Det man ser på tävling är ju inte distanshästens vardag... lika lite som en hopphäst tränas på 1.60 hinder varje dag så rids distanshästen i 12 mil varje dag.... Men när hästen skall springa fler mil så tycker jag att den skall få välja att gå i sin egen form. Dvs hästen får långa tyglar och kan välja om den vill gå med huvudet högt eller lågt under tävling och detta brukar variera. Självklart får den inte fria tyglar från starten för då skulle mina hästar sticka iväg i 50km i timmen och bara orka i 4 km typ...
Jag rider mina hästar i relativt fri form då jag tränar långpass, men varvar med tja inte dressyrpass direkt men markarbete på ridbanan i samlad from samt klättring, intervallpass mm mm. Om distanshästar håller? Ja inte kortare än andra tävlingshästar iallafall det tror jag inte. Poem ox född 83 tävlade på elitnivå(dvs 12-16mil)så sent som i höstas, Kapudan ox född 1986 tävlar 12-16 mil. Det finns många exempel på distanshästar som tävlat på elitnivå upp till 20 års ålder.
Jag skulle gärna se att du definerade vad du menar med "distansgrejer" det låter lite luddigt vad det är du sett....