ang. sidan 64 i ridsport nr. 9

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 409
M

M_Q

Där det står om en person som vill imp. sperma från Arko III och att avkomman inte skulle få gröna papper i sverige efetrsom hingsten inte är avelsvärderad i sverige..
Vad tycker ni om de? Här talar vi om en hingst som har vart rankad som nr 1 TOTALT i hoppsporten och inte end. som hingst !!
Som dessutom har en morfar som vart i svensk avel i vårat eget Flyinge samt har en far som är gk. för import!?
Borde inte denna bli gk. för import endast genom sina prestationer !?
Prestation finns det ju så de räcker långt bak i hans gener!

Sv: ang. sidan 64 i ridsport nr. 9

Fast det är väl inte svårare än att man får hingsten interim "godkänd" och med det så kan ju avkomman få gröna papper..(om jag läst på ordentligt vill säga)
Fast visst,det kostar en hel del mer pengar

Tycker det är bra att lika regler för alla gäller.
Kan ju bli svårt att säga vart gränsen ska gå vad gäller prestationer.

kan det vara så att man inte vill höra talas om att morfadern har gjort något bra? :angel: (obs ett litet skämt)
För han tillhör väl en i gänget av oförtjänt utskällda hingstar, som vi har en bunt av? ;)
Men visst har Arko meriter!
mvh

Tycker det är dags för nya regler. Bortsett från att vi gått med i EU och ska verka för att underlätta handel över gränserna så känns det som en handfull bakåtsträvare gör vad de kan för att hindra svenska uppfödare från att använda utländska hingstar. Rädda för konkurrens helt enkelt. Men det för inte svensk avel framåt snabbare direkt (därmed INTE sagt att vi inte får fram bra hästar i Sverige ändå).

Hur man än ser på det så är det ologiskt att man inte får gröna papper på fölet om man nu tex betäcker med semin från Arko (eller Stalypso eller Lordanos eller Ludwig von Bayern osv.) här.

Men du kan åka ner med stoet till Tyskland, seminera med Arko och låta stoet föla här - vips så har du gröna papper på avkomman.

Makes no sense! Är stamboken godkänd av ASVH så är den väl det oavsett vart stoet är när det semineras!?

Visserligen blir det lite svårt för ASVH eftersom vi är lite mer restriktiva vad gäller tex OCD än vad tyskarna är. Men någonstans måste man dra en linje, och som det är nu tycker jag inte det är "riktigt riktigt".

Som det är nu så är det ju så enkelt att få hit semin från de bästa hingstarna. Lägg 700 kr - 1000 kr på frakt och du har möjlighet att betäcka med det absolut bästa - och du får en större valmöjlighet. Dessutom så föds det fler föl i Tyskland och man ser snabbare vad en hingst lämnar.

ASVH tycker det är helt okej att vi åker ner till Tyskland och köper ett kanonstammat sto och reggar henne här så hon är "svensk". Men vi får kanske inte betäcka ett av våra svenska ston med hennes far, då får inte avkomman gröna papper.

Att ASVH sen tar 5000 kr för att godkänna importhingstarna är också lite knepigt. Vad får man för de pengarna?

Jag tycker det är bra gjort av insändaren att ifrågasätta!

/C

Senast ändrad:

Dels har det här ämnet varit upp flera gånger och det finns inga handelshinder. Det är frittfram att importera sperman, löser man sedan licens och uppfyller rasföreningarnas olika krav så blir det ingen skillnad.
Vill man inte göra det utan vill spara på kostnader som de andra har för sina hingstar genom att gå bakvägar. Ja då blir konsekvensen i det här fallet en halvblodshingst att avkomman inte får gröna papper. Svårare än så är det inte.

Nja, saken är den att det sitter en nämnd och bestämmer om hingsten ska godkännas eller inte. När den redan är godkänd av en stambok ASVH i alla andra fall godkänner.

Det handlar nog inte om att spara på en hingsts kostnader och att gå bakvägen, det har nog kostat lika mycket att ta fram Arko som en annan hingst.

Dessutom kostar det mer att betäcka med Arko än många i Sverige. Så jag gissar att det inte handlar om snålhet från uppfödaren som vill betäcka med honom el tex de hingstarna jag nämnde...

Tycker det är bra att lika regler för alla gäller.
Kan ju bli svårt att säga vart gränsen ska gå vad gäller prestationer.

Jag tycker att ASVH visst kan få göra en enskild prövning på de hingstar som ska verka i aveln. MEN i fallen med prestationshingstar bör prestationer som Arkos vara mer än nog för godkännande. Säg att man drar gränsen vid 5 placeringar i GP-hoppning, så blir hingsten automatiskt godkänd på prestation i ASVH, såvida den redan är godkänd i en stambok som vi tar in i ASVH.

Blev kanske luddigt, men jag tror att ni fattar.

Hoppsan, det här var visst en öm tå... Nja, det har visserligen varit på tapeten ett flertal gånger (och fler lär det bli) men vi tolkar visst resultatet olika. Det var ju inte länge sedan Sarah Borg vann mot staten i ett liknande fall gällande brittisk ridponny, och dessutom tilldöms skadestånd för tio års inkomstbortfall. Om jag inte misstar mig var ett liknande fall uppe på travsidan där målsägande fick 4 miljoner vid en förlikning (var de rädda för prejudikat måntro?). Kommerskollegiet har fått in upprepade anmälningar om detta och har börjat titta närmare på fenomenet. Så jag vill nog påstå att vindarna blåser åt att reglerna kommer att ändras. Men det är inte så lätt för en "vanlig Svensson" att driva detta till EU-domstol, det kostar pengar och kräver kunskap.
Naturligtvis ska reglerna gälla lika för alla. Jag vet inte vilka kostnader du menar att andra (vilka?) haft för sina hingstar? Tyskarna har nog investerat en och annan krona för att få sina hingstar godkända också...
Precis som Cyllene så tycker jag att det är helt ologiskt att jag kan köra stoet till Tyskland för betäckning och få gröna papper på avkomman men inte få sperman hitskickad.
Om jag köper ett dräktigt sto i Tyskland får avkomman gröna papper här året därpå, men om jag vill göra om kombinationen så får avkomman grå papper om jag importerar sperman istället för att släpa iväg sto och föl till Tyskland för betäckning. Hur motiverar man det?
Visst kan man skilja på avkommor efter hingstar godkända i Sverige eller utomlands, men de kanske inte behöver dömmas så hårt som med grå papper. Det är ju ingen buskavel med helt okända hingstar det handlar om.
Det är alldeles uppenbart att utländska förbund börjar få upp ögonen för de här diskussionerna och ser Sverige som en tänkbar marknad. Är det bättre att vi registrerar våra föl i utlandet än att vi hittar en lösning som fungerar här i Sverige? Hur ser då utvecklingen ut? Ska de utländska förbunden ordna fölbesiktningar, treårstester, hingstvisningar osv i Sverige? Det är inte långt borta kan jag säga och även om jag inte är nöjd med hur reglerna ser ut i dag så gynnar jag hellre ett svenskt förbund än utländska. Ska vi inte kunna sköta sådant själva? Men då får nog ASVH lägga om taktiken lite och kanske sänka avgifterna samtidigt. I dag är det billigare för oss att betala hingstlicens och registrera föl i utländska förbund än i ASVH.

Ja, för ASVH handlar det ju lite om att de kanske skulle vilja ha avkomman i "sitt förbund" och på gröna papper hellre än i ett annat förbund.

Hannoveranerförbundet registrerar i år föl i Polen, Schweiz och Danmark! Just för att de vill behålla avkommorna inom förbundet.

Precis min tanke, det måste ju bli en jätteförlust för ASVH om allt fler i Sverige väljer att registrera sina hästar utomlands. På många plan. Och självklart är det smidigare för uppfödarna att registrera i ASVH också.

Har vi tillgång till ALLA uppgifter, innan vi börjar beklaga oss?
Dvs, har importören ansökt om att få den godkänd för spermaimport, för gröna papper? OM inte så är det väl inget att beklaga sig över, reglerna för detta är ganska tydliga...

OM man har ansökt, hur det nu går till :confused:, DÅ kan vi ju kanske börja fundera på varför AVN anser att den inte är tillräckligt bra.

Du svara ju själv på din frågan om avgiter "I dag är det billigare för oss att betala hingstlicens och registrera föl i utländska förbund än i ASVH.".
De som finns i Sverige får ju betala de högre avgifterna. Så varför skulle inte alla andra göra det.

Tycker mer verkar som om många fixerar sig färgen papperna. Om man nu vill avla med i ASVH icke godkänd hingst så gör det vad har egentligen färgen på papperna för betydelse om det blir en kanon avkomma? Eller är bara den gröna färgen det som är det mest betydelsefulla? Klart att blir inte avkomma bra är den lättare att sälja med gröna papper till någon mindre vetande hästköpare. Men en bra och lyckad häst är en bra och lyckad oavsett färgen på registeringbeviset.

Precis som Cyllene så tycker jag att det är helt ologiskt att jag kan köra stoet till Tyskland för betäckning och få gröna papper på avkomman men inte få sperman hitskickad.
Om jag köper ett dräktigt sto i Tyskland får avkomman gröna papper här året därpå, men om jag vill göra om kombinationen så får avkomman grå papper om jag importerar sperman istället för att släpa iväg sto och föl till Tyskland för betäckning. Hur motiverar man det?
QUOTE]

Skall skriva lite om "logiken".

Det logiska i det hela är för vilken stambok man bedriver avel i.

Bedriver du avel inom ASVH så krävs att du har hingsten lic. i ASVH och för en språngrulla mot ASVH= fölet registreras då i ASVH med gröna papper.

Samma gäller i ALLA andra erkända Europeiska varmblodiga ridhäst avelsföreningar med undantaget att i de flesta krävs därtill att såväl mor som far har avelslic. i aktuell avelsförening.

Dessa varmblodsföreningar har stausen att deras stamböcker är erkända av EU och med moderstamboksstatus.

Vill hingstar BYTA avelsförening måste de GODKÄNNAS av den nya stamboken och lösa lic.

Vad som kan upphäva detta är att de Europeiska varmblodiga ridhäst moderstamböckerna inte längre erkänns som moderstamböcker utan att ALLA avelsföreningar buntas ihop till en enda "ras" det Europeiska varmblodet.

Skulle någon få igenom det i EU domstol så förstås är alla hingstar som är godkända någonstans med automatik godkända överallt.

Logiken är rätt enkel vad som krånglar till det är att tex ASVH erkänner AVELSMATERIAL härstamningsmässigt från vissa stamböcker och erkänner då såväl Importer som moderlivsimporter.

Detta medför då det lite struliga att det går att åka till en av ASVH erkänd avelsförening, betäcka sitt sto som om det vore avel för den stamboken (hingsten är lic. i den avelsföreningen och för språngrulla mot densamma).
Ta det dräktiga stoet, köra hem det till Sverige och registrera avkomman i ASVH med gröna papper.
(Betäckningen är då helt och hållet genomförd under det landets och avelsföreningens föreskrifter och om stoet stannat kvar så hade fölet regisytrerats med fulla papper i den avelsföreningen.)

Gör du samma sak i Sverige med en utländsk hingst från en av ASVH erkänd avelsföreninge--sker befruktningen i Sverige och livet vaknar i Sverige--och är då lika logiskt ingen import.

peråke

Svar till både Masse och peråke
Jo, enligt de nuvarande reglerna är det väl att betrakta som logiskt men det jag önskar mig är ju en ändring av reglerna. Om jag nu inte vill bli spermaimportör i komersiellt syfte utan "bara" vill kunna välja bland ett större urval hingstar så kan jag ju inte avelsvärdera och söka licens för 6-7 olika hingstar varje år.
Ge hästar fallna efter hingstar godkända i andra avelsförbund rosa papper eller något så får ev köpare kolla upp hingstarna själv. Eller gör en enklare avelsvärdering av aktuella hingstar med begränsad betäckningsrätt så jag kan använda dem på mina egna ston.
Om jag gör mig mödan att leta reda på en hingst i utlandet och beställa hem sperma därifrån (vilket förmodligen inte blir billigare än att använda en hingst som redan är godkänd här) så väljer jag väl ingen medioker/dålig hingst?
Och jag har inget emot att betala samma avgifter som de här i Sverige (eller VI här i Sverige borde jag väl säga för mina är faktiskt reggade här också) om jag får samma förmåner. Det är klart att det är tråkigt att inte kunna visa sina hästar på tex fölbesiktning eller treårtest. Och det är väl det som gör att folk fortfarande är lite skeptiska mot grå papper, många som köper ett föl vill ju gärna visa dem. Då kan jag väl tycka att det vore bättre med fulla papper i ett utländskt förbund än "ofullständiga" i ASVH.

Då kan jag väl tycka att det vore bättre med fulla papper i ett utländskt förbund än "ofullständiga" i ASVH.

Jo inget vet väl just nu hur framtiden kommer att se ut.
Det hela auktualliseras av att det i dag inte är svårare att skicka semin mellan två Svenska orter än en Svensk och Tysk ort.

Att hålla på och "avelsvärdera om" och kostnaderna som det medför och "tangeringen" av handelshinder är ingen SMAKLIG situation. Därtill att det i ASVH bedrivs avel med mängder av A IMPORTHINGSTAR, där varje hingst förhållandevis få ston är inget önske scenario i avelsarbete.

Kanske är det bättre att de stora och starka avelsföreningarna i stället etablerar dotterstamböcker.
Så att vi i Sverige förutom ASVH skulle kunna avla här för några Tysk/Holländsk/fransk eller vad som skulle gå att etablera och då följer den moderstamboken.

Sedan får väl stoägarna välja att bedriva avel i den avelsförening de finner smakligast och har bäst service, aktiviteter osv.

Så är det redan för ridponnyavel i Sverige förutom ASRP finns en dotterstambok för Brittisk ridponny och ev vad jag hört kan en till dotterstambok på väg från en annan Europeisk ridponnystambok.

Förstås är det inte heller speciellt optimalt, vi är ett litet land med relativt sett liten avel och varje stambok får få individer att kunna hitta nya avelsdjur inom och risken är att vi ALDRIG själva förmår avla fram nya hingstar utan att vi bedriver avel här med ständigt nya importhingstar/semininport ifrån de olika moderstamböckerna.

Vi är väl till stora delar på den nivån just nu men många uppfödare har väl fortfarande "hoppet" att kanske,,kanske skulle det kunna födas en bra hingst även hos mig.

--eller kanske ännu tristare att vi helt enkelt inte har råd att hålla A hingstar inom landet och blir tvungna att till 100% importera semin och hästnäringen i de starka avelsländerna blir ännu rikare och vi kronisk själva blir fattigare--vi alltid köpare och "dom" alltid säljare.

Det hela är inte så enkelt och behöver säkert prövas och testas och kanske om fem--tio år landar vi i något system som gynnar OSS SJÄLVA.

peråke

Nej, det är verkligen ingen enkel fråga, men jag tycker du har sammanfattat det hela mycket bra. Jag skulle nog helst se att vi kunde lösa det genom ASVH, för trots allt är jag också "patriot" och vill hellre ge svensk avel äran om vi får fram bra hästar, och det är onekligen enklare att ringa inom landet om man har frågor osv.
Ett av problemen med om fler börjar avla fram hästar med bra stam men grå papper är ju att det kan bli jättefina hästar som sedan inte får chansen i aveln för att de inte kan stambokföras/godkännas som hingstar. Kanske var det fel från början att börja blanda in utländska stammar fast hur långt hade vår avel kommit prestationsmässigt idag då?

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 221
Senast: Mayaanna
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar... 2
Svar
21
· Visningar
2 665
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka