Angående namntråden...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wintersnowdrift
  • Startdatum Startdatum
W

wintersnowdrift

Ni som föder upp hästar, vad döper ni dom till? Har ni något speciellt tema, försöker ni pussla ihop föräldrarnas namn, börjar namnet på samma begynnelsebokstav som mamma/pappa?

Berätta gärna vad era uppfödningar och avelsston heter, och vilken ras det rör sig om.

Nyfiken i en strut // Kristin

Travarna döps efter Pet Shop Boys-låtar.
Araberna döps efter mammans begynnelsebokstav.
Algia:
hingst e. Pamir = Antykwariat (lite gammaldags)
Wisnia:
sto e. Etman = Walizka (resväska på polska, den travhingst vi hade samtidigt hette Suitcase...)
hingst e. Om el Tanam = Wobbler (han är en wobbler...)
sto e. Samsheik = Whippet (kapplöpningstema...)
Walizka har fått två föl e. Lill Sham
Den första blev döpt efter england kronprins = William
Nr heter Wezzla (snabb som en vessla...)

ja, eftersom jag har Arabiska Fullblod så döper jag dem med arabiska (eller persiska, egyptiska) namn alternativt Native American Indian namn....
Alltid är första bokstaven mammans begynnelsebokstav.....
2003 års föl fick heta Lateefaah (latifa är arabiska och betyder mild, den vänliga)

2002 års föl fick heta Laalee (native american indian och betyder pärla...här kan man jämnföra med arabiska/persiska/egyptiska där lulu = pärla) och Leotie (native american indian som betyder prärieblomma)

Lofayaah är en liten omskrivning liksom Louizaah....Loufianaah likaså. Inga direkta betydelser annat än arabiska namn.
Min hingst Milagro har ett spanskt namn, han är född i Polen. Los Milagros betyder mirakel, underverk.
Gammelstoet heter Lobelia och det är ju en blomma....

Ja, det var lite om mina sätt att döpa....jag har fler..men namnet skall ha en arabiskt eller native american indian anknytning.....inte alltid det behöver betyda något i sig utankan vara ett egenamn.
Tycker t.ex. inte om när arabiska fullblod har engelska namn eller namn som Lödder, Wilken, Ender o.s.v.

Som jag skrev i namntråden:

Mina hästar döps efter bilmärken eller bilmodeller.

Jag började med detta efter som mitt gamla sto heter CORTINA som är en Ford...... för jag är inte speciellt intresserad av bilar.

Är det ett sto så döps hon efter mammans två första bokstäver.... är det en hingst döps den efter pappans två första bokstäver.

BItte Schön
COrtina
EStancia

Dessutom har jag varit så töntig att jag lagt till två bokstäver efter namnet för att få en "identitet" som uppfödare. Boksätverna är ND för gården heter NöbbeleD.

Så håll utkik efter mina uppfödningar på tävlingsbanorna om några år med "Bilnamn + ND" :D

Däremot missade jag att sätta bilnamn på en hingstunge som blev "Nactorn ND" :o

Lill / Stall Nöbbeled ( som hoppas på 3 nya "bilar" i stallet i sommar )

Oj, men är det inte svårt att hitta snygga bilmärkesnamn varje år? Som dessutom ska stämma in på begynnelsebokstäverna :). Det finns ju ett ganska begränsat antal bilmärken menar jag. Kul tema dock!

//Kristin

Mina föl får namn efter moderns begynnelsebokstav, hingstföl som stoföl. Då blir det lätt att hålla reda på linjerna.

Exempel: Mindy - Monsun - Magnet

Eftersom att mitt sto är isabell har det blivit att jag döpt dom till något på Golden.

Blir det ett sto i år skall den heta Golden Diamond och blir det en hingst skall den heta Golden Espozito. Lite arab typiskt i alla fall, med Elcatero som far.

nu e d min kompis aipi som skriver bara så att ni vet =O)

Jag döper dem efter namn i fantasy böcker.
t.ex. Zeddicus å Brangwen.

Hej
Mitt första föl är halvblod/welsh och hon var så otroligt söt när hon föddes så jag valde att hon skulle få heta"Candelia" efter godisföretaget. Sedan har det blivit att mina föl har fått heta följande: sto hbl Noblesse, hingst welsh Pigall. Nu har jag islandsåring så det kan man ju inte döpa som godis så jag fick bryta "trenden".
M vH M

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Avel Gissar att det är flera än jag som börjat fundera på namn till nästa års föl? Vore kul om vi kunde hjälpas åt lite med förslag! :) Jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 550
Senast: Fredag
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka