Sv: Angående längning av trav och galopp.
Min häst var duktig på att sladda iväg o dra på ganska rejält i ökningarna innan han orkade, nu har vi kommit så pass långt att han ju kan samla sig mycket mer och då orkar han även länga, ca 20 meter är riktigt bra så vi kör kortkorta diagonaler i trav och längre i galopp.
Vi tränar tusentals övergångar, fram och tillbaka i tempot med bibehållen takt, skritt-trav-skritt övergångar, galopp-skritt-galopp-trav o.s.v. bara en massa övergångar med god bakbensaktivitet som stärker.
På senare tid har vi även börjat med lite bomträning, det är jättebra och han har lättare för takten nu.
Utöver det försöker jag låta honom komma ut mkt i skog och mark även om det är svårt nu p.g.a. väder, jakt etc, det blir mörkt tidigt och jag litar inte riktigt på omgivningarna i mörkret.
Tror att styrkan alltså har kommit genom allt detta i en bra blandning och har dom styrkan kan dom öka.
Så min erfarenhet säger att längningarna kommer inte förräns samlingen kommer, har haft samma "problem" med alla hästar innan jag lärde mig rida ihop dom ordentligt med väl undersatta bakben.
(Måste faktiskt få skryta och säga att vi gjorde världens fränaste ökning häromdagen, jag har aldrig någonsin kännt något så häftigt
)
I övrigt håller jag med dem som pratat om förberedelser innan ökningar, det är lika viktigt som att dom ska ha styrkan. Försöker sätta lite mer tryck i gången innan jag ska öka och S:ar honom lite.