ang vaccination..

Sv: ang vaccination..

Jo fast jag har hört många vetrinärer som gjort det.. Det är ju ingen
som hade fått reda på det ändå, och det hade inte gjort någon skillnad i skyddet.

Varje gång ngn lägger ut offentligt att deras vet har slirat på några dagar minskas möjligheten för veterinärer att göra detta!!
Till den vars vet slirat på några dagar: Tacka ta emot o håll truten!
PL

Senast ändrad:

*kl*

Men vad har folk för framförhållning? :confused:

Jag har sex hästar som droppat in i stallet vid olika tidpunkter och förra året vaccinerades TVÅ stycken samtidigt. :crazy:

För att hålla koll på detta används en tavla där det står viktiga data, typ vaccinationer, avmaskningar och dylikt för att inte missa någon.

Nu har ju inte min sport något vaccinationstvång men jag vill ha koll ändå...

Ofta enormt dålig. De är inte alltid vet har möjlighet att komma direkt bara för att djurägaren upptäcker att vaccinationen går ut idag.
Sen är det inte ovanligt att folk lämnar ett telefonnummer som de inte går att nås på. efter fem försök blir man lite less o den lappen hamnar längst ner i högen.
PL

Det är för fem hästar, så jag tycker inte det är så dyrt, men det är
ingen summa jag hade kastat i sjön annars i alla fall.

Och jag var förberedd i alla fall två veckor innan tiden gick ut och skulle
ringa vet, men av en anledning som inte är väsentlig här så blev det
förhinder. Och då kan man irritera sig på att det var TVÅ dagar över bara..

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Nu har ju inte min sport något vaccinationstvång men jag vill ha koll ändå...

Funderar på detsamma.
Vi har över 40 häst i olika vaccinationsstadier och har stenbra koll.
Och dom unghästarnahästarna födda hos oss som går iväg brukar jag skicka ett mail eller sms till ägarna för att påminna om vidare vacc.

När jag bokar in vaccinationerna hos veterinären så skriver jag lista på vilka, vad dom ska ha och vilken omgång det är.
vidare hur många vacciner totalt det ska vara.
(Den får sedan veterinären för att förenkla faktureringen.)

Sedan ringer jag vet.station säkert minst två-tre veckor innan för att boka tid och för att dom ska hinna beställa allt.
När veterinären ska ut så ringer dom på morgonen och kollar om dom kan komma och när. Vi behöver ju i alla fall en timmes förvarning för att hinna få in alla hästar då.

Funkar alldeles utmärkt.

Enstaka gånger så får vi eller dom förhinder och då avbokas resan. Men vi ligger inom tidsramarna så det spelar ingen roll.

AM

Senast ändrad:

*kl*

Folk har ingen framförhållning och de är inte ett dugg bättre med sig själv och sina egna recept. Det är inte ovanligt att ringa dagen efter sista medicinen tog slut och då är det panik och de måste få sitt recept NU! Eller helst i förrgår :crazy:

Folk har ingen framförhållning och de är inte ett dugg bättre med sig själv och sina egna recept. Det är inte ovanligt att ringa dagen efter sista medicinen tog slut och då är det panik och de måste få sitt recept NU! Eller helst i förrgår :crazy:

Ja DET har jag märkt, förvånade sköterskor och läkare som säger, "Men har du TVÅ MÅNADERS framförhållning, vad bra", med en förvånad ton. :D

Jag har just nu TVÅ kusar som ska vaccineras innan nästa veckas utgång, en (som ska tävla nästa vecka) som måste ha sprutan första veckan i april och så två som sladdar under året. Lill-Fia som hämtas i dag är nyvaccinerad så hon kommer att falla väl in tillsammans med någon annan framöver... :idea:

För mig som har det utspritt så blir det klart enklast att ta med kusarna till kliniken, man behöver inte ens lasta ur dem för att vaccinera dem. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
960
Senast: Fiorano
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
23
· Visningar
2 401
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 222
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT