Angående myten

Gnist

Trådstartare
Om att när man tränar blodspår triggar men hundens "blodtörst" och jaktinstinkt, så slogs jag av att de som tror på det också måste tro att hundar som tränas i personspår triggas att jaga människor :D

Fler sådana konstiga myter som har andra paralleller?

Sv: Angående myten

Fast är det en myt rakt igenom då? Jag har ju en sighthound och jag märker att hon blivit mycket effektivare i sin jakt när jag uppmuntrat henne att spåra, nu kan hon ju använda både syn och lukt för att finna villebråd.

Kommer inte på någon på rak arm men måste fråga vad du svarar när du får kommentaren att blodspår gör att hunden lättare sticker på vilt sedan.

Jag försöker bara förklara att det inte är samma sak alls, men ofta blir jag inte trodd. Att jag inte kan ha min egen hund lös i skogen bevisar ju bara tesen enligt dem...:devil:

Jag har i alla fall fått höra flera gånger att jag aldrig ska låta mina hundar få se/lukta/smaka blod, för då väcker jag deras törst efter just blod - och då går det aldrig att stoppa sedan :angel:

Mina har då sett blod (På mig efter skador, på varandra efter skador osv), luktat blod och smakat på blod. Min hane tvättade rent på golvet medans jag pysslade om tiken, när hon bröt av en klo, och båda har lyckats komma åt och slicka på mina sår också i farten.

Så jag får nog sova med ett öga öppet, så inte mina livsfarliga kamphundar börjar äta på mig när jag minst anar det.....

Fast är det en myt rakt igenom då? Jag har ju en sighthound och jag märker att hon blivit mycket effektivare i sin jakt när jag uppmuntrat henne att spåra, nu kan hon ju använda både syn och lukt för att finna villebråd.

Ja, det är det :D

Att lära hunden spåra väcker ingen blodtörst eller jaktinstinkt.

En annan myt är ju att man väcker icke befintliga jaktinstinkter genom att ge hundar ben från djur, så passa er för att ge hunden märgben :eek:

Om man kampar med en kamphund så väcker man en speciell gen i hunden som gör att en spärr släpper och sedan blir den en blodtörstig best som attackerar och kampar ihjäl andra varelser till höger och vänster.

Man ska ALDRIG kampa med en kamphund alltså :p

Ja, huga... :eek:

Hundar som barfas eller får rått kött blir genast blodtörstiga jaktmaskiner som vill döda allt som rörs :crazy:

Jag kommer aldrig träna vinthund på att spåra.. Just det där att de lär sig att det lönar sig att använda både nos och ögon och därtill att de är självständiga och ofta omöjliga att stoppa när de börjat jaga.. Det känns tryggast att bara behöva oroa sig för sådant man ser :p

Jag vet inte hur många gånger jag hört (både från vinthundsägare och "övriga") att man INTE ska låta en vinthund springa lure coursing eller kapp - för då "väcker man jaktlusten" hos dem. Dessa människor brukar i stort sett alltid tro att en vinthund som aldrig fått jaga inte har någon jaktlust (och att det skulle stämma har jag aldrig märkt..)

Ja, de blir alla som blodtörstiga symaskiner, alltid på jakt efter ett byta att sätta tänderna i :eek:

För det vet väl alla att för en hund är en rå, plockad kycklingvinge = en höna som den jagat och dödat själv, eller hur?? :cool:

Den största myten av alla:

En hund blir vad man gör den till

Sen kvittar det liksom vad det är man ska göra till vad...

Jo, precis det finns ju en skillnad här. "Blodtörst" och jaktinstinkt är inget man kan väcka hos en hund, det finns där hela tiden oavsett. Men lär man en hund att spåra så visst måste väl hunden även bli mer benägen att spåra självmant när man är ute med den i skogen t.ex.?

Ja, de blir alla som blodtörstiga symaskiner, alltid på jakt efter ett byta att sätta tänderna i :eek:

:bow:
:rofl: fick en innre bild... hur en galen hund med fradga i munnen springer i skogen med nosen duttandes i marken lika frenetiskt som en symaskin,, :rofl:
haha jag är så trött, snart spårar jag ur. :P

Den största myten av alla:

En hund blir vad man gör den till

Sen kvittar det liksom vad det är man ska göra till vad...

Min favoritmyt att hata är annars att alla olater, rädslor och hyss kan bortförklaras med att det hänt hunden något. Oftast har den blivit slagen hos en tidigare ägare, vare sig den drar lite i kopplet, hukar vid höga röster eller ogillar män.

Jisses, vi som tränar skydd måste ju då vara helt hemska. Lära hundarna bita i människor :eek:

(även om de nu faktiskt biter i ärm och inte alls i folk)

Jisses, vi som tränar skydd måste ju då vara helt hemska. Lära hundarna bita i människor :eek:

Ja, herregud.. Det fattar väl alla att sådana hundar enbart ser människor som byten och gör allt för att hugga och lemlästa alla människor de ser om de får minsta chans :eek: Att ni törs sova på nätterna :confused: :eek:

Jag måste genast springa och sätta munkorg på min hund. Han kanske äter upp mig.

Det var det faktiskt en träningskompis som fick höra när han började med skydd. Att nu när hunden tränats så var han tvungen att ha munkorg på den bland folk. Helknasigt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund... 26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 991
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 049
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka