Angloarab hingstar??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nougat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 117

Nougat

Trådstartare
Hej! Jag undrar om det finns någon Angloarab hingst här i Sverige?:)
Skulle gärna vilja se blider,stam,hemsida om hingsten,avkommor etc.

Tacksam för svar!..:bump::bump::bump::bump::bump:

Sv: Angloarab hingstar??

Finns ett par stycken, mest känd för tillfället är väl Business x som går *** FT

Han har en mycket intressant och spännande stamtavla, han är e: Stubin x som vunnit bla SM i FT -92
Bra skalle och bra gång förutom god hoppteknik.
Godkänd i anglo förbundet. står dock bara på fryst pga tävlingsverksamhet.
Jag har sett honom live och han är LÄCKER!!!
Funderar själv lite på honom till mitt ena xx-sto till nästa år.

Sen finns det en till som heter Kilroy x, han finns på AI och TAI
Tävlat MSV B dressyr och debuterat FT.
Ser trevlig ut på bild men jag vet inget om honom mer än vad som finns att läsa på hans hemsida.
Han är 50% arab och 50% fullblod.

Båda finns på:
http://hem.passagen.se/anglo/index.html

Tack för svaret QuikStar!.. Men kan man tex korsa ett Svenskt Varmblod eller Svenskt Halvblod med en angloarabhingst?... Kan avkomma i sånna fall reggas som Angloarab då?.. För jag läste att en Angloarab måste ha minst 25% arabblod i sig & då får ju avkomman 50% Angloarab i sig..

Förresten.. om en häst har X eftersitt namn är det en renrasig Angloarab då?

En angloarab får bara ha engelskt och arabiskt fullblod i stammen. Så avkommor efter halvblod eller travare kan inte registreras som anglos.

En renrasig anglo har x efter sitt namn.

Klart du kan korsa det men den blir inte renrasig Anglo utan kommer räknas som nån slags partbreed, är inte hel-hemma på Anglo stamboken med vet att de har flera sektioner av sitt register där då en anglo/hbl korsning bör hamna i nåt annat än huvud registret/sektionen.

Vet registrering i ASVH så bör det väl bli gråa papper men med vilket raskod vet jag ej. Anglon borde väl gå under kod 04??
Business är ju avelsvärderad i ASVH och borde väl då lämna grått på raskod -04 ihop med ett "grönt" halvblodssto..

Rätta mig gärna om jag har fel!

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
28
· Visningar
1 838
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka