Ångrar köp

Sv: Ångrar köp

Hej!
För det första, varför en arab? Araber är en underbar hästras, men dom är mycket, mycket känsliga.

Nu till saken.
Har du funderat på att lämna ut honom på foder? Då hinner du tänka igen allting noga, bli lite mer rutinerad och kanske ändrar dig / kommer fram till det bästa för dig och honom / hon ( ? ). Jag skulle nog ha lämnat ut honom på foder.

Mvh Wilma
 
Sv: Ångrar köp

Du beskriver ju flera funderingar i din tråd, och den största är väl om du ska behålla eller inte behålla den nuvarande hästen. Jag instämmer med de andra, att efter tio månader borde det kännas bättre för dig, och då kanske det är rätt att försöka sälja hästen och leta en som passar dig bättre. Man passar inte ihop med alla, och du har ju gett det en rejäl chans. Som någon annan skrev, läromästare behöver ju inte betyda att hästen är till för en osäker ryttare alla gånger, utan att den är utbildad på en högre nivå tänker jag. Du letar ju efter en trygg och lugn häst, om jag förstår rätt, som inte testar sin ryttare i första taget, men att den inte behöver vara utbildad så rysligt högt utöver det "normala".

Sen har jag en tanke kring den förra ägarens agerande. Jag har nämligen själv varit i samma situation med en häst jag sålde och som den nya ägaren valde att sälja igen efter ett års tid. Hästen var då ett år äldre (och gammal redan då jag sålde den, så det hade betydelse), oriden och ur form, omusklad och i underhull. Jag kunde av ekonomiska skäl inte köpa tillbaka den av henne, men även om jag skulle kunnat det var hästen inte varit värd samma summa som när jag sålde den. Jag tycker alltså inte det är helt självklart att återköpet ska vara till samma summa som den såldes för, om skicket inte är detsamma.
 
Sv: Ångrar köp

Du beskriver ju flera funderingar i din tråd, och den största är väl om du ska behålla eller inte behålla den nuvarande hästen. Jag instämmer med de andra, att efter tio månader borde det kännas bättre för dig, och då kanske det är rätt att försöka sälja hästen och leta en som passar dig bättre. Man passar inte ihop med alla, och du har ju gett det en rejäl chans. Som någon annan skrev, läromästare behöver ju inte betyda att hästen är till för en osäker ryttare alla gånger, utan att den är utbildad på en högre nivå tänker jag. Du letar ju efter en trygg och lugn häst, om jag förstår rätt, som inte testar sin ryttare i första taget, men att den inte behöver vara utbildad så rysligt högt utöver det "normala".

Sen har jag en tanke kring den förra ägarens agerande. Jag har nämligen själv varit i samma situation med en häst jag sålde och som den nya ägaren valde att sälja igen efter ett års tid. Hästen var då ett år äldre (och gammal redan då jag sålde den, så det hade betydelse), oriden och ur form, omusklad och i underhull. Jag kunde av ekonomiska skäl inte köpa tillbaka den av henne, men även om jag skulle kunnat det var hästen inte varit värd samma summa som när jag sålde den. Jag tycker alltså inte det är helt självklart att återköpet ska vara till samma summa som den såldes för, om skicket inte är detsamma.

Jag håller med dig, hästen är inte värd det jag gav för hästen. Men den förra ägaren ville inte ge något. Jag är villig att gå ner i pris, men med en ny sadel vill jag ha det priset. Och ändå har hon sagt hela tiden att jag måste ringa henne, får inte sälja vidare utan att hon ska ha tillbaka honom. Hade hon erbjudit mig något så hade jag inte sagt något. Men jag tyckte hon var oförskämd, för det första sa hon att jag skulle känna mig dum, för det andra sa hon att hon kan hämta honom, men inte betala något. Då ska man inte vara så envis med att säga att hon absolut ska ha tillbaka honom om det är något. Ja, det blev kanske lite flummigt, men hoppas ni förstår vad jag menar. Kan också tillägga att när jag köpte honom var han inte heller i kondition, de sa att de ridit honom ca en gång i mån det senaste året. Och påpekade att han blir inte het även om han inte blir riden. Och det kan jag garantera, det blir han inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ångrar köp

Köp nu en häst som är genomlugn och trygg. Gärna något typ av kallblod. Tänk bort allting med fullblodshästar i alla fall. Det är du inte redo för än.
 
Sv: Ångrar köp

Helt ärligt så tror jag också att det kan vara din osäkerhet som orsakat denna situation, och att hästen säkert är en klippa hos sin fd ägare eller annan mer rutinerad person. Osäkerhet smittar av sig så lätt, speciellt på en såpass lyhörd och vaken häst som araben.
Oavsett om du väljer att byta häst eller behålla så bör du ha en tät kontakt med tränare som kan hjälpa dig att överkomma din säkerhet och bibehålla kontrollen.
 
Sv: Ångrar köp

På dig lät de som TS skulle göra sig av med hästar på löpande band, men hon har ju redan två hästar. På vilket sätt är det skillnad?
 
Sv: Ångrar köp

Problemet är att du kommer få samma problem med vilken häst du än köper eftersom hästar testar gränser hela tiden.

Det är även det här jag menar, hon har ju två hästar? Vad är skillnanden
 
Sv: Ångrar köp

På dig lät de som TS skulle göra sig av med hästar på löpande band, men hon har ju redan två hästar. På vilket sätt är det skillnad?

Ja för det första så rider inte TS på sina shettisar vilket då är en STOR skillnad eftersom TS´häst har konstrat vid ridning vilket gör att hon inte vill rida mer. Större hästar skapar ju uppenbarligen då mer osäkerhet hos TS. Och så vitt jag har förstått så är det inte en shettis till som TS vill ha. Förstår du den skillnaden?

Så länge TS är osäker och rädd så är det nog bättre att vara medryttare eller liknande tills TS känner sig säkrare och vågar sätta ner foten och sätta gränser för hästen så att den inte tar över.

Innan det sker så finns ju risken att nästa häst tar över och nästa häst tar över och nästa häst tar över.... osv. Det är ju inget som syns när man köper en häst då den tidigare ägaren med all sannolikhet respekteras av hästen.
 
Sv: Ångrar köp

okej nej jag har inte svårt att fatta, men jag håller inte med dig. Visst att hon vill rida och det är nog en bra ide att vara medryttare ex. men jag tycker de är fel att påstå saker som tex att TS skulle göra sig av med hästar på löpande band, och att alla hästar hon skaffar hon kommer ta över bara för att hon har haft problem med en häst.
 
Sv: Ångrar köp

TS har inte problem med någon häst utan hon har problem med sin osäkerhet som leder till att det finns en stor risk för att hon kommer få problem med andra hästar.

Som sagt så är det svårt att veta INNAN om Ts kommer få problem med just den hästen eller den hästen och risken blir att hon får sälja häst efter häst. Därför så är det ju bättra att arbeta med sin osäkerhet och bli trygg först och sedan köpa häst.
 
Sv: Ångrar köp

Skillnaden är att TS vill RIDA och det gör hon inte på sina shettisar, är det så svårt att fatta :confused:

Nej, jag rider inte mina shettisar. Men eftersom jag är liten vuxen så rider jag ett russ. Och jag kommer inte att sälja häst efter häst efter häst. Hur kan du uttala dig om något du inte vet. Tycker du verkar rätt otrevlig i detta forum om jag ska vara ärlig. Man kan ge råd mm. Men man behöver inte vara oförskämd, eller ha en massa förutfattade meningar.
 
Sv: Ångrar köp

Nej, jag rider inte mina shettisar. Men eftersom jag är liten vuxen så rider jag ett russ. Och jag kommer inte att sälja häst efter häst efter häst. Hur kan du uttala dig om något du inte vet. Tycker du verkar rätt otrevlig i detta forum om jag ska vara ärlig. Man kan ge råd mm. Men man behöver inte vara oförskämd, eller ha en massa förutfattade meningar.

Så nästa häst du kommer bli osäker och rädd med kommer du att behålla :confused:

Då kan du ju lika gärna behålla den du har nu...

Jag tycker inte man skall köpa hästar när man är osäker och rädd nej, för hästar är inga maskiner och dom skall inte behöva lida för att du är rädd och osäker. Är det otrevligt att tycka så så ja då är jag gärna otrevlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Ångrar köp

Så nästa häst du kommer bli osäker och rädd med kommer du att behålla :confused:

Då kan du ju lika gärna behålla den du har nu...

Jag tycker inte man skall köpa hästar när man är osäker och rädd nej, för hästar är inga maskiner och dom skall inte behöva lida för att du är rädd och osäker. Är det otrevligt att tycka så så ja då är jag gärna otrevlig.

Du läste tydligen inte mitt svar: Jag rider ett russ, där jag inte är rädd och osäker. Du har ju förutfattade meningar. Du bara gissar att så är det.
 
Sv: Ångrar köp

Hej och valkommen till Buke!
Djungeln av bra rad och bitchiga besserwissrar!

Du har fatt manga, manga bra svar.. Det viktigaste ar att du kanner dig Bekvam med valet du gor, sen ar det faktiskt ingen annans huvudvark! Kanner du att "Nepp, det har kommer -inte- funka, det funkar inte nu och jag kan inte se att det kommer funka i framtiden" sa for gudars skull, din egens skull samt hastens skull - gor dig av med den! :)

Det -ska- vara roligt att ha hast.. det ska kannas Bra, aven nar det kranglar.. for det gor det lixom, forr eller senare, pa ett eller annar satt oavsett hur trevlig hasten ar. ;) Men med "ratt" kansla blir man inte sa osaker som med "Fel" hast.

Jag hoppas du hittar ett fint hem till "Rabarben" och att du kan fortsatta rida russet tills du beslutar dig for om/nar du ska skaffa ridhast igen.

Lycka till!!!!
 
Sv: Ångrar köp

Hej och valkommen till Buke!
Djungeln av bra rad och bitchiga besserwissrar!

Du har fatt manga, manga bra svar.. Det viktigaste ar att du kanner dig Bekvam med valet du gor, sen ar det faktiskt ingen annans huvudvark! Kanner du att "Nepp, det har kommer -inte- funka, det funkar inte nu och jag kan inte se att det kommer funka i framtiden" sa for gudars skull, din egens skull samt hastens skull - gor dig av med den! :)

Det -ska- vara roligt att ha hast.. det ska kannas Bra, aven nar det kranglar.. for det gor det lixom, forr eller senare, pa ett eller annar satt oavsett hur trevlig hasten ar. ;) Men med "ratt" kansla blir man inte sa osaker som med "Fel" hast.

Jag hoppas du hittar ett fint hem till "Rabarben" och att du kan fortsatta rida russet tills du beslutar dig for om/nar du ska skaffa ridhast igen.

Lycka till!!!!

Tack!! Ja, jag vet att jag fått många kloka svar här. Och jag tackar alla för det :) Vet att jag inte behöver bry mig men blev lite irriterad :mad:
 
Sv: Ångrar köp

Hej. har gjort samma sak. köpte ett halvblod/newforest som jag kämpade med i ett år men vi kom aldrig överens så den köpte säljaren tillbaks. Nu har jag en jättetrevlig arab. Tycker gott att du kan sälja den om förra ägaren inte köper tillbaka den. Lycka till.
 
Sv: Ångrar köp

Tack!! Ja, jag vet att jag fått många kloka svar här. Och jag tackar alla för det :) Vet att jag inte behöver bry mig men blev lite irriterad :mad:

Du har fått många kloka svar. En del kanske inte har framförts på ett snällt och diplomatiskt sätt men det kan likväl finnas en stor klokhet i de svaren även om det är svårare att ta till sig pga sättet som de framförts på.

Jag har inga synpunkter på huruvida det är rätt eller inte av dig att sälja just den här hästen för jag har inte träffat någon av er och det är dessutom ditt beslut som är det viktigaste. Det ska kännas rätt för dig.

Att du är medveten om att din osäkerhet är problemet är en fördel. Om du också blir medveten om att i princip alla hästar testar på något vis när de byter miljö och ägare så kommer det också vara till din hjälp. Vilken typ av testningar kan du leva med utan att bli osäker? Hur kan du göra för att bli mera säker? Lite saker att fundera på...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 570
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Lingon
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp