Angående att få stödet på yttertygel

Mirre

Trådstartare
Red dressyrlektion igår. Sa då till tränaren att jag tyckte inte att jag fick nåt stöd på ytter tygel. Antingen håller jag för hårt eller så tappar jag det :crazy:
Fick då kommentaren "Håll hårt på ytter och plocka med inner. Rör på bettet hela tiden." :confused: ehh jaha?
Vart tog halvhalterna vägen?

Hon skulle visa vad hon menade, tog tag i tyglarna och drog ner huvudet på hästen:mad:. Frågade sen "känner du att jag ger och tar?" Eeeh tar ja, ger eeh näe:crazy: Inte mycket alla fall. Jag tyckte hon höll jättehårt i tygeln, dock rider jag alltid med för långa tyglar och tappar alltid kontakten med munnen.

Givetvis påpekade hon även att jag måste driva och inte bara pilla med bettet. och att bakdelen måste med i första hand.

Missförstod jag henne bara kanske?
Men enligt min mening går hästen inte "i rätt form" förräns den är lösgjord i hela kroppen, trampar under sig med bakbenen och vinklar sig mer i hasleden. Och går med eftergift i nacke och hals med ett jämnt mjukt stöd på bettet.

Sv: Angående att få stödet på yttertygel

Min ridlärare brukar också ta hårt när hon visar. Men samtidigt är det ju för att visa hur jag ska tänka. Har haft samma problem som dig, är för mjuk = ostadig i handen. Har då fått rida med ett balsnöre knytet i sadeln som ett handtag och hållt i det med lillfingrarna. Och då blev det stadig, och då blev det bra. Resten av formen har faktiskt kommit efterhand när jag blev stadig i handen. Allting måste vara rätt ;)

Om du tycker att din tränare har fel, varför då inte disskutera det med henne? Eller byta tränare?

man ska hålla ett stadigt tag på ytter men man ska samtidigt inte vara varken hård eller ostadig i någon av händerna, jag tycker faktiskt att din tränare är ute o reser..

Om du upplever att du inte har ngt stöd på ytter tygel så är det för att hästen inte är uppe för ytter BOG. Huvudet har mkt lite med det hela att göra. därmed kan du inte lösa det med att mickla och mackla med tyglarna eller handen. du måste rida upp hästen på ytter tygel genom att få fatt i bogen. detta gör du via säte och skänkel.

Jäkligt konstigt svar och försök på lösningen från ridläraren.

Kollektivt svar

Kanske skrev lite flummigt. Hon menade såklart inte att jag skulle sitta och dra i hästen. Vanligtvis är hon väldigt bra så antar att det bara blev lite knasigt formulerat.

Frågade såklart om inte hästen bara kommer böja ner huvudet och fick då svaret att "nej eftersom du samtidigt måste driva, och se till att han går framåt."

Detta med stödet på yttertygeln tror jag är nära nog nummer ett på listan över vad instruktörer behöver bli bättre på att verkligen förklara för sina elever - det är så jätteviktigt!!!!

Det är inte alls så att du måste ha något jättestöd, utan snarare känslan av att hästens hals är som ett gummiband - ju mer du länger på tygeln ju längre framåt nedåt kommer hästens nos.

Någon som verkligen har ett jättefint stöd och visar det väldigt tydligt är Franke Slothak - se gärna på någon videosnutt - visst är han glassig och ibland lite nonchalant - men fantastiskt skicklig.

Vad du absolut INTE får göra om du vill ha hästen på tygeln är att ta ett stadigare stöd själv - ett kardinalfel som nästan alla gör i början.

Skulle helst se att du kunde vara stillsam även i innerhanden och rida fram till yttertygeln bakifrån. -En rörlig hand får aldrig bli ett grundläge - precis som en rörlig skänkel aldrig får bli ett grundläge - det är så man desensibiliserar hästen för hjälperna.

Hoppas att något frågetecken blivit uträtat.:bow:

Men man måste ju ha ett stadigt tag på ytter för att ta ledande på inner och samtidigt driva hästen fram till handen. Vad är det för fel på det? Man kan ju vara stadig i hand och tygeltag utan att vara hård i munnen.
Man ska ju kunna rida endast på yttertygel, det är ju där hästen ska bära sig och då måste man ju ha sitt stöd där.

Din tränare påpekar ju oxå att det är viktigt att hela kroppen är med och att du även ska använda sätet för att få en ärlig form.

Just det här med att fröklara stod för elever är svårt, ofta missuppfattas det och eleverna tror att det hästen ska lägga sig i handen, alt. att de ska sitta och bromdsa. Jag brukar gå jämte och hålla dom i händerna så de känner vilket stöd de ska ha´. Just det där lilla stödet kräver ju så bra sits, med en följsamsits och korrekt handställning kommer ju den fina följsamhet i handen mycket lättare. Därför är ju sitsträningen a och o.

Vill man lära sig att ha ett lätt stöd på båda tyglar (eftersom jag snarare tycker det är vanligt att folk rider FÖR MYCKET på ytter tygel) så kan man knyta ett snöre i varje handtag på sitt cykelstyre och ut och cykla genom att bara hålla längst ut i snörena. :idea:

Just det här med att fröklara stod för elever är svårt, ofta missuppfattas det och eleverna tror att det hästen ska lägga sig i handen, alt. att de ska sitta och bromdsa. Jag brukar gå jämte och hålla dom i händerna så de känner vilket stöd de ska ha´. Just det där lilla stödet kräver ju så bra sits, med en följsamsits och korrekt handställning kommer ju den fina följsamhet i handen mycket lättare. Därför är ju sitsträningen a och o.

Vill man lära sig att ha ett lätt stöd på båda tyglar (eftersom jag snarare tycker det är vanligt att folk rider FÖR MYCKET på ytter tygel) så kan man knyta ett snöre i varje handtag på sitt cykelstyre och ut och cykla genom att bara hålla längst ut i snörena. :idea:

:rofl: :rofl: Det gjorde min kompis och jag när vi var små och gissa vilka som lärde sej cykla utan att hålla i styret alls:D Bättre än killarna, över stock och sten, skulle aldrig klara det idag.

JA, för mycket ytter, eller hur, det tycker jag också. :idea: Roligt att du säger det, jag har tänkt samma sak.

För att uppnå bra hand är det egentligen allra bästa att rida mycket på lina, utan hand alls. Inte förrän man har en hand som är helt oberoende av sitsen kan man frikoppla handen så mycket som man behäver kunna göra. Alla borde lära sig den vägen.

Jag har inte ridit så mycket longerad själv, men lärde barnen så, och det har de haft stor nytta av.

Jag har däremot haft fördelen av att rida hästar som krävedr oberoende hand för att inte bli tokiga och alltså tvingats träna upp
detta.

Bra svar allihop:bow:

Tror att det helt enkelt blev ett missförstånd. :)
Hon överdrev lite för att verkligen visa och så missförstod jag henne.
Kan tilläggas att hon även sa att rörelswen på bettet ska vara minimal, den fick inte va så stor att hon kunde se den. Utan hon ville se resultatet på hästen.

JA, för mycket ytter, eller hur, det tycker jag också. :idea: Roligt att du säger det, jag har tänkt samma sak.

För att uppnå bra hand är det egentligen allra bästa att rida mycket på lina, utan hand alls. Inte förrän man har en hand som är helt oberoende av sitsen kan man frikoppla handen så mycket som man behäver kunna göra. Alla borde lära sig den vägen.

Jag har inte ridit så mycket longerad själv, men lärde barnen så, och det har de haft stor nytta av.

Jag har däremot haft fördelen av att rida hästar som krävedr oberoende hand för att inte bli tokiga och alltså tvingats träna upp
detta.

Precis. Men jag tror det har mycket att göra med att folk fortfarande inte rider fram till handen, utan knycklar ihop med ytter, och därav inte längre har ett stöd utan ett "drag". Vilken förmodligen också har med det du säger att göra, en icke oberoende hand. Måste man använda handen för att hålla balansen, eller om man itne kan styra handen 100% ger ju det givetvis att stödet inte längre är ett stödutan i vissa fall - återigen - draget.

Man kan ju fortfarande inte bromsa och gasa samtidigt, och definitivt inte på en tygel.:o

Jag har även tänkt på det fenomen att människor rider på mer stöd på ytter än inner på raka spår. Fakutomet att ens skilja på inner och ytter på raka spår kan ju låta absurt. (Men som ridskole instruktör är man ju härdad. :D ) På raka spår ska ju hästen jobba lika mycket med båda sina bakben och sidorna ska vara lika, hur ska rakriktning kunna nås om man har olika stöd??

Hualigen, nu börjar jag fundera. :D

Precis. Men jag tror det har mycket att göra med att folk fortfarande inte rider fram till handen, utan knycklar ihop med ytter, och därav inte längre har ett stöd utan ett "drag". Vilken förmodligen också har med det du säger att göra, en icke oberoende hand. Måste man använda handen för att hålla balansen, eller om man itne kan styra handen 100% ger ju det givetvis att stödet inte längre är ett stödutan i vissa fall - återigen - draget.

Man kan ju fortfarande inte bromsa och gasa samtidigt, och definitivt inte på en tygel.:o

Jag har även tänkt på det fenomen att människor rider på mer stöd på ytter än inner på raka spår. Fakutomet att ens skilja på inner och ytter på raka spår kan ju låta absurt. (Men som ridskole instruktör är man ju härdad. :D ) På raka spår ska ju hästen jobba lika mycket med båda sina bakben och sidorna ska vara lika, hur ska rakriktning kunna nås om man har olika stöd??

Hualigen, nu börjar jag fundera. :D

Knapplån!
Men nu får du hjälpa mig, när vi talar om stöd :D
Min unghäst (3 år) tar inte stöd när vi travar ute rakt fram. Vad ska jag göra för att hon ska jobba med ryggen? Hur lätt kontakt ska man ha egentligen? När är stödet bra? Den frågan har gett mig huvudbry de senaste dagarna.

Jag tänker så här: Stödet är effekten av en korrekt arbetande häst. Stödet i sin tur gör att man får en känsla av vad som händer hos hästen, men för detta krävs finlir och att man är passiv. I och med att huvudet sitter längst ut på kroppen och balanserar på en hävstång så är det en utmärkt källa för att känna vad som händer i andra delar. Handen är dessutom en länk till bakdelen, men handen är alltid en indirekt hjälp, det är inte den som gör jobbet men den kan skvallra mycket, och vara en messenger. :idea:

Att en 3 åring inte tar stöd har jag inga problem med, det finns ingen anledning att stressa. I och med min tanke med att stödet kommer av korrekt arbete så kan man inte kräva det för tidigt, inte försen balansen och avslappningen finns där.

Jag är övertygad om att alla hästar i grund och botten vill använda sin rygg, och gör det, så fort den ges tillfälle. Men för detta krävs givetvis en bra sadel, en för övrigt frisk häst och en förbannat duktig ryttare. ;) Vi vanliga dödliga hämmar i stort sett alltid (mer eller mindre) hästens ryggverksamhet genom att finnas uppe på dem. Våran direkta vikt, på hästens kropp är ju anledning nog för en 3-åring att inte vilja använda sin rygg, det är obehagligt, och jobbigt. Men en duktig ryttare, som faktiskt kan sitta i total balans och ge hästen frihet att röra sin rygg på alla de sätt som bara en häst kan röra sin rygg kommer ganska snabbt till ryggverksamhet. Så mitt tips är helt enkelt att träna dig själv. Ett utmärkt alternativ för unghästar är ju tömkörning, där ryttaren inte stör (i alla fall inte uppe på hästen :angel: ) och hästen kan finna sin baland, avslappning och ryggverksamhet själv.

Lätt kontakt är lätt kontakt. Jag vill helst inte ta unghästarna i munnen alls försen de själva tar stöd. (självklart används den som broms på den unga hästen) En glappande tygel helt enkelt. ;) Jag brukar rida på den tygellängd där jag inte på ngt sätt själv "tagit kontakt" med hästen men tillräckligt kort för att hästen, när den får förutsättningarna, ska kunna ta ett naturligt stöd.

Stödet är bra när hästen jobba rätt. Men som sagt, alla vill vi ha det olika. Jag vill bara ha en precis sträckt tygel.

Så tänker jag, snart kommer det andra som tänker annorlunda. ;)

*kl*

Men ska hästen behöva ha ett stöd på ytter egentligen?
Att ha ett stöd och att ha kontakt är skillnad...

För att hitta rätt form att gå i behöver väl hästen hitta sin balans och att hitta den är väl en stor del i grundridningen?
Att få hästen att samla sig, att ridas bakifrån och trampa under sig använder man sig väl av säte och skänkel, inte handen?

Det ultimata är väl att rida hästen med så lite hjälper som möjligt?

En mycket välkänd dressyrryttarinna och tränare sa en gång att för att kolla att hästen går balanserat så kan man släppa ytterhanden/yttertygel och går hästen rätt så går den kvar i samma form.

Sedan ska man givetvis ha kontakt med hästen, men stöd,,,,,?

För ett och ett halvt år sedan övergick jag till western, tidigare ridit dressyr. Här ska man ju så småningom rida på lång tygel med endast lite kontakt. Även om man inte rider på lång tygel i engelsk dressyr så har man ju samma mål...att hästen ska kunna bära sig själv.
Bär hästen sig själv så ska det inte behövas stöd....

Är jag ute och cyklar kanske???

Inte ute och cyklar direkt, du rider ju western, men du resonerar ju så klart annorlunda än de som rider vanlig dressyr.

Hästen ska vara självbärig, men det kan den ju vara även om den har stöd. Du ska kunna göra en överstrykning med den ena eller bägge händerna, utan att hästen ändrar takt och tempo.

Stöd betyder ju inte att hästen inte är självbärig.

Det kan nog vara så att vi resonerar annorlunda ;)
Vad har man stödet till?

I mina tankar så har man stödet i säte och skänklar i stället...det är ju med dessa man styr och "rider" hästen.
I början så rider vi ju likadant, dressyr och western, men vårat mål är ju att kunna rida på lång tygel sedan, vilket inte är målet i dressyren men bärigheten och balansen vill man ju ha ändå i båda grenarna.

Om hästen ska trampa under sig, sätta sig ner så är det ju egentligen bakdelen man "rider" ...?

Det är ju skillnad inom ridningen i dessa grenar men det kan ju vara roligt att jämföra lite....:)

Tack för ditt svar! :bow: Lilla fröken går i bra remontform på ridbanan, men när vi är ute ska hon titta på allt och pinar på lite för mycket... Men det är väl bara att hålla en mjuk kontakt och vänta tills hon slappnar av helt enkelt. Hon gjorde dock en WoW-galoppfattning från skritt häromdagen, en fantastisk känsla! I galoppen tar hon bättre stöd, av någon anledning.

Det känns som om du inte förstod vad jag skrev i mitt senaste inlägg, för det var just det jag talade om där.

Först så ska vi bena ut begreppen. För mig är kontakt och stöd samma sak. :idea: Hästen tar kontakt - hästen tar stöd, olika ord som används i olika sammanhang men i min värld detsamma.

Det kanske är det som är skillnaden, det jag kallar stöd kallar andra kontakt. :confused: :idea: Därav missförstånd. Kanske!

Självklart ska hästen vara självbärig, som sagt var, stöd innebär inte att bära omkring hästen i handen. Stöd är överhuvudtaget inte något som ändrar hästens form direkt, stödet är summan av korrekt ridning och en hjälp att förbättra ridningen för att till slut kunna släppa den helt.

Förutom detta är också handen och stödet en del av den ram vi placerar hästarna i. För den välutbildade hästen är kort tygel = mer samling eftersom denna har fått dessa signaler tillsammans många gånger. Men detta innebär inte att det är handen som gör eller behåller formen, det gör sitsen. Handen är - återigen - en hjälp.

För att hitta rätt form att gå i behöver väl hästen hitta sin balans och att hitta den är väl en stor del i grundridningen?
Att få hästen att samla sig, att ridas bakifrån och trampa under sig använder man sig väl av säte och skänkel, inte handen?

precis vad jag säger.

Jag håller med om att det är en bra idé att släppa på handen och se om hästen bär sig själv. Dock tycker jag att det känns tydligt utan att man släpper på handen, givetvis beroende på hur utbildad hästen är.

Kan också tillägga, helt allmänt att jag tillåter mer kontakt/stöd av unga hästar än av mer utbildade.

Om hästen ska trampa under sig, sätta sig ner så är det ju egentligen bakdelen man "rider" ...?

Jag håller med dig, och som jag skrev i mitt tidigare inlägg; Stödet i sin tur gör att man får en känsla av vad som händer hos hästen, men för detta krävs finlir och att man är passiv. I och med att huvudet sitter längst ut på kroppen och balanserar på en hävstång så är det en utmärkt källa för att känna vad som händer i andra delar. Handen är dessutom en länk till bakdelen, men handen är alltid en indirekt hjälp, det är inte den som gör jobbet men den kan skvallra mycket, och vara en messenger. En indirekt hjälp så att säga.

Denna diskution blir ju lite haltande, eftersom huvudfrågan är hur man använder handen. Därav belyser jag nu hur jag använder handen, inte hur jag använder andra hjälper, trots att de andra hjälperna gör i princip allt jobb och är de utgör grunden. Handen är bara en bonus.

Dessutom förstår jag inte vad som är fult med att ha ett stöd. Varför INTE ha ett stöd/kontakt?

men det är framdelen man lyfter i dressyr.
Det extra stödet på ytter är ett kvitto på att hästen "sitter ihop".

En häst som är har rättat in framdelen på bakdelen söker sig själv fram på ytter

därför rättar jag in framdelen - och får stödetpå ytter .

Stöd i allmänhet är kanske för mig att halsen tänker framåt den längs, på en ridbana där det ofta kommer böjda spår måste hästen tänka framåt på utsidan annars går det inte att vända korrekt

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
Träning Hur gör du när du jobbar med en sned häst som gärna biter sig fast i den starka sidan? Målet är såklart att rakrikta hästen, och ha ett...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 909
Senast: Cilva
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 680
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30