ang vaccination..

Sv: ang vaccination..

F'låt, jag tyckte det stod 12.. var lite för snabb och kollade inte... f'låt igen

foldar skrev:
Många veterinärer rekommenderar att man vaccinerar var 6:e månad för bättre immunitet. För hästens skull. Jag har alltid gjort det. Så slipper man vara orolig.
Det är INTE tillåtet att tävla på en häst om det gått en dag över årsdagen för vaccination. En del veterinärer är snälla och bakdaterar vaccinationen så det stämmer inom ett år, men det är ju inget man kan räkna med. Så för att vara på säkra sidan får du nog ta ut veterinär senast imorgon...

och det är inte det jag har skrivit hela tiden eller :crazy: JAG har fullständigt kontroll på vilka regler som gäller och jag har kontroll på när jag vacccinerar mina hästar.

Justja, det jobbiga blir ju om du vill ut på större tävlingar i framtiden. Då har du inte ett giltigt skydd oavsett om det är om flera år, eftersom hon då enligt reglerna eg ska grundvaccineras på nytt... Då blir det ännu dyrare än om du tar ut vet själv nu..

Kära Choklad, förlåt mig. Mitt svar var menat till trådskaparen...:love:

Tillägg: internationellt har både FEI och FEIF ("islandsversionen") ett vaccinationskrav på var 6:e månad - just för verksamheten hos vaccinet.

Självklart gäller gränsen ett år och det gör den också för vissa kursarrangörer osv, så skall man vara säker så ser man till att följa gällande reglemente.

Det finns de som släpper igenom, sorgligt men sant. Alla bryr sig inte, och tycker att "det är väl inte så noga, var lite snäll nu". Eller så kan de inte reglerna, vilket jag tycker är ganska oansvarigt om man har ansvar för att kolla en sådan sak.

Vissa regler går att töja lite på, andra regler ska hållas till punkt och pricka. Just vaccinationer är en sådan som ska hållas.

/Ida

ni har övertygat mej!
ska ringa vet imorgon och boka en tidigare tid, efter allt ni skriver så verkar det ju absolut inte vara värt att riskera det bara för ett par dagar.
ska bara försöka få med mej dom andra på ett tidigare datum också :D

Jag börjar tycka om dig :D

Du lyssnar på vad folk säger och funderar om. Tänk om fler kunde göra så.

/Ida

Det tycker jag är ett mycket klokt beslut av dig.

sarma skrev:
Jag börjar tycka om dig :D

börjar? har du inte älskat mej från första stund:eek: :eek:

nej men seriöst så är det ju lika, jag frågade ju för att få råd om hur jag ska göra, och hade jag redan bestämt mej hade det ju vart totalt onödigt :p

Rotterö skrev:
Det skall väl inte gå mer än 14 dagar över tror jag vet sa till mig.

Okej. tack.

Jag hade nog iofs ändå vaccinerat om igen för att vara på den säkra sidan.
Eller rättare sagt. Tvnigat hennes fodervärd att göra det :angel:
(slippe rju jag de kostnaderna :D )

doleron skrev:
men veterinären sa ju att det var helt okej ioch med att det bara är ett par dar, och en som tävlar väldigt mycket i mitt stall brukar också göra så, och hon har inte haft problem någongång.
och jag kan nästan garantera att jag inte kommer att tävla på högre nivå :smirk:

Om stallkamraten gör så så beror det nog i så fall på att vet. fuskar lite med datummärkningen. Det händer ibland om det bara rör sig om ngn dag...

Däremot så tycker jag inte att du ska vänta på de andra! Här i Skåneland så kräver de ganska ofta på kurser att man ska uppvisa intyget och då får det inte ha gått ens 1 dag över tiden. Likaså brukar det anges även vid inbjudningar till klubbtävlingar. Och under sådana tider som A2 härjar så brukar de allra flesta arrangörer häromkring, oavsett vad det handlar om, kräva vacc.intyg.

Så nej, vore jag som du så skulle jag inte gå över tiden om jag i förväg visste om det (och det inte beror på glömska menar jag)

*knapplån*

Jag kollade i min hästs vaccinationskort och såg då att min häst är vaccinerad med exakt ett års mellanrum en gång.
Det ser ut så här:

2003-05-16
2004-05-16
2005-05-13

Kommer dom då klaga eller räknas et som ett år? Eller räknas det som att jag gått en dag över?

//Lotta som inte alls vill behöva vaccinera om.

Saigon skrev:
Här i Skåneland så kräver de ganska ofta på kurser att man ska uppvisa intyget och då får det inte ha gått ens 1 dag över tiden.

ha ha, själv bor ja ju i öde norrland där folk brukar vara glad om man ens kan komma på kurser då det är ganska långa avstånd mellan dom stora städerna där det finns mycket hästar :D

men vet ska iaf ringas direkt på morgon imån och bokas tid

aenglah det borde väl vara godkänt eftersom att du inte gått över någon dag

Den ser OK ut om du har en grundvaccinering först också.

Puttar upp tråd!

Jag vaccinerade min häst förra året 17/3 . Nu idag 19/3 så var vet.
där, och nu måste jag göra om grundvaccineringen på allihopa!
(jag hade inte ''glömt'' det, men hinder gjorde så jag inte kunde vaccinera förrän 19.e)
Varför är det så strängt? Jag menar, okej om det går ett par veckor,
men TVÅ DAGAR :S .. Herregud alltså...!
Kul att bli länsad på 1500:- två gånger extra. :crazy:
Tycker också att vet. kan var hygglig och ''fuska'' när det bara
gäller två ynka dagar.. Vem skulle märka skillnaden? 365dagar mot
367..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
960
Senast: Fiorano
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
23
· Visningar
2 401
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 224
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare