Angående framhoppning...

ja jobbade som hästskötare i england i ca ett halvår å då var vi ute på en hel del tävlingar på det första stället jag var, allt från små tävlingar till stora, å jag kan säga att då fanns det massor av folk vid hindrena å det var aldrig några problem, snarare tvärt om man hjälptes åt.

ja gör precis som domarn, har med mig en kvick kompis som vet hur jag vill ha det så går det snabbt å smidigt.
:)

lånar knapp..
oftast är de JAG som är den kvicka personen som är med på tävlingar å höjer å sänker.. :)

va på nationella tävlingar i helgen å va skötare.. blev förvånad för de va första gången som de inte va nått tjafs alls på framhoppningen annars upplever ja att de är mera roffa åt sej hindren attityden
på nationella tävlingar än på lokala.. storhäst.. ponnyryttarna på lokalnivå.. många iaf hoppar på vilken höjd de än står framme.. :)

Sv: Angående framhoppning...

Jag har också råkat ut för nåt sådant och man får bara höja hindrena 10 cm högre än tävlingshöjden och om någon höjer mer ska den som är ansvarig vid framhoppningen säga till. Självklart får du säga till din pappa att höja till tävlingshöjden. Jag vet inte hur mycket man får sänka men det kan väl inte vara hur mycket som helst...

Du inser att den här tråden är två år gammal va'?

Vi som står som funktionärer vid framhoppning har till uppgift ser till att det inte är för många på banan samt att hiner inte höjs mer än 10 cm över tävlingshöjden, krysset får inter röras.
Vi sköter INTE höjning samt sänkning av hinder, det får man ha eget folk till, Det handlar om vår säkerhet och vi får inte gå in på framhoppningen för att sköta hinderhöjder. Krattningen får man också själv sköta men funktionärerna fixar annars det mellan klasserna.
Jag tror att det skiljer sig mellan klubbarna hur man som funktionär jobbar.
Det vore roligt att veta hur ryttaren vill att vi skall sköta framhoppningen, tex inrop/utrop, kratting, hinderhöjning mm. Men säkerhet framför allt.
Tomas

Oj vilken gammal tråd :) Men ett intressant och alltid aktuellt ämne.

Jag brukar vara med som hästskötare och vi tillhör kategorin 'besvärliga-människor-som-ändrar-hinderhöjden-hela-tiden'.. Framförallt för att vi bara har med oss unghästar. Oftast funkar det bra och man kan samarbeta och prata med varandra, men ibland kan stämningen bli lite irriterad. Men jag försöker verkligen anpassa och höja/sänka när ingen annan hoppar. Och "min" ryttare är alltid snabb på att komma när jag väl ändrat hindret så det blir inga långa väntetider så sett.

Enklast tycker jag är unghästklasser; då är det oftast rutinerade ryttare som rider, och de flesta vill ändra höjderna en del. Ofta kan man då följas åt ett par stycken så alla hoppar samma höjd innan man går vidare och höjer.

Däremot ska jag ta åt mig att jag inte alltid återställer hindret till korrekt höjd när vi är klara (även om vi oftast slutar på rätt höjd, men ibland något högre), så det ska jag försöka tänka på i framtiden!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 105
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Träning Halloj! Nu har jag haft min ponny i 1 och ett halvt år, vi känner varandra rätt bra och hoppar och har hoppat för tränare, innan jag...
Svar
2
· Visningar
940
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10