Angående årets hingstval...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Angående årets hingstval...

Nu har jag bokat Sandakan efter att ha få se en video på honom från premieringen i Tyskland i höstas/vintras. Vilken härlig utstrålning och gång! :d
Alldeles säker är jag inte ännu, men jag tror och hoppas att det kan bli bra på mitt Amiralsto.

Troligtvis kommer det inte att bli några betäckningar i år för min del....reparationer på huset måste gå först, tyvärr!! :o

Men vilja kan man :angel:

Bayard-Krevad (dräktig med Camaro M) till Alcatraz

Walör-Lester (gall med Ravell) till Sandakan

Phaeton-Illusion (dräktig med Nactus) till Bocelli

Lill / Stall Nöbbeled

Hej,
Det lutar åt Briar och Rubin Royal. Förstnämnda till ett sto e Homosassaxx-Jaguar och sistnämnda till ett sto e Don Schufro-Homosassaxx. Briar för hans prestationer, bra typ och fina mekanik och Rubin Royal för att ytterligare förstärka redan bra gångarter, framförallt förbättra bogfriheten.
//Tess

backafall skrev:
Hej,
Det lutar åt Briar och Rubin Royal. Förstnämnda till ett sto e Homosassaxx-Jaguar och sistnämnda till ett sto e Don Schufro-Homosassaxx. Briar för hans prestationer, bra typ och fina mekanik och Rubin Royal för att ytterligare förstärka redan bra gångarter, framförallt förbättra bogfriheten.
//Tess

Lycko dig! *suckar avundsjukt* Rubin Royal... :love:

Hejsan, Ja, jag tror mycket på kombinationen Don Schufro och Rubin Royal. Har du sett honom live? Jag har funderat fram och tillbaka och kan inte hitta ett bättre alternativ eller..? I Danmark verkar de mycket nöjda med kombinationen Romanov-DS. Hoppas att RR förstärker bogfriheten. Han har ju även ett fantastikst bakbensarbete och är mycket aktiv i sin reaktion. Det kan ju bli en hel del energi i avkomman men det är väl det ryttarna vill ha idag. Har varit osäker på om jag skall betäcka i år då stoet är tre och fortfarande ganska outvecklad men jag gör ett försök. Roligt även att RR kommit ut på tävlingsbanan och gjort så bra resultat i Intermediare. //Tess

Jag har sett honom på video, liksom lillebror, båda är helt underbara. Romanov har ju OCD i ena bakhasen dock så man undrar ju hur det är med RR. Synd, för annars hade Romanov kunnat bli godkänd i Sverige och säkerligen ett billigare alternativ än RR. Men det går ju alltid att ta stoet till Danmark... :smirk:

Hejsan, Ja OCD är ju aldrig något positivt men ibland måste man chansa. För egen del är jag inte så rädd för OCD även om det givetvis inte är något att sträva efter. Det kan bero på så många saker och behöver inte alltid ha någon funktionell negativ verkan. Jag har sett Romanov även live och han är helt fantastisk. Kanske tom bättre än Rubin Royal. Han verkar vara mer naturligt lösgjord än RR men inte riktigt lika aktiv och något större. //Tess

Jeg har to hopper som skal bedekkes i år. Tidligere har jeg tatt inn sæd fra Danmark og Tyskland, men det blir så avsindig dyrt når hver forsendelse koster 2000 i flyfrakt og jeg er usikker på hvor lette de er å få drektige i år ettersom den ene er 18 år og gall, mens den andre ble stygt skadet i fjor i forbindelse med dødfødt føll i feilleie.

Så i år triller vi over grensen og tester svenske hingster. :)

Den ene er en Holsteiner e. Calimero-Martell som har gått World Cup, og som bl.a. har plassert seg i Falsterbo-derbyet. Søsteren har prestert på samme nivå i dressur for Sveits. Denne skal til Last Liberty.

Den andre er en KWPN e. Michelangelo-Zuidhorn(Le Val Blanc xx)-Purioso. Hoppen selv er veldig vakker og enormt ridbar, og ble "Årets hoppe" i Norge i 2003. Den skal til Topaasch. Dette er en kombinasjon til å bli redd av på papiret, ettersom det blir linjeavl på veldig varmt blod. Hoppens mamma er avlet på samme kombinasjon som Cocktail...

Men hennes to første avkom har fantastisk behagelig temperament, så jeg tror det kan bli veldig bra. De er nesten for coole, spesielt toåringen som jeg har beholdt. Hun blunker knapt av blafrende presenninger og biler som råkjører. Jeg tror hun drømmer om å bli med inn og ligge på sofaen. Litt mer nerve og energi kunne vært OK for en hest som er ment å bli en god dressurhest, for gang nok har hun. :crazy:

Magefølelsen sier JA til Topaasch!

Mitt sto är dräktig med Pascal och blir fölungen fin så tar vi honom i år igen. Annars blir den Eighty Eight Keys.

Så jag bokade Pascal Eighty Eight Keys på Scandinavium förra helgen. :)

Flyinge rek dock Eighty Eight Keys för att få in lite storlek.

Vi har många kandidater i år,
sto 1 e: Alekin- Hakoon (trak) funderar på Camaro M, Etrusco eller kanske A-dur
sto 2 Irco-Mena - Weltruf kanske Maloubet de pleville, fick ju föl efter honom förra året men den avlivades efter 1 dygn. + att ett annat sto resoberade e: Maloubet. vi får se..

Mvh Hanna

Har någon här sett Camaro M? Jag har sett en avkomma som såg trevlig ut, tävlar Camaro? Vem rider honom i sånt fall? så man kan åka och kolla honom på tävling..

Jag ska betäcka med Elmshorn.
Var ochs Helen och pratade med henne samt såg Elmshorn och några avkommer.

Elmshorn nedärver bla högstäldhet, rörlighet, smäckerhet, ganska stor växta samt ett ganska så hårt/vasst psyke!

Och detta passar som handen i handsken på mitt sto. Då hon är lite lågstäld, vill ha lite bättre galopp på henne, vill ha en lite högre häst (stoet är bara 163 cm), men vill behålla det smäckra (tycker inte om tunga hästar), samt att min häst är väldigt försiktig av sig så pass att det drabbar hennes självförtroende, tyvärr. SÅ jag behöver verkligen en hingst som nedärver ett start psyke.

Och min syster (Leyla på buke) har ju en avkomma efter Elmshorn och hon har en kaxig attityd och är väldigt tuff.

Men Helena "varnade" lite att Elmshorn är för den tuffa ryttaren som vill ha en sporthäst.

Shandy skrev:
Har någon här sett Camaro M? Jag har sett en avkomma som såg trevlig ut, tävlar Camaro? Vem rider honom i sånt fall? så man kan åka och kolla honom på tävling..

Var och såg honom i fjol på Millegarne. Lätt i typen och trevlig att hantera, men det var ingen tvekan om vem som var kungen på gården, om man säger så...
Tycker jättebra om honom, men kan/vågar inte använda honom eftersom alla avkommor jag sett har varit ngt nerviga,nästan på gränsen till överspända och mina ston är av det känsligare slaget. :eek: Däremot har jag inte sett en enda som jag inte tyckt om i övrigt, förmodligen kommer de att bli utmärkta sporthästar. :banana:

Sett jättemånga skitfina Elmshorn avkommor men som sagt skarpa. Är det ditt Hills Double sto du skall betäcka?? Med tanke på att HD ger rätt skarpa avkommor oxå ;)

Angående Rubin Royal - Har du någon prisuppgift på honom ? Eller kanske har någon annan det ?

Hälsningar Helen

Vad roligt att du väljer Last Liberty. Har en tvååring efter honom som jag är supernöjd med :bump: :bump: :bump:
Han harbåde gång och hopp i sig

Det är väl inte så konstigt att du har stabila pållar!
Då äger ju ett "Banta" sto!
Grattis!
PMar dig! ;)
mvh

Vi betäcker minst 5 ston
Ridponnysto 1 e.Sweet Reclaim ** betäcks med EG Pauli RP
Ridponnysto 2 e. Small-Land Martino betäcks med Speyksbosch Dancer WPB
Ridponnysto 3 e. Colenhage's Let's be the best betäcks med Leuns Veld Elegant RP 135
Ridponnysto 4 önskar jag låna ett för att betäcka med EG Pauli.....
Welsh B sto e. Balans betäcks med Downland Jaguar WSB
Halvblodssto 1 betäcks med Figaro eller Metall
Vi har endast fått ett föl hitintills i år och det är ett litet stoföl e. Downland Jaguar

och här har avelsplanen redan spräckts :crazy:

Stoet e. Cortez - Zalmeco som ska föla e. Landor S var tänkt att gå till Alcatraz eller tillbaka till Landor S. Nu har även Balou du Rouet tillkommit och Alcatraz plockats bort :angel:

Stoet e. Falkland - Zeus som är dräktig med sin andra avkomma e. Silvano var planerad till Smashing Hit, men nu har Sir Donnerhall och Laurentio och Rubin Royal tillkommit...

Till sist så hade vi Laurin stoet som nu ska gå treårstestet, planerat till Cortez - henne betäcker vi inte alls...

Jaha så kan det bli med avelsplaner.... :D

Helen

:rofl:
Jag skrattar ihjäl mig! ;)
Nåväl, får jag vara med och rösta blir det på Balou och R-R, sen vill jag komma och se fölen! :banana:

Liknande trådar

C
Avel Vad är planerna med årets fölungar ? Ska ni sälja eller spara ? Hur tycker ni att verkar för dagen ? tempermant ? Gångarter ? Själva...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 897
Senast: Alva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka