Angående att få stödet på yttertygel

Sv: Angående att få stödet på yttertygel

tänker som du. Vill kunna rida med vikt säte och skänkel och så lite
hand som möjligt. Rider också western med min häst men vanlig engeksl på ridskolan och på valacken. Dock med mycket westerninfluenser. Men western är ju klart roligast:D

Men vill även jag ha stöd och balansen i säte och vikt.
Riktgit duktiga ryttare rider ju sina hästar i balans och i en ärlig och bra form även utan träns. Så behövs verkligen stödet i handen då?

men det kan nog egentligen inte jag heller egentligen - för då hade jag skrivit det från början :D

buke är skitbra här får man sätta ord på saker, igen och igen och igen, och ibland fattar man själv vad man fattar lite vagt sådär :angel:

men det är framdelen man lyfter i dressyr.
Det extra stödet på ytter är ett kvitto på att hästen "sitter ihop".

En häst som är har rättat in framdelen på bakdelen söker sig själv fram på ytter

därför rättar jag in framdelen - och får stödetpå ytter .

Stöd i allmänhet är kanske för mig att halsen tänker framåt den längs, på en ridbana där det ofta kommer böjda spår måste hästen tänka framåt på utsidan annars går det inte att vända korrekt

japp. fast då är det bogen du flyttar in och "upp" på ytter eller hur?
dvs det är inte handen som meckar - fortfarande. därför svarade jag som jag gjorde till Zindy16, att när hon upplever att hon inget stöd har på ytter, så hänger det i bogen. kan inte rättas till som tränaren är inne på genom att mecka med handen.

:devil: Va bra du skrev:bow:
När alla drar sitt strå till stacken blir det en bra helhet.
Kompletterat av S. o vidareutvecklat av M.

Som en början på en ung häst så drar man inte ihop den, utan tar så mkt tygel att den får kontakt- varken mer eller mindre.

Som jag har skrivit tidigare är bar stöd på ytter när den är formad.
en häst som är för mkt på yttertygeln kan börja att lägga huvudet snett.

För mig är kontakt och stöd inte samma sak...så det är nog därför ;)

Stöd för mig är när hästen ber om lite hjälp för att behålla sin form och sin balans, då den inte riktigt fixar det själv.
Som unghästar, outbildade eller under utbildning kan behöva. När den däremot är klar så ska den inte behöva stödet.....Om det kanske inte handlar om nya övningar osv.....som en hjälp...men inte hela tiden.

Kontakt för mig är när du helt enkelt har en liten kontakt med hästen mun där du känner att hästen är med.

Men det är ju skillnad emellan grenarna då vårat mål som sagt är att framöver rida på lång tygel...men bara en liten kontakt.

Jag tycker inte att det är fult att ha stöd....den kan ju eller är nödvändigt i vissa övningar under utbildning...men för min del så vill jag inte ha det hela tiden.
Men det är nog för att vi har olika definitoner på ordet stöd;)

Jag var bara nyfiken på definitonerna och skillnaderna.....hur ni dressyrryttare ser på det.

Ja, vi har ju uppenbarligen olika defenitioner. Jag ser iof inte skillnaden så som du beskriver det heller, men jag är nog för låst i mina tankegångar. :idea:

Mitt mål är inte att rida på lång tygel, för kontakten till munnen är så mycket värd, därimot är det ett självklart mål att kunna rida utan stöd. Självbärighet är väll ett gemensamt mål? :idea:

Axel: Tackar. :bow: Teamwork på buke, super bra. :idea:

Nja...inte riktigt samma......
Om jag säger så här då...
stöd=hästen tar tag lite mer i bettet, inte lägger sig men tar tag lite mer.
kontakt=en lätt känsla i hästens mun

här meckas ingenting :p :p :p

:devil:

:rofl:

ärligt talt om stöd tycker jag mycket hänger på hur hästen fördelar sin vikt mellan in och utsida, om man inte har mer stöd i yttertygeln så har hästen för mycket vikt innåt och går inte i balans

OT
fio har lärt mig rida skänkelvikningra genom att mecka.

är allt annat på plats först.........
....så kan hennes omvridning av handen förskjuta viken så fint till utsidan att skänkelvikningen går som en dans.

hejja fio, hejja mig

och dig :D natti

Senast ändrad:

Som jag har skrivit tidigare är bar stöd på ytter när den är formad.
en häst som är för mkt på yttertygeln kan börja att lägga huvudet snett.

Ja för det är ju inte förrän då det märks om hästen faktiskt är ÄRLIGT rakriktad eller ej och det är den ju inte om den lägger huvudet på sned.

KL

Lägger hästen huvudet på sned i det läget är det ofta att man bara håller på yttertygeln och inte kopplat ihop den med ytterskänkeln, alltså bogen skjuter fortfarande ut och ryttaren håller bara i tygeln.

*och jag som inte skulle ge mig in i några diskussioner här igen*

:o

KL

Lägger hästen huvudet på sned i det läget är det ofta att man bara håller på yttertygeln och inte kopplat ihop den med ytterskänkeln, alltså bogen skjuter fortfarande ut och ryttaren håller bara i tygeln.

*och jag som inte skulle ge mig in i några diskussioner här igen*

:o

Jaha du menar så, fast om man bara håller för mkt på yttertygeln borde den ju ställa sig utåt istället för att lägga huvudet på sned ?

Om den hade varit rak då vill säga, men i din kommentar skjuter bogen fortfarande ut och då var den ju inte rakriktad

Senast ändrad:

Nix för ryttaren håller emot i innertygeln för att undvika att hästen ställer sig utåt...:angel:
alla borde rida rakt upp på kvartslinje mot spegel då och då för att checka av detta. Många kan inte hålla hästen rak utan stöd av vägg heller...:devil:

förtydlingande:
många kan inte rida rakt fram utan stöd av vägg heller...;)

Men hur kan hästen vara "för mkt" på yttertygeln om man håller emot för mkt på innertygeln :confused: *virr virr*

I vilket fall som helst ÄR ju faktiskt inte hästen rakriktad i någon av dina beskrivningar.

Nej, den är långt ifrån rakriktad - det var lite det som var meningen med inlägget :D, ironi funkar kanske inte här...:cool:

Nej den är långt ifrån rakriktad - det var lite det som var meningen med inlägget:D ironi kanske inte funkar här:cool:
En häst är inte på yttertygeln om inte bogen är med, man får inte låta hästen flyta ut, den ska vara inom ramen sas

Nej den är långt ifrån rakriktad - det var lite det som var meningen med inlägget:D ironi kanske inte funkar här:cool:
En häst är inte på yttertygeln om inte bogen är med, man får inte låta hästen flyta ut, den ska vara inom ramen sas

I vilket fall som helst ÄR ju faktiskt inte hästen rakriktad i någon av dina beskrivningar.

Nej, den är långt ifrån rakriktad - det var lite det som var meningen med inlägget...
En häst är inte på yttertygeln om inte bogen är med, man får inte låta hästen flyta utåt, den ska vara inom ramen sas/Malin

Ni kan gå hem - jag fyller upp tråden själv
HÄRLIGT JOBBAT BUKEFALOS:love: :love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
Träning Hur gör du när du jobbar med en sned häst som gärna biter sig fast i den starka sidan? Målet är såklart att rakrikta hästen, och ha ett...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 909
Senast: Cilva
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 680
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30