ang. styngflugeägg

Sv: ang. styngflugeägg

Fick tips för länge sen att dra en ljummen blöt svamp på de drabbade områdena. Äggen skulle då enkelt följa med då de skulle upplevas som en hästtunga om ni förstår hur ja menar? Har dock aldrig testat då de äggen som ja stött på enkelt tas bort när ja skrapar med min nagel..

Det ska jag prova nästa sommar!

Det jobbigaste tycker jag är att när man precis fått bort det mesta efter 30 min slit så kommer en sån där jävel och sätter dit nya!

Men! De tycker inte om hårspray, utan trillar då ner i gräset och då kan man ehm.. göra vad man vill med dem :angel::devil:

Försök pilla bort så mycket ägg som möjligt. Jag använder ryktsten eller naglarna att dra bort dom med. Rakhyvel fungerar oxå har jag hört och pincett

vissa verkar ju sitta mer än andra, på min shettis har det i stort sett varit omöjligt att få bort på, kan ju kanske ha och göra med att hon har lite längre päls än de flesta hästar på sommaren, väldigt grova hårstrån också. Jag har provat både rycktsten, naglar m.m men det har liksom inte gått!
På min stora har det inte varit lika svårt, kan ju kanske ha och göra med vilken typ av hårstrån de har?!

KL

Lite kuriosa ang. styngflugan. :D

den är en lokal fluga. :p
dvs den flyttar inte/färdas inte långa sträckor som andra flugor gör. den stannar i det område den hamnat.
det är anledningen till att vissa anläggningar/stall inte haft eller ser till styngflugan alls, medans gården en mil längre bort kan ha invasion.

tycker det är lite intressant jag :D

Pja för att övertyga dig krävs det ju typ att man redovisar en lagbok on line, det blir lite svårt, betydligt enklare då att du hittar svaren själv, det är oerhört snabbt och lätt gjort : )

vad har dina hästar för ben, där det inte funkar med en ryktsten? den tar ju ägget i ett enda litet minignugg/tryck med stenen.

avmaskar du mot bandmask varenda höst även de äldre hästarna?!

Vi måste ha superduper ägg här, för jag lyckas inte få bort dem med ryktsten hur mycket jag än gnuggar... Enda som fungerar är att raka bort dem, men är inte så pigg på att använda rakhyvel på hästben, så jag avmaskar på hösten.

KL

dvs den flyttar inte/färdas inte långa sträckor som andra flugor gör. den stannar i det område den hamnat.
det är anledningen till att vissa anläggningar/stall inte haft eller ser till styngflugan alls, medans gården en mil längre bort kan ha invasion.

Mycket intressant, därför avmaskar man också och gärna att man samkör hela området så slipper man skiten nästa år.

Du ska absolut avmaska! De brukar säga att oktober är en lämplig tid och det är ju nu :)

Jag har försökt ta bort äggen så gott jag kunnat med naglarna, ett och ett :smirk:

Jag hoppar över den s k novemberavmaskningen i år.

Hittade enbart lite styngflugeägg på ena hästen i somras. Jag lyckades pilla bort de flesta (naglar o ryktsten), ca 5-10 ägg satt kvar på båda frambenen. Hittade inga fler nylagda ägg efter det.

På den andra hästen hittade jag inga ägg alls.

Och då känns det onödigt att avmaska.

Kl - min häst hade lite flugägg i somras, men jag strök på lite hästsalva, så försvann de. De gillade nog inte lukten;)

Japp precis som svidknotten är de endemiska och håller sig oftast på ett ställe, om de inte blåser vidare ;)

*KL*
Vi var noga ett år med att ta bort alla styngflugeägg på hästarna. Då försvann de till nästa år och var borta flera år. Nu har de kommit tillbaka därför att vi slarvat. Det är lite pill och teknik men det går och är betydligt bättre än att avmaska som de flesta labb och veterinärer som är insatta anser inte behövs då de inte är någon större fara för hästen om det inte är kopiösa mängder.

Vidilabb:
Styngflugan är inte hästens egen parasit och kan inte ses i träckprov. Larverna utvecklas i hästen under vintern och kommer till våren ut för att bli till flugor. Om man ser gul-vita prickar (ägg) på ben/bål kan man för att undvika att dessa blir till larver som hästen sedan tuggar i sig, skrapa bort dom. Styngflugelarverna gör sällan någon skada i hästen och det finns ingen anledning till oro även om man inte gjort någon höstavmaskning. En särskild avmaskning som förr gjordes sent på hösten, den s.k. novemberavmaskningen, finns inte längre någon anledning att göra eftersom de medel som finns i dag tar larverna i ett tidigare stadie, och alltså räcker det med den avmaskning som man ev. gjort i slutet av sommaren.

Equippolab:
Styngflugelarver är inte en mask, utan precis som det låter; en fluglarv. Flugan lägger sina ägg främst på hästens framben. Dessa kan man se som små gul- vita, 1-2 mm långa prickar. När äggen kläcks irriteras hästen av larverna och biter sig. Larverna borrar sig in i munslemhinnan och vandrar ner i magsäcken. Där stannar de över vintern och följer med träcken ut på våren/försommaren. Larverna förpuppas i marken under träcken och utvecklas där till flugor.

Styngflugelarven är röd- eller brunfärgad, ca 2cm lång och 0,5 cm tjock. Det är sällsynt att hästen påverkas av dem. Ibland kan man se larver som har följt med träcken ut, antingen spontant eller efter en avmaskning, men det finns alltså ingen anledning till oro eller avmaskning för att man ser dessa.

Eftersom styngflugan inte är hästens egen parasit går det inte att se förekomst i träckprov. Det bästa man kan göra för att förhindra att hästen får i sig larverna är att skrapa bort äggen från pälsen. Flugan förekommer lokalt, den har på en del platser inte synts till på många år. Hästen smittar inte betena eftersom flugan flyger iväg. En särskild avmaskning mot styngflugelarver som förr gjordes sent på hösten, den s.k. "novemberavmaskningen" , finns ingen anledning att göra eftersom de preparat vi har i dag även tar styngflugelarver i ett tidigt stadie.

Hippocampus (SLU och SVA):
Styngflugor(Gastrophilus spp.) förekommer över nästan
hela landet utom längst i norr. Smittrycket är dock betydligt
lägre idag än tidigare. Parasiten ger sällan upphov till kliniska
symtom. Den vanligast förekommande arten lägger sina
typiska gulvita ägg på hästens päls på frambenen. Fluglarverna
som upptas via munnen övervintrar i hästens magsäck.

Larven följer sedan med avföringen under vår- försommar,
förpuppar sig i jorden och ca tre veckor senare är utvecklingen
fullbordad. Flugan kan flyga åtminstone ett par kilometer för
att finna hästar och deponera ägg.

Någon betessanering går alltså inte att tillämpa. I små hästflockar
kan man regelbundet skrapa bort nylagda flugägg från pälsen.

Rolle
IpL

Nånstans får man nog också förutsätta att eftersom preparatet är receptbelagt, och skrivs ut utefter vad det det ska användas till, så har veterinären koll..... ;)

Det har jag upptäckt att man inte ska ta förgivet...
Skrämmande okunskap hos en del.

KL

Vi har till och med hagar i stallet som inte har men en hage 50m bort har. Jag stod i den som inte hade :).

*kl*

Hur långt flyger h*lvetet? Vi är supernoga med att ta väck äggen direkt när vi ser dem, vartenda ett men flugan har kommit tillbaka för något år sedan och kommer varje sommar sedan dess. Jag förstår inte hur folk kan nonchalera äggen ens? Man nyper väck dem mellan två naglar, har fungerat i alla stall på alla hästar jag träffat på. Ryktstenar o annat tycker jag dock inte fungerar på långa vägar lika bra. Att det skulle ta tid är väl skit samma, det tar tid att visitera, behandla sår, mocka osv oxå, inte struntar man i det av den anledningen. Om man däremot tror att det inte gör någon nytta, då kan jag köpa att man struntar i det. Men att det "inte går" är en dålig anledning, pincett fungerar säkert om man inte har naglar tex. Och ja, man tar den ett och ett eller i bästa fall två - tre om man får tag i två - tre strån och lyckas knipsa om alla lika bra :)

Våra hästar, eller iaf stoet och valacken hänger ju på, blir som galna så fort styngflugan kommer. Det är bara att kuta ut i hagen och ta in dem och hoppas man inte blir översprungen. Bits de eller är de bara stora och låter mycket? I år har flugjäveln kommit minst 4 gånger och på något vis lyckas den få på massa ägg varje gång, mer på valacken som inte är riktigt lika tokig men väl på stoet oxå. Och nej, det är inte broms av något slag jag vet hur den äckliga flugan ser ut. Broms kan störa hästarna oxå men inte på samma vis. Styngflugan (EN) likställer de med en stor svärm av broms.

*kräksmiley på flugfan*

Har av vet fått till svar att unghästar ska avmaskat var 5-6 v fram till de är 3 år. Efter det ska man avmaska när det är eller har varit kallt rejält med frost. De dör då,men det gör de inte om man avmaskar nu. Och då har man larverna i hagen och sprids där till andra hästar och i själva betet.

Och det har ingen som helst betydelse att ta bort äggen på hästen. Visst man kan väl ta bort det värsta, men för hästen själv spelar det ingen roll. Men för ägaren kanske, som ser det på benen för det ser inte trevligt ut. :crazy:

Öh?

du ska nog ta och ringa din veterinär för informationen du har är helt snurrig och uppåt väggarna. särskilt ang. att det inte spelar ngn roll att inte ta bort äggen.....

Har av vet fått till svar att unghästar ska avmaskat var 5-6 v fram till de är 3 år. Efter det ska man avmaska när det är eller har varit kallt rejält med frost. De dör då,men det gör de inte om man avmaskar nu. Och då har man larverna i hagen och sprids där till andra hästar och i själva betet.

Och det har ingen som helst betydelse att ta bort äggen på hästen. Visst man kan väl ta bort det värsta, men för hästen själv spelar det ingen roll. Men för ägaren kanske, som ser det på benen för det ser inte trevligt ut. :crazy:

Jösses! Ta ansvar och lär dig lite själv så skulle du förstå hur vilse den veterinären är. INGET medel ska ges var 5-6v. Ger du av en sort så hinner hästen släppa ut ägg på markerna och återsmittas, ger du av en annan har det inte hunnit komma fram tillräckligt för att de ska dö av avmaskningsmedlet SAMT att det snabbar på resistensutvecklingen. Maskarna dör av medlet, det spelar ingen roll vilken temperatur det är när de kommer ut, de kan ju liksom bara dö en gång.

Äggen på hästens ben innehåller en larv, det tar ett par dagar innan larven är mogen och börjar röra på sig så det kliar, alltså gör det STOR skillnad om man tar bort äggen varje dag. Då hinner ju inte hästen smittas.

Det finns massor med suverän information av tillförlitliga källor, se Rolles TRE utmärkta exempel.

Vill bara till dem som tycker, att jag e en pantad person som inget kan, bara förklara en sak.

Jag själv efterlever inte detta system, var med en bekant som skulle ha avmaskning, och fick då höra av vet där att detta var det lämpligaste. Men själv avmaskar jag när jag behöver och "överavmaskar" inte!!!!! Tarmfloran störs anser jag. Har heller inte haft problem med mask på mina hästar.

Men att bli påhoppad på detta sättet anser jag helt galet. :o

Vill också tillägga att äggen stör ingen när de sitter på kroppen sas, det är ju först närde kommer i kroppen som de börjar utvecklas. Det tar ett tag det sker inte över en natt. Därav att man bör avmaska vid nov/dec, alltså vid den tiden då vi normalt har haft o får kallgrader och frost o kanske till och med snö. Larverna överlever inte den kylan.

Men alla gör väl ite som de anser är bäst för just sin häst/ponny.

Ber om ursäkt TS!!

Vill också tillägga att jag inte har haft en vet till mina hästar på sålänge jag minns. Däremot har jag fått hem hästar som varit allvarligt skadade men som jag o bara jag har fått friska och i tävlingsmässigt skick.
Så jag behöver inte ta "skit" från någon annan som talar för att jag "ska ta ansvar" eller på annat sätt acceptera påhopp från någon.

Så jag betackar mig som sagt påhopp, tar gärna diskussioner i vanlig mening, inte inte på det sätt det framstått här. Med folk som inte fixar att man lägger inlägg utan måste svara otrevligt.:angel:

Jag själv efterlever inte detta system, var med en bekant som skulle ha avmaskning, och fick då höra av vet där att detta var det lämpligaste. Men själv avmaskar jag när jag behöver och "överavmaskar" inte!!!!! Tarmfloran störs anser jag. Har heller inte haft problem med mask på mina hästar.

Men att bli påhoppad på detta sättet anser jag helt galet. :o
Läs ditt inlägg igen. Du säger att en veterinär sagt åt dig att göra så och vi påpekar att din veterinär då säger fel och att du skulle tjäna på att ta reda på mer själv i det här ämnet, det har inget att göra med hur smart eller korkad du är.

Vill också tillägga att äggen stör ingen när de sitter på kroppen sas, det är ju först närde kommer i kroppen som de börjar utvecklas. Det tar ett tag det sker inte över en natt. Därav att man bör avmaska vid nov/dec, alltså vid den tiden då vi normalt har haft o får kallgrader och frost o kanske till och med snö. Larverna överlever inte den kylan.
Larverna utvecklas på ca 2 dygn och den mesta skadan gör de på sin vandring ner mot magsäcken, genom hästens tunga och andra mjukdelar. De medel vi använder idag dödar även detta tidiga stadie av larven och det finns absolut ingen anledning att vänta till december som vi gjorde förr, innan ivermektinet fanns att använda, dvs mer än 30 år sen. Larverna lever inne i hästen och påverkas öht inte hur mycket snö det är ute på marken.

Men alla gör väl ite som de anser är bäst för just sin häst/ponny.

Ber om ursäkt TS!!

Vill också tillägga att jag inte har haft en vet till mina hästar på sålänge jag minns. Däremot har jag fått hem hästar som varit allvarligt skadade men som jag o bara jag har fått friska och i tävlingsmässigt skick.
Så jag behöver inte ta "skit" från någon annan som talar för att jag "ska ta ansvar" eller på annat sätt acceptera påhopp från någon.

Så jag betackar mig som sagt påhopp, tar gärna diskussioner i vanlig mening, inte inte på det sätt det framstått här. Med folk som inte fixar att man lägger inlägg utan måste svara otrevligt.:angel:

Det som är trist är att många gör som de tror är bäst för sin häst och det påverkar ALLA hästar i HELA världen. Blir en stam resistent så finns det ingen återvändo.

delvis knapplån
Jag har fått lära mig att från det att hästen är ett år ska den avmaskas enligt avmaskningsprogram för vuxen häst.
Unghästar är mer benägna att smitta/bli smittade av parasiter och expertis rekommenderar
att unghästar avmaskas regelbundet under betesperioden, med en avmaskningsintervall på var 4-12 vecka (beroende på vilket preparat som används, man följer tillverkarens rekommendation).

För att motverka resistens så är det bästa att ta träckprov, för att se om avmaskning överhuvudtaget är nödvändigt. Det bästa är att ta träckprov i april/maj för att se om avmaskning är nödvändigt innan betessäsongen. Om provet leder till att hästen inte avmaskas under betet bör man ta ett nytt prov i september/oktober för att se om det är aktuellt med avmaskning då.
I vårt stall tas bara ett träckprov före betet på de hästar som ”nollat” flera år, men på nya, unga eller gamla hästar tas dock ett prov både före och efter betet.
Jag tycker inte heller att det är motiverat att använda den ekonomiska aspekten som en ursäkt till att slentrianmässigt avmaska sin häst. Vi måste alla ta ansvar att skydda våra hästar mot att resistens uppstår hos parasiterna.
Angående styngflugan och dess larver så är det rekommenderat att regelbundet avlägsna synliga ägg från hästen för att förhindra att hästen får i sig dem. Är man noga med detta så behöver man inte heller göra den sk. novemberavmaskningen.
Dagens preparat klarar att ta styngflugelarver i ett tidigt stadium, vilket också innebär att det räcker med den avmaskning man ev. gjort efter betet.

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
714
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama