Angående städning av kattlåda när man är gravid

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sanette

Trådstartare
Min barnmorska sa att man inte skulle städa kattlådan när man är gravid. För det va något om mask som man kunde få i sig och som kunde skada barnet. Har ni hört något om detta? Men om man använder plasthandskar och tvättar händerna efteråt så borde det väl inte va någon fara, eller?
Mycket tacksam för svar!
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Man kan få toxoplasmos, och jag vill väl inte kalla det mask.
Det är en parasit men det är ett encelligt djur, så den är mycket liten.

Och nej det räcker inte med plasthandskar och tvätt efter att ha mockat kattlådorna.
Man skall akta sig för rått kött och inte hantera katt-bajs alls.

Be någon annan mocka kattlådan.

Du kan ju Googla på toxoplasmos och läsa mera.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Umgänge med katter avrådes under graviditet. Fast det måste ju vara vääldigt många som haft katter och risken är inte så jättestor. En tjej i min föräldrautbildning hade haft toxoplasmos och det lät inte så kul - magsjuketyp tror jag det var.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Har du en innekatt så behöver du inte oroa dig..speciellt mycket..

"Smittan kan också överföras från kattens avföring eller vid jordigt arbete till människa genom att man får parasiter på händerna som sedan stoppas i munnen. Kattens och speciellt kattungens avföring kan innehålla stora mängder av parasiten därför bör den gravida kvinnan undvika kontakt med kattavföring.

De flesta katter i synnerhet innekatter utsöndrar inte toxoplasma parasiter. Även en katt med toxoplasmainfektion smittar endast med avföringen. Katten är i övrigt inte smittsam. Enligt de undersökningar som finns spelade kattinnehav ingen större roll för spridning av toxoplasmasmitta."


Jag har haft en katt i 19 år och tre barn under den tiden..
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Ojdå! Sådan tur att jag bara har städat den en gång med plasthandskar. Är risken stor att jag har smittats då? Får be min man att städa den då . För det är mina föräldrars katt som vi passar. De bor i huset bredvid oss.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

indian-charlie skrev:
Har du en innekatt så behöver du inte oroa dig..speciellt mycket..

"Smittan kan också överföras från kattens avföring eller vid jordigt arbete till människa genom att man får parasiter på händerna som sedan stoppas i munnen. Kattens och speciellt kattungens avföring kan innehålla stora mängder av parasiten därför bör den gravida kvinnan undvika kontakt med kattavföring.

De flesta katter i synnerhet innekatter utsöndrar inte toxoplasma parasiter. Även en katt med toxoplasmainfektion smittar endast med avföringen. Katten är i övrigt inte smittsam. Enligt de undersökningar som finns spelade kattinnehav ingen större roll för spridning av toxoplasmasmitta."


Jag har haft en katt i 19 år och tre barn under den tiden..

Ok! Katten är mest inne endast ute lite vid fint väder. Då behöver jag kanske inte stressa upp mig för att jag städat lådan en gång med plasthandskar. Eller, vad tror du?
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

ulda skrev:
En tjej i min föräldrautbildning hade haft toxoplasmos och det lät inte så kul - magsjuketyp tror jag det var.
Om man har haft toxoplasmos en gång, så är man immun och klarar sig av den anledningen.
De flesta kattägare har haft det.
Magsjuka eller något influensaliknande, det har väl alla någon gång?
Så det kan vara svårt att identifiera när man har det.

Det man avråder på det bestämdaste är att skaffa kattunge medan man är gravid, om man inte redan har katt.
För då så är risken ju stor att man inte har haft toxoplasmos och därmed inte är immun, samt att just kattungar smittar värre än vuxna katter.
Det går visst att kolla om man har antikroppar i blodet och därmed är immun.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

Vad jag förstår är det farligt att få parasiten under graviditeten men de flesta som har katt har redan haft den och är därför imuna mot den :confused: alltså ska man inte skaffa katt när man är gravid om man inte tidigare har haft katt.

Jag antar att det inte skadar att vara försiktig, min dotter rengör kattlådan men det gjorde hon redan innan jag blev gravid eftersom det är hennes katt...

Hmm, såg att Inte_Ung redan hade skrivit typ samma sak...
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Jag har haft katt hela mitt liv. Och den katten som mina föräldrar nu har är min katt egentligen som jag har haft i 12 år.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Sannolikheten att du skulle ha fått kattbajs på händerna för att sen slicka på fingrarna och fått i dig toxoplasma är minimal. Dessutom måste bajset vara 2 dygn gammalt för att smitta ska kunna ske. Det räcker visst med att tvätta sig om händerna och använder man handskar så har man skydd.

Sunt förnuft helt enkelt.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Du har antagligen redan haft toxoplasmos i detta läget.
Men undvik ändå gärna kattlådorna genom graviditeten.
Och så kan du testa dig innan nästa barn så att du vet.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Om det varit farligt hade nog jag varit jättesjuk nu.. Har tre innekatter och mockat hos dom hela tiden. Under 8 månader iaf. Vad jag fattar så är det unga utekatter som man ska passa sig för. Likaså ska man inte hålla på och gräva i jord osv. Finns tydligen toxiplasmosbakterier där med..

Var bara noggrann med att tvätta händerna så är risken mycket liten.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Det är inte du som blir sjuk.
Det är fostret som blir skadat.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Vad är toxoplasmos?
Toxoplasmos är en infektion orsakad av en parasit som finns över hela världen. Oftast märker man inte att man är smittad. Får kvinnan toxoplasmosinfektion för första gången under graviditeten, finns risk för att det väntade barnet kan få infektionen. Med kunskaper om toxoplasmos kan man minska risken för att få toxoplasmos under graviditet.

Hur smittar och vilken spridning har toxoplasmos?
Toxoplasma- parasiten finns överallt men är vanligare i varma, milda och fuktiga klimat jämfört med kalla. Den är vanligare i södra Sverige än i Norra och ändå vanligare i Syd-Europa framförallt i Frankrike, Italien och Spanien. Toxoplasmos är en zoonos dvs. en sjukdom som smittar såväl djur som människor och alla djur och människor kan smittas. Huvudvärd för parasiten är katten (framförallt unga katter) som sprider smittan genom avföringen i jord och sand och kan överleva under mycket lång tid. Djur i området kan få i sig parasiterna, som sedan lagras upp i musklerna och kan också finnas på ytan av grönsaker och bär - frukt som haft kontakt med sådan jord. Människan kan sedan smittas om hon äter rått, otillräckligt upphettat kött från sådana djur eller sådan frukt/bär som inte sköljts ordentligt. Parasiten dör vid uppvärmning över 65 grader och nedfrysning under -20 grader. Kokt kött eller kokta grönsaker och livsmedel som varit frysta är ofarliga. Smittan kan också överföras från kattens avföring eller vid jordigt arbete till människa genom att man får parasiter på händerna som sedan stoppas i munnen. Kattens och speciellt kattungens avföring kan innehålla stora mängder av parasiten därför bör den gravida kvinnan undvika kontakt med kattavföring.

De flesta katter i synnerhet innekatter utsöndrar inte toxoplasma parasiter. Även en katt med toxoplasmainfektion smittar endast med avföringen. Katten är i övrigt inte smittsam. Enligt de undersökningar som finns spelade kattinnehav ingen större roll för spridning av toxoplasmasmitta.

Förtäring av rått eller otillräckligt tillagat kött främst från gris, får och lamm som innehåller parasiten. Men även nötkött kan innehålla parasiten.
Vid förtäring av osköljda eller råa grönsaker, frukter eller bär som har parasiten på ytan eller skalet.
Vid kontakt med jord eller sand som är förorenad med parasiten vid till exempel trädgårdsskötsel eller i sandlådan.

Om en gravid kvinna får infektionen, kan överföras till fostret via moderkakan, däremot smittar inte toxoplasmos från människa till människa. Personer med toxoplasma-infektion är inte smittsamma till andra personer.
Toxoplasmos överförs ej vid amning.

Vilka är symtomen vid en toxoplasma-infektion?
Inkubationstiden (tiden från smitta till sjukdom) är 2-3 veckor.Toxoplasmosinfektionen ger oftast inga symtom alls eller mycket diffusa influensasymtom som trötthet, feber, huvudvärk, muskelvärk, svullna lymfkörtlar oftast på halsen. Lymfkörtlarna är inte smärtsamma och kan vara kvar i flera veckor.
Infektion med toxoplasmos hos den i övrigt friska icke gravida personen behöver ej behandlas.
Genomgången infektion ger ett livslångt skydd (immunitet). Detta kan undersökas med ett blodprov.

Toxoplasma-infektion hos den gravida kvinnan.
Symtomen vid en toxoplasmosinfektion hos den gravida kvinnan skiljer sig ej från den icke gravida.
Vid primärinfektion (förstagångsinfektion) med toxoplasmos under graviditet finns risken att fostret blir smittat. Det är endast första gången man har en toxoplasmosinfektion som fostret kan smittas.
Får man en primärinfektion tidigt i graviditeten är risken mindre (1-10%) att fostret blir smittat, men komplikationerna blir då allvarligare. Ju senare under
graviditeten kvinnan smittas, desto större är risken för att fostret smittas. I slutet av graviditeten blir nästan alla foster smittade men komplikationerna blir då lindrigare.

Toxoplasma-infektion hos fostret och det nyfödda barnet.
Fostret smittas via moderkakan.

Toxoplasmosinfektion i tidig graviditet kan leda till missfall och fosterdöd. Det kan också leda till neurologiska skador (hjärnan, ögon, hörsel) på barnet.

De flesta barn som smittats med toxoplasmos under fosterlivet föds ofta
symtomfria men kan utveckla komplikationer senare i livet om de ej behandlas för sin toxoplasmosinfektion.
Behandling i fosterlivet och under första levnadsåret minskar sjukdomsrisken och komplikationerna hos barnet.
Toxoplasmos som barnet får efter födelsen ger normalt inga skador.

Hur stor är risken för att barnet skall smittas under graviditeten?
En kvinna med antikroppar mot toxoplasmos är skyddad. Gjorda studier visar att i Stockholm har 14% av de gravida kvinnorna haft toxoplasmos innan graviditeten och i Skåne har 26% av de gravida haft toxoplasmos innan graviditeten.

Toxoplasmosinfektion under graviditet är dock ovanligt i Norden. Om den gravida kvinnan smittas med toxoplasmos kan infektionen överföras till fostret. I Sverige smittas uppskattningsvis 50-100 gravida kvinnor årligen och av dessa blir 1/5 av fostren smittade.

Hur påvisas toxoplasma-infektion hos den gravida kvinnan?
Infektion med toxoplasmos påvisas genom blodprov där man tittar efter antikroppar för toxoplasmos. Infektionen kan påvisas 2-3 veckor efter smittotillfället. Utredning avseende toxoplasmos under graviditet bör ske i samråd med obstetriker/gynekolog och infektionsläkare som har speciella kunskaper om detta.

Hur påvisas toxoplasmos hos fostret?
Toxoplasma-infektion påvisas hos fostret med fostervattenprov (amniocentes), genom PCR-teknik.

Vid födelsen kan moderkakan och navelsträngsblodet undersökas.

Hur påvisas toxoplasmos hos barnet?
Toxoplasma-infektion hos barnet påvisas med blodprov.

Att påvisa toxoplasmos hos det nyfödda barnet kan vara svårt då moderns antikroppar finns kvar hos barnet och döljer barnets egen produktion av antikroppar. Det kan därför ta upp till ett år innan toxoplasmosinfektion hos barnet kan bekräftas eller avskrivas. Parasiten kan också påvisas i barnets blod genom PCR-teknik. Om man misstänker toxoplasmosinfektion hos barnet bör först och främst moderns blod undersökas. Har mor antikroppar bör vidare utredning av barnet göras.

Vad finns det för behandling?
Behandling av toxoplasma-infektion under graviditet bör ske i samråd med gynekolog och infektionsläkare som har speciella kunskaper om detta.

Man kan behandla toxoplasmos med en kombination av flera olika läkemedel. Denna behandling kan ges både till den gravida kvinnan vid påvisad toxoplasma-infektion under graviditet och till barnet under första levnadsåret.

Behandlingen syftar till att förhindra överföring av infektionen från den gravida kvinnan till fostret samt minska risken för skador på barnet.

Behandlingen till det nyfödda barnet kan ej påverka redan uppkomna skador men kan påverka utvecklingen av ytterligare skador.

Vad kan man göra för att undvika att bli smittad?
Förebyggande åtgärder för att undvika att smittas med toxoplasmos är följande råd:

Var noggrann med att tvätta händerna efter kontakt med jord, sand och katter.
Använd god hygien vid hantering med livsmedel, diska köksredskap noga efter kontakt med rått kött och råa grönsaker, sallad, frukt och bär. Tvätta händerna.
Ät ej rått eller otillräckligt tillagat (rosa) kött framförallt inte gris, lamm och får-kött men även nötkött. Kokning,stekning och frysning dödar parasiten.
Skölj frukt, bär och grönsaker noga.
Använd handskar vid trädgårdsarbete.
Undvik att byta i kattlådan eller använd handskar och tvätta händerna noggrant. Låt helst någon annan byta i kattlådan.
Vid utlandsresa utanför Norden undvik rått och rosa kött , osköljda grönsaker och sallad, oskalad frukt eller bär.
Risken för att smittas av toxoplasmos är störst i central och sydeuropa samt övriga världen med undantag för USA och vissa asiatiska länder (Japan, Korea).
Om man misstänker toxoplasma-infektion under sin graviditet, till exempel efter utlandsresa bör man ta kontakt med sin barnmorska eller läkare.


Mer information avseende toxoplasmos finns att läsa på livsmedelsverkets hemsida under Mat för två- kostråd för gravida: www.slv.se

Sökord:
Uppdaterad: 2005-02-08

http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=21
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Det är en myt att de flesta kattägare har haft toxoplasmos. Det är faktiskt väldigt få som har antikroppar. Gravid eller inte så är det inget man ska sträva efter att få då parasiten aldrig försvinner utan kapslar in sig i muskulaturen. Om man av någon anledning blir immunosuppremerad aktiveras den och ger kraftig muskelinflammation.
Katter smittas genom att äta byten som har parasiten i sina muskler.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

mul skrev:
Gjorda studier visar att i Stockholm har 14% av de gravida kvinnorna haft toxoplasmos innan graviditeten och i Skåne har 26% av de gravida haft toxoplasmos innan graviditeten.
Saxat från inlägget ovan.
Jag tycker inte att mellan 14-26% av alla kvinnor är "väldigt få".

Och jag tror (och hoppas) att Barnmorskor och Läkare på MVC vet vad de talar om när de ger den informationen.
Det var nämligen den information som jag fick när jag frågade explicit om detta med Toxolpasmos.
Och då så hade Barnmorskan låtit frågan gå vidare till Kvinnokliniken på UAS.

Det vore ju mycket skrämmande om inte Sveriges experter vet hur det verkligen är.
Det kanske är bäst att du då tar och upplyser dem om detta.
Det är ju inte ovanligt att veterinärkåren vet mera om Zoonoser än vad läkare gör.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Käkat taggtråd till frukost eller?
Detta är vad vi fått lära oss, men det behöver kanske inte stämma. Vad gäller zoonotiska parasiter har du rätt i att humanmedicin och veterinärmedicin olika uppfattning. Ta exemplet binnikemask. Humanparasitologer hävdar att den inte finns i Sverige längre, likt förbaskat hittas dyntet i nötkreatur. Enda smittvägen är att djuret blivit exponerat för humanavföring.
Vem som sen har rätt eller fel kan inte jag avgöra, men det kan nog du.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Jag har under båda mina graviditeter gjort rent kattlådan.
För det första tar jag inte i bajset med händerna, för det andra tvättar jag händerna noga efteråt om jag utan att veta om det fått bajs på dem.
Så jag anser att risken inte är så stor att jag blir smittad.
Har en innekatt som jag haft i 9 år.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Krims skrev:
Käkat taggtråd till frukost eller?
.......
Vem som sen har rätt eller fel kan inte jag avgöra, men det kan nog du.
Nä, bara litet plump.
Jag menar allvar.
Jag tycker att det är skrämmande.
För det är ju vad MVC ger för råd till blivande mödrar ju.

Jag läste en teori om att dyntet kom från turister som bajsar i kohagarna när de är här på semester och campar på alla möjliga ställen.
Tyskland skulle t.ex. visst inte vara så där särdeles fritt från binnikemask.
Men har de inte hittat den där smittvägen ännu?
Det var ju länge sedan som jag läste om det där.
 
Sv: Angående städning av kattlåda när man är gravid

Hade ingen mjölk till morgonkaffet, kan ha spelat in.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 806
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 903
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp