Ångrar köp

L

lotta2

Jag köpte en arab valack för ca 10 mån sedan. Jag tycker aldrig att vi har fått den rätta kontakten med varandra. Enligt förra ägaren så skulle han vara en läromästare och eftersom jag är nybörjare ( har inte ridit på många år) så var det just en sådan jag var ute efter.

Men enligt mig så borde man nog vara lite mera van vid denna häst. Han har av olika anledningar gjort att jag inte rider mer, han är stöddig i hagen mot de andra hästarna, tittig när man rider från gården ( ensam vill han inte ens gå från gårdsplanen ) utan börjar genast konstra. Han är också väldigt osäker när man bara går en runda med honom utan att rida. Han känner ju givetvis på sig att jag blir osäker och då känner ju inte han sig trygg heller. Det hela handlar nog mest om att jag inte är någon bra ledare för just honom. Ska även tillägga att för en mer rutinerad ryttare är det säkert inga problem, och i övrigt är han hur snäll och lugn som helst.

Men till saken, den förra ägaren som är uppfödare till denna häst ( vi har haft kontakt lite hela tiden) Har hela tiden sagt att skulle jag av någon anledning inte ha hästen kvar så vill de ha tillbaka honom. Hon har menat att det kan ju hända vad som helst under livet att man måste sälja. Jag har vid flera tillfällen berättat för henne hur jag tycker att han är och det har väl mest varit "jaha" till svar. Hon menade också att om det är någon annan som går med när jag rider hur går det då? Och visst då har det gått bra. Men jag vill inte vara beroende av någon annan hela tiden utan vill kunna gå ut och sadla och rida iväg själv.