Ang voltstart... =s

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
C

caroline_star

Hej hej.. :rofl:

Jag kan inte förstå hur ni kan fatta det här med voltstart :bow: :bow: . Jag sitter här o försöker o försöker att förstå hur det funkar, men jag fattar inte. vart ska hästarna stå när det är så här :( :
2140 m 1-6
2160 m 7-12
2180 m 13-15

jag vet inte riktigt hur de står, vilken volt de tillhör.. vart ska nr 6 o 7 vara?

hur lär man sig bäst detta, mina lärare sa att jag skulle ta och kolla på en massa starter på tvn, men det är ganska så svårt och hinna med detta och jag vill inte åka till åby för att bara kolla in voltstarterna. det hinner jag inte med eftersom jag har hästar att ta hand om. hur kan de mena på att man ska kunna detta med voltstart när man börjar en kurs. det stod inte att man skulle kunna detta. :( jag har ju hästar som ja måste sela o ta hand om då hinner man ju inte med att kolla på starterna. det e ju lute svårt att se ifrån den andre sidan på stallbackan.. ;)

vore jättetacksam för svar. :banana: :banana: :banana:

//carro

Sv: Ang voltstart... =s

caroline_star skrev:
Hej hej.. :rofl:

Jag kan inte förstå hur ni kan fatta det här med voltstart :bow: :bow: . Jag sitter här o försöker o försöker att förstå hur det funkar, men jag fattar inte. vart ska hästarna stå när det är så här :( :
2140 m 1-6
2160 m 7-12
2180 m 13-15

jag vet inte riktigt hur de står, vilken volt de tillhör.. vart ska nr 6 o 7 vara?

hur lär man sig bäst detta, mina lärare sa att jag skulle ta och kolla på en massa starter på tvn, men det är ganska så svårt och hinna med detta och jag vill inte åka till åby för att bara kolla in voltstarterna. det hinner jag inte med eftersom jag har hästar att ta hand om. hur kan de mena på att man ska kunna detta med voltstart när man börjar en kurs. det stod inte att man skulle kunna detta. :( jag har ju hästar som ja måste sela o ta hand om då hinner man ju inte med att kolla på starterna. det e ju lute svårt att se ifrån den andre sidan på stallbackan.. ;)

vore jättetacksam för svar. :banana: :banana: :banana:

//carro

1-5 på första volten...

7-11 andra volten med 6án(springspår) bakom 11án

13-15 tredje volten med 12án(springspår) bakom 15....

Om jag lyckats räkna rätt :angel: :D

Tips är att kollai programmen!

Hmmm, jag tror att det ska vara så här...
1-5 2140m
6 2160m (springspår)
7-11 2180m
12 2200m (springspår)
13-15 2220m

Just fasiken.... det är så det är!!!

det är lite av en kuggfråga... tycker jag. Inte så vanligt att man startar just så heller vad jag vet.

På tv4.se finns det länk som heter Tv, och sen sport, och sen trav där finns massor av "gamla" lopp att titta på!!
Bra om man vill studera ngt:idea:

Började de med en kuggis första gången? :eek:

Giffan har så rätt så.

Jag tror att ju längre ni tragglar på med kursen ju bättre kommer du att förstå. Läs i reglementet och försök förstå bilderna där, och sedan utifrån det räkna hur många hästar det är på varje volt. Då klarnar det ska du se.

Det är ju inte en så hemskt vanlig situation, om du ska titta på den i praktiken måste du ju kolla vilka lopp som går med mer än ett tillägg. Flerklasslopp- / monté- / amatör- / P21-lopp och långa lopp är väl såna det är vanligast med mer än ett tillägg i.

Lycka till.

tack så mkt för svaren :bow: . Dt värsta var att jag trodde att man skulle få lära sig detta, men nej. det ska vi kunna i innan. jag tyckte att denna uppställningen var skitkrånglig.. fattar ju nästan inget, men nu börjar ja fatta lite efter att ja läste :banana: men nu så ska jag in på tv4 o checka in läget i voltstarterna :p :p hahaha

tack så mkt..

//carro:bump:

Heeeejjj... Nu så har jag tittat på tv4.se men jag hittar tyvärr inte loppen :( finns det ngn direktlänk till dom loppena?? :crazy:

/carro :banana:

Kolla här!! Så som alla andra beskriver det tycker jag låter väldigt konstigt..Nu pratar vi voltstart, och då får man max vara 15 ekipage i ett lopp. Max 12 ekipage får starta från samma distans och det är alltid 5 ekipage på första volten. Om vi nu då bara räknar med 12 ekipage för att göra det hela lite lättare så kan vi säga att vi har ekipage 1-5 på första volten och 6-12 på andra volten, den bakre volten. Den bakre volten ska ligga 2 längder framför den första för att hinna ikapp när komandoordet "två" kommer. Uppställningen är lite svår att förklara med ord men längst till vänster i volten så har du ju ettan, bakom ettan ligger trean och sist feman. I spåren till höger om ettan, trean och femman placerar sig tvåan och fyran, tvåan på insidan av ettan och fyran på insidan trean. Speciellt rean och femman måste passa sina spår så att dom inte följer med ettan och trean utan att dom vänder upp i tid. I den bakre volten är det precis sammma system, åttan tar ettas plats, nian tar tvåans plats, tian tar treans plats, elvan tar fyrans plats och tolvan tar femmans plats. Men sen har vi ju springspåren 6 och 7 också. Sexan lägger sig på insidan tolvan och sjuan lägger sig bakom tolvan. Spåren 3,5,6,7,10 och 12 måste ta ut svängen riktigt ordentligt för att kommar rakt in på sitt spår i starten, annars så går hästen gärna i sidled.:eek:

Men nu beskriver du ju hur det ser ut om alla tolv går från samma distans, vilket inte frågan gällde.

Men nu är det så här ser du att jag och Carro går på samma kurs och det är så vi ska plugga in det till en början med...varför krångla till det om man inte ens lärt sig själva voltsystemet korekt än^^

Aha skoj:) Jag håller på att ta e-licensen nu.. Snart klar:)

caroline_star skrev:
Heeeejjj... Nu så har jag tittat på tv4.se men jag hittar tyvärr inte loppen :( finns det ngn direktlänk till dom loppena?? :crazy:

/carro :banana:

Klicka först på TV sen på SPORT sen på TRAV så är du där!

jag får hoppa att de tar upp detta på kursen. det stod inget om detta innan man anmälde sig att man skulle kunna detta. lär de inte ut det och jag inte förstår så e det ju bara att hoppa av :cool: :cool:

carro :(

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 434
Senast: Migo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 697
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 818
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025