Ångrar köp

Sv: Ångrar köp

Jag har fått jättemånga svar på min annons. Men bara en har varit här och provridit. Allt gick bra. Men de ville fundera. Jag har också fått många svar om att de vill ha honom på foder, se om de passar ihop mm. Visst jag kan förstå det på sätt och vis. Men, jag tänker som så, är det rätt mot hästen? Jag menar, häststackarn kanske får flytta hur många gånger som helst, för när en människa har haft honom på prov så kanske hon säger, nej, det passar inte mig och sen kommer nästa och nästa och nästa. Hästen kan ju bli skadad när den är hos fodervärden. Vem står för det, han kanske inte är värd något när han kommer tillbaka.
Jag vet inte om jag tänker fel. Hur länge ska man i så fall lämna på prov? Jag har varit ärlig och sagt som det är. Vet ni, i lördags när en tjej skulle komma och provrida så var jag ute och borstade honom. Han har givetvis rullat sig i lera varje dag. Då i alla fall när jag fixade honom så tänkte jag att ska jag verkligen sälja, han är ju så snäll. Och ändå vet jag att jag är för feg att rida honom :)
Lite tankar och funderinga, hur ser ni på det här med att jag lämnar iväg honom på foder för senare köp? Tänker jag fel när jag inte vill det?
 
Sv: Ångrar köp

Vill du sälja så tycker inte jag du ska lämna ut på foder. Jag hade inte heller lämnat ut på prov. Då får de hellre komma fler gånger och rida.
Ge inte upp än. Ibland tar det lite tid att få sålt.
 
Sv: Ångrar köp

Jag hade haft kvar hästen och börjat träna NH. (finns några kurser man kan ta i Sverige) För det har hjälpt mig jätte mycket, om du inte är så erfaren kommer du utvecklas dubbelt så mycket med horsemanshipen. Låna böcker på biblioteket, lär dig grunderna och få hästen att lita på dig, för om den gör det kommer den lyda dig på ett helt annat sätt och inte bli osäker, då kan du rida ut själv. Har själv haft detta problemet, så jag råder dig att fortsätta. När det väl funkar kommer det att betyda mer än vad alla andra läromästarhästar gör tillsammans :)
 
Sv: Ångrar köp

Jag håller helt med dig....sälj hästen och köp något som du trivs bättre med. Kemin stämmer inte mellan alla individer så är det bara.

Fast jag tycker inte du behöver bli bitter på förra ägaren, just när hon sålde hästen till dig kanske hon kände att hon skulle ha möjlighet att köpa tillbaka den, men saker och ting förändras ju med tiden. Tänk i stället på att du har gjort allting rätt och att du faktiskt har ryggen helt fri vid en framtida försäljning:)

Hade jag inte bott så långt från dig så hade jag nog varit lite spekulant på hästen:D
 
Sv: Ångrar köp

Sälj hästen. Ingen prövotid. Är de intresserade får de komma flera gånger och rida i så fall. Inget foder heller. Sälj hästen. Om den inte passar dig nu så kommer den inte passa dig senare heller. Ni är olika personligheter helt enkelt.

Sen ska du inte köpa någonting med fullblod i om du är en osäker ryttare. Helst ingenting med halvblod i heller. Satsa på kallblodsraserna. Fjording, nordsvensk, irish cob, haflinger etc. En lugn och trygg individ är vad du ska ha! Så tänk bort åldern. Det viktiga är att hästen har gjort mycket. Ju mer hästen har gjort ju bättre är det. Men den får inte ha gjort för avancerade saker heller. Absolut ingen gammal tävlingshäst som gått höga klasser, de har inte rätt temperament för dig!

Jag hade satsat på ett välinridet kallblod, inte så stor. Någonting som fungerar i skog och mark, i trafiken och på ridbanan. Någonting som inte höjer ögonbrynet när det kommer en traktor tex.
 
Sv: Ångrar köp

Jag förstår dig helt och fullt! Jag har haft tre hästar som jag köpt som unghästar och ridit in själv, det har gått bra med alla fram till en viss punkt. Alla tre har haft olika saker som gjort att vi inte riktigt passat ihop till slut. Jag har kämpat i flera år med varje häst, även kommit så långt att jag tävlat, men ändå har det funnits saker som gjort att vardagen inte har varit helt trevlig alla gånger.

Till slut trodde jag inte att det fanns någon häst jag kunde ha så kul med som jag ville. Men nu har han dykt upp! Och det blev inte det jag trodde. Jag sökte efter en äldre "läromästare" precis som du. Och jag var och tittade på en, men den visade sig vara ett "monster", en mycket duktig häst med fina meriter, men ingen man hade roligt med hemma på stallbacken. Istället hittade jag en lite yngre häst som är en riktig klippa! Ibland får man söka med öppet sinne för att hitta rätt.

Och visst kan man komma längre med hjälp av tränare m.m. Det har jag gjort också, men ibland är det ändå så att man behöver hitta rätt individ. När man inte är helt ung själv heller så tycker jag det är viktigt att det klaffar, man har liksom inte hela livet framför sig och har tid att göra misstag på misstag med häst efter häst, utan man vill kunna ha roligt med sin häst. Så jag tänkte om när häst nr. 3 började krångla och gav upp, och det är jag glad för idag!
 
Senast ändrad:
Sv: Ångrar köp

Det där är svårt det där och jag förstår hur du menar. Att ge upp för snabbt är inte bra men att veta när man ska ge upp är svårt. Vissa hästar kan man kämpa mycket mer med än andra för någonstans känns det som att man har kontakt med hästen trots problem. Hästen och dens fel, brister och förmågor ska någonstans passa ihop med ens egna skills och tillkortakommanden.

Personligen har jag upplevt en häst som egentligen inte "bråkade" särskilt mycket men ändå skrämde mig(till lydnad:eek:) medans min nuvarande kan bråka en hel del och jag kan se på honom med humor, behålla fattningen och klara ut problemet.

Den föregående kämpade jag med i flera år med mängder med kurser och annat(rädslahantering för människor bl a) trots att jag till slut vågade göra allt med honom så fanns osäkerheten hos mig kvar i grund och botten. Minsta lilla felsteg och rädslan var tillbaka. Så tänkte jag att jag minsann inte skulle ge upp så lätt och att eftersom felet var hos mig, så skulle ev ny häst framkalla samma problematik så jag kämpade på i närmare fyra år,och hästinnehavet var aldrig roligt.

Nu, då jag bytt häst, så ångrar jag att jag inte gjorde det tidigare! Visst, man kan få problem med alla hästar eller rättare sagt med sig själv tillsammans med hästarna, men det är skillnad på att kämpa lite och att bara kämpa. Idag är det underbart kul att rida, hantera och bara vara med hästen. Visst, allt är inte problemfritt alls men det är en sann glädje att försöka komma tillrätta med sånt som inte fungerar klanderfritt och någon rädsla känner jag inte.

Kanske ska tillägga att jag känner igen mig i allt TS skriver om, rädslan att inte klara av hästen, rädslan att man är dum som inte klarar av hästen, det tråkiga hästinnehavet som ju skulle vara roligt, rädslan att vara en sån som ger upp för snabbt, osv.
 
Sv: Ångrar köp

Jag skulle ha sålt hästen.. bryr sig inte den förra ägaren om honom så sälj honom till någon annan som tycker om hästen.
Om det var länge sen du red så tycker jag att du ska uppdatera dig lite och skaffa lite mer erfarenhet innan du köper en ny häst. Kanske skaffa en medryttarhäst?
 
Sv: Ångrar köp

Tack för alla era svar. Jag har satt i annonsen nu att han inte lånas ut på foder innan köp. Fick så många mail om det så jag tänkte att det är lika bra att göra så.
Och ja, jag har bestämt mig för att sälja honom. Så jag hoppas att det är någon som tycker om honom. För som sagt, till någon annan tror jag att han är en perfekt häst :)
 
Sv: Ångrar köp

Jag tycker (fortfarande) att du gör helt rätt som säljer, både för din och hästens skull. Att gå och trampa i kvicksand och inte komma framåt gör ingen av er gladare.

Givetvis är hugade spekulanter välkomna att rida flera gånger, men själv hade jag inte heller lämnat ut på foder. Riskerna är för stora tycker jag.
 
Sv: Ångrar köp

Jag vill svara genom att säga att jag tycker inte det är hästens fel. Det är mitt fel för att jag är för osäker. Till rätt människa är säkert hästen en perfekt ridhäst.

Problemet är att du kommer få samma problem med vilken häst du än köper eftersom hästar testar gränser hela tiden. Den snällaste kan bli ett monster om den kan och får lov...... Det bästa vore för dig att inte köpa en egen häst utan kanske vara medryttare eller liknande tills du blir mer säker tillsammans med hästar.

Du tar ett bra beslut som väljer att sälja hästen och givetvis skall du inte GE bort hästen till förra ägaren.
 
Sv: Ångrar köp

Jag håller inte med dig om att hon behöver få problem med vilken häst som helst. Jag har själv varit i samma sits,men hittade en häst som det
fungerar jättebra med. Visst testar dom,men alla testar inte lika mycket.
 
Sv: Ångrar köp

Jag håller inte med dig om att hon behöver få problem med vilken häst som helst. Jag har själv varit i samma sits,men hittade en häst som det
fungerar jättebra med. Visst testar dom,men alla testar inte lika mycket.

Nä men det vet du ju inte förrän det är försent. Så länge man är osäker med hästar skall man inte köpa en är min åsikt iallafall. Synd att behöva sälja hästar på löpande band för att man själv är osäker.
 
Sv: Ångrar köp

men TS har ju redan två(?) hästar som hon passar mycket bra ihop med :confused:
 
Sv: Ångrar köp

Och jag säger fortfarande, det är inte hästens fel, det är mitt.

Måste bara få säga att det är verkligen inte hästens fel, men det är inte ditt FEL heller. Det är så tråkigt att det alltid någon som måste ta "skulden". Detta är uppenbarligen något du mår dåligt över, och det behöver du inte.

Såg att du hade bestämt dig & ville bara säga att jag tycker det var ett mycket bra beslut. Du skulle säkert kunna lösa problemet med hästen genom tränare mm om du skulle vilja. Men man ska ju känna att just den hästen är värd att kämpa för.

Lycka till att hitta din dröm ridhäst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ångrar köp

Måste bara få säga att det är verkligen inte hästens fel, men det är inte ditt FEL heller. Det är så tråkigt att det alltid någon som måste ta "skulden". Detta är uppenbarligen något du mår dåligt över, och det behöver du inte.

Såg att du hade bestämt dig & ville bara säga att jag tycker det var ett mycket bra beslut. Du skulle säkert kunna lösa problemet med hästen genom tränare mm om du skulle vilja. Men man ska ju känna att just den hästen är värd att kämpa för.

Lycka till att hitta din dröm ridhäst!

Tack ska du ha. Jag väntar nog lite med att köpa häst, men det är inte för att jag är avskräckt. Jag har ett russ här som jag kan rida på. Och det går aldeles utmärkt :) Så alla hästar är det ju inte som jag inte fixar ridningen med fast jag är nybörjare. Jag är inte så stor så russ är lagom för mig just nu :)
 
Sv: Ångrar köp

Jag vill svara genom att säga att jag tycker inte det är hästens fel. Det är mitt fel för att jag är för osäker. Till rätt människa är säkert hästen en perfekt ridhäst.

Det har du alldeles rätt i. Och jag måste ge dig en eloge för att du är så klock att ise detta. Många gör aldrig det utan blundar för problemet.

Alla gör misstag och det är ju inte hela världen. Så antingen kan du behålla hästen och se det som en rejäl utmaning, ta massor med lektioner, skaffa hjälp av olika slag, jobba med din inre rädsla. Eller oxå så säljer du hästen och problemet är löst :)!

Du har ett val.
 
Sv: Ångrar köp

Sällar mig till kören som säger att du gör rätt som säljer. Han har säkert aldrig varit något problem för uppfödaren, men en häst som bott på samma ställe hela sitt liv, hanterats av samma människor och sedan vid 18 års ålder blir uppryckt med rötterna har svårt att vänja sig vid nya förutsättningar och blir naturligtvis orolig. Nästa häst som du tittar på så välj en som haft ett par ägare, stått i lite olika stall och är van med nya miljöer så är chansen större att du får tag på någon som är tryggare i sig själv och har lättare för omställningen att byta ägare. :bow:

Naturligtvis är det inget fel på varesig dig eller hästen och naturligtvis så finns det en häst även för dig. :love:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 570
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Lingon
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp