Ångrar köp

L

lotta2

Jag köpte en arab valack för ca 10 mån sedan. Jag tycker aldrig att vi har fått den rätta kontakten med varandra. Enligt förra ägaren så skulle han vara en läromästare och eftersom jag är nybörjare ( har inte ridit på många år) så var det just en sådan jag var ute efter.

Men enligt mig så borde man nog vara lite mera van vid denna häst. Han har av olika anledningar gjort att jag inte rider mer, han är stöddig i hagen mot de andra hästarna, tittig när man rider från gården ( ensam vill han inte ens gå från gårdsplanen ) utan börjar genast konstra. Han är också väldigt osäker när man bara går en runda med honom utan att rida. Han känner ju givetvis på sig att jag blir osäker och då känner ju inte han sig trygg heller. Det hela handlar nog mest om att jag inte är någon bra ledare för just honom. Ska även tillägga att för en mer rutinerad ryttare är det säkert inga problem, och i övrigt är han hur snäll och lugn som helst.

Men till saken, den förra ägaren som är uppfödare till denna häst ( vi har haft kontakt lite hela tiden) Har hela tiden sagt att skulle jag av någon anledning inte ha hästen kvar så vill de ha tillbaka honom. Hon har menat att det kan ju hända vad som helst under livet att man måste sälja. Jag har vid flera tillfällen berättat för henne hur jag tycker att han är och det har väl mest varit "jaha" till svar. Hon menade också att om det är någon annan som går med när jag rider hur går det då? Och visst då har det gått bra. Men jag vill inte vara beroende av någon annan hela tiden utan vill kunna gå ut och sadla och rida iväg själv.

Nu har vi i alla fall bestämt oss för att sälja honom, jag vill att det ska vara roligt att hålla på med hästar och det tycker jag inte att det är med honom. I går ringde jag den förra ägaren och berättade som det var. Men helt plötsligt hade hon ändrat sig. Jag sa som det var, att jag kände mig dum (ja, det förstår jag sa hon) men att jag kommit fram till detta beslut. Jag frågade om de kunde tänka sig att ta tillbaka honom. Ja sa hon, jag kan hämta honom, men du kan inte få några pengar för honom. ( Det står i kontraktet att hon har förköpsrätt) Därför ringde jag henne först.

Mitt svar var att givetvis vill jag ha tillbaka det jag gett för honom. Nej, det får du inte men jag kan hämta honom. Jag berättade då att då får jag ju försöka sälja honom till någon annan. Det finns säkert en köpare som skulle passa perfekt med honom. Ja, gör du så säger hon då.

Kan säga att jag blev väldigt besviken. I mina ögon så tycker inte jag att hon var så seriös. Hon kan ju ínte ha brytt sig om honom så mycket som hon påstod. För nu helt plötsligt så gör det inget om han får flytta runt till andra. Hur ser ni på detta?

Är jag dum som ger upp med denna häst. Ska jag fortsätta kämpa. Eller ska jag sälja vidare. Jag känner också att köpa en häst för dyra pengar där hästen sen bara ska gå i hagen och inte vara till någon nytta är inte min grej. Som det är nu så står han bara och kostar pengar.
Hur hade ni gjort?
 
Sv: Ångrar köp

Sälj hästen, och fundera på om/vad du ska ha för häst istället. Givetvis ska det vara skoj att ha häst, klart man har sina svackor emellanåt men om det inte är mer kul än tråkigt är det inte värt jobbet och pengarna.

Analysera sedan dig själv ärligt - var det just denna häst som känns fel? Eller är du såpass osäker att det kan vara en ide att dela häst med någon ett tag och få upp självförtroendet igen? Alla hästar gör ju dumheter någon gång och blir man då rädd och undviker att tex rida, så blir ju inte hästen lugnare nästa dag. Är man två kan man peppa varann och den ena kan rasta bort överskottsenergi om man inte törs riktigt. Går det att hänga med på vad jag tänker? Om det är just den hästen du har nu som är problemet eller om det är istadiga/pigga/diverse hästar i allmänhet?

Ta verkligen inte detta fel nu - jag har varit i din situation, fast "kämpade" i drygt två år innan jag insåg att det aldrig skulle funka. Inte kul för varken mig eller hästen. Började om som medryttare på snälla hästar, och tog runt två år innan osäkerheten försvann hos mig, och först då skaffade jag ny häst. Som jag inte är ett dugg rädd för och ridningen är rolig igen :D

Strunta i gamla ägaren, h*n ska väl inte FÅ tillbaks hästen heller. Du bör ha fullföljt din del av kontraktet iom att du erbjöd henne första tjing.
 
Sv: Ångrar köp

Tack för ditt svar. Jag har två shettisar som jag inte är rädd för. De är lugna snälla och inte alls tittiga när man går i väg med dem. Jag red mycket när jag var yngre, men det är ju rätt många år sen och har en dröm att ta upp ridningen igen.

Men det kanske var fel av mig :( Shettisarna kan jag ju inte rida på) men jag får nöja mig med att ta promenader och sen ska de ju köras in och då kan jag hålla på med det. Känns bara lite dumt och snopet att det blev som det blev. Jag har haft jättedåligt samvete för detta och det har tagit lång tid för mig att få mod och ringa till förra ägaren och säga som det är. Hon har i o för sig vetat lite hela tiden att det inte funkat som jag tänkt mig. Och enligt henne har han inte betett sig så hemma hos dem. Men för det första har han ju bott där i alla år och för det andra har han ju haft samma ryttare i alla år. De har ju tävlat med honom i dressyr. Och som jag skrev innan så känner han ju på sig att jag är osäker och det gör ju inte saken bättre.

Ägaren sa t e x till mig att han är inte rädd för traktorer. När min man kom och körde med traktorn så fullständigt flög hästen mot mig när jag höll på att longera honom. När jag skulle binda upp honom ute första gången så slängde han sig bakåt, och uppbunden borde väl en häst på 18 år vara van vid. Jag är ju inte riktigt van vid så stora hästar heller. Har alltid hållt på med mindre som russ mm. Ja, ja nu blev det som det blev och jag har lärt mig av misstaget :o

Jag hoppas verkligen att jag kan hitta någon som känner för denna häst. En som är mera ruttinerad än vad jag är skulle säkert klara av honom galant. Det är väl bara till att vara ärlig till köparen och säga som det är och hoppas på det bästa :grin:
 
Sv: Ångrar köp

Sälj hästen, och fundera på om/vad du ska ha för häst istället. Givetvis ska det vara skoj att ha häst, klart man har sina svackor emellanåt men om det inte är mer kul än tråkigt är det inte värt jobbet och pengarna.

Analysera sedan dig själv ärligt - var det just denna häst som känns fel? Eller är du såpass osäker att det kan vara en ide att dela häst med någon ett tag och få upp självförtroendet igen? Alla hästar gör ju dumheter någon gång och blir man då rädd och undviker att tex rida, så blir ju inte hästen lugnare nästa dag. Är man två kan man peppa varann och den ena kan rasta bort överskottsenergi om man inte törs riktigt. Går det att hänga med på vad jag tänker? Om det är just den hästen du har nu som är problemet eller om det är istadiga/pigga/diverse hästar i allmänhet?

Ta verkligen inte detta fel nu - jag har varit i din situation, fast "kämpade" i drygt två år innan jag insåg att det aldrig skulle funka. Inte kul för varken mig eller hästen. Började om som medryttare på snälla hästar, och tog runt två år innan osäkerheten försvann hos mig, och först då skaffade jag ny häst. Som jag inte är ett dugg rädd för och ridningen är rolig igen :D

Strunta i gamla ägaren, h*n ska väl inte FÅ tillbaks hästen heller. Du bör ha fullföljt din del av kontraktet iom att du erbjöd henne första tjing.

Du är den FÖRSTA som har kommit utt och sägt "JAG HAR TAGGIT MIG ÖVER HUVUD"
Jag vill bara:
:bow::bow::bow::bow::bow::bow:
Om bara fler kunde inse sina begränsninger och bygga på det.
MAN FÖR LÄRA SIG ATT STÅ INNAN MAN KAN GÅ.
Az
 
Sv: Ångrar köp

Säljern här inget med häst att göra längre!!!!
Du ska lära dig att stå ditt kast, ta ditt änsvar och bestämma vad är bäst för hästen.
Az
 
Sv: Ångrar köp

Ja sa hon, jag kan hämta honom, men du kan inte få några pengar för honom. ( Det står i kontraktet att hon har förköpsrätt) Därför ringde jag henne först.

:rofl: Vilken jävla dum människa. Var hon seriös då hon sa så? Det fattar väl hon att du ska ha pengarna tillbaka, gud hon låter ju dummare än tåget:o

Inget att fundera på sälj hästen du:)
 
Sv: Ångrar köp

Jag tycker inte det är något att skämmas för att man inte klickar med hästen.

Är själv en ganska försiktig ryttare, om jag inte känner mig helt trygg med hästen. Hade haft samma häst sen jag var liten tills jag var 29 så jag var ringrostig på andra hästar även om jag ridit på ridskola också. Skulle efter några års uppehåll köpa häst igen (varit medryttare ett tag innan och kände att DEN hästen litade jag ju helt på så det skulle nog gå) och kom hem med min Docka. Som då skulle vara snäll, okomplicerad och allmänt lugn och trygg. Eller inte. Hon testade, och testade och sen gick det bra ett tag.

Sen kom en ny testperiod, och när inte en grej funkade testade hon nästa. Dock BARA i ridningen, en ängel i hantering. När hon gått igenom ett stort spektra så kom hon på att hon kunde stegra och då var mitt mått rågat. För det gör mig rädd. Då hade vi bytt till nytt stall med duktiga tävlingsryttare så jag bytte helt enkelt henne mot en av deras hästar. Nu tävlar hon så smått och har blivit hur snygg som helst. Däremot har jag fått höra av folk som ridit henne innan jag köpte henne att det bara var EN som vågade rida henne. Och det var inte ägaren...

Och jo, hon testar fortfarande, men hon har lärt sig att det inte funkar i ridningen så nu tramsar hon i hanteringen. Men jag har inte ångrat mig en enda gång att jag bytte henne. Nu har jag en tant som jag helt litar på och som jag vet aldrig skulle hitta på nåt för att vara dum eller elak. Hon kan busa ibland, men det är när hon tycker det är roligt och det är något HELT annat. :love:
Det ska ju vara roligt att ha häst. :)
 
Sv: Ångrar köp

Tråkigt att ditt hästköp inte blev som du hoppats. Du ska givetvis inte GE tillbaka hästen till uppfödaren. Du har hållit din del av avtalet och erbjudit henne att köpa tillbaka. Du kan med gott samvete sätta ut hästen på annons och lägger hon sedan samma bud som slutgilltiga köpare DÅ har hon rätt att köpa men DU bestämmer summan.

Du gör helt rätt i att sälja. Inget att skämmas över. Mycket bättre och vara ärlig och säga att vi inte passar ihop alls än att komma m bortförklaringar.

Hoppas du för pengarna hittar en häst som passar dig bättre. Gillar araberna själv men de kan ha lite mer nerv än andra raser. Kolla om du inte kan köpa loss någon lite äldre ridskolehäst. De brukar pigga på sig lite när de kommer fr ridskolerna och är tåliga och sitter på mycket kunnskap. Annars kan lite äldre fd tävlingshästar vara bra inkörsportar. Har själv en gammal dressyrtant som upplevt det mesta och gjort sitt på tävlingsbanorna. Inte mycket rubbar hennes värld. Gammal och klok. Det blir skogen, lite lättare träning och instruktör ibland. Perfekt för en feg hobbyryttare i medelålden som jag :D

Lycka till med hästägandet och hoppas du hittar DIN häst.
 
Sv: Ångrar köp

Jag tycker det är jättebra att du kan inse era problem, att du inte klara av det och att du vågar sälja!! Man måste inte komma till en lösning med varje häst, vissa passar inte ihop helt enkelt.
Sen tror jag att du är inne på rätt spår med att det handlar om ditt ledarskap, men det är en annan femma :)

Sälj hästen till någon som är beredd att betala vad den är värd, och leta efter någon annan som passar dig bättre.

Lycka till!
 
Sv: Ångrar köp

Tack, vad gulliga ni är allihopa. Känns skönt att höra att jag inte gör fel med att sälja honom i alla fall. Kan ju säga att jag känner mig dum, skäms, har dåligt samvete mm. Men samtidigt så tror jag ju att det är bäst för hästen också. Jag hoppas att det finns någon där ute för honom också. Och jag får väl säga som det är när spekulanter ringer på honom. Och som jag skrev innan så tror jag absolut inte att han är en omöjlig häst till rätt människa.
Tack i alla fall för ert stöd, känns lite bättre att kunna lägga ut annons på honom nu när jag hör vad ni tycker :)
 
Sv: Ångrar köp

Självklart ska du sälja om det inte funkar... att ha häst är så pass dyrt, tidskrävande och arbetskrävande att man måste kunna få hämta bonusen i form av ridning emellanåt...

Själv är jag en väldigt försiktig ryttare, äger en Kamel som är väldigt personlig och udda i både utseende och personlighet... just nu befinner jag mig ganska rädd när jag ska rida, delvis beror det på att det har blivit för långt uppehåll nu under vinter men även att Kamel blev tjurig och obstinat över stillaståendet... Just nu har vi tagit oss över de värsta hindren..jag har vart upp på ryggen igen och han var som en ängel...

Oavsett, så för mig skulle det aldrig Gå om vi inte KLICKADE i övrigt... Vi är ett team... och jag älskar honom över allt på jorden... så våra "bump" reder vi tillsammans...... har man inte klicket försvårar det allt och gör så att vissa hinder aldrig blir överstigliga...
 
Sv: Ångrar köp

Eftersom du är osäker så blir ju hästen osäker och kan då lätt köra över dig.. Ta hjälp av någon kunnig i din omgivning el tränare. 99% så är det vi Människor som sänder fel signaler och allt skiter sig rent ut sagt..
 
Sv: Ångrar köp

Mycket bättre att du inser det förr än senare. 10 månader är ju liksom ändå en rimlig tid att hinna utvärdera hur man funkar ihop, knappast att man gett upp för minsta lilla motgång.

Nu är jag lite filosofisk av mig och tänker att varje häst man skaffar sig var ändå tänkt att lära mig något om mig själv, utvecklas som person/hästmänniska.
Därför skulle jag nog försöka både en och flera gånger för att försöka ta till mig just det som den hästen hade att lära mig.
Inte alltid man lyckas fullt ut, men utvecklas gör man på ett eller annat sätt om man är öppen för det.
Samtidigt så håller jag med om att det ska vara roligt att ha häst!
Och det är klart mycket mer motiverande om personkemin stämmer. Ännu en grej är att vissa hästar kanske faktiskt är att ta vatten över huvudet, en aggressiv häst ska man t ex inte ta på sig i första taget förrän man är väldigt erfaren. En "problemhäst" likaså men då utgår jag ifrån att hästen fått problemet genom tidigare incidenter, inte att man ridit dit problemen själv. Rider man dit problem är det desto nyttigare att behöva jobba på att få bort dom - så kommer man garanterat försöka förebygga det istället i fortsättningen! ;)

Jag har lärt mig otroligt mycket av de två hästar jag haft tidigare (och även av de flesta man kommit i kontakt med regelbundet). Med facit i hand kan jag väl säga att den första faktiskt var bra för mig då, sen kom en gräns där jag fick inse mina begränsningar, hade för svårt att motivera mig till att ta mig så mycket längre och det fanns garanterat dom som hade lättare för sig med just de specifika problemen än jag (som inte alls klickade med hästen även om vi inte direkt var osams heller, insåg jag först när en kompis tagit över hästen på foder och jag fick uppleva deras relation jämfört med min och hästens när jag ägde den). Min andra häst var lite för svår för att den kunde bli ganska extrem om/när den väl protesterade. Så länge den inte fick någon anledning gick det bra och den var toppen på många sätt. Men även där var inte personkemin riktigt vad den hade kunnat vara. Hann dock ha mycket roligt i förhållande till tiden jag hade med den hästen och utvecklades massor! :bow:

Men det är först nu med den tredje hästen som jag känner att det klickar oss emellan, att jag verkligen trivs med hästens personlighet. Då är det ändå den svåraste av dom på många sätt, den som utmanar mina svagheter mest (inte aggressiv dock vilket man kunde hitta spår av ibland hos de andra två, i trängda/pressade situationer).
Jag är tacksam för att jag haft de två innan att "öva" på och komma in på fler olika kunskapsområden. Annars hade jag aldrig klarat av att få till det konstruktivt med nuvarande hästen.
Som sagt - allt har en mening! :)
 
Sv: Ångrar köp

Jag tror kanske att hästen testar dig lite! Han kan visst vara en bra läromästare för dig! Han kan lära dig att´en gång för alla få lite kött på benen, visa att det är du som är ledare. Varför inte ta kontakt med en bra tränare som kan hjälpa er både från marken och med ridningen? Ge hästen en ärlig chans och ge dig själv en chans att faktiskt ta kommandot genom att ta kontakt med en bra tränare.
 
Sv: Ångrar köp

Om man inte tycker det är kul, ska man inte hålla på. De flesta av oss håller ju på med hästar för att det är roligt - inte för att det är något "man måste ta sig igenom".

Jag tycker tvärtom att TS gör helt rätt som letar efter någon som tycker att hästen är en kul utmaning och som inte alls känner som TS inför hästens små upptåg. Det kan säkert bli en jättebra hästkompis - till någon annan.
 
Sv: Ångrar köp

Vilken svår sits.. Men jag tror att du är på rätt väg!
Jag tror också att vi lär oss av djuren och går vidare i den personliga utvecklingen genom hanteringen av olika problem som dyker upp i samvaron men ibland kan lärdomen vara att ge sig.
Om allt känns olustigt så sälj hästen! Ge dig själv plats att kunna hitta en häst som passar dig bättre.
 
Sv: Ångrar köp

Jag håller inte med dig alls. Är man en rutinerad ryttare så är det en sak, visst. Men som en nybörjare som tagit upp ridningen igen för att det är kul ska man inte börja tampas med dessa problem det första man gör. Bättre att hästen får komma till en rutinerad ryttare som kan ta tag i situationen innan hästen tar över helt och blir svårhanterad, även för någon med erfarenhet.

TS - jag tycker det är bra att du inser dina begränsningar. Uppenbarligen är du inte ny när det gäller hästvård och hantering då du har shettisar sedan tidigare. Men det kan bli lite "läskigt" med en större häst som visar sig på styva linan och testar gränser. Mitt råd är - sälj hästen till en duktig ryttare som kan erbjuda ett kärleksfullt hem och har möjlighet och ekonomi att träna och vidareutbilda sig och hästen. Sedan kanske du kan hitta en trevlig skogsmulle att vara medryttare på några dagar i veckan. En snäll, trygg, väluppfostrad häst med en bra ägare som kan hjälpa, stötta och ge råd medans du får upp ditt självförtroende och din rutin litegranna. Sedan kan du gå vidare därifrån och leta efter en häst som passar dig som handen i handsken!
 
Sv: Ångrar köp

håller inte heller med dig som Mynta sa.
Om tjejen har haft hästen i 10 månader så är det ju inte att den testar, då är det så det är - hästen är inte den läromästare som den skulle vara.

Jag tycker definitivt att du ska sälja hästen om det inte känns rätt, och om du sedan köper en ny. Se till att det klickar ganska fort, det ska det göra. Inte så till 100 % men det ska kännas bra, och kontrollera att de verkligen är en läromästare/bra förstahäst som du köper!
Jag skulle inte tipsa om en arab, de kan vara ganska hetsiga i tempramentet (inte alla, men många..).
Men gör som du känner passar dig bäst, lycka till! :D
 
Sv: Ångrar köp

Vem som helst kan förstöra vilken häst som helst. Den "rutinerade" kan identifiera och rätta till skadan (oftast) den orutinerade behöver ta hjälp.
Det enda jag menar med det är att det inte finns någon riktig läromästare i den bemärkelse ni skriver - vilken häst som helst kan dra på sig olater eller bli osäker/ta över till slut om en och samma osäkra ryttare rider och hanterar hästen under en längre tid. En del hästar verkar t ex säker med nybörjare just för att de inte kräver så mycket och att hästen vet att den har kommandot - det slutgiltiga ordet. Då kan det funka kanon tills man kommer till det stadie där ryttaren vill ha mer eller om hästen blir osäker och bestämmer sig för att sätta emot ryttaren.

Det är en sån sak jag tycker man ska ta hänsyn till när man letar häst. Det är inte säkert hästen är likadan i ny miljö och med ny ryttare och ffa inte efter att ha blivit riden och hanterad av en annan ryttare ett tag. Även de coolaste ridskolehästar kan bli som förbytt efter att ha kommit till en privatperson.

Med det menar jag inte heller att man ska ta allt som personliga misslyckanden eller inte inse när man inte kan hantera situationen. Men vill man undvika att det upprepas bör man ändå ta en funderare på varför och gärna ta hjälp av någon som är bättre på att läsa hästar för att få en objektiv bedömning och hjälp. Inte lägga det på hästen.
Pratar allmänt nu, inte specifikt TS fall.
 
Sv: Ångrar köp

Jag vill svara genom att säga att jag tycker inte det är hästens fel. Det är mitt fel för att jag är för osäker. Till rätt människa är säkert hästen en perfekt ridhäst.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 570
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Lingon
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp