Ang stallhyror

A

andrisi

Jag skulle vilja veta hur andra räknar när dom räknar ut stallhyran och vad som ingår. Det jag är mest nyfiken på är hur mycket man lägger på stallhyran för tjänster som in och utsläpp samt fodringar. Och om man vill göra avdrag på någons stallhyra för att dom tar fodringar - vad är då lämpligt pris? Totalt finns 12 hästar i stallet.
:bow:

Sv: Ang stallhyror

Börja med att räkna ut vad du har för driftskostnader på stallet, tex el, försäkringar, eventuella lån eller hyra av stallet, hämtning av gödsel, plogning, underhåll av hagar, stall m,m.

Dela kostnaderna på det antal stallplatser som finns.

Sen är det strö och foder. Ska det ingå i hyran eller ska inackorderingarna köpa själva. Glöm inte att lägga på lite extra där. Det brukar alltid gå åt lite mera strö än man tänkt. Även på grovfodret är det bra att ta i lite, för det blir alltid spill och man får räkna med att en eller annan bal kan behövas kastas.

Sen kan man börja fundera på om hur mycket man kan lägga på för olika tjänster.

Vi tar 1500 kr på lösdrift och 1800 uppstallat. Vi tar ut och insläpp men inackorderingarna tar ca 1 pass var/vecka. De mockar själva. Hästarna har fri tillgång på hösilage och spån ingår.
Priserna täcker precis vad det kostar, vi tar inget för det jobb vi gör.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tar nu 2500 kr i månaden per häst och månad. I det ingår allt utom strö. Samt att jag tar fyra fodringar per dag och det alla dagar i veckan.
Det jag undrar över är vad jag kan dra för att någon tar en fodring åt mig. Hur mycket pengar det är värt liksom...?

Jag TROR de tar 200 kr per fodring / månad i det ridhuset jag rider. Har för mig jag hört den summan nämnas.

:confused:
jag förstår inte? vaddå, avdrag med 200 kr per fodring per månad? Det låter mycket?

Fast det är klart.. det kanske är jättmånga hästar där? Jag har ju bara 12 st

200 kr per fodring är för mkt tycker jag om det gäller 12 hästar. Någonstans mellan 30 kr och 70 kr per fodring kan vara mer lagom. Däremot är ett utsläpp värt mer om det gäller att morgonfodra, täcka alla hästar samt ta ut dom i hagarna.

Ja så känner jag oxå, att 200 är mycket och att in eller utsläpp är mer värt än tex en lunchfodring då det är mer tids och arbetskrävande att ta ut eller in hästarna. Jag var inne på ung den summan du nämnde. Skulle vara kul att veta vad andra mindre stall betalade för tjänster.

I "kallhyran" (500:-/mån) ingår, förutom driftkostnader för stallet, in- och utsläpp, täckning och fodring varje dag och mockning vissa dagar
Spån och hö går på 700:-. Övrigt foder får hon betala själv
Så totalt 1200:-/ månaden
Anledningen till att det är så billigt är att det är en kompis till pappa som hyr av oss + att hon hjälper mig att träna hästen ibland

Senast ändrad:

Såhär ser jag på det.

Man kan dela upp stallhyran i tre delar.

Kallhyra: Hyran för uppehållet och i den ingår el, vatten, nyttjande av ev. ridhus, ridbanor, hagar, box, allmänt slitage etc.

Tjänster: Att du utfodrar, byter täcken, tar in och ut hästar, mockning, skötsel av annat slag. Du kanske har en anställd som gör detta och då behöver den personen lön.

Övrigt: Sånt som ingår i hyran. Foder och strö bla.

Kallhyran baseras på vad som ingår i själva uppehållet. Vad man får tillgång till hos dig. Och denna hyra kan variera enormt. Jämför med stallen i området. Priset har har att göra med efterfrågan och konkurrens, det är denna del av hyran som gör stallhyror så enormt olika. Från 500:-/mån på landet till 4000:-/mån inne i stan. Det beror på utbud och efterfrågan.

Tjänsterna baseras också lite på efterfrågan. Vad är ett rimligt pris i era trakter? Hos oss vet jag att en stallägare la på ca 400:- på stallhyran för tjänsterna. De utfodrade då, och tog in/ut, alla vardagar, samt tog hand om hagar och byggnader.

Övrigt är alltså vad som ingår i hyran. En viss mängd foder, och strö tex. JAG har aldrig nånsin upplevt att någon tagit ett högre pris för dessa saker av inackorderingar, än vad som är inköpspris direkt för dem (de har alltså aldrig tagit vinst på foder och strö som de själva köpt in). Det gör de dock på vårt nuvarande stall. Det kanske man kan göra om inackorderingen då har alternativet att välja bort fodret ur stallhyran och därav kan köpa in foder själv för inköpspris istället för överpris, men inte annars, tycker jag. Men det gör man ju som man vill. Tid är ju pengar och tid måste du ju avvara för att köpa in foder till dina inackorderingar. Men härute gör vi inte så i vanliga fall.

Tja, på jobbet ligger jag på ca 120 kr per timme... sen tillkommer då semesterersättning m.m.

Med vit arbetskraft kostar "hästtjänster" ca 3 kr per minut för en arbetsgivare.

Är man egen företagare så behöver du få in ungefär 200 kr per timme för att få ut ca hälften så mycket i lönepengar... i bästa fall d.v.s.

Av detta kan man sluta sig till att de flesta som hyr ut stallplatser inte tar något betalt för sitt jobb - jobbet skulle i de flesta fall hamna på en kostnad av 2000-3000 per månad och sen tillkommer alla andra kostnader för fastighetsunderhåll, el, foder m.m. :cool:

Ska du använda den taxa som de flesta stallägare tillämpar för sin egen lön så hamnar du väl på sådär en 5-10 kr per timme :eek:
Medan många då i andra änden tycker att dom vill ha en 100 kr i timmen "utan skatt".

Nånstans mitt-i-mellan på så där 50 kr per timme kan väl vara skäligt om en inackorderad gör jobbet och det dubbla om det är någon utanför stallet som tar fodringen.
Inackorderingarna är ju som oftast "sponsrade", därav lägre lön för dessa än någon utifrån.

Kolla lite hur lång tid en enskild fodring tar så kan du ju räkna lite på detta sen.

Morgonfodringen tar längst tid. Den tar ca en timma, eller i värsta fall 1,5 timma. Beroende på var täckena hänger. Hänger dom på tork tar det längre tid - då jag måste hämta dom. Täcken ska på, en tuss hö till alla innan kraftfodret, hö ut i hagar, hästar ledas ut till respektive hage. Lunchen tar ca 10 minuter. Hö i hage. Vintertid tar jag in hästarna vid 16-17. Det tar ca 30 minuter. All mat är redan inlagd då till insläpp. (jag gör det när jag mockat)
Kvällsfodringen tar ca 20 minuter. (har alltid gjort påsar och kraft går snabbt att ge. Så min fråga;
Vad kan jag dra för respektive fodring på stallhyra om någon tar fodring åt mig? Skillnad på helg? (antar jag)

Hästarna är till antalet 12 som sagt. Jag har sex hagar. Samt två sommarhagar. Spolspilta, ridbana, uppvärmd sadelkammare, två minuters skritt till ridhus, ridhus på gång i egna stallet, 12 hösilage ingår, 3 kg havre och eller korn per dag, samt betfor vid morgonfodring. Fyra fodringar per dag. Omklädningsrum, fika rum. EJ TOA. Stallet är benäget hyffsat centralt i stockholms förort. Hyra i månaden 2500 inkl allt utom strö. Strö har jag en bonde vi hämtar hos för inköpspris.
Om jag skulle låta en stå gratis - hur många fodringar är det värt i månaden då? Hur ska jag räkna? Gud, jag kan inte ens tänka längre :confused:

I ditt fall skulle jag nog sätta morgonfodringar alla vardagsmorgnar + sopning av stallgång + grovstädning av anläggningen och sedan är det lagom för vederbörande att ta hand om lunchfodringen.

Alternativt tar hon/han hand om sopning + städning + intag + kvällsfodring.

Du svarar då för antingen em-skiftet eller fm-skiftet och så svarar du för fastighetsunderhåll, hagar, dyngstack m.m.

Det är ju som sagt var skillnad på om det är en inackordering som gör jobbet eller om det är en "utifrån" eftersom inackorderingen bör bedömas efter likartad arbetstaxa som du som stallägare har... medans en "utifrån" bör bedömas efter vad som kan anses som skäligt i förhållande till arbetsinsatsen.

Tips... säg åt dina inackorderingar att dom ska se till att ha flera täcken så att det alltid hänger ett torrt täcke på boxdörren - finns det inget torrt täcke framme så släpper du ut hästen naken !
Efter att du faktiskt har skickat ut en häst naken en gång utan täcke så kommer du alldrig mer behöva släpa på täcken fram och tillbaka.... sparar ju då in hel del slitgöra vilket gör att du får mer tid och ork till sådant som är roligt här i världen.

Mockningen... är den till bara dina egna eller mockar du åt hela gänget ?

Senast ändrad:

Morgonfodringen tar längst tid. Den tar ca en timma, eller i värsta fall 1,5 timma. Beroende på var täckena hänger. Hänger dom på tork tar det längre tid - då jag måste hämta dom. Täcken ska på, en tuss hö till alla innan kraftfodret, hö ut i hagar, hästar ledas ut till respektive hage. Lunchen tar ca 10 minuter. Hö i hage. Vintertid tar jag in hästarna vid 16-17. Det tar ca 30 minuter. All mat är redan inlagd då till insläpp. (jag gör det när jag mockat)
Kvällsfodringen tar ca 20 minuter. (har alltid gjort påsar och kraft går snabbt att ge. Så min fråga;
Vad kan jag dra för respektive fodring på stallhyra om någon tar fodring åt mig? Skillnad på helg? (antar jag)

Hästarna är till antalet 12 som sagt. Jag har sex hagar. Samt två sommarhagar. Spolspilta, ridbana, uppvärmd sadelkammare, två minuters skritt till ridhus, ridhus på gång i egna stallet, 12 hösilage ingår, 3 kg havre och eller korn per dag, samt betfor vid morgonfodring. Fyra fodringar per dag. Omklädningsrum, fika rum. EJ TOA. Stallet är benäget hyffsat centralt i stockholms förort. Hyra i månaden 2500 inkl allt utom strö. Strö har jag en bonde vi hämtar hos för inköpspris.
Om jag skulle låta en stå gratis - hur många fodringar är det värt i månaden då? Hur ska jag räkna? Gud, jag kan inte ens tänka längre :confused:

Oj vilken billig hyra för att vara Stockholmsområdet! :eek:Du borde höja den till att börja med om allt det där ingår. Men jag ställer mig tveksam till att 12 kg hösilage räcker till stora hästar.

Exempel på vad du kan dra av på stallhyran:
Lunchfodring, Insläpp och kvällsfodring=50 kr st
Morgonfodring=120 kr st

Det måste vara ett enkelt system, gör därför ingen skillnad på vardag resp. helg. De flesta har väl mera tid på helgen. Nu kan du räkna själv på mina priser eftersom jag inte vet vad du vill bli av med. Men ett alt. kan vara att 25 dagar i månaden får du hjälp med att ta in hästarna samt kvällsfodra dem mot gratis stallhyra (2500 kr). Om en person i stället skulle vilja ta morgon+ lunchen kan du för gratis uppstallning få hjälp i 14 dagar på en månad (blir 2480 kr). Lägg till en lunch kanske då. Förstår du mina räkneexempel?

Jag mockar åt de som har valt mockning som tillägg. Jag skulle inte vilja släppa ut en häst utan täcke om det är riktigt busväder. De flesta är klippta - så man vill ju inte att hästens ska må dåligt.

12 kg hösilage har räckt till de hästar som stått hos mig med ett undantag. Ett svårfött fullblod. Han får x-tra samt lusern och fungerar bra på det.

Ja, jo.. jag tror jag förstår hur du räknat.
Jag har rätt låg hyra, mycket pga att grannstallet har ridhus som är jättedyrt att lösa anläggningskort hos. Det ingår fälttävlansbana och två ridbanor och ett ridhus i deras anläggningkort. För det betalar man 950 kr per månad.

Så de som löser anläggningkort där och står hos mig har en månadskostnad på ca 3500 i månaden.

Det räcker med att skicka ut en häst en gång i halvtaskigt väder vilket även en klippt häst faktiskt klarar när det bara är frågan om några timmar.... klippta hästar klarar som regel vädret bättre än vad deras ägare gör :D

Kan tillägga att jag har hand om i storleksordningen 30-40 hästar där de flesta faktiskt är klippta - Vi täckar just nu en av alla dessa hästar !

Dessutom tycker jag faktiskt rejält mycket mer om hästar än vad jag tycker om människor och skulle inte utsätta en häst för något som jag förutsätter skulle vara skadligt för dom.

Faktum är att hästar klarar väder och vind bättre än tex många kor och många hundar även fast att dom är klippta.

Så, hästen lider inte av att få lufta pälsen lite och den förskräckta ägaren glömmer aldrig mer att hänga fram torrt täcke kvällen innan - och du slipper lite onödigt arbete på morgnarna med att släpa runt på täcken !

Jag skulle nog anse att om man ska släpa på täcken på morgnarna så behöver stallhyrorna höjas med i storleksordningen 2-300 per månad - mera jobb = högre ersättning.
Jag jobbar inte gratis och det tycker inte jag att du borde göra heller, men valet är ditt.

Jag släpar också på täcken till dom 25 hästar som jag har hand om förutom dom 30-40 andra hästarna, men då får jag betalt med 2 kronor per minut så då är ju läget ett helt annat :smirk:

På ett tidigare ställe så hade vi bestämmt att alla skulle hänga fram torra täcken kvällen innan.... självklart försökte då en del hästägare att snika åt sig extra förmåner och då släppte jag ut en häst en gång naken - sen hängde det alltid täcken framme !

Får du någon del av intäkterna från grannens ridhus ?
Om inte så borde inte deras prissättning få påverka din prissättning....

Senast ändrad:

Jag står inackorderad i ett stall där grovfoder, visst kraftfoder (havre, kornkross, betfor, mineraler och kli), samt in, utsläpp, täckesbyten samt 3 grovfoderfodringar/dag (2 kraftfoderfodringar/dag) ingår för 2000:-. Spån beställer vi tillsammans och var och en betalar för sina balar.

Det är sju hästar i stallet varav tre ägs av dem som driver stallet. Vi är alltså fyra inackorderade. Vi inackorderade kan ta pass om vi vill. Just nu tar två andra varsitt kvällspass och jag har två morgonpass.

Man får då avdrag med 400kr/månad om man tar ex. måndagsintaget.
Alltså 100kr per pass och gång.

Både morgon och kvällspasset tar cirka en timme att utföra.
Jag tycker att det är ett generöst avdrag på hyran och säkert mer än i andra stall kan jag tänka mig. Men å andra sidan känns det skäligt med 100:-/timmes arbete.

Jag håller med dig ang hästar o täcken, de klarar 10 graders differens utan att man lägger på ett x-tra täcke har jag fått lära mig. Men, om du jobbar i stall så vet du oxå att många hästägare inte tycker likadant :angel:. Men så får dessa hästar oxå problem i hud och päls. Min går oftast helt naken. Är iof inte klippt. Jag skyddar bara om det regnar och blåser. Men vi har inga träd i vinterhagarna där de kan söka skydd.
Nej, jag får inte del i intäckterna av grannstallet. Jag har försökt att luska ut vad deras stallhyra ligger på för en stor häst. Kallhyran är iaf 2700 kr där. Då ingår bara en box. Dom har inga sommarhagar, så dom får betala 2700 under sommaren oxå per månad fast dom inte kan ha sina hästar där. Men då får jag tänka att jag får dra av för anläggningskortet a 950 kr för att få fram en likvärdig kallhyra hos mig. Då blir det alltså ca som min hyra. Men där kostar ju allt i tillägg. Täcken, foder, strö, lindor osv.

Nej, man vill inte jobba gratis. Och jag vill räkna på om jag ens har råd att ha någon som tar pass åt mig. 100 kr per in eller utsläpp låter ok, men för att lunchfodra låter det otroligt mycket. Det tar 10 minuter att luncha hästarna. Iaf för mig.
Jag går inte direkt i vinst i mitt stall. Får nog det mest att gå runt ärligt talat. Men jag gillar ju det jag gör. Bara det att jag önskar att jag hade någon dag i veckan då jag kunde ägna mig åt mig själv o mitt hem o min familj. Dåligt på den fronten just nu. :rofl:

Jag tycker som du, 100 kr för en timmes arbete är helt okey!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 223
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar