Angående träning av häst

I

IslaBonita

Jag har funderat rätt länge på en sak, där svaret säkert är rätt enkelt. :)

Vad jag förstått så låter ni hästarna vila lika många dagar som antal mil ni ridit?? Många ryttare tränar ju sina hästar sex dagar i veckan, vad är er åsikt om det?

Jag tränar för att ge min häst en bra grundkondition och rätt muskler, varierar min träning, men eftersom jag inte har tillgång till någon ridbana blir det mycket uteritter. Vissa dagar blir det säkert uppåt två mil... Låter ni hästarna vila två dagar när ni ridigt två mil? Blir de inte väldigt stela då?

Upplys mig lite mer om ert träningsupplägg! :) Rider ni tex hästarna i form hela tiden, i alla gångarter? Tränar ni halvhalter och flyttar när ni rider för att träna distans eller satsar ni all energi framåt så att säga?

Sv: Angående träning av häst

Rider min häst "hårdare pass" varannan dag och skrittar varannan, fungerar för oss då han gärna blir överspeedad om han står:angel: Rider varierat t.ex. ut och travar, en del intervallpass i backe, och nu när det börjar torka upp ordentligt blir det klättring, Han går även dressyrpass på banan för att hållas ordentligt mjuk och lydig, hoppar även lite då och då men mest gymnastik för att han tycker dt är så himla kul:)

Har han dock gått tävling så vilar han, promenerar och skrittas i så många dar som milen på tävling och lite beroende på tempo som sträckan reds i.

Aha! Så den här "milvilan" gäller endast efter tävling!? Hur långt brukar ni rida som träning då? Tränar ni lika långa sträckor som tävlingen eller sparas energin?

Jag har förvisso ännu inte ridit mer än 50 km Tävlingsklass (men siktar beslutsamt på att rida min första 8-milare i sommar!) och håller på att lära mig allt om den makalöst underbara grenen distansritt :D

Det jag har lärt mig är att tempon högre än 20 km/h sliter och det rider man typ inte på träning (rätta mig gärna om jag är ute och cyklar) och att "långa turer" på träning innebär ca 20-40 km beroende på vilken nivå man tävlar på. ...och håll med om att det skulle vara märkligt (och snudd på ogörligt) om våra 16-mils-ekipage skulle träna sina tävlingshästar på 16 mil...

Själv rider jag sträckor omkring 6-15 km och tränar även regelbundet dressyr för instruktör. Ska försöka ge mig på någon tur upp emot 20-25 mil innan vår debut i 80 km i sommar Hoppar lite studs och småslingor i paddocken också när andan faller på (men inte högre än 80 cm, för det är jag för feg för själv ;)).

Vila för en distanshäst behöver inte heller innebära att den står i hage 5 dagar efter en 5-mils ritt, eller 8 dagar efter en 8-milare. En promenad eller en skrittrunda kan ingå i "vilan".

(men nu är jag novis - så jag tycker också det ska bli spännande att följa den här tråden om fler distansare med lite mer erfarenhet hoppar in och ger sin syn på saken. Skulle vara skönt att höra att man inte har fått allt om bakfoken liksom :crazy: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 741
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 589
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar