Anlagsprov i Viltspår?

Jolanta

Trådstartare
Hej!

Jag har fått för mig att min blandis och jag ska gå anlagsprov i höst, men vi är ganska gröna. Vi har tränat mest på skoj, med klöv och blod, och inte så långa sträckor.

Nu vill jag ha svar på förljande:

Hur långt är ett anlagstest, hur många vinklar?

Hur tränar ni in, och hur länge låter ni spåret ligga.

Hur mkt blod använder ni?

Äsch, Skriv hur ni gör helt enkelt, när ni tränar inför ett anlagsprov, blir enklast så! :):D

Sv: Anlagsprov i Viltspår?

600 meter, 4 vinklar är viltspårsprovet.

Jag använder lite blod, som droppas ut sporadiskt + en klöv och låter spåret ligga minst en timme.

Den här tråden lånar jag :) För jag har också funderat på viltspår. Gjorde det väl för 9 år sedan eller nåt, men minns inget.

Kan man träna själv och sen bara anmäla sig till ett prov? Hur många prov måste man göra innan man blir champion *siktar högt* :angel:

Först gk på anlagsprovet och sedan räcker det med; tre 1:a pris i öppen klass, utdelade av minst två domare.
Minst ett 1:a pris på ordinarie viltspårprov ska vara erövrat efter 2007-01-01.

Det är bara att träna och sedan kolla vilka som anordnar viltspårprov i närheten.

Jag har ett helt kompendium som jag gjort själv som jag kan skicka ;) Det har varit uppskattat av olika deltagare. Men nu säger jag kanske för mycket? Jag kanske inte hittar det på datorn *hi hi*

Har dom börjat med skott i anlagsprovet?
Vet att jag hört att de skulle införa det i år.

Hur noga är domarn, får hunden avika en liten bit från spåret på anlags, eller är det helt fast i spåret som gäller?

Vittringen sprids ju ut från spårkärnan, så det är ju sällan hundarna går spikrakt på kärnan hela vägen.

De där var som hebreiska för mig! :D

Förklara på svenska! Är inte alls insatt i hur man pratar "spårprat" :D

Vittringen sprids ju ut från spårkärnan, så det är ju sällan hundarna går spikrakt på kärnan hela vägen.

Tror viltspår skulle passa Piru har ju lärt han o spåra så noggrant för det är så höga krav på IPO spåren. Sen är han ju lärd och alltid gå i spårkärnan vore kul och prova ett nån gång.

Jag har också en fråga då jag funderar på om min kines kan bli viltspårschampion :D

När man tävlar i spår, är det blod då också eller bara klöv eller tvärt om? *helt grön, noll koll*

Gjorde anlaget för ett par år sedan och då ringade vovven två gånger men blev ändå näst bäst av alla som gjorde de då. Så de är nog ingen fara om hunden aviker lite från spåret men hittar det snabbt igen. Det viktigaste är att hunden tar de lugnt. Jag cyklade en timme innan provet så att min hund skulle vara lugn annars rusar han igenom spåret bara.

Lycka till!

Där blodet ligger på marken = Spårkärna

Från kärnan sprider sig "bloddoften" (vittringen) ut x antal meter, beroende på väder, vind, markförhållanden och underlaget som spåret lagts på.

Den vittringen känner hunden och kan alltså spåra på vittringsspår flera meter från spårkärnan.

A & O i viltspår är att alltid lita på hunden!

Gjorde anlaget för ett par år sedan och då ringade vovven två gånger men blev ändå näst bäst av alla som gjorde de då. Så de är nog ingen fara om hunden aviker lite från spåret men hittar det snabbt igen. Det viktigaste är att hunden tar de lugnt. Jag cyklade en timme innan provet så att min hund skulle vara lugn annars rusar han igenom spåret bara.

Lycka till!

var det där till mig?

Min är lugn i spåret men intensiv man kan gå o läsa söndagstidningen med han.

Tror viltspår skulle passa Piru har ju lärt han o spåra så noggrant för det är så höga krav på IPO spåren. Sen är han ju lärd och alltid gå i spårkärnan vore kul och prova ett nån gång.

Bara att skaffa lite blod + en klöv och köra igång ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 521
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar