Sv: Angående årets hingstval...
Jeg har to hopper som skal bedekkes i år. Tidligere har jeg tatt inn sæd fra Danmark og Tyskland, men det blir så avsindig dyrt når hver forsendelse koster 2000 i flyfrakt og jeg er usikker på hvor lette de er å få drektige i år ettersom den ene er 18 år og gall, mens den andre ble stygt skadet i fjor i forbindelse med dødfødt føll i feilleie.
Så i år triller vi over grensen og tester svenske hingster.
Den ene er en Holsteiner e. Calimero-Martell som har gått World Cup, og som bl.a. har plassert seg i Falsterbo-derbyet. Søsteren har prestert på samme nivå i dressur for Sveits. Denne skal til Last Liberty.
Den andre er en KWPN e. Michelangelo-Zuidhorn(Le Val Blanc xx)-Purioso. Hoppen selv er veldig vakker og enormt ridbar, og ble "Årets hoppe" i Norge i 2003. Den skal til Topaasch. Dette er en kombinasjon til å bli redd av på papiret, ettersom det blir linjeavl på veldig varmt blod. Hoppens mamma er avlet på samme kombinasjon som Cocktail...
Men hennes to første avkom har fantastisk behagelig temperament, så jeg tror det kan bli veldig bra. De er nesten for coole, spesielt toåringen som jeg har beholdt. Hun blunker knapt av blafrende presenninger og biler som råkjører. Jeg tror hun drømmer om å bli med inn og ligge på sofaen. Litt mer nerve og energi kunne vært OK for en hest som er ment å bli en god dressurhest, for gang nok har hun.
Magefølelsen sier JA til Topaasch!