Ängslig och rädd hund för nya männsikor och platser.

Sv: Ängslig och rädd hund för nya männsikor och platser.

Jag som inte är hundmäniska från början, har spontant gjort precis så:

För mig handlar det mycket om att fyskiskt vara den som står mellan det läskiga och hunden. Hunden får aldrig stå längst fram vid barrikaderna och gaffla på t ex en annan människa eller hund.
Sen är det jag som ser till att det är ett avstånd till det läskiga som min hund klarar. Ungefär som "Här ska inte vi vara, vi ska gå härifrån"

Vad bra då är jag på hyffsat rätt spår iallafall.

Gå och lägg dig måste vi träna på ;) det kan han inte alls...

Även viktigt att hunden känner att man utstrålar lugn och trygghet i alla situationer. De registrerar kroppsspråk, röstläge, dofter etc.

Om husse/matte tar ett hårdare grepp om hunden/kopplet, blir svettig i handflatan, spänd i rösten, spända ansiktsmuskler, spända rörelser... då är det fara å färde. Om husse/matte istället fortsätter prata och andas lugnt, hålla mjukt om hunden/kopplet, gå lugnt och avslappnat... etc. Då är det lugnt.

Var en vän att lita på.

Absolut!

Ta bara den där när hundägare snurrar upp kopplet runt handen vid åsynen av en annan hund. Jag har sett hundar som först har strosat runt och när koppelsnurret börjar så reagerar den med ett: "Okej, var är den!" och huvudet börjar åka runt som en radar.

Ja det är ju som när ryttaren kortar upp tyglarna och håller i stenhårt när den ser en bil eller så - bästa sättet att få kusen att bli icke trafiksäker.

Jag är tacksam för era tips och jag tycker att jag ser en liten förbättring.
Men att gå och lägga sig fattar han absolut inte, jag vet bara inte hur jag ska få honom att göra det.

jag har en hund till so jag kan kommendera "lägg dig i korgen" och då lägger hon sig där. Hon får en godis och allt är frid och fröjd och hon ligger oftast kvar en stund i allafall. Men den blir ju lite komplicerat när jag kommenderar honom att lägga sig i korgen för då kommer den andra farande och lägger sig. Så jag säger åt henne att ligga kvar så går vi till den andra korgen där jag försöker locka honom att lägga sig, till slut så tröttnar den andra hunden och hoppar i korgen...jag fattar att jag måste ta bort henne när jag tränar honom, men jag tänker också att han kanske inser vitsen med att lägga sig i korg eftersom han ser att hon får en karamell varje gång. Just nu är vi i stadiet att jag lyfter honom i korgen, lber honom lägga sig (han lägger sig på kommandot iallafall) och då får han ett godis. Nån som har förslag på ett bättre sätt ?

Idag höll han på att få ordentligt med stryk av en boxer. Tur att boxerns ägare hade koll på sin hund.

Min är så extremt provocerande när han ligger som en liten paddel i kopplet och skäller galet. (ja, ni ser rätt framför er, en kärring med en terrier som drar i kopplet och skäller hysteriskt).

Jag försökte ställa mig emellan honom och andra hunden. Jag försökte få honom att fokusera på annat, men tji fick jag och inte fasen blir det bättre av att hans hundkompis (min andra hund) skuttar runt och leker ystert. Nej, jag får backa och bara göra grejer vi verkligen klarar.

Nej, jag får backa och bara göra grejer vi verkligen klarar.

Bra inställning!

Jag har aldrig skvallertränat Ivan enligt "skvallerstandarden", men nu räcker det med att säger "Bra Ivis! Titta vilken fin/glad/busig/stor hund" i rätt ögonblick (precis när han får syn på den) och sedan stötta lite mer med rösten under själva mötet för att Ivan ska klara av att hantera mötet utan att bli hysterisk och skällig.

Min regel har hela tiden varit att Ivan får fortsätta titta på den andra hunden när vi har skvallertränat. Han vill ha koll på var den andra hunden är och vad den gör, att släppa den kollen gör honom väldigt stressad och otrygg. Därför får han titta, det fungerar för oss.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 085
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II