Ångrar köp

Sv: Ångrar köp

Jag tycker det är jättebra att du inser det och jag tycker inte man ska behöva ta det personligt, på något sätt och någon gång ska man ju lära sig och utvecklas liksom. Att inse sina begränsningar är bra på det sättet tycker jag bara man tar det på rätt sätt (lättare sagt än gjort).

Nu tror jag säkert du kan hitta en häst som just du passar bättre ihop med och vars reaktioner är lättare för just dig att hantera, även om jag inte tror att "problem" per automatik försvinner när man byter häst. Men som sagt, du har redan försökt i 10 månader och är absolut inte den typen jag tänker på. Att man skaffar en häst, får inte de resultat man vill och rider till problem (eller brister i att förebygga problem) och säger sen att nej, den här hästen är inte alls det som utgetts, jag måste ha en annan - för att sen hamna i den onda trenden! :p
 
Sv: Ångrar köp

Tycker du gör ett helt rätt beslut som säljer hästen till någon som kan glädja sig mera åt hästen än vad du och den förra ägaren verkar göra.

Kolla noga upp den nya köparen och var ärlig i annons , så kommer han till ett bra hem.:)

Lycka till
 
Sv: Ångrar köp

Jag hade inte gett mej. Det kommer alltid problem med hästar man köper. Att det klickar på allt är svårt..

Han kan ha kännt sej säker med den gammla ägaren men du är en ny flockledare som han ska bygga upp ett förtroende med.
Det är inte gjort på en dag och har man börjat fel blir det inte lättare.

Jag hade letat upp en NH tränare och börjar bygga upp en grund från början. Är du nu osäker och rädd är det inte lätt att börja med en ny häst. Känner den nya det så kan det bli kört igen.

Sen om du tar några träningar och han börjar känna sej trygg med dej så blir han mer värd i pengar. Du kan visa hans rätta sidor som han har, men som han är nu så är det inte lätt om han litar så lite på folk. Nu kan jag tänka mej att du får mycket sämre efter han. Tycker du ändå inte att han passar dej efter ca 4 träningar i NH så sälj han, men det kan göra underverk och det som du lär dej är aldrig bortkastade pengar.
Sen om du kommer över dessa grejerna så kommer du garanterat ha en häst som går över berg för dej. Det är de som litar minst som när de börjar lita litar mest.
Men man måste bevisa för hästen att du är värd hans tillit..

Jag gav en annan tjej samma råd för några veckor sedan och redan efter första träningen så blev hästen en helt ny.

Låna även böcker om NH.. Det gjorde hon..

Gör det för hästens skull och dej annars kan han hamna snett..

Åk och låna en bok och läs så ska du se att det blir bättre, sämre kan det inte bli.. Även at kontakt med en tränare.

Lycka till!
 
Sv: Ångrar köp

Nu när jag läser lite så blir jag så trött! Men det är ju lätt att sälja i väg en häst i det tillståndet.
Folk tar inte sitt annsvar!

Jag har tagit hand om många sånna hästar och 99% av fallet så är det ägaren och inte hästen som gör fel...

Leta upp en NH lärare och prova några veckor det är vår och om en månad ännu lättare att sälja hästar så du förlorar inget på det.

MAn ska innse sina begränsingar och då ska man ta kontakt med en lärare först och funkar inte det så sälj. Men de jag vet som tagit kontakt med en NH lärare har alla löst sina problem med sina hästar.

Det du beskriver så litar han inte på dej och det kanske inte nästa häst heller gör. Det handlar om din energi och dina signaler är fel. Nästa häst kan också se detta och det blir samma.
 
Sv: Ångrar köp

Nu när jag läser lite så blir jag så trött! Men det är ju lätt att sälja i väg en häst i det tillståndet.
Folk tar inte sitt annsvar!

Jag har tagit hand om många sånna hästar och 99% av fallet så är det ägaren och inte hästen som gör fel...

Leta upp en NH lärare och prova några veckor det är vår och om en månad ännu lättare att sälja hästar så du förlorar inget på det.

MAn ska innse sina begränsingar och då ska man ta kontakt med en lärare först och funkar inte det så sälj. Men de jag vet som tagit kontakt med en NH lärare har alla löst sina problem med sina hästar.

Det du beskriver så litar han inte på dej och det kanske inte nästa häst heller gör. Det handlar om din energi och dina signaler är fel. Nästa häst kan också se detta och det blir samma.

Vaddå en häst i det tillståndet?? Vilket tillstånd??

Vem har sagt att jag ska ha en andra häst?? Jag har redan andra hästar som litar på mig och som jag litar på. Jag anser att jag passar inte med denna häst, jag har inte sagt att det är hästen det är fel på. Jag inser att mina signaler till denna häst inte stämmer. Jag har haft andra här som ridit honom och där det gått bra. Andra som är mer rutinerade i sin ridning än jag. Andra som har ridit längre än jag. Däremot anser jag inte att det är en nybörjar ponny i ridning.
Men jag lovar dig, jag säljer inte denna hästen för att skaffa en ny "läromästare"
 
Sv: Ångrar köp

Sälj och köp dig en riktig läromästare eller skaffa en medryttarhäst :) kanske finns det någon du kan ha på foder en tid för senare köp?

Jag tycker inte detta är ditt fel och du ska inte ta det som ett misslyckande!
 
Sv: Ångrar köp

Lotta. Jag håller med alla andra här (utom Sanio) att sälj med gott samvete. Alla individer passar inte ihop. Inget konstigt med det. Han är bergis flera andras drömhäst och det finns bergis MÅNGA andra drömhästar där ute som du funkar utmärkt ihop med. Kan inte se någonstans i din beskrivning av hästen att du skulle ha sabbat det hela så till den grad som det blev påvisat. :confused: Tycker du ska ignorera det inlägget. Det var lite fisigt:angel: Även om det finns mycket bra innom NH tycker jag inte att man ska begära att alla ska anamma och praktisera detta om man inte känner att detta är verkligen värt mödan på just denna häst. Det verkar ju inte vara en problemhäst. Önskar dig stor lycka till med vad du nu beslutar göra med nuvarande häst och med en ev ny häst.

Gissar att jag får ett eller flera onda ögon nu för att jag inte avgudar hela NH-grejjen :crazy:
 
Sv: Ångrar köp

Men hur länge tänker du att det ska dröja innan hästen ska acceptera TS som flockledare? Det rör sig ju inte om 10 dagar utan 10 månader.
Vissa hästar testar ändå. Min förra häst är en sån. Hon accepterar ledarskapet en period, sen testar hon igen. Jag har känt henne i många år nu, och hon står i samma stall som mig även om jag inte äger henne längre.

Jag kan inte rida henne (eller jag VILL inte rättare sagt), men jag kan alltid hämta henne i hagen. De andra kan rida henne, men kan inte alltid fånga henne i hagen.

Och ingen häst jag lärt känna (både egna och andras) genom alla år har inte behövt 10 månader på sig att komma i ro. Det låter mer som att hästen och TS inte passar ihop. Och så kan det vara ibland, det är ju levande varelser och alla kan inte gå ihop med alla.
Är det inte bättre då att hästen kommer till någon som vill ha just DEN typen av häst? Och TS kan få tag i just den hästen H*N vill ha?
 
Sv: Ångrar köp

Jag vill förtydliga att detta är absolut ingen problemhäst. Det är bara det att han och jag passar inte ihop i ridningen. Och det beror helt och hållet på mig, jag har inte ridit på många år, närmare bestämt 35 år, jag är lite feg av mig på hästryggen. Och det sa jag till den förra ägaren och hon menade att han skulle aldrig hitta på något. Vilket inte stämmer. Och även jag förstår att han testar mig, hade jag varit mera van så hade det kanske inte varit några problem.

Jag vet ju andra som kan rida honom. Och han har även testat dem och när det inte lyckas så går det hur bra som helst. Men det har varit ryttare som är vana ryttare.

Jag kan hantera honom från marken, hämta honom i hagen, förflytta honom, leda honom, borsta honom, kratsa hovar mm. Men jag litar inte på honom. Jag kan inte beskriva varför riktigt. Det är ingen häst jag känner mig bekväm med. Och jag har köpt honom för just ridning, inte för att hantera honom från marken.

Jag har ridit andra hästar som jag inte har varit rädd för att sitta på, dessa hästar har inte hittat på en massa, testat mig hela tiden. Dem kallar jag läromästare.

Jag har haft en tränare här som har hjälpt mig, men fortfarande, jag är för feg när han börjar testa. Jag har inte kommit så långt i ridningen. Han är inte den hästen jag tänkte mig när jag var ute för att köpa häst. Och hur ska jag veta det när jag köper honom. Det märker man inte på en gång. Nu har jag haft honom i 10 mån och jag känner fortfarande det. Han behöver en van ryttare helt enkelt, inte en nybörjare.

Jag har lånat och köpt hur många böcker som helst, men inte har det hjälpt på mig i verkligheten. Är det bara jag som har kommit på detta under resans gång. Det måste väl finnas fler som varit i samma situation. Det kanske finns nybörjare också som skulle klara denna hästen, men då kanske man inte ska vara så feg som jag är. Och som sagt, eftersom jag har ridit andra hästar så vet jag ju att de finns, de som även jag vågar rida.

Och jag vet ju också att det finns andra hästar jag känner mig trygg med. Jag säljer honom också för hans egen skull. Tror att han behöver komma ut och röra på sig, arbeta lite. Få någon som han litar på och som kan ta hand om honom. Tycker inte det är rätt mot honom heller för jag förstår ju att han känner min oro och det gör inte saken bättre. Som det är nu så blir det ju ingen som rider honom och egentligen tror jag att han tycker om att komma ut i skog och mark och att han behöver känna tryggheten från en ledare.
 
Sv: Ångrar köp

Vill också tillägga att detta är inget jag kommit på över en natt, jag har funderat fram och tillbaka sen jul. Många sömnlösa nätter. Dåligt samvete, skam. Ja för jag skäms verkligen för att jag är så feg och för att hästen måste säljas. Vi har haft många diskussiner här hemma, jag och min man, om detta. Alternativet är att jag behåller honom och att han går här som sällskapshäst. Men för det första så var jag inte ute efter en sällskapshäst, jag tycker han kostar för mycket också för att vara en sällskapshäst. Jag tycker inte det är rätt mot honom att behöva gå som sällskapshäst. Jag vet att jag har många brister, men jag vill i alla fall hästens bästa.
 
Sv: Ångrar köp

Du ska ju göra det som känns rätt. :)
Jag har gjort likadant som du, och man ska inte bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker.
Och de flesta av oss här tycker ju att du gör rätt. :)

(jag hoppas du inte tolkade mitt inlägg som någon kritik, ditt svar var riktat till mig, för det var verkligen inte meningen!)
 
Senast ändrad:
Sv: Ångrar köp

Du ska ju göra det som känns rätt. :)
Jag har gjort likadant som du, och man ska inte bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker.
Och de flesta av oss här tycker ju att du gör rätt. :)

(jag hoppas du inte tolkade mitt inlägg som någon kritik, ditt svar var riktat till mig, för det var verkligen inte meningen!)

Nej, mitt svar var inte riktat till dig utan till Sanio :). Det blev kanske lite fel. Jag ville bara förklara lite hur jag känner det. Och jag vet att jag inte behöver bry mig om vad andra tycker. Men ibland känns det bra att höra andras åsikter och jag har fått mycket positiv respons här, jag vet. Jag tackar alla för det. Det känns ändå lite lättare när man inte är helt fel ute :) Jag menar bara som några skrivit att denna hästen kan förhoppningsvis få det bra hos någon där kemin dem emellan stämmer bättre än vad den gör här.
 
Sv: Ångrar köp

Håller inte med er om läromästare här.

Jag tog över en som gått som os reserv i terräng och vunnit hopp allsvenskat och gått med en av våra känndaste terrängryttare i Sverige..
De som kommer längst i de olika grenarna är oftast de svåraste hästar. De kräver mycket av sina ryttare. Där i mot om du gör rätt så går de som en klocka.. Så din häst kan mycket väl vara en läromästare. Genom att träna NH med hästen kommer den att sluta testa dej i sadeln och du kommer få en helt annan gemenskap med den hästen.
MEn det klart att du ska känna för det också..
Självklart.

En läromästare känner med en gång om du reder ut och klarar hästen. De är experter på sitt område.
JAg tycker man då ska sattsa på en snäll häst och rida för din ridlärare. Den ska självklart blivit ridit en del innan. Men att gå på annonser typ läromästare kan bli helt fel..
Jag har ridit månag läromästare. De är oftast gudommliga mot barn och helt nybörjare, men så fort du akn lite och börjar kräva det som hästen kan mycket bättre. Då börjar de testa.
Då måste man göra helt rätt...

Det här emd läromästare är bull shit det hela det handlar om är att den kan skolar, hoppning eller annat. Men det betyder inte att den är snäll mot sin ryttare utan oftast är de krångliga och kräver sin ryttare.

Nu vet jag att du har en arab...

Mycket för att fler och fler får problem med halvblod är för att alla som sattsar på att avla de avlar på svåra indevider för de kommer längst i eliten. Men de glömmer att avla fram halvblod för oss dödliga också...

Många importerar nu mera halvblodstyper i stället för att ta de svenska hästarna då de är lite knäppa i huvudet..
De är svåra och passar oftast elit ryttarna, emn det är inga hästar jag skulle vilja ha..

Jag känner en som jobbar på semin vid en av halvblodsstationeran i Sverige. Det är så snacket går just nu..
 
Senast ändrad:
Sv: Ångrar köp

Håller inte med er om läromästare här.

Jag tog över en som gått som os reserv i terräng och vunnit hopp allsvenskat och gått med en av våra känndaste terrängryttare i Sverige..
De som kommer längst i de olika grenarna är oftast de svåraste hästar. De kräver mycket av sina ryttare. Där i mot om du gör rätt så går de som en klocka.. Så din häst kan mycket väl vara en läromästare. Genom att träna NH med hästen kommer den att sluta testa dej i sadeln och du kommer få en helt annan gemenskap med den hästen.
MEn det klart att du ska känna för det också..
Självklart.

En läromästare känner med en gång om du reder ut och klarar hästen. De är experter på sitt område.
JAg tycker man då ska sattsa på en snäll häst och rida för din ridlärare. Den ska självklart blivit ridit en del innan. Men att gå på annonser typ läromästare kan bli helt fel..
Jag har ridit månag läromästare. De är oftast gudommliga mot barn och helt nybörjare, men så fort du akn lite och börjar kräva det som hästen kan mycket bättre. Då börjar de testa.
Då måste man göra helt rätt...

Det här emd läromästare är bull shit det hela det handlar om är att den kan skolar, hoppning eller annat. Men det betyder inte att den är snäll mot sin ryttare utan oftast är de krångliga och kräver sin ryttare.

Nu vet jag att du har en arab...

Mycket för att fler och fler får problem med halvblod är för att alla som sattsar på att avla de avlar på svåra indevider för de kommer längst i eliten. Men de glömmer att avla fram halvblod för oss dödliga också...

Många importerar nu mera halvblodstyper i stället för att ta de svenska hästarna då de är lite knäppa i huvudet..
De är svåra och passar oftast elit ryttarna, emn det är inga hästar jag skulle vilja ha..

Jag känner en som jobbar på semin vid en av halvblodsstationeran i Sverige. Det är så snacket går just nu..

Jag ska inte säga emot dig, du kan ha rätt angående läromästare. Men eftersom jag talade om hur ovan jag är, osäker mm, att jag var ute efter en häst som inte håller på att testa hela tiden. Jag talade om allt för säljaren. Det var hon som ringde mig för att hon sett min annons och där hade jag även skrivit hur det var. Och ändå säger hon till mig att han skulle vara en läromästare för mig. Det stämmer ju inte då, eller hur??

Jag har kört lite löslongering mm vilket har funkat perfekt, men det är ju i sadeln det inte funkar. Och jag säger fortfarande, det är inte hästens fel, det är mitt. Jag skulle haft en häst som inte testar hela tiden och jag vet att de hästar finns de också.

Och det jag egentligen också ville komma fram till från början är att det pratas mycket om att köpare bryter mot kontrakt hit och dit. De har lovat säljaren att de har förtur till återköp mm. Så var det här också. Denna säljaren har inte sagt en gång utan minst 4 -5 gånger att jag får inte sälja till någon annan, hon ville ha honom tillbaka. Bl a gjorde detta att jag tyckte att hon var en seriös säljare. Vilket jag inte tycker längre.

Hon menade att hon kunde komma och hämta honom, men jag skulle inte få ett öre för honom. Detta gör ju att nästa gång en säljare skriver så i kontrakt så behöver ju inte jag dra mig för att hoppa över att ringa denna säljare. Jag försöker vara så ärlig som möjligt, och det förväntar jag mig att både säljare och köpare ska vara. Jag menar, för det första så var det ju inte så roligt att ta detta beslut, för det andra var det inte så roligt att ringa upp henne heller när jag fick det svar jag fick. Och hon har ändå hela tiden vetat vilka problem jag haft.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ångrar köp

Har ni kontrakt på att hon ska ta tillbaka sin häst och du ska få pengarna tillbaka så ska du få det.. Finns det ingen juridisk verksamhetavdelning inom häst som man kan fråga?

På kennelklubben om man är med där när det gäller hundar så finns det en juridisk avdelning för detta.. Där man kan fråga allt sånt. Hon gör som du säger ett kontrakts brott och har du ånger rätt så har du. Problemet är att det är dyrt och dra det vidare. Vinner hon så får du betela allt men vinner du så betalar hon allt. Men det är om du ska orka dra det så långt. Rättigångskonstnader akn bli dyra.

Personen i fråga känner nog inte sin häst tillräckligt och trodde att den var snäll och som sagt då mot helt nybörjare vilket den säkert kan vara, men när du som är lite duktigare men ändå inte jätte duktig då känner han det och så testar han..

ELLER

VAd jag tycker det låter som bara en teori så kanske hon har gjort så förr och med samma häst och de kanske har lämnat tillbaka hästen utan att få pengarna tillbaka så ska du inte göra!! Så du tänker helt rätt..
MAn vet aldrig med folk, men hon verkar skumm.

Sätt ut annons och sälj din häst.
Jag hade pratat med en i stallet som klarar hästen om hon kan visa honom för de intresserade köparna och säga att ni inte stämmer i hop bara och att ni inte passar med varann. Det förstår köparna. Men de ser att hästen är inga problem.
Du ska ju ha ut ungefär samma för din häst så du kan annvända dessa pengarna till en ny häst.

Och leta upp en ny häst.. Förstår att det känns hopplöst om du lagt ut annons och allt. Men du kan inte be folk runt dej att kolla efter en snäll häst som blivit en del riden i det du vill göra och som kan det. Behöver inte vara en hög tävlad häst. Men känner folk de runt sej och kan säga att du söker en sånn häst så dyker det säkert upp någon..

Du ska även lägga ut en annons och se om du får napp kolla igenom alla annonser på typ hästnet och till slut kommer rätt häst fram.

Nu är det snart rätt tid att sälja. Nu i vår är det lättast att sälja. Hästarna blir billigare och svår sålda när de ska in från betet..
Om du själv ska hitta en billig bra häst är hösten bäst då är de mycket billigare. Om man orkar vänta så länge..

JAg tycker säljaren låter väldigt oseriös och väldigt okunning. Man skriver inte att man har ångerrätt om man inte menar det!
JAg hade ringt henne innan jag satte ut annonsen och sagt att jag säljer hästen nu om du inte tar tillbaka den för samma pris. Då har du gett henne en chans tar hon inte den så är det kört.

Kontrakt med ex att du ska ringa henne om du vill sälja hästen eller annat, gäller inte...

Så sälj hästen och köp en annan istället...
 
Sv: Ångrar köp

Jag hade skrivit en annons med ex Jag och min häst trivs inte i hop men han går bra med andra ryttare. Sätt ut bilder på när någon som är duktig på att rida honom, rider han så rätt folk blir intresserade. Skriv att han behöver erfaren ryttare han testar lite som hästar gör eller liknnande.. Skriv inte något för negativt och så skriv med det vanliga som man brukar vad han gjort och så..

Men måla inte upp han som en djävul utan rättvist så han hamnar rätt och att du får ut rätt pengar för han.. Så som du beskriver han är han en vanlig häst som bara inte funkar med varann.. Även om jag inte förstod det i början..

Du lurar ingen genom att göra så men du lurar folk om du säger att han inte är trafiksäker mm. För det är han säkert med de andra ryttarna som klarar han. Eller försök få någon som klarar han att rida för bi tratorer och testa allt som du tycker att han inte klarat så du lägger ut rätt bild av han. Du ska ju inte få lägre betalt om han är trafiksäker mm.
 
Sv: Ångrar köp

Det är så jag menar :) Jag har sagt till dem som ringt precis som det är. Att det är jag som är för ovan och feg. Att hästen är snäll, men att han behöver en mer van ryttare än vad jag är. Jag har även skrivit att han är utbildad i dressyr, tävlat mm. Men att de får ringa för info. Jag hoppas för hästens skull att det ska lösa sig :)
 
Sv: Ångrar köp

Synd jag har för många, han såg ju jätte mysig ut.. Du kan inte få några rid bilder? Jag hade ute min för ett tag sen pga av att jag var gravid fick ändra den ca 3 gånger sen ringde flera stycken. Så det verkar vara svårt att få rätt text..
Nu stanna hon ialla fall då när det kom till kritan kunnde jag inte sälja henne =O)
Men vi har inga problem så bara att jag inte har tid att utbilda henne..

Ett tipps om du inte redan gjort. Sätt ut på Hästnet det är mer drag. Jag la upp den ny varje vecka för det kommer in så många annonser där hela tiden.
 
Sv: Ångrar köp

Synd jag har för många, han såg ju jätte mysig ut.. Du kan inte få några rid bilder? Jag hade ute min för ett tag sen pga av att jag var gravid fick ändra den ca 3 gånger sen ringde flera stycken. Så det verkar vara svårt att få rätt text..
Nu stanna hon ialla fall då när det kom till kritan kunnde jag inte sälja henne =O)
Men vi har inga problem så bara att jag inte har tid att utbilda henne..

Ett tipps om du inte redan gjort. Sätt ut på Hästnet det är mer drag. Jag la upp den ny varje vecka för det kommer in så många annonser där hela tiden.

Han är mysig, han är absolut inte ilsken, ovänlig eller så. Jag skulle aldrig svartmåla honom på något sätt. För som sagt till rätt person är han nog en perfekt häst. Ska se om jag kan få någon kompis att komma hit och rida honom, och ta lite bilder.

Jag har en annons på hästnet, men vad jag kunde läsa där så fick man bara sätta ut en annons/häst. Men om man tar bort den gamla kanske det inte räknas. Jag kan ha missuppfattat. Ska kolla det
 
Sv: Ångrar köp

Hade jag gett upp efter 10 månader så hade jag inte fått något vidare ledarskap över hästen, nej. Inte heller hunnit ta ut någon NH-tränare under den tiden.
Med det vill jag alltså bara ha sagt att saker och ting sköter sig inte per automatik, och det behöver absolut inte gå snabbt. När man väl hittat rätt lösning kan det gå snabbt, det kan också gå mindre snabbt om det innebär att man måste ändra sig själv - för det tar nog bra mycket längre tid ibland än att ändra på hästen! :p
Tycker dock fortfarande att man måste kunna vara motiverad till det, självklart finns det personkemi mellan häst-människa också.
Visst kan man försöka motivera sig själv för att "ta sitt ansvar", ge sig en spark i arslet liksom, men jag tycker inte att man måste göra det. (Bara för att återigen påpeka att jag inte tycker TS gör fel... även om jag själv inte heller är något fan av "ge upp och sälj" ;) )
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 570
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Lingon
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp