Ångest - flyttande hundvalp

Sv: Ångest - flyttande hundvalp

Aha, det är så det ser ut alltså =/
Har man inga som helst rättigheter som uppfödare då? :(

Fråga om du inte kan få tillbaka valpen då..
Om inte säg att den gärna får komma till dig så letar du efter en ny ägare, så får de sina pengar när valpen är såld.

Jag vill ju inte att hon ska behöva flytta runt så mycket och jag bor över 30 mil från henne just nu, så jag tror det är snällast mot henne (valpen alltså) att istället bara bevaka försäljningen och lägga mig i och "störa" :p köparna och försöka ha en bra kontakt med dessa. Sen OM köparna inte skulle kunna behålla henne så köper jag tillbaka henne på stört och behåller henne.
Kan bli väldigt jobbigt för mig att ha en hund till hemma, men det får jag stå ut med för hennes skull.

Sen endast eventuellt omplacera henne igen när hon är minst ett år och när jag hittat någon jag verkligen verkligen litar på.

Men vad hemskt.
Har nämligen ett problem med en av dom andra valparna också =/
Min pappa envisades med att ge en valp till min lillebror och hans mamma. Och jag upplever denna valp som undernärd. Än är han pigg och glad, men på tok för smal enligt mig.
Har pratat med lillebrors mamma, men hon mest fräser åt mig att det inte är mitt problem osv.
Kan bara hoppas att detta blir bättre efter vårat tjafs tidigare. Blir det ingen förändring anmäler jag henne.
Men om jag anmäler, har jag då någon rättighet till "förtur" att kunna återfå valpen om den omhändertas?

Nej, du har ingen automatisk rätt till förtur till att få ta valpen om den blir omhändertagen.

Skulle det gå så långt att du anmäler dem, så tala då om att du är uppfödaren och att du vill ta tillbaka hunden om det är så att den skulle bli omhändertagen.

Men vad hemskt.
Har nämligen ett problem med en av dom andra valparna också =/
Min pappa envisades med att ge en valp till min lillebror och hans mamma. Och jag upplever denna valp som undernärd. Än är han pigg och glad, men på tok för smal enligt mig.
Har pratat med lillebrors mamma, men hon mest fräser åt mig att det inte är mitt problem osv.
Kan bara hoppas att detta blir bättre efter vårat tjafs tidigare. Blir det ingen förändring anmäler jag henne.
Men om jag anmäler, har jag då någon rättighet till "förtur" att kunna återfå valpen om den omhändertas?

Nej, det har du inte. Dessutom ska det mycket till innan djur plockas från sina ägare.

Som uppfödare har man en massa skyldigheter men väldigt lite rättigheter.

Nej, du har ingen automatisk rätt till förtur till att få ta valpen om den blir omhändertagen.

Skulle det gå så långt att du anmäler dem, så tala då om att du är uppfödaren och att du vill ta tillbaka hunden om det är så att den skulle bli omhändertagen.

Jo man får väl göra det, tror visserligen inte att det kommer att gå så långt att han behöver tas omhand. min lillebror på 11 år lär fatta bättre än sin korkade mot på den fronten. :crazy:

Precis :bow:

Många vet dock inte om detta och då är det bäddat för besvikelser och infekterade situationer längre fram om allt inte flyter som det är tänkt med hunden.
Jag personligen vet av rätt många nya skk-anslutna uppfödare som helt enkelt inte läst på tillräckligt innan de börjat avla och sälja valpar.

Tråkigt för alla parter :cool:

Nej, det har du inte. Dessutom ska det mycket till innan djur plockas från sina ägare.

Som uppfödare har man en massa skyldigheter men väldigt lite rättigheter.

Usch. Varför är det så för?
Förstår visserligen delvis. Det är ju köparnas hundar, inte uppfödarens.
Men trots det skulle iaf jag tycka att det känns bra att ha kontakt med uppfödaren, liksom ha uppfödaren inblandad i hundens framtida liv. Är det inte så? Vill inte hundägare ha kontakt (ser det som en trygghet) att ha kontakt med den första människa ens hund har varit i kontakt med i livet?

Jag kan inte svara på detta själv, trots att jag har haft hundar hela livet. Har aldrig fått hund på ett "normalt" sätt. Enbart problemhundar/omplaceringar och valpar uppfödda av missbrukare som har 0 intresse av att se vart valpen tar vägen.

Men jag måste också säga nåt som en del glömmer som vill ta valpar.
Att som uppfödare ska man veta att man måste kunna ställa upp i "15" år framöver på sina valpköpare. Och har man bra kontakt, ordnar träffar mm, så kanske man slipper se sin hund på blocket. För då tror jag att köparna känner de kan höra av sig i vått och torrt.
Jag har sagt klart och tydligt till mina köpare att jag alltid finns här, som hundvakt mm. Och att jag ställer upp om de måste placera om mm, och att de aldrig får skämmas för höra av sig till mig, för allt kan hända och jag kommer inte dömma någon.

Nu ska du inte ta åt dig. Men har du ingen kontakt med dina köpare, så skriv ett brev eller vad som helst.
Jag skriver ett julbrev där jag skriver lite vad som hänt och hur det går för de andra valparna mm (har självklart annan kontakt också, men kul att göra lite annat). Det är väldigt uppskattat. Alla köpare får också namn och adress på vart de andra valparna hamnar, så kan de också ha kontakt om de vill.

Ju mer man visar att man finns, ju mer vågar köparna höra av sig om det blir krångel.

Hoppas det går bra för din valp iallafall :)

Men jag måste också säga nåt som en del glömmer som vill ta valpar.
Att som uppfödare ska man veta att man måste kunna ställa upp i 15år framöver på sina valpköpare. Och har man bra kontakt, ordnar träffar mm, så kanske man slipper se sin hund på blocket. För då tror jag att köparna känner de kan höra av sig i vått och torrt.
Jag har sagt klart och tydligt till mina köpare att jag alltid finns här, som hundvakt mm. Och att jag ställer upp om de måste placera om mm, och att de aldrig får skämmas för höra av sig till mig, för allt kan hända och jag kommer inte dömma någon.

Nu ska du inte ta åt dig. Men har du ingen kontakt med dina köpare, så skriv ett brev eller vad som helst.
Jag skriver ett julbrev där jag skriver lite vad som hänt och hur det går för de andra valparna mm (har självklart annan kontakt också, men kul att göra lite annat). Det är väldigt uppskattat. Alla köpare får också namn och adress på vart de andra valparna hamnar, så kan de också ha kontakt om de vill.

Ju mer man visar att man finns, ju mer vågar köparna höra av sig om det blir krångel.

Hoppas det går bra för din valp iallafall :)

Det konstiga är ju att just den här omplacerade valpen är den jag i början hade allra mest kontakt med. Sen flyttade jag till annan ort och det rann ut lite i sanden. Just den lilla damen har jag varit hundvakt till när familjen varit på kryssning och såna saker.
Och jag har regelbunden kontakt med 6 (av 8) av valparnas ägare nu också. Och ja nu även den här 7e omplaceringen.

Det är alltså bara en valp jag inte har riktigt regelbunden kontakt med. Tycker verkligen att jag gjort mitt bästa (har aldrig fått någon kull valpar tidigare och planerar ej heller att skaffa fler).
Kanske just därför det känns så hårt nu :(

Precis :bow:

Många vet dock inte om detta och då är det bäddat för besvikelser och infekterade situationer längre fram om allt inte flyter som det är tänkt med hunden.
Jag personligen vet av rätt många nya skk-anslutna uppfödare som helt enkelt inte läst på tillräckligt innan de börjat avla och sälja valpar.

Tråkigt för alla parter :cool:

Jag vill tillägga (och folk får tycka vad fan folk tycka vill) att jag inte ens vill kalla mig uppfödare.
Har fått en kull på tjuvbetäckning och sålt dessa valpar till noga utvalda köpare (tydligen gjorde jag ju en tabbe trots det).
Svarar gärna på vidare frågor om den oplanerade aveln/tjuvbetäckningen om folk har frågor.
Men personliga påhopp undanbedes, tack.

Ok..

Jag trodde att det var en planerad kull och att du tänkte dig fortsätta avla i framtiden.

Nåväl, gjort är gjort och det är mkt tråkigt för alla uppfödare om en valpköpare säljer den köpta valpen efter kort tid.

Hoppas den som köper valpen nu i sista vändan behåller valpen och att det kommer att fungera bra med kontakten mellan er.

Ok..

Jag trodde att det var en planerad kull och att du tänkte dig fortsätta avla i framtiden.

Nåväl, gjort är gjort och det är mkt tråkigt för alla uppfödare om en valpköpare säljer den köpta valpen efter kort tid.

Hoppas den som köper valpen nu i sista vändan behåller valpen och att det kommer att fungera bra med kontakten mellan er.

Jo, jag håller alla tummar jag har för att denna säljaren ska höra av sig till mig så fort hon bestämt sig för en köpare, och allra helst att även köparen kontaktar mig frivilligt.

Tusen tack för att du lät bli att hoppa på mig pga att jag tagit dom beslut jag tagit. Fick tom svar på min annons när valparna skulle säljas av folk som verkligen var brutala i utskällningarna om hur jag kunde vara så dum att avla på blandras osv osv. Har nog hört det mesta i påhopp gällande den där kullen, skulle jag tippa på.
Verkligen tråkigt att folk inte tar en på allvar pga att man tar vissa beslut och genast attackerar en.

Jag måste hålla med dig, vad KUL att det inte blev några påhopp, utan att alla kom med fakta bara!

Jag fick upp tron för Buke igen, genom att läsa den här tråden! :D

Jag måste hålla med dig, vad KUL att det inte blev några påhopp, utan att alla kom med fakta bara!

Ja men visst :D
jag satt nästan beredd i försvarsställning med taggarna utåt, så blev helt paff när jag inte fick några vansinniga utfall mot mig när jag "erkände min hemska synd" :p

Ja men visst :D
jag satt nästan beredd i försvarsställning med taggarna utåt, så blev helt paff när jag inte fick några vansinniga utfall mot mig när jag "erkände min hemska synd" :p

:rofl: :rofl: Så hemska är vi ju inte att vi råskäller på någon som råkat ut för en tjuvparning och försökt göra det bästa av situationen :p

Hade du däremot startat en tråd om att du planerar en blandraskull för att hundarna är "så söta och gulliga" hade det nog varit en annan respons :angel:

Nä, ingen av er som skrivit i den här tråden brukar vara otrevliga, men vissa andra!:devil:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 494
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar