Angående årets hingstval...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Angående årets hingstval...

I år står det verlkligen helt stilla! Vill ju helst ta samma som förra året men hon tog sig inte på fryst så det är nog bara att läggga ned.
Så nu funderar jag på De La Gardie men är osäker på tempramentet, Cornetto men är osäker på benställningen o vill helst inte ha 90 dgr, A-Dur men var står han i år? På Hippoessentia finns han inte med?
O naturligvis Nobel men är osäker på vad han lämnar i gångartsväg..
Behöver en hingst med bra temp o raka ben, bra galopp till en avkomma för eget bruk som ska gå fälttävlan. (stoet: Royal-Uttini-Cyrano) Men har eg ingen aning om vad jag ska välja!? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör till Nobel med minst två ston, eventuellt tre. Efter förra årets föl med honom kan det inte bli bättre. :)

Rassub: Det Nobel har lämnat hittills har varit mycket rörliga hästar så det ser ut som han kommer att vara bra i gångartsaveln också, inte bara i hoppaveln som man lätt kan tro eftersom han själv tävlar hoppning. Han rör sig mkt bra själv. Han hade ett föl förra året som fick siffrorna 10,9,8,7,10,9=53 poäng när den vann sitt fölchampionat. :)
Nobels temperament är super, en väldigt trevlig hingst! :love:

Jag tror att det lutar åt Sandakan till mitt sto e:Bernstein men som sagt han är ju bara 3 år så det är ju en liten chans tagning att ta honom.

Har hon gett någon bra avkomma förut eller har mödernet gett bra hästar?

Funderar bara eftersom du har 2 generationer med C hingstar.Både Royal och Uttini blev ju sänkta till C...så frågan är om hon själv presterat nåt eller om mödernet hon kommer ur är något trevligt för övrigt?

Med tanke på vad det kostar att producera ett föl kan det många gånger vara lika bra att antingen låna ett sto eller köpa ett färdigt föl med bra stam, om härstamningen inte tycks ha gett något innan.

Ditt sto är säkert jättetrevligt för övrigt...men som någon sa-bara för att man har ett sto MÅSTE man inte avla.Men ditt sto kanske har presterat duktigt på treårstest eller så...

Stoet själv har inte presetrat något spec men hon kommer från en rätt stor uppfödare som rekommenderat mig att ta ett föl, hennes mamma: Riksutst. 1992 II pr. Dpl. Prem AB/93 o mormor: B-prem i den senaste stamboken, 17 avk.
Kanske inte är världens bästa häst men jag skulle vara fullt nöjd om jag fick en likadan som hon eftersom det är tänkt att jag ska ha henne själv.

Hur är exteriören på avkommorna efter Nobel? Några bra bilder på honom själv??

MetalFairy skrev:
Själv skulle jag även kunna tänka mig Flemmingh-blod, kanske Twilight (ngn som sett/hört ngt om honom?).

Jag tycker jättemycket om Twilight! Såg honom på avelschampionatet i höstas och blev helt kär. Fin typ, bra rörelser, lätta och luftiga (ffa galopp), väldigt fint riden också. Och han har ju en holländsk dressyrhärstamning som inte går av för hackor (Flemmingh-Purioso-Doruto). Vi delade stall med honom och han verkar vara bra i temperamentet också, trots att min kompis sto blev tokbrunstigt när hon helt plötsligt fick dela stall med Millegarnes hingstar..... :o
Varför har inte jag ett sto att betäcka för??

Jag vet att alla hans visade treåringar av första årgången blev klass 1 i ena grenen och fick diplom i andra grenen.
Mina 2 föl fick förra året följande poäng, stoet (e. Nobel-Trombon): 48 (988779) och hingsten (e. Nobel-Acapulco Gold): 53(10987109).
Bilder på mina föl ser du på stallpooh.se, tidigare uppf, Wilma och Nairobi.
Jag har extr.bild på Nobel hemma, ska leta upp och skcka. Annars har Cissiny fina dressyrfoto på honom på sin sida tror jag, när hon var på Gränsbo.

Alla Nobels avkommor jag sett har fått hans fina resning och långa ben, ädla allihop. Men det bästa är hur de är i skallen. :love:

Som vanligt evigt velande...

Sto 1 e Magritte-Good Future-Kaliber, dräktig med Akribori, blir det Metall till, har bestämt mig, tro jag i alla fall...

Sto 2 eAtlantic Boy xx-Rebell Fortuna xx, dräktig med Blue Hors Romancier, velar jag som bara den, trode jag hade bestämt mig för Okeanos efter bruksprovet, sen fick han ju bara ett årigt tillstånd pga ev struppipning, det ska ju nu vara uppkollat och ok, men man vet ju aldrig om det kan avskräcka ev köpare till avkomman, har tittat lite på Rubinroth också, tror detta sto skulle kunna passa honom för hon är väldigt lätt och kort själv, kanske inte så konstigt med ett xx-sto:)

Som sagt inget bestämt, så tips mottages tacksamt:)

Mitt sto e.Maraton är dräktig med Richfield, men iår lutar allt åt Nobel....

Kommer ju inte bli mitt föl för jag ska låna ut stot i år... Men de lutar åt att det blir Alcatraz. Känns jättekul eftersom det är en hingst jag haft ögonen på länge :love: . Kul att de som lånar henne har lite samma smak som jag!!! :angel:
Stoet är för övrigt e Ganesco - Flamingo (Inte betäckt förra året)

Det andra stoet e Artist - Wilhelm Tell är dräktig med Szkopul. Fölar i april. Är ännu inte bestämt om hon blir betäckt i år eller inte...

Nu har jag bokat mitt sto till Sandakan, ska bli super spännande. :)
Var nere och kollade på hingstvisningen i Flyinge nu i kväll och blev glatt överaskad när jag fick se honom.

Hade jag haft nånstans att göra av fölen hade jag använt;

Tjitjolina, e: Tabac - Lambert - Falstaff. Hade jag valt Qalle på. Qalle är kort och har runda rörelser och verkar väldigt positiv och ridbar, hade varit perfekt!

Tetris M, e: Quite Easy - Tabac. Camiell-Flamingo Z, han rör sig trevligt är stor, ridbar och hoppar så härligt och okomplicerat!

Det är inte lätt i år, men till slut ska man väl lyckas göra "rätt" val ;)
Chirac-Verdi, går till Bayron igen, är helnöjd med de två avkommor jag fått efter honom, hon fölar nu i april, e:Bayron. En av avkommorna ska visas nu i vår på kårningen i Norge, spännande, får hoppas att det går bra hela vägen.
Brilliant-Hertigen, går troligtvis till De Noir men det är inte helt bestämt, kan bli någon annan. Fölar i juni, e:Saigon.
Cortez-Irco Mena, där har jag en del intressanta kandidater och tar gärna emot synpunkter på följande hingstar. Elmshorn, Alcatraz, Cobra, och sedan är jag ju väldigt förtjust i Cortus avkommor så även han är en kandidat. Har fått två själv och är helnöjd med dem så här långt. Ja, det är inte lätt men det är kul. ;)
Krevad-Falstaffstoet får gå i välförtjänt pension i år och bara njuta av livet :love: Hon fölar i maj, e:Briar.
Lycka till med era kommande föl och betäckningar.

Fick en Elmshorn avkomma 03, väldigt nöjd med henne. Fick 49 poäng på fölchampionatet bla 9 på trav. Blev även klass 1 som 1-åring
Mamman är efter Bernstein.
Har varit i väg och löshoppat henne nu 2 gånger och hon är väldigt lättlärd och snabb i benen. Hon är högstäld och ädel med väldigt bra bakbens aktivitet. Hon är ca 158 cm nu, stoet är 170-172
Väldigt snäll att hantera men kan ha ett kort temprament om hon inte får som hon vill ibland :D
Min syster ska ev betäcka sitt sto med honom i år eftersom vi blev så nöjda.

Börjar bli sugen på en skimmelavkomma...till mitt Leopard-Rockad sto. Är sugen på att lägga en stor och maffig skimmelhingst på henne...Nån som har nått tips?

Jag funderar och överlägger så att jag blir ur i bollen. Man har ju mkt tid till det nattetid när man fölvakar... :smirk:

Mm, Saigon är fin, men jag är lite tveksam på hans psyke? Sen är väl inte han så kort han heller?

Jag förstår inte hur man kan rekomendera Alcatraz till Cortezston Det blir ju ganska mkt linjeavel på Ronald ,det är visserligen ingen dålig hingst men man skall väl överhuvudtaget veta vad man gör när man linjeavlar. Sen att han passar på C-linjen och Core de la Bryere blod men man får ju se lite längre än bara fadershingsten. Detta är ingen kritik mot dig bara en tanke jag har . Är väldigt sugen på honom till mitt sto e:Dragon-LongJohn** och där finns inget släktskap :D . Ibland är det en fördel att ha gammal svensk stam, man kan välja och vraka bland utländska hingstar. Men detta med avel är ruskigt svårt ,ju mer hingstar man tittar på ju kräsnare blir man :confused: :D .

Liknande trådar

C
Avel Vad är planerna med årets fölungar ? Ska ni sälja eller spara ? Hur tycker ni att verkar för dagen ? tempermant ? Gångarter ? Själva...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 897
Senast: Alva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv