen... :angel::D

Vi har två nu och det är egentligen perfekt. Dock så blir det nog en tredje nästa år och jag har redan lite ångest (drömmer mardrömmar om koppeltrassel osv 😂) men kan inte säga nej till en valp ur den kombinationen. :angel:

Kommer iaf aldrig ha bara en hund igen!

Jag ville ha en till hund för att jag ville träna mer än vad jag kunde med en hund och för att min hund började bli äldre och jag sagt från början att jag skulle köpa en ny hund innan han blev för gammal för att orka med en valp. Det blir perfekt nu, gammelhunden går i pension och ynglingen tar över.

Första veckorna var gammelhunden miserabel och vägrade äta och gick iväg. Sen vände det! Nu leker dom med varandra jätte mycket. Gammelhunden kan gå iväg till sovrummet om han vill vara ifred men mest hänger vi i soffan och myser alla tre eller så är det bus bus bus. Och mycket träning, ibland med båda och då kan gammelhunden visa ynglingen hur man gör och ynglingen härmar, t.ex "ligg" lärde han sig på det sättet plus mycket annat.

Jag tycker det är perfekt med två men längtar efter en till :D Men det går verkligen inte just nu om inget ändras.

Dom är lätthanterliga och går fint i koppel, ynglingen är hittills 100% i inkallning så det fungerar att ha honom lös jag var nämligen orolig för hur jag skulle hålla koll på två. Men dom kommer på varandras namn också så kommer en kommer båda. Av en massa tragiska skäl har gammelhunden fått vissa rädslor senaste året och jag vågar inte längre ha honom lös särskilt ofta och jag var orolig att han skulle överföra det största som är skotträdsla som nu gått till saker som en bildörr som stängs, ljudet från en byggarbetsplats eller läskiga hundar men det har blivit tvärtom. Hundmötena går suveränt när jag fokuserar på ynglingen för är han lugn blir gammelhunden lugn och även andra situationer blir lättare. Så vi är en trygg liten flock vi tre.

Tränar varje dag med dom en och en men mest med lillen och sen tillsammans för att dom tycker det är kul och det känns som en liten cirkus här:p

Jag kommer definitivt alltid ha minst två hundar. Bara fördelar. Lite mer pälsvård, rakning, borstning,trimmning,kloklipp, osv men det beror ju på ras och är inget problem för mig

Att se dom leka typ 10 gånger om dagen gör mig varm i hjärtat. Och att dom stöttar varandra.

Jag vill gärna ha två, jag gillar inte ensamhundar. De har så mycket utbyte av varandra.

Däremot krävs det en del (för mig) för att tycka att tre är en bra idé. Men det har gått det också, de var tre rätt många år innan åldern började skörda av dem.

Vi har numera två stora hundar, äldsta hunden väger runt 45 kg och unghunden 25 kg. De tar sin plats överallt men vilket utbyte de har av varandra. De söker sig till varandra, kryper ihop till en och samma sovhög samt leker mycket ihop. Ett helt annat utbyte än vad vi kunnat ge vår äldsta hund.
En stor nackdel är dubbla mängden hundhår, så robotdammsugaren går 1-2 gånger per dag.

Hade en hund i flera år, fick hem en till för ett par månader sen, och nej - aldrig mer ensamhund. Den glädjen de har av varandra, går inte att ersätta med mänskligt sällskap.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 869
Senast: geting
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 916
Hundavel & Ras Alltså, det är extremt enkelt att hantera hydrolat 😅 Jag har mitt i kylen, droppar en droppe på en möbeltass eller tops, och lägger den...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 515
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar