L

laser

Är skit förbanad. Vart idag påhoppad av grannen. Hon skrek att det va mitt fel att hon inte skulle ha råd m sina hästar osv. Fattade noll:confused:. Efter mycke svordomar o spe fick jag klart för mig att hon blivit anmäld, vart tvungen o sko två av hästarna summa 2900 kr, va en verkning oxså. Ha hästarna inne , hagen förliten. Inge vind skydd. Hagen är ca 60+100m+en skogs dunge 10+60m. Efter
som hästarna skulle stå inne ibland får dom även där bygga om!
Summan av det hela: Hon har nu verken tid el pengar att ha hästarna! Det är inte jag som ställt till det, har frågat henne förut om det är god känt att ha häst som dom. Enda hon sa då va att dom hade påpekat att hon ej hade fönster i stallet. Men eftersom hästarna va ute så behövde dom ej åtgärda det? Det här vart låångt. Ville väll bara skriva av mig. Stämmer det hon säger, m att hon är tvungen att sko, ha hästarna inne, bygga om?

Sv: Anklagad

Om hon inte har något vindskydd stämmer det att hon måste ta in dem.
Och om de bedömdes vara ömma i fötterna kan hon säkert ha fått order om att sko dem.
Bra att sådana där människor kollas! Det är väl inte hästarnas fel att hon inte har råd att ha dem om hon måste sköta dem ordentligt! Då borde hon inse att hon inte ska ha dem.

Om hon inte har något vindskydd stämmer det att hon måste ta in dem.
Och om de bedömdes vara ömma i fötterna kan hon säkert ha fått order om att sko dem.
Bra att sådana där människor kollas! Det är väl inte hästarnas fel att hon inte har råd att ha dem om hon måste sköta dem ordentligt! Då borde hon inse att hon inte ska ha dem.

Dom har ett skydd som är ca 2+3m. det är plåttak men inga väggar. Är lite glad:devil: för det är nog fler här som är nervösa nu.
Många som har lösdrift o hästar som ej kan röra sig gå när det är hårt, halt. O vääldigt små hagar.

det heter ju vindskydd, och då kan det ju inte vara godkänt med tak utan väggar..
Inte kan röra sig?? :eek: Får de så ont i fötterna om det blir hårt, eller vad? Anmäl isf!

Tja, hade hon skött hästarna som hon skulle hade hon ju sluppit detta:devil:

Jag är imponerad att hon fått order om att sko hästarna, inte många inspektörer här som kollar på sånt nämligen, de flesta mäter bara oxar & takhöjd mm & bryr sig inte mkt i hästarnas hälsa tyvärr.

Om hon har hästarna ute dygnet runt måste hon ha vindskydd(ligghall, olika vad folk kallar det, alltså 3 väggar & ett tak.Detta måste hon ha om hästarna är ute mer än 12 timmar/dygn så det akn väl inte vara en överaskning kan man tycka, desutom ska det vara 80% av en hästarnas boxmått som ligghallen ska vara, alltså är skulet hon har för litet & dessutom inte byggt på rätt sätt.

Fast det finns folk som har betydligt mindre hagar än så, så det är garanterat inte själva hagarna de klagat på.

Om hon har hästarna ute dygnet runt måste hon ha vindskydd(ligghall, olika vad folk kallar det, alltså 3 väggar & ett tak.Detta måste hon ha om hästarna är ute mer än 12 timmar/dygn

Det har utökats till 16 timmar.
Kopierat från SJV:

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

Tack för inlägget!Ojdå, det har jag missat, men det var ju bra:)

usch, stackars dig! det är alltid obehagligt att bli påhoppad!

men: även om det hade varit du som anmält så hade det inte varit ditt fel om hon inte hade haft råd med hästarna. det är hennes eget fel om hon måste göra sig av med dem: hon har ju inte förutsättningar för att hålla dem på ett riktigt sätt!

det heter ju vindskydd, och då kan det ju inte vara godkänt med tak utan väggar..
Inte kan röra sig?? :eek: Får de så ont i fötterna om det blir hårt, eller vad? Anmäl isf!

jag är sällan förbi den som blivit anm. Men tydligen hade de två som vart skodda stått m kolik - fång symtom ? i en vecka. Har ingan aning vem som va o kolla. När dom skulle besikta hästarna gick dom knapt fram. Hon skodde hästarna i torsdags.

Glömde svara på anm isf. Reglerna är ju väldigt luddiga o dom andra hästarna här i byn blir bra när det är mjukt.

låter faktiskt som om det var det enda rätta även om du inte va den som anmälde. det låter verkligen inte som nåt bra ställe eller bra hästmänniska. synd att hon hävde ut det på dig bara!

[
låter faktiskt som om det var det enda rätta även om du inte va den som anmälde. det låter verkligen inte som nåt bra ställe eller bra hästmänniska. synd att hon hävde ut det på dig bara!

Är ingrn fara m mig. Är van m det mesta. Va mest när det hände.

Att människor har mage att vräka ut sig okvädningsord mot andra när de är de själva som felat. :crazy:
Inte är det ditt fel - även om det skulle varit du som anmält.

Min gubbe jobbar natt denna vecka. Då har han åkt hemmifrån runt 2-3 på natten. Han sa idag att det vimlar av hästar ute fortfarande på nätterna. Ofta i små sandhagar utan skydd. Härom natten stog det 3 unghästar och skakade av köld i hällregnet när han lastade på ett ställe.

Min gubbe jobbar natt denna vecka. Då har han åkt hemmifrån runt 2-3 på natten. Han sa idag att det vimlar av hästar ute fortfarande på nätterna. Ofta i små sandhagar utan skydd. Härom natten stog det 3 unghästar och skakade av köld i hällregnet när han lastade på ett ställe.

Då hoppas jag han tar sitt samhällsansvar och anmäler!
Att det ska vara så svårt för folk att ta hand om sina djur på rätt sätt!

Kan inte förstå att det är en rättighet att ha häst ! Ska det inte vara en skyldighet?:confused:

Liknande trådar

Träning Hej, Idag har äntligen dagen kommit då jag fått reda på vad min älskade häst haft för problem nu en längre tid. Han hade inte gjort...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: danilo
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar