Angående årets hingstval...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Angående årets hingstval...

Är på jobb så jag fick regga ett nytt namn för jag kom inte på vad jag hade för lösen.
Fick bara se honom vid hand men jag fasnade direkt för honom.
Tycker han rörde sig lätt med mycket bra bakbensaktivitet, väldigt fint huvud och han var ädel och långbent. Fin modell.
Verkar ha ett bra huvud för han var lugn och sansad hela tiden fast han inte är så gammal.

Mitt sto e.Partisan-Cecil hade jag tänkt betäcka med Don Dorn men fick ju lov att ändra mig när han inte blev godkänd. Nu blir det Smashing Hit so eg. passar henne bättre exteriört. Fast jag gillade ju Don Dorns mångsidighet. Smashen hoppar ju inte lika bra.
Har en avkomma e. Last Liberty som jag är väldigt nöjd med och kan tänka mig att betäcka med igen.

Vi har nästan så gott som bestämt oss för vilka hingstar vi kommer att använda i år..:)
Azetti, som är Bartok-Cyrrano är nu dräktig med Quite Easy, men kommer att betäckas med Smashing Hit.
Zorina, som är Steinbeck-Kew Garden xx som nu är dräktig med Qalle, kommer också att betäckas med Smashing Hit.
Loella, som är Leopard-Ambassadeur som nu är dräktig med Rubinrot, kommer nog att betäckas med Royal Touch Stone.
Bianca, som är Biggles-Bartok, kommer kanske att betäckas med Rubinrot.

Mitt sto e: Anart- Ganesco kommer förmodligen att betäckas med Capo Cassione :d :love: . I år är hon dräktig med Diesel ox, det är dock förra ägaren till stoet som ska ha den fölungen (de äger Diesel) :)

Hera skrev:
Hmm väntar i dagarna ett föl e: Pascal och om den ser ok ut så blir det nog honom i år igen.
Stoet är e: Leopard-Rockad. Andra jag funderar över är Lipton och även senaste tiden Majim G.
Hon är 21 år i år så jag vill inte åka för långt med henne.

Om du ändå funderar på att åka så långt som till Kalmar, fundera på Lancier som ska stå på Öland i år. Majim G dög ju varken till dressyr eller hoppning... ;) Lipton är oxå en bra hingst med fantastiska prestationer och god hållbarhet, men han har ju inte lämnat ett jota! Jag ska åka och kolla Lancier till helgen. Ett klart plus att han inte kostar ett dugg förrän fölet är fött.... särskilt när man har ett lite äldre sto!

shady skrev:
Vad menar du med det? Han har faktiskt meriter nu i MSV dressyr bla.

Med tanke på att Gränsbo stuteri ägt hingsten och han inte tävlat högre så... Dessutom tycker inte jag att det är så speciellt meriterat för en avelshingst att ha tävlat Msv. (Jag får väl äta upp min hjälm den dagen han går svår klass...) :D Pratade med Runesson och han sade att hingsten inte var tillräckligt modig för hoppning och han vägrade i kombinationerna när man kom upp i 1.40. Har även hört att han går och slänger med tungan men det är bara hörsägen. I vilket fall som helst, jag har träffat hingsten hos de nya ägarna och han är väldigt snygg och verkade jättetrevlig i boxen i alla fall.

Sen är det kanske inte så viktigt huruvida hingsten tävlar svår klass eller inte - det viktiga är om avkommorna har kapacitet till det ;)
Och han har ju i alla fall lämnat en del avkommor med diplom, och förstås Mister Pooh också.

Thesen skrev:
Sen är det kanske inte så viktigt huruvida hingsten tävlar svår klass eller inte - det viktiga är om avkommorna har kapacitet till det ;)

Precis!

Cortez bl a är ju ett strålande exedmpel på detta :angel:

När man talar om Cortez så är det ingen som nämner en stor del av hans avkommor som är fruktansvärt långa i bålen och instabila i haserna.

Dom instabila hasorna har jag noterat, däremot inte bålen. Var också på det bruksprovet i mars -85 där Cortez inte blev godkänd p g a sin skritt.

A-Dur kommer att stå på Gurresta tror jag.

Thesen skrev:
Och han har ju i alla fall lämnat en del avkommor med diplom, och förstås Mister Pooh också.

Måste hålla med. Självklart går förärvning före egna resultat. Visst föredrar jag hingstar som både presterat och lämnat, men vi har ju flera exempel på hingstar med goda avkomor men utan egna prestationer i svår klass, till exempel Alcatraz, Turban Rose,(bägge halsvenopererade), Carte d'Or osv. Som sagt, Majim är en snygg och trevlig individ och Mister Pooh har ju hela karriären framför sig...

Enligt de senaste annonserna skall han stå hos Lasse Forsström på Hippo Essentia

Graaf gav honom 30 p i exteriör och Ljungstorp 40 p så man kohandlade och gick halva vägen var och hamnade på 35 p

Intressant!

Jag minns bara att man kallade hans skritt för spattartad, eller något sådant. Det är därför jag har tittat på hans avkommors haser.

Liknande trådar

C
Avel Vad är planerna med årets fölungar ? Ska ni sälja eller spara ? Hur tycker ni att verkar för dagen ? tempermant ? Gångarter ? Själva...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 897
Senast: Alva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv