Ickapeltz

Trådstartare
Jag ångrar inget så mycket i hela mitt liv som att jag sålde min Flinga Havanna. Man vet ju inte hur det skall gå och i detta fallet inte så bra. Dit jag sålde henne- jag visste var hon var- en ny ägare- jag hade ett hum- ännu en ägare- nu är hon försvunnen :(
Jag hade gjort vadsomhelst för att få henne tillbaka!:cry::cry:

Vad ångrar ni?

Sv: Ånger..

Beklagar.

Jag ångrar att jag inte tog mod till mig och frågade om jag fick köpa mitt livs hästkärlek för, vad är det nu, sju-åtta år sedan? Då hade han med största sannolikhet levt idag, och även om han inte gjort det hade han åtminstone fått dö lycklig och fått ett värdigt slut. Nu fick han sluta som en slit-och-slängvara med ett liv han hatade.

Jag kan fortfarande bli så känslosam att jag börjar gråta av bara tanken på den hästen, kommer aldrig komma över honom.

Försöker att inte ångra för mycket... Men ångrar att jag var så jävla dum och sov över hos en viss person förra sommaren. Att jag lät den personen bete sig som den gjorde. Att jag var så jävla hög på livet.

Har varit med om liknande händelse. Sålde min fjording till en trevlig familj där han skulle få tillbringa sina sista år i lugn och ro pågrund av ålder och en senskada. Hade jättebra magkänsla med familjen(annars hade jag aldrig sålt honom). 2 månader senare var han såld till fullpris som skadefri och fullt ridbar. Detta är nånga år sen nu men mår fortfarande piss av mitt livs största misstag..

Jag ångrar att jag la 160 000.- på en rätt komplicerad buköppning på en visserligen jättefin häst, men som ändå dog ett halvår senare.

Jag ångrar att jag inte köpte en häst jag som jag hade på foder för kanske 6 år sen nu tror jag. Går aldrig en dag utan att jag funderar på var hon tog vägen :(

Jag ångrar att jag lämnade tillbaks min första foder-ponny.. När jag lämnade tillbaks honom hade han haft både knäleds och kotledsinflammation pga att han hade ridits in för tidigt, hans knän var inte färdigvuxna i skelettet. Jag tog hans återhämtning på största allvar och hade precis fått börja trava honom uppsutten 5 minuter om dagen när jag lämnade hem honom, 1 månad senare ringde jag för att kolla hur det var med honom och då hade dom börjat träna hoppning med honom och hoppat en bana på 70 cm :( :(

Har nu 10 år senare fått kontakt med två tjejer som hade honom efter mig och båda tävlade med honom och berättade saker som jag direkt kunde säga att han hade ont i knäna när dom beskrev men dom hade aldrig uppfattat att han var halt, vilket han aldrig var med mig heller.. bara i vartannat var tredje steg, men jag tyckte det kändes fel och ja, det var det ju..

Fick för bara någon månad sen reda på att han avslutade sitt sista år med att gå på ridskola, flera lektioner om dagen.. tills dom slutligen avlivade honom för att han var halt till och från i ett halvår.. hältan berodde på förslitning i knäna :( Deras ord var "kraftiga skelettförändringar och hälta"... jag kunde inte avsky ägaren som jag lämnade tillbaks honom till mer än jag gör! :(

Senast ändrad:

Hua :(. men betalade ni eller försäkringsbolaget det? Beklagar iaf!

(påminner lite om en historia när jag var yngre, en häst i stallet hade skurit av blodådran nere vid senan på frambenet... det sprutade blod som en fontän när vi hittade henne.,, försökte stoppa med cykelslangar och dylikt, veterinär kom o vi hade fått in henne i stallet jag satt en halv natt med roppen i handen, hästens huvud i min famn efter att den ramlat ihop) fullt av blod som rann över hela stallgolvet. veterinären lyckades sy ihop hästen, men först verkade den ha "gett upp" men kom tillbaka, lite betfor på läpparna o den slickade sig som första livstecken... reste sig tillslut. skulle sne stå i sjukhage, hoppad eöver o var lös o stygn gick upp osv... men den klarade sig o blev bra från detta. men ett halvår senare avlivades den för astma.)

men tillbaka till tråden, jag ångrade att jag inte sålde vår äldsta uppfödning direkt när jag blev sjuk, (fats jag hoppades hela tiden på att bli frisk, tog förgivet att det skulle gå över), bäst om vi sålt han när han var igång.
men lågkonjukturen hade just börjat...
o jag ställde av han, han var 4 o behövde ändå vila.... jag skulle säta igång han såfort jag blev frisk..
efter ett halvår viste vi att jag inte skulle bli det. skickade han till et försäljningstsall som skulle vara bra.
det är ånger nummer 2... över ett halvår stod han där. de la inte ens ut en vettig annons, vi nbetalde runt 80tusen för att ha honom där så länge. + bland annat veterinärräkning för de skulle utreda varför han hade svårt att andas o blev så trött på hoppbanan.. efter att själv varit där o sett o hört honom sa jag bara "sådär lät han inte hemma hos mig när jag red, o enda skillnaden är att jag bara hade en löst spänd engelsk nosgrimma och inte en stenhårt spänd remont" (har inget direkt emot remont om de inte spänns så stenhårt som den var där) men de bara flinade åt mig o sa att det snarare var för jag aldrig ed honom hårt. såg dem på hoppbanan, det var inte "min häst" som rev halva banan o inte kunde andas, borde sagt ifrån, men trode ju jag gjorde det enda rätta att skicka han till "proffs" men vi hittade iaf en annan som tog han tills vidare, en gullig duktig beridartjej, som red han bättre, red med 3 hål lösare nosgrimma! och som sa samma som mig "där kunde han ju inte andas, men såfort jag tog hem honom o hade lösare nosgrimma så försvann det problemet". de hoppade felfritt första tävlingen sen :).

och han såldes... efter klinikbesiktning, fick knappt ut 80000 för han då så gick back bara vi räknade sista året... och ville så gärna bara att det skulle bli bra, huvudsaken var att han fick ett bra hem.

en månad senare ringer de o sen skickar kravbrev att vi ska köpa tillbaka honom, för han hade ett sår de hävdade han hade fått påväg till kliniken som sedan svullnat upp o blivit överben som kunde göra att han aldrig skulle kunna fungera...
Där var värsta ångesten.... vi höll på at tvinga sköpa tillbaka en häst som jag visserligen älskade men var försjuk för att klara av. försjuk för att ens orka leda honom. o dessutom behövde han veterinärvård och allt... han var värd så mycket bättre. värd mer än vad jag kunde ge. det var ju därför vi skulle sälja.. men det tog emot att överklaga... höll på att sluta i rätten, men dels skulle vi få rätt. (för det gick aldrig bevisa att det såret fanns o ens var samma, veterinären sa också det lika väl kunde hänt hemma när de släppt ihop hästar och så).
Slutade dock lyckligt, hästen friskförklarad utan men, de älskar hästen o är ute o tränar o tävlar.

så huvudsaken är ju att hästen fick det bra, o det fick han ju... men dedär åren var hemska.

Jag ångrar med facit i handen att jag betäckte mitt älskade sto. Fullt medveten om riskerna med att något kan gå snett i samband med dräktighet eller fölning, men kände att det var värt det för att få en avkomma efter mitt livs häst.

En häst skulle bli två och blev...ingen häst :arghh::arghh::arghh: Tänk hur snabbt lycklig förväntan kan förbytas i förtvivlan; Minälskade fyrbenta livskamrat fick avsluta sitt liv i smärtor pga. ett felläge somvi inte lyckades rätta.

Som jag ångrar mig idag... och ändå inte för det hade ju kunnat bli så bra...

Enda trösten är att jag gjorde allt jag kunde, vakade för kung och fosterland, fanns där och ringde vet. redan 5 min in i fölningen då jag anade att det var ett felläge på gång. Stoet hade mått fantastiskt hela dräktigheten och gått på små rosa hormonmoln så vi hade i alla fall det fint det där sista året... enda tills det var dags för fölningen då det visade sig med smärtsam tydlighet att den förbaskade, efterlängtade lilla ungen inte vänt sig alls utan låg helt upp och ner och som i ett skruvstäd.

DET är vad jag ångrar mest...

Jag ångrar att jag la 160 000.- på en rätt komplicerad buköppning på en visserligen jättefin häst, men som ändå dog ett halvår senare.

Var hästen oförsäkrad?? för om 20% är 160000 är ju slutsumman uppe på miljonen??:eek:

Aldrig hört talas om att en bukoperation är så dyr med försäkring.

Se mitt senaste svar i tråden.
Hade inte hästen försäkrad.

Försäkringen brukar ju dessutom bara täcka en viss summa 60 eller 120 tusen vanligtvis.

*kl

Jag har lyckats lära mig att inte ångra sånt som är gjort. Men när jag förra hösten tackade nej till ett jobb jag suktat efter länge, på en ort jag längtat till i flera år till och när anledningen till 75% var pga kärleken så ja... jag undrar vart jag hade hjärnan :arghh: Är så oerhört bitter på det fortfarande, trots att förhålllandet är kvar :meh:

Nu lever jag hela mitt liv i väntan på att chansen ska dyka upp igen, och när det blir är ovisst. Men jag orkar liksom inte göra nåt i väntan på, som att flytta till ett vettigt boende eller sånt. Jag känner ju bara att allt här är provisoriskt i väntan på. Oerhört frustrerande att sitta fast i startgropen...

Det enda positiva detta urkorkade beslut medfört, är att jag haft tillgång till tränare och beridare med vilkas hjälp jag fått ordning på min tidvis bångstyriga häst. dessa förutsättningar hade jag inte haft på nya orten, och det är vad jag försöker trötsta mig med när allt bara känns förjäkligt :(

jag är i begrepp att köpa tillbaka min häst, som jag ägde till hälften i ca 3 år. sedan var min situation den att jag var tvungen att sälja min hälft till den andra (som hade andra hälften)
NU skall jag hoppeligen få tillbaka köpt min halva och även den andra= hästen blir min.
skiter detta sej, kommer jag att ångra mej till döddagar..

Sålde ett halvblod för många år sedan med prislapp därefter eftersom de som köpte visste om att hon hade täta hasleder, plåtar fanns.
Hon var lovad ett gott hem och skulle stå på släp 7h.
De visste att hon var speciell i hantering därav prislapp och jag var mycket noga att poängtera detta.
De valde bort vetbes och provridning.
Jag var sjuk och kunde inte ha kvar och var väldigt öppen med allt som rörde hästen, de fick köpa hästen väldigt billigt utan återköp eftersom jag var så pass dålig och köparna verkade mycket seriösa och trevliga.
Dagen efter ringde de och sa att hästen var stressad när de släppte ut alla andra i hagen och denna blev helt galen ( eh ja konstigt?) och ville att jag skulle köpa tillbaka hästen omgående :wtf:
Jag förklarade att om hästen stått på släp i 7h behöver den nog tid att komma till ro lite för den har inte flyttat så mycket och den har som jag förklarat för dem behov att boa in sig och komma in i nya rutiner men att de får höra av sig om det inte löser sig, därefter fick jag aldrig mer tag på dem..

De sålde tydligen hästen vidare till försäljningsstall som frisk för 4dubbla beloppet fick jag reda på senare och den såldes vidare och vidare till jag till slut hittade den på annons som hopphäst. Något den definitivt inte inte höll för och jag kontaktade ägaren, vad som hände sedan är bara ännu mer tragiskt men kontentan är att idag lever den inte.

Jävligt tragiskt.
Jag kommer aldrig mer sälja någon av mina hästar efter detta.
Aldrig aldrig mer..
:(

*KL*

Ångrar att jag fastnade så oerhört för två hästar när jag jobbade i travstallet... jag tränade dom mest själv och båda blev vinnare.

Den ena ett sto med samma humör och energi som mitt nuvarande sto... hon fick problem med knäna och bytte tränare. Den andra är en hingst... just den hingst jag alltid har haft i mitt huvud sedan jag var en liten jänta. Svart krallig kbl travare med en stor prydlig stjärn och ett helt fantastiskt psyke, full med energi och lek men samtidigt klok och försiktig, tre trevliga gångarter och enorm arbetslust.

Han går fortfarande som tävlingshäst och jag har faktiskt pratat med uppfödaren/ägaren att jag vill bli kontaktad den dag han ska vidare därifrån, det är min drömhäst och han ska bara till mig annars kommer jag aldrig få ro i själen. Tänker på han varje dag, denna vackra skapelse :love:

Men jag ångrar fortfarande att jag ens fäste mig vid dessa två. Kanske aldrig blir att jag får min drömhingst den dagen han ska vidare, vad fan gör man då :(

Hej!

Jag försöker att inte ångra saker jag gjort (eller inte gjort), men ibland kommer tankarna upp ändå. Om jag hade köpt min gamla ridskolefavorit när hon var till salu, Om jag tagit med mig favoriten från jobbet så han fått ett värdigt slut utan smärta, Om jag inte tagit bort min förra häst utan kämpat ett litet tag till (kanske bytt stall hade hjälpt, eller om jag bantat ner henne ordentligt eller.. eller...).

Nej, det finns för många om för att jag ska orka om jag ångrar saker. Dåtid ska vara dåtid av en orsak.

/Lavinia, försöker se framåt.

kl

Ångrar att jag inte sa till min fd chef att han är ett svin och kommer bli en tarmbakterie i sitt nästa liv:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 236
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 823
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar