Anlägga galoppslinga/träningsbana

Piffpuffen

Trådstartare
När vi (om hundra år känns det som) hittar gården vi letar efter ska vi anlägga en galoppslinga/träningsbana då jag ska ha någhra hästar i galoppträning (som amatör).

Så jag behöver tips, råd & ideér för detta.
Längd, bredd, material (alltså alla olika lager m.m.), behöver man staket?

M.m. m.m. m.m........

Sv: Anlägga galoppslinga/träningsbana

När vi (om hundra år känns det som) hittar gården vi letar efter ska vi anlägga en galoppslinga/träningsbana då jag ska ha någhra hästar i galoppträning (som amatör).

M.m. m.m. m.m........

Detta är helt OMÖJLIGT ATT GE ETT PROFESSIONELLT SVAR PÅ ,man måste ha förutsättningarna först,det är alltså BÄST att du först letar efter en gård där det finns möjlighet att anlägga en bana
sedan kan man jobba utifrån detta.:idea:

M.m. m.m. m.m........
De är ju kanon om du kan hitta en gård där de är mkt sandmarker.
Rail är mkt bra åtminstone på ena sidan och slingan bör var 1200m som kortast och suveränt om den kan vara 2km.Tänk på att inte göra skarpa kurver tex äggformat de är inte bra.
Och gör ingen rakbana många hästar blir väldigt stressade av det att springa fram och tillbaka. ja som sagt mer tips är lättare att ge när gården finns. underlaget i svergie är svårt pga klimatet.

Ja sandmark är ett måste. Jag HATAR lera:mad: Hela denna vinter verkar vara inbakad i lera.

Nån rakbana blir det inte, själv skulle jag dö av tristess att rida fram och tillbaka så.
Klart att det är svårt att säga exakt hur underlaget ska vara men nåt hum om saken vore bra att veta.
Här där vi bor blir det ju sällan djup kärle men geggiga vintrar.
Frågan är hur mycket man måste gräva ur?
Såg ett kort notis om en gård där det var urgrävt en meter djup för galoppslingan och sedan fyllt med olika sorters grus m.m.
Känns som om det blir lite väl dyrt?!

Staket?
Ska man ha "galoppstaket" eller funkar det med vanligt trästaket?

Fast en dryg km rakbana i uppförsbacke är väl så nära idealet man kan komma? Typ större delen av alla träningsbanor i england och irland är utformade på det viset.

gallopswarrenhill.jpg

Jo uppförsbacke vore ju det ultimata, fast rakbana vill jag inte ha. Dock kan det bli svårt att "göra" en backe;)

Sand är de bästa. Man skulle ju kunna använda sig av en skogsväg som man sen lägger stenmjöl på och sen bra fin sand ungefär som en sandstrand. sanden på sandsträndera är ju väldigt fin.
De går jätte fint med trästaket men de är mera jobb än att beställa de plaststacket som finns att köpa, dom runda vita.

Fast en dryg km rakbana i uppförsbacke är väl så nära idealet man kan komma? Typ större delen av alla träningsbanor i england och irland är utformade på det viset.

gallopswarrenhill.jpg

Samma här i Frankrike, de flesta går i uppförsbacke och är mellan 1500-2000 m långa och raka.. Men då rider man ju inte fram och tillbaka utan bara uppför en gång... :p Finns ju en del att välja på! :D

Staket är ju alltid bra men funkar med t.ex buskar med jämna mellanrum också. (att sedan vissa hästar hittar luckor och tror de är hinderhästar, är en annan sak.... :angel:)

Naturligt sandunderlagg är ju optimalt för då behöver man inte själv gräva ur så mycket men det växer ju inte på träd direkt... :smirk:

Flis är väldigt snällt mot hästarnas ben, men det krävs stora mängder. Rakbana i uppförslut är väl ganska optimalt, nackdelen är möjligen att hästarna blir ovana vid att springa i kurvor.

Ja det smidigaste är ju sandmark, även när det gäller hagar m.m.

Hur bred behöver banan vara?

Hur bred behöver banan vara?

Med tanke på hur mycket dyrare banan blir för varje meter, både på bredden och längden, så kan jag av egen erfarenhet rekommendera att spara lite på bredden. För att kunna harva banan med traktor bör den nog vara ca 2 meter, då är det dessutom lugnt att få plats med två hästar i bredd. Själv har jag varit med om att anlägga en bana direkt på lera. Fyllde sen på med stenmjöl av naturgrus (0-4) som botten, funkar rätt bra, även när det är blött.

Problemet är på sommaren, då behövs det ett rejält tjockt lager för att förhindra att det blir för hårt. Lösningen på det problemet blir med all säkerhet flis, då blir det ett trevligt underlag för hästarna.

Om man tränar hästar på landet får man dock räkna med att det under vissa perioder av året inte går att träna hästarna på den egna banan. Såvida man inte har miljoner att lägga på banbygget.

(mitt längsta inlägg någonsin här på bukefalos tror jag :o )

Sand är de bästa. Man skulle ju kunna använda sig av en skogsväg som man sen lägger stenmjöl på och sen bra fin sand ungefär som en sandstrand. sanden på sandsträndera är ju väldigt fin.
De går jätte fint med trästaket men de är mera jobb än att beställa de plaststacket som finns att köpa, dom runda vita.

Hej
Jag rekomenderar INTE flis för de ruttnar sönder och blir till jord så de är inte bra i längden Och dom som ridit på Flis vet oxå att de gör jäkligt ont och få i ansiktet. De är oxå väldigt dyrt.
Banan bör väl vara så bred så man kan gå med 2-3 hästar i bredd.
Ställ 3 hästar bredvid varandra så ser du ungefär hur brett du behöver. Kanske 4-5 meter.Då kan du rida två i bredd iallafall. Jämför med hur bred en grusväg är.
De var därför jag sa gammal skogsväg el timmerväg.

Självklart ruttnar flis allteftersom, precis som sand försvinner allteftersom, det är bara att underhålla, hela tiden.

Flis är lite dyrare än 0-4 grus per kubik men en bil med flis rymmer 120m3 flis, medan en bil med grus kanske får med 30m3 så transportkostnaderna drar iväg, priser för sand är i klass med flis.

En skogsbilväg är sällan 4-5 meter bred, dessutom saknas all form av svikt så det går hårt åt benen på hästarna.

Kan dessutom meddela att 0-4 grus gör helvetiskt ont att få i ansiktet. :devil:

Som sagt, det är lätt att bränna miljoner på en bana, som enskild person med ambitioner att bygga en egen bana så får man nog räkna med kompromisser.

Mja miljoner att lägga på en bana har jag inte och det hade känts lite "overkill".

Givetvis blir det så att det blir många, långa resor till riktig bana också men jag måste ha en bana hemma också känner jag.

Blir väl så illa att jag får testa mig fram säsong för säsong vilket underlag som blir bäst.

Men det bästa måste ändå vara att skrapa/gräva ur en del och sedan fylla på med sand/grus.

Flis blir det nog inte...Fast vem vet?

Nån här inne som har byggt egen bana?

Självklart ruttnar flis allteftersom, precis som sand försvinner allteftersom, det är bara att underhålla, hela tiden.

Flis är lite dyrare än 0-4 grus per kubik men en bil med flis rymmer 120m3 flis, medan en bil med grus kanske får med 30m3 så transportkostnaderna drar iväg, priser för sand är i klass med flis.

En skogsbilväg är sällan 4-5 meter bred, dessutom saknas all form av svikt så det går hårt åt benen på hästarna.

Kan dessutom meddela att 0-4 grus gör helvetiskt ont att få i ansiktet. :devil:

Som sagt, det är lätt att bränna miljoner på en bana, som enskild person med ambitioner att bygga en egen bana så får man nog räkna med kompromisser.
Jag pratar inte om GRUS utan SAND:
Jag vet många jätte fina gamla skogsvägar som är mossoch gräsbeväxta som gjorts om till galoppslingor. De är jätte fina och hästarn har inga problem heller. Har själv alltid tränat mina hästar så och har aldrig haft en trasig häst.

Här i Blentarp har vi sån fantastisk sand att det är bara att harva lite så har man en bana sedan. I år och förra året har det visserligen regnat så mycket att vattnet står i sjöar men normalt rinner det undan direkt.

Har harvat upp en slinga på kanske 500 meter runt mina hagar där man kan cantra lite i alla fall.

Här i Blentarp har vi sån fantastisk sand att det är bara att harva lite så har man en bana sedan. I år och förra året har det visserligen regnat så mycket att vattnet står i sjöar men normalt rinner det undan direkt.

Har harvat upp en slinga på kanske 500 meter runt mina hagar där man kan cantra lite i alla fall.

Precis som i skogarna runt vomb! :love: Underbar mark för hästben! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 913
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025