Sv: ang. sidan 64 i ridsport nr. 9
Då kan jag väl tycka att det vore bättre med fulla papper i ett utländskt förbund än "ofullständiga" i ASVH.
Jo inget vet väl just nu hur framtiden kommer att se ut.
Det hela auktualliseras av att det i dag inte är svårare att skicka semin mellan två Svenska orter än en Svensk och Tysk ort.
Att hålla på och "avelsvärdera om" och kostnaderna som det medför och "tangeringen" av handelshinder är ingen SMAKLIG situation. Därtill att det i ASVH bedrivs avel med
mängder av A IMPORTHINGSTAR, där varje hingst förhållandevis få ston är inget önske scenario i avelsarbete.
Kanske är det bättre att de stora och starka avelsföreningarna i stället etablerar dotterstamböcker.
Så att vi i Sverige förutom ASVH skulle kunna avla här för några Tysk/Holländsk/fransk eller vad som skulle gå att etablera och då följer den moderstamboken.
Sedan får väl stoägarna välja att bedriva avel i den avelsförening de finner smakligast och har bäst service, aktiviteter osv.
Så är det redan för ridponnyavel i Sverige förutom ASRP finns en dotterstambok för Brittisk ridponny och ev vad jag hört kan en till dotterstambok på väg från en annan Europeisk ridponnystambok.
Förstås är det inte heller speciellt optimalt, vi är ett litet land med relativt sett liten avel och varje stambok får få individer att kunna hitta nya avelsdjur inom och risken är att vi ALDRIG själva förmår avla fram nya hingstar utan att vi bedriver avel här med ständigt nya importhingstar/semininport ifrån de olika moderstamböckerna.
Vi är väl till stora delar på den nivån just nu men många uppfödare har väl fortfarande "hoppet" att kanske,,kanske skulle det kunna födas en bra hingst även hos mig.
--eller kanske ännu tristare att vi helt enkelt inte har råd att hålla A hingstar inom landet och blir tvungna att till 100% importera semin och hästnäringen i de starka avelsländerna blir ännu rikare och vi kronisk själva blir fattigare--
vi alltid köpare och "dom" alltid säljare.
Det hela är inte så enkelt och behöver säkert prövas och testas och kanske om fem--tio år landar vi i något system som gynnar OSS SJÄLVA.
peråke