M
Malinigbg
Sv: Angående att få stödet på yttertygel
Ni kan gå hem - jag fyller ut hela tråden själv
HÄRLIGT JOBBAT BUKEFALOS
Ni kan gå hem - jag fyller ut hela tråden själv
HÄRLIGT JOBBAT BUKEFALOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
här meckas ingenting
ärligt talt om stöd tycker jag mycket hänger på hur hästen fördelar sin vikt mellan in och utsida, om man inte har mer stöd i yttertygeln så har hästen för mycket vikt innåt och går inte i balans
Håller med. Mina kommentarer var en utveckling av det du redan påstod och därmed riktat till alla rent allmänt som led i tankeverksamheten, samt direkt kommentar till TS och rådet/förklaringen hon fick av tränaren.
OT
fio har lärt mig rida skänkelvikningra genom att mecka.
är allt annat på plats först.........
....så kan hennes omvridning av handen förskjuta viken så fint till utsidan att skänkelvikningen går som en dans.
hejja fio, hejja mig
och dig natti
Nja...inte riktigt samma......
Om jag säger så här då...
stöd=hästen tar tag lite mer i bettet, inte lägger sig men tar tag lite mer.
kontakt=en lätt känsla i hästens mun
Men i min värld så får man kontakt när hästen tar stöd.
Visst kan jag ha kontakt med hästen utan att ha stöd, om jag försöker stoppa min häst i skogen när det går i 180. Men det är bara i de fallen, och då är det ju JAG som tar kontakt med hästen, inte hästen som tar kontakt med mig.
I dressyren så är ju vitsen att hästen ska ta stödet, och därmed kontakten. Så länge hästen inte tar stöd så har jag ingen kontakt. Jag rider på lång tygel till hästen tar stöd, alltså tar jag ingen kontakt själv....
Så det är väll dne skillnaden jag ser mellan kontakt och stöd.
Kontakt - kan ryttaren ta med hästen.
Stöd - tar hästen och därmed även kontakt med ryttaren.
Kommer vi närmare varandra nu?
Jodå, jag såg honom, har dock ganska vaga minnen. Men känner igen situationen. Jag förstår verkligen de hästar man inte kan "knyckla ihop där fram", att halsen och huvudet blir fråntagen sin frihet är ju ganska ödestigert för hästen naturligt. Munne är ju dessutom väldigt känslig så det känns ju nära till hand att springa bort ifrån obehaget. Har själv ridit ett antal sådanna regelbundet. Dessutom upplever jag det som att hästar, som är vana vid att själva komma fram och ta stöd utan en bakåtverkande hand är extra känsliga för ryttare som gör det. Det tillhör ju inte de hästarnas rutiner."
Fick idag rida en häst som vräkte sig fram och krullade ihop sig. Försökte använda allt utom tygelhjälper, men det var f*n i mig omöjligt (med mitt kunnande). Drivningarna gick inte fram. Försök med vikthjäjper - då stod han på nosen eller gick ändå åt det håll han själv ville. Mm...
Och denna häst red jag för ngt år sedan och då var han känslig och lätt... Sorgligt. Kan bara hoppas att det berodde på den som red honom i passet inna. Hade bara lust att hoppa av och leda den stackaren. Usch!
Så vill jag inte att min häst nånsin ska bli. Aldrig ridskolehäst!
Förlåt mitt inbrott i tråden, måste bara få klaga lite
Hihi........jag förstår hur du menar...helt med.
Fast som du skriver så är ditt tänkande kontakt och stöd nästan samma sak eller samma sak.
Hur man än gör så har man ju kontakt med hästen men det är styrkan av kontakt som skiljer.
Men jag är med dig helt och hållet fast vi har olika tankar om själva orden........
Red dressyrlektion igår. Sa då till tränaren att jag tyckte inte att jag fick nåt stöd på ytter tygel. Antingen håller jag för hårt eller så tappar jag det
Fick då kommentaren "Håll hårt på ytter och plocka med inner. Rör på bettet hela tiden." ehh jaha?
Vart tog halvhalterna vägen?
Hon skulle visa vad hon menade, tog tag i tyglarna och drog ner huvudet på hästen. Frågade sen "känner du att jag ger och tar?" Eeeh tar ja, ger eeh näe Inte mycket alla fall. Jag tyckte hon höll jättehårt i tygeln, dock rider jag alltid med för långa tyglar och tappar alltid kontakten med munnen.
Givetvis påpekade hon även att jag måste driva och inte bara pilla med bettet. och att bakdelen måste med i första hand.
Missförstod jag henne bara kanske?
Men enligt min mening går hästen inte "i rätt form" förräns den är lösgjord i hela kroppen, trampar under sig med bakbenen och vinklar sig mer i hasleden. Och går med eftergift i nacke och hals med ett jämnt mjukt stöd på bettet.