Angående årets hingstval...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Angående årets hingstval...

Jag har nu bästämt mej för att inte rida i gånng min häst till tävligskondis utan skall ta ett till föl på henne då jag fick ett så fint föl föra året då med camiell flamingo z.
Men i år lutar det åt elmshorn men man får väll se hur många gånnger man hiner ändra sig innan det är dags.

kram

Jag gör nya försök med mina WC-damer.

nr 1 7-åring haft ett fint hingstföl med Dai, resorberade ju under sensommaren och har varit tom.
nr 2 importen som skulle varit dräktig som inte var det, det blir hennes första.

Båda två med Tyrrestrups Highlight. Det blir bra, för då späder jag ut Derwen Quartz-blodet som finns i båda damerna som har gett dom ett sådant :devil: humör. Lite influenser ifrån kolugna Haly blir nog bra. :banana:

Det är inte lätt! Det känns som det finns alldeles för många fina hingstar att välja på.
Mitt 4-års sto e: Goldlöwe-Music Streak ** är dräktig med Last Liberty. Hade egentligen bestämt att INTE betäcka om henne i år, men har börjat vackla.
Hingstarna jag är sugen på är flera:
Casir Ask, Looping, Crelido, Etrusco.

Men blir det betäckning slutar det väl med något helt annat :)
Hingstvisningarna har ju inte varit ännu!

Hälsningar Elizabet

Stoet efter Cortez - Gaston - Jarramas (36) går till Lasandos. Hon har avkommor (och helsyskon) i svår hoppning och "alla" (de som uppnått åldern) av hennes 8 avkommor har hoppdiplom (eller dubbeldito). De är, bortsett från en e Carano, e Landgraf-hingstar rakt igenom. Så jag vågar inte ändra på ett vinnande koncept ;).

Den andra är det klurigare med. Hon är e 88 Keys - Ciceron -Drabant, ur Drusilla-grenen av F. 2 (samma som Flyinges Drama). Har halvsyskon i svår int FT och 1,40 hoppning. Hon har tre avkommor efter 3 helt olika hingstar, och det enda jag "vet" är att det bör vara nån som lämnar lite storlek (den hon har e Haydn är bara 160 cm, nu är ju han också ganska liten iofs). Det ska dessutom vara en hingst med mkt väl dokumenterad hoppstam eftersom hennes stam inte är så "varken eller".

Jag hade flera kandidater i bruksprovet men de föll som plockepinn en efter annan och det blev inget intressant kvar.

Förslag mottages tacksamt!

Alltid svårt detta!!

Mitt sto Cortez-Ceylon-Urbino har en Camaro M i magen. Har tidigare em 2- åring e Cagancho som blev väldigt bra. Cagancho som förövrigt vann en 1.50 i Borås för några helger sen!

Jag är lite sugen på Carson Ask och For Feeling, men har inte bestämt något ännu.

Diplomsto e: Amiral - Herkules. Betäckte i fjol med Métall utan att ta sig. Funderar på att byta i år, kanske till Sandakan eller Figaro. Är lite ängslig för att Sandakan är för laddad till en redan laddad dam - åsikter i frågan mottages tacksamt! (Han kanske är en filbunke?)

Nackdelen med att betäcka med en treåring är att dom måste komma tillbaka till bruksprovet som 4 åringar - det medför att om dom inte gör det så står du kanske med en avkomma som inte har en godkänd far :crazy:. Jag tyckte också att ´Figaro R var av en hög, fin och jämn kvalite - kanske inte så superflashig för dagen men ändå.

Helen

Ja, det är ju helt klart en risk. En annan risk är ju dräktigheten som ibland är lite skakig på så unga hästar. Typen (förutom bogen) samt det faktum att han kan hoppa tilltalar mig med Sandakan.

...men du står också med en avkomma som inte är särskilt vanlig och därför kan vara attraktiv! Så kände jag med min Aer-fölis, som ju blev tillverkad under hans enda säsong som 3-åring. Jag var väldigt orolig över att jag aldrig skulle bli av med henne, men som ettåring blev det plötsligt värsta trycket efter såna! Hon hamnade hos en av vårt lands allra bästa ryttare till slut, faktiskt :banana: (även om det var en del tur med i spelet, säkert, men hon köpte henne osett enbart på stammen).

Till den skulle jag i all afall föreslå Etrusco - en väldigt gedigen hoppstam med godbiten Gotthard i dubbel upplaga. Pappan Escudo går inte heller av för hackor.
Man kan väl inte riktigt veta än vad han ger i storlek men min åring efter honom beräknar jag bli i alla fall 170 och har hört andra som har Etrusco-föl som också tror sig få ganska så stora hästar som vuxna.

clownen skrev:
Även fast inte årets fölungar kommit och inga hingstvisingar har ägt rum så funderar jag på om det är fler än jag som börjar bli på det klara med vilka hingstar ni ska betäcka med ?

Sälv så funderar jag på följande kombinationer:

Florence e. Falkland - Zeus får i år sitt andra föl e. Silvano..
Går i år antagligen till Smashing Hit...

Corona e. Cortez - Zalmeco - Eastern Lad xx får i år sitt första föl e. Landor S...
Går i år antingen tillbaka till Landor S eller så testar vi Alcatraz på henne...

Latiffa af Tortuna e. Laurin - Lanskoy - Romano förbereds nu för treårstestet och går sedan efter avslutat test till Cortez

Vi får se hur länge den här avelsplanen håller ;)

Några fler som vågar sig på att lämna ut avelsplanerna och sedan se hur länge de håller :D

Hälsningar Helen

Jag har ju ett antal ston som ska betäckas och jag blir bara veligare och veligare för varje år...

Just nu går funderingarna så här:

Jarrah, Elit-sto e Martini-Flamingo. Jag funderar på att vara vågad och testa Sandakan. Hon är så säker i sin förärvning att det inte spelar så stor roll vad jag tar för hingst. Det enda som fölen ärver från sin pappa brukar vara färgen, i övrigt är de stöpta i "Jarrah-form". Hon fölar e.Metall i år.

Pärla, A-prem sto e Happy Day-Furidant. Jag har nästan till 100% bestämt mig för Alctraz på henne. Fölar e Camaro M.

Jill, Elit-sto e.Flamingo-Unikum. Här blir det med största sannolikhet Alctraz om hon fortsätter att vara pigg och fräsch.

Ceyli, AB-prem diplomsto e.Ceylon-Illum och Belina diplomsto e. Bellini-Any Questions
Öppna kort. Funderar på Silvano till någon av dem, eller kanske till båda...

Zoya, 4-åring e.Rubignon-Ampere. Antingen ska hon ridas eller också blir det betäckning igen. Hon är dräktig med Metall just nu. Jag är sugen att testa Topaasch på henne. Hon är nämligen väldigt stabil i psyket (utan att vara slö och tråkig). Nackdelen är att hon är så STOR.

Ja, ja, det kommer att hinna ändra sig många gånger innan det är dags.

Jag har aldrig haft sånt stillestånd som i år vad det gäller hingst val till mina ston...
Så jag tar gärna emot förslag:
Stona är e:
Stanford - Maraton , Dr m Akribori.
Maraton - Aladin Z , dr m Bernstein.
Bellini - Maraton ( resorberade med Bernstein)
Chapman - Strauss, dr m Richfield.

//tina.

Har du bilder att lägga ut så blir det lättare att vara till hjälp :)...

Helen

Har ärligt talat ingen aning. Jag funderar på Saigon eller Rotspon, men jag är alldeles ny på det här med avel förutom det vi lärde oss i skolan... Därför tar jag emot tips och råd väldigt tacksamt. Min häst är efter Trofe-Leopard och har bra gångarter och bra psyke, men jag skulle vilja förbättra galoppen. Sen är hon lite lång och ganska smäcker så jag borde väl egentligen ha en kort kompakt hingst? Målet är ett GP föl, jag vet att vägen dit är lång, men jag vill iallafall försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt...

Kikade runt lite till. Kanske Akribori eller Don Fredrico skulle vara något? Tidigare har jag varit inne på Rubinrot, men jag är inte så säker längre.

Cettan skrev:
Har ärligt talat ingen aning. Jag funderar på Saigon eller Rotspon, men jag är alldeles ny på det här med avel förutom det vi lärde oss i skolan... Därför tar jag emot tips och råd väldigt tacksamt. Min häst är efter Trofe-Leopard och har bra gångarter och bra psyke, men jag skulle vilja förbättra galoppen. Sen är hon lite lång och ganska smäcker så jag borde väl egentligen ha en kort kompakt hingst? Målet är ett GP föl, jag vet att vägen dit är lång, men jag vill iallafall försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt...

Varför kompakt om hon är smäcker? Det är ju smäckra hästar allt fler dressyrryttare letar efter! Nej jag skulle leta smäcker, lite kortare hingst med mycket bra galopp och ridbarhet, och svaret på den frågan är Smashing Hit. :d

Både Don Fredrico och Rotspon finns väl bara på fryst och det brukar man inte rekomendera till en lite äldre första gångare, även om det är jätte fina hingstar. Rubinrot skulle jag inte heller rekomendera till ett lite långsträkt sto. Akribori har jag själv använt till ett sto där jag ville få en mer högstäld avkomma med bättre galopp än mamman, om det blir så får vi se om drygt två månader, det stoet ska till Metall i år (tror jag i alla fall, inte betsämt 100 än..). Att leta efter en kort och kompakt hingst är kanske inte det bäst, man ska inte "korigera fel med fel" leta istället efter en hingst som har den typ du efter strävar, utan att ha samma brister som stoet. Lycka till med valet, det hör till det roligaste med avel, att sitta och klura på vilken kombination som skulle kunna bli bra, sen är 11månader alldeles för länge att behöva vänta på resultatet...

jag kanske uttryckte mig fel. Jag menade snarare att jag inte ska ha en lång hingst till henne eftersom hon redan är lite lång. och det där med kompakt. Är maffig ett bättre ord? Visst vill jag ha en smäcker häst jag med precis som alla andra, men jag är rädd för att om jag betäcker henne med en tunn hingst så blir det en jättetunn häst som resultat. Det ska ju vara lagom även om den ska vara ädel. Väl? Är jag ute och cyklar fortfarande? Donnerfly då? Vad säger ni om honom?

Cettan skrev:
jag kanske uttryckte mig fel. Jag menade snarare att jag inte ska ha en lång hingst till henne eftersom hon redan är lite lång. och det där med kompakt. Är maffig ett bättre ord? Visst vill jag ha en smäcker häst jag med precis som alla andra, men jag är rädd för att om jag betäcker henne med en tunn hingst så blir det en jättetunn häst som resultat. Det ska ju vara lagom även om den ska vara ädel. Väl? Är jag ute och cyklar fortfarande? Donnerfly då? Vad säger ni om honom?

Tja, ska du hålla dig från långa hingstar ska du väl inte ägna honom en tanke?
Personligen tycker jag inte att en maffig hingst kan vara ädel, de är intingen eller. Saigon är exempel på en ädel hingst och han lär lämna bra galopp.

Liknande trådar

C
Avel Vad är planerna med årets fölungar ? Ska ni sälja eller spara ? Hur tycker ni att verkar för dagen ? tempermant ? Gångarter ? Själva...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 897
Senast: Alva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv