ang vaccination..

doleron

Trådstartare
min häst blev vaccinerad den 17/1 förra året, och då är det ju dags igen snart.
är ganska många i mitt stall som ska vaccinera nu i januari och det är planerat att vet ska komma den 29onde och ta alla på en gång. billigt och bra.

har fått höra att det inte ska vara nån fara att gå över ett par dagar, men då tänkte jag höra med er om det finns nån som vart med om att tex inte fått vara med på tävlingar/kurser eller liknande för att man gått över.

Sv: ang vaccination..

doleron skrev:
min häst blev vaccinerad den 17/1 förra året, och då är det ju dags igen snart.
är ganska många i mitt stall som ska vaccinera nu i januari och det är planerat att vet ska komma den 29onde och ta alla på en gång. billigt och bra.

har fått höra att det inte ska vara nån fara att gå över ett par dagar, men då tänkte jag höra med er om det finns nån som vart med om att tex inte fått vara med på tävlingar/kurser eller liknande för att man gått över.

Nej det stämmer du får inte vara med på tävlingar om du har gått över 1 år på vaccinationen, då är det grundvaccination som gäller igen, så antingen får du ta ut vet själv eller se om övriga i ditt stall går med på att ta sina hästar lite tidigare.

nej det blir ju inte ett år över utan bara 12 dagar.
ringde vet och frågade om jag skulle behöva grundvaccinera om henne, men dom sa att det inte påverkade själva vaccinet

De är hårda påtävlings banan.
Men tävlar man inte så är det inte några problem .
Men är du ute och tävlar så ring dit vet tidigare.

nej det är ju det jag inte gör, och om jag nu gör det så är det enbart på små klubbtävlingar, inget avancerat alls.

men jag har planer på att fara på kurs i februari, men ioch med att det inte påverkar själva vaccinet nått så tycker man ju inte att det kan göra nån skada..eller?

Så ni menar att det inte gör ngt om vaccinationen är försenad?
(ur vaccinets synpunkt då..)
Har för mej om att det står ngt på vaccinationsintyget om detta..

Blev nämligen lite "orolig" (och sur :P ) då jag såg att min häst hade gått över en månad på vaccinationen i våras när hon stog hos sin dåvarande fodervärd.

Så jag tänkte att vi skulle vaccinera om, men är det inte nån fara då?

Vad min veterinär förklarade för mig var att de vanliga (influensa och stelkramp) är helt ok ur veterinärperspektiv om det diffar på några dagar. Om man, som jag, har botulism också så finns det inga bra forsknings rapporter på om det är ok, därför är veterinären lite kinkig på den fronten. Men det behöver du ju inte ha, enligt "lagen", så på tävlingarna kan du inte få banningar för det.
Men vissa tävlingsarrangörer är väldigt kinkiga på datumen! Själv så hade jag ett nytt vacc. intyg då jag hade tappat bort det gamla, och då inte fyllt i hästens namn osv i intyget:o Var inte lätt att snacka sig ur det läget, men hon trodde på mig till slut och jag fyllde i det illa kvickt efteråt:angel:

nej jag har ju bara influensan och stelkramp.
men då kan ja andas ut och behöver inte ta dit vet iförväg.

doleron skrev:
nej jag har ju bara influensan och stelkramp.
men då kan ja andas ut och behöver inte ta dit vet iförväg.

Inte om du inte ska tävla, men om du någongång vill det i framtiden på något annat än kubbtävlingar (iofs kräver vissa klubbar godkänt vaccinationsintyg, men det flesta gör det inte) så kommer du får göra om grundvaccinationen, det spelar ingen roll om det är förrän om 5 år, i och med att hästen "går över tiden" den här gången så kommer inte vaccinationen vara giltig för tävling innan ny grundvaccin är gjord.

men veterinären sa ju att det var helt okej ioch med att det bara är ett par dar, och en som tävlar väldigt mycket i mitt stall brukar också göra så, och hon har inte haft problem någongång.
och jag kan nästan garantera att jag inte kommer att tävla på högre nivå :smirk:

Det är lugnt. Iaf ang kursen, dom kollar aldrig o jag tror typ inga av dom hästarna som är med är vaccinerade öht. Ska du tävla på w tävlingarna i norr så är det också lugnt. Inte tror jag så få dagar påverkar vaccinet.

okej då kan jag andas ut och törs fara..
nej tävlar jag så är det ju inte så allvarligt eller på så hög nivå.
inte det för att vi inte kan, vi bara vill inte :angel: :D

Enligt vad jag har läst (och minns av det :angel: ) så är det ur medicinsk synvinkel lämpligt med 6-8 månader mellan vaccinationerna.

Regelmässigt däremot gäller ett år. Men då är det precis ett år, inte en enda dag över får det gå. Om man säger att det är ok med någon dag över, är det ok med tre dagar? En vecka? En månad? Till slut finns det inga krav kvar på vaccination, och sjukdomarna börjar spridas.

Visst finns det de som skulle släppa igenom dig även om det var några dagar över, men den dagen du stöter på någon som inte gör det? Och en enda försenad vaccinering gör ju hela alltet ogiltigt tills du har gett en ny grundvaccination.

Ta mig inte för någon gnällkärring nu, men du kan få problem om det går över tiden. Faktiskt.

/Ida

sarma skrev:
Enligt vad jag har läst (och minns av det :angel: ) så är det ur medicinsk synvinkel lämpligt med 6-8 månader mellan vaccinationerna.

men om det är så, varför säjer då vet att det är ok att gå över det det skulle bli för mej :confused:

Om du är ute där de kollar vacc kan de vara petiga och se att det gick ´över ett år mellan. Det är imte ok. Datumen ska stämma om någon börjar lusläsa. Sen om váccinets effekt går ut exakt på årsdagen är ju en annan sak. MEn vill man åka ut med hästen där det krävs vacc. så ska det vara inom ett år.

Ur vaccinationssyynpunkt så har din veterinär rätt att det inte spelar nån roll, men ska du tävla så spelar det tyvärr en stor roll. Då får det inte ens gå en dag över tiden. Det kan hända att dom kan vara hårda även på en klubbtävling. Men det är upp till dig om du vill ta risken att kanske få åka hem från en tävlingsplats för att du inte har fullgod vaccination. Skulle jag vara u så skulle jag ändå ta ut veterinären innan den 17:e. För annars finns risken att diu får grundvaccinera om trots att du bara ska tävla klubbtävlingar.

sarma skrev:
Visst finns det de som skulle släppa igenom dig även om det var några dagar över, men den dagen du stöter på någon som inte gör det? Och en enda försenad vaccinering gör ju hela alltet ogiltigt tills du har gett en ny grundvaccination.

/Ida

Jag ät tveksam till att en tävlingsarrangör släpper igenom om de upptäcker felet (kan ju ibäöand ligga ett par år bakåt), personligen är jag stenhård, är hästen in vaccinerad 17/1 (i detta fallet) eller tidigare så kan de vända och åka hem och göra om grundvaccination.

För mig är det helt enkelt korkat dumsnålt att vänta på de andra i stallet för att det blir lite billigare att ta alla samtidigt, visst men en dag kanske trådskaparen står där och vill åka på den lokalatävlingen, och vad krävs då att ta ut vet TVÅ ggr och göra om grunden för att hon inte skötte det ordentligt för ett par år sedan.

Ut medisisk synpunkt så är det inga problem för sid och din häst att vaccinera 29/1 men OM du någonsin kan komma att vilja tävla tex en lokaltävling så får du göra om hela grunden som vi är flera som talat om för dig här ett antal ggr nu, det är stenhårt med det.

Många veterinärer rekommenderar att man vaccinerar var 6:e månad för bättre immunitet. För hästens skull. Jag har alltid gjort det. Så slipper man vara orolig.
Det är INTE tillåtet att tävla på en häst om det gått en dag över årsdagen för vaccination. En del veterinärer är snälla och bakdaterar vaccinationen så det stämmer inom ett år, men det är ju inget man kan räkna med. Så för att vara på säkra sidan får du nog ta ut veterinär senast imorgon...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
960
Senast: Fiorano
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
23
· Visningar
2 401
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 222
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT