Angående längning av trav och galopp.

F

Fazer

Går det att "lära" en häst mellangångarter/ökningar om den inte har det inkopplat i sitt rörelsechema från början, utan bara vill springa då man ber den om en längning?

Hur bär ni er i så fall åt?

Övningar- hur tar ni hjälp av dessa övningar, vad är det ni vill komma åt med just dessa övningar?

Diskutera gärna erfareheter mm som vanligt!! :) :)

Sv: Angående längning av trav och galopp.

Det är stor skillnad i gångartsregister mellan olika hästar, men alla hästar kan öka på ett korrekt sätt. Vissa hästar har mycket "häng" i sina gångarter, medfött. Vissa har det inte.Det kanske inte alltid blir "flashigt" med mycket framben (som på elitdressyrhästarna), men alla hästar kan definitivt öka.
En gångartshäst med mycket flashiga framben kan ofta knipa en hel del poäng från dressyrdomare, utan att för den delen egentligen öka korrekt. Men det är en annan historia ;)
Om hästen springer iväg i en ökning så har den inte styrkan att öka eller så rider ryttaren inte ökningen på rätt sätt. Oftast kanske det är en kombination av dessa två faktorer. Man ser ofta ryttare som sitter i bakvikt och "juckar" frenetiskt på hästen som då faller isär, hamnar på bogarna, tappar takten helt och springer som en symaskin. Hemligheten är att hästen måste inneha en grundstryrka och orka med de samlade gångarterna. Den vinklar sina bakben och bär upp vikten på dessa. Den har en bra takt och ryttaren kan rida den med timing mellan hand och skänkel. Det finns ett sug och ett "häng" i ridningen. Hästen väntar på ryttaren men är ändå "på hjälperna". När samlingen finns där så rids ökningen därifrån. En travökning kan nästan tänkas som en ökad "passage". Steglängden ökar, hästen "hänger kvar" i luften men springer inte iväg framåt. Känslan är ökad steglängd men inte ökat tempo eller förlorad takt. Ryttaren sitter inte emot i rörelsen utan går med i rörelsen framåt (de flesta ryttare gör tvärtom ;) ).

Jag är själv en värdelös ryttare men det var mina åsikter! ;) Synd att man inte kan utföra det i praktiken hoho :angel:

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Håller med ovanstående "talare" om att hästen behöver bli stark för att orka länga steget och behålla takten.
Jag brukar inte begära så många steg i början utan öka kanske bara ett par steg, mest för att få en "impuls" framåt, och sedan bygga på mer och mer. Förberedelserna är A och O, kommer man fel in i en längning blir det bara "spring", då får man gå tillbaka och börja om.:angel:
Tycker också det brukar fungera bra att träna längningar på vägarna ute i skogen där hästen oftast har en bättre naturlig bjudning.;)

Mkt ridning ute för att skapa framåt bjudning. Gärna i lätt uppförsbacke. Då är det lättare att få bra tryck bakifrån och med backens hjälp blir hästen lätt i fronten. Sen att överföra detta till dressyrbanan är ju inte lika lätt.....

Går det att "lära" en häst mellangångarter/ökningar om den inte har det inkopplat i sitt rörelsechema från början, utan bara vill springa då man ber den om en längning?

Hur bär ni er i så fall åt?

Övningar- hur tar ni hjälp av dessa övningar, vad är det ni vill komma åt med just dessa övningar?

Diskutera gärna erfareheter mm som vanligt!! :) :)

Aha, du har mer från clinicen? Spännande:D

jag tänkte faktiskt fråga ang detta så då skriver jag vad jag tänkte nu.

Har nyligen verkligen börjat med att försöka få fram lite mer längningar emellanåt.
Jag var då med om något häromdagen som jag funderade över. Var tyvärr ensam så att jag inte kunde fråga någon då.

Har genom att hästen kan samla lite mer fått fram helt ok längningar en tid. Men inte så där oerhört fantatiskt.

Så red jag då häromdagen istället längingen ur svag sluta genom svängen , rakrikta och länga.

Två gånger fick jag en längning som jag knappt hade vågat drömma om.:love: jag lovar att hon "flashade" :eek: Det kändes som om hon hade en turbo baktill plötsligt, (men ökade inte takten förstså) Vi gleeed iväg framåt så jag blev själv lite chockad och tog tillbaka ganska snart. Båda gångerna! Blev lite rädd att det blev "för mycket" (hon är ju bebis i mina ögon:o )

Jag har inte mycket erfarenhet av flashiga ökningar, i trav alltså, utom på en men han hade helt annat rörelsemönster öht och lättare att sprätta med benen. Mitt sto var betydligt mer välutbildat när ajg köpte henne. Så på det här stadiet vet jag inte så mycklet vad man ska och kan kräva:o

Ja ja belv en fråga till men i alla fall samma tema.

Jag har alltid haft relativt lätt för att få hästar att länga (åtminstone ställt i relation till hur dålig jag är på allt annat.. :o) och jag tror att alla hästar kan lära länga mer eller mindre.

Min femåring får länga lite då och då, en diagonal här och där just för att hon älskar att skjuta på. När jag "lärde" henne länga gjorde jag det på diagonal och långsida. Viktigt var att inte börja längningen innan hon var i balans på linjen. Vidare tog jag hela linjen på mig för att "bygga" längningen. Jag attackerade henne alltså direkt utan lät henne ta lång tid på sig och länga succesivt. De bästa stegen kom strax efter mitten av linjen och sedan brukade hon ramla ner på bogarna. Sedan utvecklade vi detta vidare så att jag när hon gick som bäst kunde sitta till och få ytterligare steg utan att hon "dök". Nu försöker jag göra upptagningarna strax efter den andra omgången bra steg och längre har vi inte kommit än! Har fått några 7-or på min mellantrav och det är jag vansinnigt stolt över. :D

Att träna dessa snabba övergångarna(ursäkta tjatet) gör att hästen sakta men säkert orkar även längre sträckor.

Om hästen kan länga sig på böjt spår har den oftast lättare at kunna länga på ett rakt.

Man kan hjälpa hästar som har det svårt genom att tänka lite öppna
Om hästen tappar takten eller ramlar framåt har man krävt för mkt.

På en yngre häst bör man bara premiera att den tänker framåt o försöker.
Den bör man ej bromsa, utan bara bli passiv-farten dämpas sakta.

Få hästar har "inbyggd" naturlig ökad trav, o maximal ökning kräver man sällan.

Ja det gör det :) Har själv lyckats gå från att alltid ha 4 el 5 (möjligtvis 6or med en snäll och medlidande domare) på mellantrav (ofta även med galoppinslag) i LA till att ha stadigt 6or och nu senast två 7or :banana: så visst går det!

Min häst har alltid varit väldigt obegåvad vad det gäller travökningar (iaf med ryttare), men efter drygt 3 års arbete har det blivit väldigt mycket bättre. Sen att jag inte har så jättestor erfarenhet av hur riktigt bra travökningar ska ridas och ffa kännas gör ju sitt till åxå...
Vi har jobbat mycket med samling, och korta bitar ökning - först kanske bara 3 steg - och sen byggt på. Just nu fixar vi kanske 5 riktigt bra steg, ett gäng helt ok, och sen blir det spring och han hamnar på framdelen. Brukar för att undvika detta rida ex diagonaler/långsidor i flera delar, med upptagningar emellan för att hitta tillbaka till balansen.
Brukar även ibland tex rida på en stor volt i lättridning och trycka på, tills traven blir längre - man får från början till viss del acceptera att takten ändras lite, men innan man kan kräva samma takt måste hästen _förstå_ att den ska länga steget, inte springa fortare.

Samma arbete kan givetvis göras i galopp. Rider ibland en kompis häst som har svårt att länga sin galopp utan att falla isär, och där har det funkat väldigt bra att rida på stora mittvolten för att få lite hjälp med rundheten och sen rida länga - korta - länga osv.

Tror stenhårt på det som min tränare brukar säga - att en häst som inte har flashiga längningar naturligt i slutändan kommer att få en bättre längning (även om den inte är jätteflashig), för den måste ta i på vägen dit och blir därmed starkare :)

Ja öppnatänk hade jag tidigare och det fungerar men provade nu slutatänk (men rakställer strax innan ökningen) och med bättre resultat, tyckte jag?

Fungerade bättre i båda varven , men har inte provat mer än ett par gånger åt varje håll -än.

Slutan är ju verkligen samlande, men finns det nackdelar med tänket?

Hoppsan, det lät som att jag menade att jag attackerade min häst för att få henne att länga. Jag menade precis tvärt om. Att INTE attackera utan låta henne smyga in i längningen för att kunna behålla takt och balans. Helt tvärt om alltså.. :o

Man kan ladda genom hörnet med yttersk., men sluta:confused:
Ska prova.
Tycker att dt verkara vara svårare för dem att skjuta iväg.

Menar att man lättare kan hjälpa dem att att inte falla isär genom lite öppnatänk genom hela ökningen.

Åh är det mistral kompisens häst du refererar till?

Min ponny har inte alls mycket gång, och mellantraven är väl inte så bra. Ibland får jag till värdens ryggaktivitet, och det känner verkligen som han tar i och trycker framåt. Det är jättecoolt, känns som att sitta på en GP-häst istället för en halvsketen ponny som knappt kan trava :), hehe. De ökningarna fortgår dock bara i kanske 10 steg, sedan orkar han inte vinka om mer och tappar takten och trillar ner på bogarna.
Jag hoppas att de kommer bli bättre med lite mer styrka.

På min häst är förberedelsen allt vad gäller att få ökningar eller inte. Om han inte är lite samlad och i balans så blir det bara symaskinsspring. Innan ökningen brukar jag korta upp tempot och få honom att "trampa till" lite mer för att få en större förändring i steglängden.

Galoppökningarna går ganska bra, men han har rätt svårt för galopp och trillar lätt ned på bogarna. Det som är jobbigast där är upptagningarna. Han blir väldigt trött efter några bra ökningar och upptagningar, så de stärker honom mycket antagligen.

Jag tror att alla hästar kan öka, men alla har olika förutsättnignar för att få det bra. Vissa hästar med dålig exteriös måste ta i som fan för att lyckas.

Min häst var duktig på att sladda iväg o dra på ganska rejält i ökningarna innan han orkade, nu har vi kommit så pass långt att han ju kan samla sig mycket mer och då orkar han även länga, ca 20 meter är riktigt bra så vi kör kortkorta diagonaler i trav och längre i galopp.
Vi tränar tusentals övergångar, fram och tillbaka i tempot med bibehållen takt, skritt-trav-skritt övergångar, galopp-skritt-galopp-trav o.s.v. bara en massa övergångar med god bakbensaktivitet som stärker.

På senare tid har vi även börjat med lite bomträning, det är jättebra och han har lättare för takten nu.
Utöver det försöker jag låta honom komma ut mkt i skog och mark även om det är svårt nu p.g.a. väder, jakt etc, det blir mörkt tidigt och jag litar inte riktigt på omgivningarna i mörkret.
Tror att styrkan alltså har kommit genom allt detta i en bra blandning och har dom styrkan kan dom öka.

Så min erfarenhet säger att längningarna kommer inte förräns samlingen kommer, har haft samma "problem" med alla hästar innan jag lärde mig rida ihop dom ordentligt med väl undersatta bakben.

(Måste faktiskt få skryta och säga att vi gjorde världens fränaste ökning häromdagen, jag har aldrig någonsin kännt något så häftigt :love: )

I övrigt håller jag med dem som pratat om förberedelser innan ökningar, det är lika viktigt som att dom ska ha styrkan. Försöker sätta lite mer tryck i gången innan jag ska öka och S:ar honom lite.

Där slog du huvudet på spiken!

Det var öppna som jag var ute efter!

Några steg öppna/skänklevikning (ganska mycket tvärning alltså) och en kort mellantrav direkt ur det.

Som efter träning blir längre och längre precis som du skriver!!

Detta är inte från clinicen utan en frågeställning som jag läst på ett annat ställe.

KL*
Hur gör ni med mellangaloppen då, för att få så långa språng som möjligt?

Där slog du huvudet på spiken!

Det var öppna som jag var ute efter!
Fy :devil: jag kan nog hålla en clinic:idea: :p
Hur gör ni med mellangaloppen då, för att få så långa språng som möjligt?
Räcker upp handen:banana:
Jag kan fröken!
Långa/stora med luft o taktmässiga.

Dessa kramar i varje språng på yttern, får hästen att inte ramla framåt o får då tid att lyfta sig mer

Man kan ladda genom hörnet med yttersk., men sluta:confused:
Ska prova.
Tycker att dt verkara vara svårare för dem att skjuta iväg.

Menar att man lättare kan hjälpa dem att att inte falla isär genom lite öppnatänk genom hela ökningen.

Förstår inte riktigt själv eftersom öppna har jag använt samt ytter.

Det var LÄTTARE att skjuta iväg, som det verkade. Inte sluta, utan slutatänk, snarare svag sluta, kanske är rättare uttryckt.

Red sluta med svagare böjning, även genom hörnet, rätade ut och släppte fram längs långsidan och även in på diagonalen i andra varvet. Har aldrig känt en sån kraftfull ökning i henne! Så genom kroppen och "flashig" (allt är relativt men med mina mått).

Blir alltid mycket bra trav efter några öppnor men främst slutor så kanske hjälper det just henne med att få lite krut i bakdelen:confused:
Provar igen.

Jag vet inte exakt när o hur du gör det, men tror att du laddar den. Den orkar o kan oxå öka utan mer hjälp från dig.

Jag vet inte exakt när o hur du gör det, men tror att du laddar den. Den orkar o kan oxå öka utan mer hjälp från dig.

Ja tror jag med. Vill inte sitta och öka i all oändlighet så jag provade ju inte mer än ett par gånger. Ska prova imorgon igen när det finns en tränare där samtidigt, inte min, men vill ha hennes syn.

Så häftig känsla bara! Helt annat tryck. Ja, det visar sig väl vad som var vad.

Axel:

Du är ganska klok du :D Ang ytter så är det kanske så att jag blir mer tydlig med ytter helt enkelt och det är tyvärr något som inte skadar:crazy:

Kom bara att tänka på det. Inverkan är bara ett lätt tryck/kontakt för i de lägena är hon annars "självgående" och det enda jag gör är att reglera med sätet, i stort sett. Och då blir jag ibland:angel: slarvig med ytter, av gammal dålig vana.

Jepp, nu är du fullärd och från och med nu får ingen säga emot dig!!

Men du, jag läste på det där andra stället att man skulle ställa hästen lite utåt för att hjälpa den att komma fram med innersidan, och därigenom skulle sprången bli bättre. Vad tror du om det??

Låter det vettigt i dina öron, eller era andra öron??

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver hjälp med omskolning på min häst🙏🏼 Han har varit en hopp-tävlings häst innan, vilket gör att han har en otrolig galopp och...
2
Svar
30
· Visningar
3 735
Senast: VildeKia
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Acto
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka