ang. styngflugeägg

Sv: ang. styngflugeägg

Jag betalar över 300 kr/häst för träckprov, och då är ju avmaskningen ganska mkt billigare ;)

Nej jag brukar inte ta den billigaste vägen heller, men just nu är det jävligt dåligt ställt på den ekonomiska fronten, och då får tyvärr ekonomin visa vägen lite grann.

Kostar 150 spänn om du lämnar in träckprov till DV per häst.

Är förvånad att din vet glatt skriver ut maskmedel på rutin?

Allt som allt?

Vilka maskar är det som inte synns på träckprov då?

Alla veterinärer jag någonsin har träffat har faktiskt gjort det! Jag bara säger vad jag vill avmaska emot, och de skriver ut.

Edit: Menar du att du inte sitter här bara för min skull?! ;)

allt som allt.
lilla och stora blodmasken syns. du kan be om bandmask prov också men då är det en annan prisbild, vet inte hur pass det skiljer men det kan de ju svara på.

veterinärerna har ju fått jättestrikta direktiv sista 2 åren om att det är träckprov som skall föregås innan de skriver ut maskmedel, om inte särskilda omständigheter finns.

nej, jag gör faktiskt inte det, haha : )

Ok... för det är ju främst bandmasken jag är orolig över, iomed den smittan som min förra valack hade.
Han gick ner kraftigt i vikt.

Men vart köper man då det billiga testet?
För inte tar man väl med sig massor bajshögar till DV?

Får kolla på vad det kostar med bandmaskprov med... dock är ju hästarna feta så igentligen borde de klara sig ändå.

japp, det är bajshögar i vanlig plastpåse, uppmärkt med hästens namn, mail address, ägare som gäller. Inga konstigheter.

ring och prata med dem! :)

Det har varit lite olika genom åren.
Förut kom jag alltid ihåg vad preparaten hette, men numera så orkar jag inte engagera mig längre. Jag helt enkelt talar om vad jag vill avmaska emot, och sedan läser jag följesedeln till avmaskningsmedlet för att kontrollera att det blev rätt, och sedan ger jag alltid lite mer än vad man ska :o sprutorna brukar ju innehålla för 600 kg, och mina väger väl 450-500 och jag brukar köra i hela sprutan, eller båda hela, beroende på vilket det är.

Mackan: Hur gammal får bajset vara? Får det ha fryst innan?
Fryst bajs är nog det enda jag får tag på numera... om jag inte får tag direkt när de har bajjat.

du lär nog bli tvungen......:crazy: Hos oss som jag erinrar mig, kör de inte prover varje dag, utan vill ha in till vissa dagar i veckan, så det är nog en nödvändighet att du kollar. Kan ju tillochmed vara så att inte alla DV gör provet, vad vet jag? DV i norpan gör det, det är dom jag pratar om.

Det är ju viktigt att veta vilket preparat man tar till olika saker o vilket år man tagit vad. Till styngflugan går ju inte fyrantel tex. Men du kanske har koll fast det inte märks här.

Jag har nog koll på vilket preparat jag ska använda, eller jag läser ju alltid igenom vilka maskar preparatet tar INNAN jag använder det.

Precis som att jag alltid läser igenom vilka biverkingar man kan få av ett preparat innan jag använder det.

Nånstans får man nog också förutsätta att eftersom preparatet är receptbelagt, och skrivs ut utefter vad det det ska användas till, så har veterinären koll..... ;)

Jag tycker att det är bäst att alltid dubbelkolla ändå!
Veterinärer är bara människor de med:)

Min poäng var mest att det ju inte är du som skall tala om för veterinären vilken medicin du ska ha till hästen, utan du ska beskriva behovet, och kompetensen är den som ordinerar : )
sen att du vill dubbelkolla - det du har kunskap om är en annan sak.

du kan ju knappast dubbelkolla mer avancerad medicinering i detalj, därav min kommentar ang. kompetens ang.vilka medel som ska skrivas ut....

tror iallafall Korven fattade poängen:D

Klart man kan, och det gör jag alltid!
Dosering och liknande kollar jag alltid upp, lätt att det blir fel, vilket vi har sett när barn dött på sjukhus, enda felet man gjort då är att sätta kommatecknet på fel ställe, men det kan ju få förödande konsekvenser!

Men generellt ska man ju kunna lita på veterinären och bara behöva beskriva vad man ska ha substansen till.

Vi tar det igen.

Det jag menar rent generellt är att du, såvida du inte är veterinär eller läkare, knappast ringer upp veterinären om din häst drabbats av psyrolklaprofalysaktiskt neurakatar, och säger att du behöver ordinerat cykloperitastesalcillin till din häst.

snarare, rent genrellt nu alltså, så talar du om vad hästen lider av, veterinären bedömer och bestämmer vilket läkemedel som ordineras.

så får man nog hoppas att det fungerar både inom hästmedicin och människo :D

Nej jag tror veterinären skulle få väldigt svårt att förstå mig då!
Min tunga snubblar så att man inte förstår nåt ibland med "vanliga" ord...

Jag glömmer bort ord ganska ofta med :rofl:
Då brukar folk skratta gott!:p

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
714
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama