Ångest - flyttande hundvalp

N

NataliTM

En av "mina" valpar. -Min kull som jag fick i oktober och sålde av runt årsskiftet.
En gammal vän fick syn på en annons på blocket igår och frågade mig om det inte var en av mina.
Jag spanade in annonsen och började skaka direkt. Insåg att den lilla 7 mån valpen på bilden var en av mina bebisar.
Ringde säljaren och fick höra historien, men hade god lust att gråta.

Säljaren köpte valpen för bara 2 månader sedan, av familjen jag sålde henne till. Den familjen sålde henne pga tidsbrist, och nu gjorde hon det också.

Min lilla prinsessa...Hon har redan vid 7 mån ålder bott hos 3 olika personer och ska flyttas till en fjärde.
Känner mig som världens hemskaste uppfödare och känner mig så oerhört maktlös. :cry:
Jag bad säljaren att behålla kontakten med mig och informera mig när hon säljer om vem hon säljer till.
Finns det något mer jag kan göra?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ångest - flyttande hundvalp

Skulle så gärna vilja, men det är inte möjligt som läget är nu. Vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt :(

Ååååå vad arg jag blir när jag läser :mad: :mad: !!!!
Råkade ut för samma sak med en häst för ett antal år sedan, köpte tillbaka honom omedelbart!
Förstår inte hur vissa tänker när de bestämmer sig för att skaffa djur :confused: :mad: !
Synd att du inte har möjlighet att köpa tillbaka henne!

Nej jag förstår inte heller riktigt hur folk är funtade när det gäller sånt.
Den familjen verkade så oerhört intresserade också.
Och var så öppna mot mig, trodde dom skulle vända sig till om något sånt här hände. :(

Men nu ska jag hålla kontakten med dom som köper valpen och om dom sedan får problem så köper jag tillbaka henne direkt, det har jag lovat både mig själv och henne.

Jätte tråkigt att det blivit så men jag tycker att man som uppfödare har ansvar för de hundar man fött upp hela deras liv. Tycker att det bör stå med i köpekontraktet att man hjälper till att omplcera alt köper tillbaka hunden om inte köparen kan ha den kvar.

Men hoppas verkligen att valpis kommer till ett vettigt hem nu

Visst kan man skriva in det, men ägaren till hunden är ju på inget vis tvungen att meddela uppfödaren att hunden ska säljas, be uppfödaren att köpa tillbaka hunden eller hjälpa till med försäljningen..

Jätte tråkigt att det blivit så men jag tycker att man som uppfödare har ansvar för de hundar man fött upp hela deras liv. Tycker att det bör stå med i köpekontraktet att man hjälper till att omplcera alt köper tillbaka hunden om inte köparen kan ha den kvar.

Men hoppas verkligen att valpis kommer till ett vettigt hem nu

Det stod aldrig med i det skriftliga kontraktet, men jag var väldigt noga med att vara överens med köparna om att jag ville ha fortsatt kontakt och även absolut ville bli kontaktad vid eventuell omplacering. Det hjälpte ju tydligen inte.

Men är det vettiga personer som köpte hunden från början så borde de höra av sig om det står någonstans. Men tyvärr är ju inte alla det och kanske skäms man för att man inte klarar av hunden. Men sannolikheten att de hör av sig borde vr större om de har det på papper någonstans tycker iaf jag.

Tycker verkligen att det är jätte tråkigt. Men vilken tur att du nu fått veta hur det ligger till iaf! Jag skulle också ha svårt att låta någon av mina frmtida uppfödningar vandr runt som trofe.

Jo. På kontraktet stod alla kontaktuppgifter till mig och jag var så noga med en muntlig överenskommelse gällande omplacering. tydligen tog dom ju inte något av det på allvar. Tror inte det hade blivit någn som helst skillnad om vi hade haft det skriftligt faktiskt.

Men nu är det ju så att i och med att valpen är såld, så har uppfödaren noll inflytande över dess fortsatta liv = Köparen har inga som helst skyldigheter att kontakta uppfödaren vid eventuell försäljning..

Oavsett vad som står tillskrivet i kontraktet!

Men nu är det ju så att i och med att valpen är såld, så har uppfödaren noll inflytande över dess fortsatta liv = Köparen har inga som helst skyldigheter att kontakta uppfödaren vid eventuell försäljning..

Oavsett vad som står tillskrivet i kontraktet!

Du har helt rätt. Enda positiva med att det skulle stå i kontraktet är att man kan få hjälp juridiskt om valpen skulle hamna i dåliga händer eller liknande.

Tyvärr inte..

Allt man själv skriver in i det färdiga kontraktet är inte juridiskt hållbart, så även om valpen vandrar runt och blir dåligt behandlad, så har man ingen laglig rätt på sin sida att göra någonting.

Tillägg: Jag utgår alltså från att man använt skk's kontrakt som uppfödare.

Jo. På kontraktet stod alla kontaktuppgifter till mig och jag var så noga med en muntlig överenskommelse gällande omplacering. tydligen tog dom ju inte något av det på allvar. Tror inte det hade blivit någn som helst skillnad om vi hade haft det skriftligt faktiskt.

Jag tror det är lätt att skämmas som hundägare när man märker att tex tiden inte räcker till, och därför vilja lösa sina problem bortanför uppfödarens ögon. Jag säger inte att det är det korrekta sättet, men det är nog inte särskilt ovanligt.

Tyvärr inte..

Allt man själv skriver in i det färdiga kontraktet är inte juridiskt hållbart, så även om valpen vandrar runt och blir dåligt behandlad, så har man ingen laglig rätt på sin sida att göra någonting.

Tillägg: Jag utgår alltså från att man använt skk's kontrakt som uppfödare.

Är det så?
Jag har förstått det som att man har möjlighet att få hjälp att återfå valpen om man har tillskrivet i kontraktet om tillbakaköp och liknande?

Jag tror det är lätt att skämmas som hundägare när man märker att tex tiden inte räcker till, och därför vilja lösa sina problem bortanför uppfödarens ögon. Jag säger inte att det är det korrekta sättet, men det är nog inte särskilt ovanligt.

Tyvärr är det väl så :(
Men man känner sig ju kass som uppfödare när en sån här sak dyker upp...

Många tror det, men så är det inte.

Rutan om återköp är inte tvingande för valpköparen, däremot om den är ikryssad så är uppfödaren tvingad att köpa tillbaka valpen/hunden om köparen vill det, men som sagt... Valpköparen är fri att sälja till vem den vill och till vilket pris den vill.

Fråga om du inte kan få tillbaka valpen då..
Om inte säg att den gärna får komma till dig så letar du efter en ny ägare, så får de sina pengar när valpen är såld.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 494
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar