Angående längning av trav och galopp.

Sv: Angående längning av trav och galopp.

Vet inte om jag tycker så-inte på mina hästar.Om hästarna inte har av naturen en supergalopp finner jag ingen anledning till att ställa den utåt.
Får väl testa.

Däremot:idea: är det bra för att tänja ut insidan, men då rider jag svag förvänd sluta o ökar en bit.
Det är dock inget som jag använder mig av på diagonalen.

Men du, jag läste på det där andra stället att man skulle ställa hästen lite utåt för att hjälpa den att komma fram med innersidan, och därigenom skulle sprången bli bättre. Vad tror du om det??

Låter det vettigt i dina öron, eller era andra öron??

Jag är inte för att ställa utåt alls i galopp. Vill ju ha kontakten på ytter, stadigt, men inte mer. Det är lätt att störa galoppen öht, och i alla fall jag får vara noga med att inte överdriva något.
När hästen är framme behöver jag bara reglera lätt med säte och hand, och i ökning/längning bara släppa fram med att "öppna" i höfterna lite. Det mest knepiga kan vara att få tillbaka, inte längningen. Men när det är perfekt spänner jag bara till, och börjar med det redan vid medellinjen, för att hinna få en ok övergång eller
tempo genom hörnet.

I galoppen är det också viktigt att hästen går kvar balanserat i takten och inte rusar eller går över i fyrtakt.

Jag tycker inte ökningar är "någon idé" om inte hästen är avslappnad och arbetar rätt genom ryggen.

Om hästen har svårare att länga i galoppen tänker jag mej att man får hjälpa till mer för att få längd och luft. Kanske genom att "ladda" mer innan, tex, att göra hästen riktigt alert gnm att sätta tillbaka, framåt, tillbaka osv.

Jag är inte för att ställa utåt alls i galopp. Vill ju ha kontakten på ytter, stadigt, men inte mer. Det är lätt att störa galoppen öht, och i alla fall jag får vara noga med att inte överdriva något.
När hästen är framme behöver jag bara reglera lätt med säte och hand, och i ökning/längning bara släppa fram med att "öppna" i höfterna lite. Det mest knepiga kan vara att få tillbaka, inte längningen. Men när det är perfekt spänner jag bara till, och börjar med det redan vid medellinjen, för att hinna få en ok övergång eller
tempo genom hörnet.

I galoppen är det också viktigt att hästen går kvar balanserat i takten och inte rusar eller går över i fyrtakt.

Jag tycker inte ökningar är "någon idé" om inte hästen är avslappnad och arbetar rätt genom ryggen.
Instämmer.
Om man bara skyfflar på en häst som inte har en fullblods galopp kan det bli som med min val.
Lånade ut honom, men ryttaren fick honom att dra järnet i korta markbundna språng o fick i betyg 4!!:crazy:

Jag har både före o efter det fått 7or :)
Om hästen har svårare att länga i galoppen tänker jag mej att man får hjälpa till mer för att få längd och luft. Kanske genom att "ladda" mer innan, tex, att göra hästen riktigt alert gnm att sätta tillbaka, framåt, tillbaka osv
. Laddar inte innan då hästen redan är alert. Jag vill ju att den ska vänta på mig, utan att få mer i handen.
För att få hästen tillbaka använder jag mig bara av att trampa ner i innern o spänner inte magen förrän jag har kommit tillbaka till det tempot där jag vill vara o där få mer energi.

Det blir enklare om du går från några steg i skänkelvikning först.
Mvh Malin

Om man bara skyfflar på en häst som inte har en fullblods galopp kan det bli som med min val.
Lånade ut honom, men ryttaren fick honom att dra järnet i korta markbundna språng o fick i betyg 4!!:crazy:

:D Har följt tråden med intresse men när frågan om längningen i galoppen kom så insåg jag att jag själv inte faktiskt HAR någon "metod" där. :rofl: Jag sitter, lättar i handen, och blodis läääänger. rätt och slätt :D

Intuition :angel:. Nä, men jag går på samma skola som hans ägare och vi brukar prata hästar på kören när vi egentligen ska fixa stämmor :angel:. hehe

:D Har följt tråden med intresse men när frågan om längningen i galoppen kom så insåg jag att jag själv inte faktiskt HAR någon "metod" där. :rofl: Jag sitter, lättar i handen, och blodis läääänger. rätt och slätt :D

En del har saker gratis:d , men å andra sidan tror jag att mina har talanger som inte din har:D
Jag lättar inget eftersom jag inte håller i :cool:
Trycker på med skänkeln en gång o sen bär det iväg.

Publik har kommit o sagt åt mig att de tycker att det är kul när ngn verkligen törs satsa i galoppen:d
Finns en del som ökar lite halva diagonalen o sen börjar att bromsa o kommer ändå inte till ridning framåt- innan bytet.

En del har saker gratis:d , men å andra sidan tror jag att mina har talanger som inte din har:D
Jag lättar inget eftersom jag inte håller i :cool:
Trycker på med skänkeln en gång o sen bär det iväg.

Publik har kommit o sagt åt mig att de tycker att det är kul när ngn verkligen törs satsa i galoppen:d
Finns en del som ökar lite halva diagonalen o sen börjar att bromsa o kommer ändå inte till ridning framåt- innan bytet.

Ja du, de talangerna är säkert åtskilliga. :smirk:

pratar vi byten nu? :crazy:

jag lättar inte i bemärkelsen att jag sitter och bromsar innan. Dock lättar jag nog framåt några milimeter till just i handen, med bibehållen sits,för han skjuter framåt en del, även om han är under sig, så han behöver det rummet för att det ska bli bra balanserade språng.....Men visst - han är grönare än dina, så det är mycket möjligt att han med mera styrka och samling kommer bort från behovet att länga sig liiiiite i halspartiet.

Ja, vi pratar byten nu.
Hur går det?- me tjatmoster.

Förstod bättre din förklaring nu:idea:
Har ridit skitabra idag på stoet=lycklig

KL delvis

Behövde bara tänka idag när hon kom igång. :idea: Har förstått öka och vill, vill, vill.

Ang tråden så är det väl hit man vill, att hästen för "egen maskin" arbetar lösgjort genom kroppen, med mentalt fokus på vad jag vill och beredd att svara på minsta lilla signal. Därifrån, när man lyckas hållla kvar där, är en längning/ökning bara att lätt släppa fram med öppnare höfter, och tänk framåt. Så kommer trycket bakifrån och man känner nästan "turboväxeln" läggas i.

Då gör ryttaren egentligen inte särskilt mycket,mer än reglerar. Riktigt finlir, men så lätt att störa och tappa balansen och harmonin.:crazy:

Jag håller nog fast vid att innan man är där är det inte mycket idé att verkligen försöka göra en ökning. Däremot kan man som en del i det lösgörande och förberedande länga och korta steget.

Om man grejar innan man har rätt läge där hästen verkligen är aktiv bakifrån och hela vägen genom ryggen, blir det bara sänkt rygg, hafsigt, på bogarna eller galopp. Tycker jag.

Åtminstone på hästar som har en trav som mer eller mindre måste ridas fram.

F ö ledde nog mitt slutatänk häromdagen till att hon hittade HUR och vill nu bara visa att hon KAN. Tänker bara lite sluta nu, rakriktar och släpper fram:)

Med ett sånt driv som hon har skulle det vara lätt att "överutnyttja" så jag får hålla tillbaka.

Hur gör du när du vill avbryta ökningen?
I trav gör jag en liten förhållning o studsar till med "passagesätet"
Pang-bom=tillbaka o kan sen rida framåt med tryck.

Visst är det kul när hästarna får AHA-upplevelser o bara vill göra det nya roliga som de är duktiga på.

Senast ändrad:

Jepp, nu är du fullärd och från och med nu får ingen säga emot dig!!

Men du, jag läste på det där andra stället att man skulle ställa hästen lite utåt för att hjälpa den att komma fram med innersidan, och därigenom skulle sprången bli bättre. Vad tror du om det??

Låter det vettigt i dina öron, eller era andra öron??

Nej det låter inte alls vettigt i mina öron

Jag undrar ibland varför man inte bara har ston:idea: Så ambitiösa!

Lata hingstar och hingstiga valacker är vad jag suttit på för länge. Hade glömt hur arbetssamma ston är:)

Ja du, sitter liksom till, "bromsar" med höfter mage, och även med lår/knä lite tror jag. Måste tänka där. SOm att sitta till i en rätt markerad halvhalt. Det blir ganska markerat bromsa upp i steget och sen fram igen i lägre tempo, men med bra lyft i steget.
Tar en liten lätt förhållning, kramar till och lättar också ungefär samtidigt som jag sitter till.

Idag la jag till din andning precis i avsaktningen och behövde därmed inte ta alls mer än den första lilla förhållningen i halvhalten eller "sitta tillbaka".:idea:
Svar direkt!

:devil: vad kul:banana:

Det kommer mer o mer ston i både svår dressyr o hoppning.
Stona river mer sällan än hingstar o de har mer motor i dressyren.
Kom ihåg Matiné:idea:

Såg ett 6-årigt sto häromdagen som var så fin:love:
Jobbade, jobbade i uppförsbacke
Det var förstås ryttaren som inte gick av för hackor heller, men det är sällan som man ser sådana.

axel;6829290 Kom ihåg Matiné:idea: [/QUOTE skrev:
Vem glömmer Matiné:love: :love: Just som hon såg ut känns den här lilla pärlan ibland, och då menar jag uppsynen i ansiktet inte rörelserna:rofl: :p

Hingstar är lata och fullkomligt bombade när dom är alltför testosteronstyrda:mad:

Nu blir jag påhoppad av hingstromantikerna:angel:

Faktum är att hos oss är det bara ston som är fina, med undantag för min val:D

Visst ja:idea: Det finns en jättevacker o flott val. men som tyvärr mest går på bakbenen med sin ägare, inte med andra.

Snacka om att åka av baklänges:crazy:
Grannens val. är ful o "spetig", men när den rör sig är den flott.
Tyvärr har den tappat det där lilla extra o är numera bara trevlig.

Vad bra att ni gillar ston!

Jag har ett hemma som är otroligt lyhörd, men alldeles för intelligent.

Med min valack, som är otroligt lättsam behöver man inte tänka hela tiden, men med henne måste man ha hög IQ, och överlista och räkna ut nästa steg.

Vet vart jag ska lämna henne då, när det finns 2 st stofrälsta här......:angel:

Ja, vi pratar byten nu.
Hur går det?- me tjatmoster.

Förstod bättre din förklaring nu:idea:
Har ridit skitabra idag på stoet=lycklig

:D jag visste det! :D

vi har pausat lite och tränar annat. Har bara gjort ngra enkla här och där, han har varit så het i galoppen rent allmänt så det har inte varit läge - alls.....

:D jag visste det! :D

vi har pausat lite och tränar annat. Har bara gjort ngra enkla här och där, han har varit så het i galoppen rent allmänt så det har inte varit läge - alls.....
Ge honom mindre mängd mat:devil: o ta av honom skorna så ska du se att han blir ridbar:D :idea:

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver hjälp med omskolning på min häst🙏🏼 Han har varit en hopp-tävlings häst innan, vilket gör att han har en otrolig galopp och...
2
Svar
30
· Visningar
3 735
Senast: VildeKia
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Acto
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka