Angående distans

MrsScabtree

Trådstartare
Jag undrar hur ni distans ryttare tränar inför tävling förutom kondition etc...Rider ni dressyr etc? Har nämligen sett en hel del distansgrejjor och tycker att det verkar tämligen oseriöst då hästarna (på det jag har sett) går med sänkt rygg och upphöjt huvud i miltal..Detta kan ju inte vara nyttigt? Hur länge håller era hästar egentligen ridmässigt? Jag bara undrar... :confused:

Det man ser på tävling är ju inte distanshästens vardag... lika lite som en hopphäst tränas på 1.60 hinder varje dag så rids distanshästen i 12 mil varje dag.... Men när hästen skall springa fler mil så tycker jag att den skall få välja att gå i sin egen form. Dvs hästen får långa tyglar och kan välja om den vill gå med huvudet högt eller lågt under tävling och detta brukar variera. Självklart får den inte fria tyglar från starten för då skulle mina hästar sticka iväg i 50km i timmen och bara orka i 4 km typ...
Jag rider mina hästar i relativt fri form då jag tränar långpass, men varvar med tja inte dressyrpass direkt men markarbete på ridbanan i samlad from samt klättring, intervallpass mm mm. Om distanshästar håller? Ja inte kortare än andra tävlingshästar iallafall det tror jag inte. Poem ox född 83 tävlade på elitnivå(dvs 12-16mil)så sent som i höstas, Kapudan ox född 1986 tävlar 12-16 mil. Det finns många exempel på distanshästar som tävlat på elitnivå upp till 20 års ålder.
Jag skulle gärna se att du definerade vad du menar med "distansgrejer" det låter lite luddigt vad det är du sett....

Gå in på Distanslistan så kan du se statistik över alla distanshästar som tävlar. Där ser du hur många tävlingar de har gått, hur de har placerat sig, hur gamla de är och sånt. En av mina favorithästar är 21 år och tävlar fortfarande. Han har tävlat distans i ungefär 12 år, tror jag. Innan dess tävlade han fälttävlan.

Min egen tävlingshäst är 15 och har gått distans sedan han var 6.

"distansgrejjor" = tidningsartiklar , inslag på tv osv. Hehe ja lite luddigt vart det kanske =P ..Aja fick mitt svar nu iaf! :banana:

Jag rider vartannat pass westernträning eller dressyr eller hoppar. Det är mycket viktigt att hästen är grundtränad i dressyr för hållbarhetens skull. Vi distansryttare är också väldigt ryggfokuserad eftersom en bra, välmusklad rygg ger en hållbarare distanshäst. Därför rids det mycket dressyr, klättras, gymnastikhoppas och framförallt så ser man till att man har en sadel som ligger bra.

Men under en tävling kan inte hästen gå i form hela tiden. Det skulle vara som att maratonlöpare för sig som en uppvisningsdansare eller gymnast och det förstår vem som helst att det håller inte kroppen för. Så förhoppningsvis ska hästen vara så tränad och välmusklad att den kan gå i en friare form under tävling.

/Camilla

Sv: Angående distans

Apropå cross-training av sin distanshäst. Något som fått ganska mycket uppmärksamhet på senare tid är ju den klassiska dressyren. Den är jag själv nyfiken på, vad den egentligen innebär och vad den kan göra för mig och min häst som jag hoppas skall kunna bli distanshäst med tiden. Lena Danius med syster Karin kan det här och kommer att hålla i en clinic på lördag där de berättar och visar till häst. Fördelen med detta tillfälle är att de själva rider distans och därför kan rikta in sig på det som just vi vill veta. Kolla på www.distansritt.se, där finns all information.

Sv: Angående distans

Men vad f-n! VARFÖR bor jag så långt bort!!! Jag har själv ridit för Craig och gillar den ridning skarpt och är mycket AR-intresserad.

Hm, får väl locka upp dem till Östersund någon gång...

/Camilla

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 805
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 962
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025