Ångra försäljning.....

Hera

Trådstartare
Jaha....min kära vän ska åka och lämna sin häst i början på nästa vecka. De ska nog mötas halvvägs då det säkert är 70 mil till köparen. De har bara pratat i telefon och köparen har sett hästen på kort samt ska få ha hästen påprov ett par veckor. Kontrakt och handpenning ska uprättas när de träffas....

Nu till saken. kära vännen börjar få kalla fötter, tycker inte att köparen verkar trovärdig ang vad hästen ska användas till. Historien ändrar sig lite med jämna mellanrum....Hon tycker nog att det är för långt borta oxå. Hon har fött upp honom själv och måste sälja pga flytt. hon är dessutom orolig att han ev får åka hela vägen tillbaka igen...

Hur gör man nu? Kan hon ångra sig? Vad säger "lagen"? :confused:

Sv: Ångra försäljning.....

Om hästen inte är betald så antar jag att hon får ångra sig, jag kan fråga pappa, han är jurist :)

Klart hon kan ändra sig så länge inget kontrakt har skrivits på.

Men om det sen är ärligt att ångra sig i sista minuten är en helt annan sak
Allt ska man ju kolla upp innan man kommer så här långt i försäljningen och det finns alltid en risk då man inte har haft någon större kontakt.
Ja risken finns annars med men den är inte så stor då.

Det beror på vad de avtalat per telefon. Avtal ska hållas är ju grundreglen, men det gäller ju båda parter. Har motpaten ändrat sina uppgifter mest hela tiden så är det rimligen så att motparten inte hållt sin del av avtalet.

I praktiken så är det omöjligt att bevisa vad som avtalats och därmed så kan man bryta avtalet utan någon risk mer än ett eventuellt dåligt samvete.

Affären planerades på en timme över telefon för ett par dagar sedan. Jag tror att det hela har gått lite för fort för henne

Om inget kontrakt har skrivits så kan hon ju alltid ångra sig men jag är säker på att de flesta skulle tycka det var dålig stil.
Man ska ju vara säker att kolla upp nya ägaren innan man lovar bort hästen så slipper sånt här hända.
Men känner hon inte att det är rätt så ska hon såklart inte överlämna hästen, man ska lita på sin instinkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 354
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 607
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 227
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar