Ängsliga ston!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
R

rosita

Har ett dräktigt sto, som i vanliga fall inte vill vara själv i stallet, eller ensam i hage, hur blir det när fölis kommer, kan hon vara själv inne med fölis då,"om det skulle behövas" gå själv med fölis i hage, är hon mindre beroende av övriga hästar eller hur kan det bli, har tyvärr ingen möjlighet att låta henne gå med andra ston och föl till sommaren,

Sv: Ängsliga ston!

Jag har också ett sånt sto men det har funkat bra att ha henne ensam inne och i hage med bara fölet som sällskap.

Däremot har jag släppt ihop henne och fölet med andra hästar när fölen varit 3,5 vecka.

Mitt ena sto är helt hopplöst på sånt, så fort jag tar ut hennes bästis ur hagen eller stallet blir hon super stimmig och håller på att gå upp i atomer.

När hon fölade första gången förra året så struntade hon fullkomligt i samtliga hästar utan var bara helt fokuserad på fölet, trots att bästisen (som normalt skiter i detta stoet) gnäggade och stirrade i en hage en bit bort.

Första tiden brukar de vara så uppsvepta i mamma rollen att de inte bryr sig om nåt annat så det ska nog gå bra, märker du att hon ändå stirrar kanske det går att ordna nåt sällskap till henne? Hon behöver ju inte sällskapa med annat sto som har föl utan vad som helst går ju bra så länge hästen/hästarna är snälla mot fölungen och inte försöker stjäla den.

tack,
Det kanske är så att de bara har "ögon" för fölet, som alla andra mammor, åtminstone i början, att de inte bryr sig så mycket om andra hästar då.

Tänkte också släppa ihop dem med några valacker efter ett tag, men jag undrar, mitt sommarbete är kuperad fälad, alltså stenig och gropig, klarar små fölisar det när de skuttar runt, eller man kanske ska ha dem i vanlig "platt" hage den närmsta tiden så de inte fastnar i hålor och mellan stenar:eek:

Hur gör ni?

vårat sto var dunder fjolla med de där å vara ensam men så fort hennes bebbe kom var hon som i en glas bubbla med bara fölisen =) himla smidigt =) Vi brukar låta sto och föl gå i en mindre hage tills dom lärt sej trådarna (ca 4-5 dagar) sen brukar vi släppa ut dom i en stooor platt hage där dom får gå till fölis e 3-4 veckor sen släpps de andra hästarn ain i den hagen å går med sto och föl där ca 2-3 veckor sen släpps dom ut i skogs hagen. stor mkt kuperad hage å det har inte varit några problem. jag brukar inte vilja släppa dom för tidigt i en kuperad hage mest bara för att "TÄNK OM" e lite höns mamma =) men dom hade säkert klarat de galant.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 675
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka