Ångrar köp

Sv: Ångrar köp

Lotta.... Russ är ju underbara :love: Den roligaste tiden i mitt hästliv var mina 6 russår. Skulle gärna rida russ istället för Halvblod. Ride on och ha skitkul. Uppdatera gärna hur det går med försäljningen och ev nytt hästköp.
 
Sv: Ångrar köp

Problemet är att du kommer få samma problem med vilken häst du än köper eftersom hästar testar gränser hela tiden. Den snällaste kan bli ett monster om den kan och får lov...... Det bästa vore för dig att inte köpa en egen häst utan kanske vara medryttare eller liknande tills du blir mer säker tillsammans med hästar.

Du tar ett bra beslut som väljer att sälja hästen och givetvis skall du inte GE bort hästen till förra ägaren.


Jag håller med fullt ut.
Det finns några få undantagshästar som ställer upp för nervösa ryttare, men de är ytterligt få.
Bättre då att träna upp sig lite mer på storhästar t.ex. genom medrytteri. Eller som fodervärd med stöd av hästägaren.
 
Sv: Ångrar köp

araber är inga bra nybörjarhästar eftersom dom är så otroligt känsliga för människan, och läromästare är INTE det samma som nybörjarhäst!

sälj hästen till någon som är lugn och duktig, och hitta en medryttarhäst eller rid på ridskola tills du är mer rutinerad.
 
Sv: Ångrar köp

Hej igen... Trodde tråden hade slutat, men såg nu att den var kvar och läst i kapp.

Lotta gör helt rätt i att sälja och bara för att man säljer en häst betyder inte det att man säljer fler. Klarar du ett russ så ser jag inte att du skulle ha problem med andra hästar. Många russ är väldigt envetna.

Jag va själv osäker pga av att jag har små barn mm och köpte en bok från den här personen (finns under nyheter) eller i bokhandeln. Den är jätte bra och jag känner mej inte alls osäker längre..
http://www.humanhorsecenter.se/index.asp

Man känner sej inte säker på alla hästar. Bättre du säljer och letar en ny, ut och provrid och provrid gärna några gånger. Själv, med andra och ta med en kompis med häst vana som kan hjälpa dej.
Om du är som jag kankse du fastnar väldigt lätt och man tror så bra om allt.
Känn efter, rid utan ägaren. (mina hästar är helt lunga med mej i närheten men kan bli lite djävliga som de var förr om jag inte är med de)

Hur kan ni dömma henne att hon inte ska skaffa en ny häst mm? Känner ni henne i fråga?

Lyssna inte på de utan köp en till häst om du vill och bli inte avkräckt. Hitta din läromästare inom de område du vill hålla på med och läs boken...

MAn ska inte alltid ändra på hästen utan man kan börja med sej själv först. När man fått rätt känsla så kan amn sen jobba med hästen...

Kallbloden är lugna och stabila som ditt russ och med en gnutta envishet. Men att de skulle vara mindra känsnliga det tror jag inte på. Mitt haflinger sto är en enmanshäst och väldigt kännslig.
Men de är envisa och man måste kunna ta de med en gång.

Du har ju sån lux om du inte vill tävla köp en mysig d-ponny läromästare i dressyr. Hade jag gjort med en gång.. Är avundsjuk...
Varför ska du ha något större? Kankse kan höjden skrämma dej lite också när du är van att rida ett russ.

Jag hade köpt en välutbildad D-ponny.. Finns massa av de ju.. Billiga som dyrare.. Sen när du lärt dej och fått säkerheten och du känner att du verkligen vill ha en stor häst, köpt det då..

Vill du bara rida i skogen eller vill du rida för tränare? Vill du mest rida i skogen behöver du ingen läromästare, bara en snäll häst. Jag är självlärd och ridit i skogen sen jag var 9 år. Inte behöver man gå på ridskola. MAn behöver inte rida dressyr om man inte vill jobba med det.. hitta en mysig D-ponny. Snäll go vallack! Finns massor av de..

Lycka till!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Ångrar köp

Det handlar inte om att döma. Men när TS själv skriver så här:

"Jag vill svara genom att säga att jag tycker inte det är hästens fel. Det är mitt fel för att jag är för osäker."

så ger det en hyfsad ledtråd. Hade det inte varit härligare för TS själv att känna sig säkrare? Att faktiskt skaffa sig mer vana och säkerhet innan hon köper en ridhäst?
Som läget är nu har hon inte haft tio roliga månader tillsammans med sin häst, och hon kommer med största sannolikhet få sälja honom billigare än inköpspriset, för det är inte särskilt attraktivt med oridna ridhästar.

För övrigt är araber små hästar, ofta just D-ponnyer.

Kan även tillägga att bara för att det står "läromästare" i annonsen - så behöver det inte alls betyda att det är just en läromästare - eller åtminstone inte att den har lust att lära just dig något.
 
Sv: Ångrar köp

Hej Lotta! Intressant tråd! Jag har själv haft en rejäl svacka med min häst och funderat fram och tillbaka på att sälja men kommit fram till att "jag vet vad jag har men inte vad jag får". Nu har vi dessutom hittat tillbaka och det börjar kännas kul igen, men jag är inte lika tuff ryttare som tidigare.

Hästar är ändå olika individer med en historia och det är inte bara dig det hänger på att det ska fungera mellan er. Du är ju egentligen van ryttare och hästhanterare (småhästarna är också en utmaning) så jag tycker inte du ska ta på dig hela misslyckandet. Tycker att du skrivit flera ledtrådar till att det inte gick bra. Du försökte hitta en större, fin häst som du kunde börja rida ordentligt, men han hade gått kvar hos uppfödaren många år och har därmed troligen begränsad erfarenhet av olika ryttare och nya miljöer. Du skrev att de bara red honom nån gång per månad - så han var inte ens igång! Då kan man inte räkna med att hästen är speciellt ridbar trots ev tidigare meriter! Det är också vanligt att säljare "snabb-rider igång" sånna så det ska gå att sälja dem... (eller "snabb-rider in" om det är en unghäst). Sen får nya ägaren börja om för att bygga upp kondition, muskler och signaler... Man köper ju oftast mest på vad man förväntar sig att hästen ska kunna, fast det är svårt att ta reda på till 100% innan man känner den ordentligt. Kompisar som är med som rådgivare då man är och tittar säger kanske inte allt de lägger märke till om de ser att man är förtjust i hästen. Jag har hört flera nyblivna hästägare (även tävlingsryttare) som fått slita hårt det första året och säkert känner sig dumma och nästan lurade när hästen började bete sig konstigt så snart den kommit hem till dem (eller vanligtvis efter nån månad då de började pressa den lite mer). Många börjar säkert också göra veterinärundersökningar och leta dolda fel för att köpet ska gå tillbaka... En kompis sa till mig att man alltid blir "lurad" på något sätt i varje hästaffär, det gäller bara att lista ut på vilket sätt, så kanske det inte gör så mycket när man vet om det. Inte ens säkert att säljaren förstår att det var nåt viktigt för köparen (jag vill inte påstå att säljare försöker luras med flit).

Jag tycker det är starkt av dig att försöka sälja honom så seriöst som du kan! Helt rätt mot er båda när du känner som du gör! Hoppas han hittar till en ny ägare som han får utvecklas med. Hoppas också att du hittar tillbaka till det roliga med hästar igen! Efter den här tiden kommer du att ha vuxit mycket som hästmänniska och jag tackar för att ha fått ta del av dina bekymmer för det har stöttat mig en del också.
 
Sv: Ångrar köp

Det handlar inte om att döma. Men när TS själv skriver så här:

"Jag vill svara genom att säga att jag tycker inte det är hästens fel. Det är mitt fel för att jag är för osäker."

så ger det en hyfsad ledtråd. Hade det inte varit härligare för TS själv att känna sig säkrare? Att faktiskt skaffa sig mer vana och säkerhet innan hon köper en ridhäst?
Som läget är nu har hon inte haft tio roliga månader tillsammans med sin häst, och hon kommer med största sannolikhet få sälja honom billigare än inköpspriset, för det är inte särskilt attraktivt med oridna ridhästar.

För övrigt är araber små hästar, ofta just D-ponnyer.

Kan även tillägga att bara för att det står "läromästare" i annonsen - så behöver det inte alls betyda att det är just en läromästare - eller åtminstone inte att den har lust att lära just dig något.[/QUOTE/


Jag har hållt på med massa olika hästar och har även gått ridgymnasiet. När man ex får barn mm så är man inte lika säker som när man var ung. Man har någon annan som behöver än. Även ålder kan göra att man blir osäker. Eller en olycka.. Eller annat.
Men att börja på ridskola hade inte hjälpt mej. Att rida runt i ett ridhus. I ridhus är jag desutom inte osäker. Då jag vet att hästen inte kommer någonstanns. Men när man rider ut så är de e här vanliga situtionerna av ex test från hästen som man blir osäker på. Vilket en ridkskole häst inte gör. Så att rida runt på maskiner i ett ridhus det får man inte sin säkerhet av..

Jag va i bland osäker med mitt sto, men med min vallack på 20 år är jag inte det. Jag bara rider som inget har hänt. (nu är jag gravid också, vilket kan göra sitt med mitt sto)
Jag litar på min gammal vallack som jag haft i 3 månader, men litar mindre på mitt sto som jag haft i 9 månader.
Så visst kan osäkerheten vara med vissa hästar och inte med andra...
 
Sv: Ångrar köp

Vill bara berätta att jag har fått min häst såld, till priset som jag gav för honom. Jag har varit ärlig för familjen som köpte honom och talat om varför jag säljer.

Jag är så glad för jag tycker det verkar vara en bra familj som har hästar innan. Både varmblod, fjordingar och russ. De rider skogspromenader och utflykter. De var här länge en eftermiddag, red både här hemma och ut en runda i skogen. Det finns både box och lösdrift till honom. De verkade kunniga och visste vad de pratade om. Jag hoppas nu att det stämmer allt jag kände för dom.

Vi ska även åka och hälsa på honom. Det känns så bra. Jag önskar inget annat än att han får det bra och att han inte får flytta igen.
 
Sv: Ångrar köp

Jag tycker inte man skall köpa hästar när man är osäker och rädd nej.

Det tycker jag är helt fel resonerat. Man kan visst köpa häst så, det viktiga är att man är ärlig när man letar häst och inte ger sig ut för att vara tuffare än vad man är. Jag tillhör själv den "osäkra" skaran, och dessutom rider en arab som kan vara väl tittig ibland och väldigt envis. Det beror inte bara på mig, hon är så med tuffare ryttare också, men hon är möjligen mer så med mig för att hon vet såklart att jag är mesigare. Visst hade det varit lättare med en lugnare häst, men hon har faktiskt tänjt mina gränser och gjort mig till en bättre ryttare. (Hade det t ex varit upp till henne hade vi ett tag inte lämnat gården eller gått förbi läskiga garaget som ligger efter en av vägarna jag tycker om att rida, men det tog jag ur henne - hon gjorde mig så asförbannad att jag glömde bort att vara osäker :angel:)

Nyckeln, om man är osäker, är att ha en häst som a) inte tänjer ens gränser alls, eller b) tänjer dom lagom mycket. TS häst var "för mycket". Så enkelt är det.

TS vad bra att du fick din häst såld och lycka till med att hitta en ny! Och bortse inte helt från araber, det finns gott om mysiga araber därute :love:
 
Sv: Ångrar köp

Åh vad härligt för både dig och pålle :laugh: Grattulerar och lyckönskar dig i fortsatt hästeri.
 
Sv: Ångrar köp

Jag tycker du gör helt rätt i att sälja hästen, klickar det inte så klickar det inte. Sepciellt om du inte känner dig trygg med hästen så är det igen idé att fortsätta längre, du har ju trors allt försökt i 10 månader så du gör både dig själv och hästen en tjänst om den få komma till någon som är mer erfaren osv...

Har själv haft, tillsammans med min syster, en foderhäst som kemin aldrig riktigt stämmde med. Jag tror att det stämmde bättre med syrran men absolut inte med mig. Var konstant små rädd på hästryggen. Efter nått år bad vi ägaren ta tillbaka hästen och efter många om och men så gjorde hon det (en helt annan historia om puckot som faktiskt ägde hästen:mad:). Sen köpte vi en annan häst och ALLT klickade, sen köpte vi även en till häst där allt var jätte bra.:love::bow::bow: Så var inte orolig över att sälja hästen :)
 
Sv: Ångrar köp

Vill bara berätta att jag har fått min häst såld, till priset som jag gav för honom. Jag har varit ärlig för familjen som köpte honom och talat om varför jag säljer.

Jag är så glad för jag tycker det verkar vara en bra familj som har hästar innan. Både varmblod, fjordingar och russ. De rider skogspromenader och utflykter. De var här länge en eftermiddag, red både här hemma och ut en runda i skogen. Det finns både box och lösdrift till honom. De verkade kunniga och visste vad de pratade om. Jag hoppas nu att det stämmer allt jag kände för dom.

Vi ska även åka och hälsa på honom. Det känns så bra. Jag önskar inget annat än att han får det bra och att han inte får flytta igen.

Men vad bra :laugh: Grattis:banana:
 
Sv: Ångrar köp

Tack allihopa. Jag sms:ade med köparen i går kväll. Allt hade gått jättebra. Det känns skönt.
 
Sv: Ångrar köp

efter att ha läst tråden blir jag frustrerad, jag kan tillägga att TS hade hästen på prov i två månade och hon hade även fått ha han på foder istället för att köpa honom. Det var du som hade så bråttom med att köpa honom.

Det är en D-ponny som tidigare gått MSV dressyr.
 
Sv: Ångrar köp

Förstår inte riktigt vad det har med det Ts skriver att göra men förtydliga gärna så man har hela historien att ta hänsyn till om så behövs.

Även om det funkade jättebra i början och det inte fanns någon anledning till till att förhala köpet (och bli fodervärd istället) så kan ju problemen komma senare. Eller??

Vad har det med saken att göra att ponnyn gått MSV dressyr?? Det gör den väl inte vare sig mer lättriden eller mer lämpad för TS. Har själv en äldre fd MSV dressyrhäst på foder och det är den mest komplicerade häst jag ridit pga att hon är så kännslig och korrekt.

Om hon och hästen inte funkade så var det väl bra att hästen kom till sin rätt hos ny ägare?
 
Sv: Ångrar köp

Jag blir så trött. För det första så skrev jag denna tråden för att förklara att det inte bara är köpare som inte står för det de säger. Jag har läst så många gånger att säljare är besvikna på sina köpare för att inte köparen ringer till säljaren när de ska sälja vidare om de har kommit överrens om det.

Nu ville jag visa att jag som köpare ringde tillbaka till säljaren, vilket jag hade lovat för att säljaren sagt hela tiden att om jag någon gång skulle sälja så skulle jag ringa till dem först, för då ville säljaren köpa tillbaka honom. Och när jag nu gjorde det så handlade det ju inte alls om att säljaren ville köpa tillbaka honom. I stället skulle jag känna mig dum och sitta och förklara för säljaren. Jag kunde ju lika gärna varit oärlig och inte ringt säljaren, eftersom hon ville ha tillbaka honom utan att betala något för honom.

Och mig veterligt så var det aldrig tal om något foderavtal eller att jag blev erbjuden att ha honom på foder.
 
Sv: Ångrar köp

Antar att detta inte var riktat mot mig ;) Jag har hållt med dig fr början.

Voff
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 570
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Lingon
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp