Ang. pass vid köp

A

Annkathrine

Hej. Jag har ett litet dilemma som jag hoppas att jag kan få hjälp med.

Köpte för tre veckor sedan en häst, väldigt billigt, affären gick väldigt fort.

Vid överlämnandet skedde betalning kontant. Vi skrev på ägarbyte på hästen, både jag och säljare. Jag fick lappen om ägarbytet för att skicka in. Nu till problemet. Dem hade inte med sig passet på hästen. Nu är det väldigt hårda passregler. Säjarna skulle leta fram passen sade dem.

I vecka två ringde jag säljaren och frågade om passet. Han sade då att han skulle leta fram det och höra av sig så fort han hittat det. Det han även tillade var ATT MAN BEHÖVER INTE PASS till något nu för tiden. Jag svarade att pass är alltid något som SKA finnas där hästen står. Särskilt, som vi nu planerat att tävla hästen. Jag har inte skickat in ägarbytet för jag vill faktiskt ha det RIKTIGA passet innan jag gör det. Hittar dem inte passet så kan man ju ansöka om dubblett men vi är INTE intresserade utav det då man inte får lov att slakta hästen då (även om vi nu inte alls vill slakta hästen, såklart) Men har du dubblett måste du avliva och det kostar 6000 kr där jag bor.

Min teori är att säljarna inte har ngt pass på hästen och det är därför som dem praktiskt taget gett bort hästen. När jag skulle ta fram ägarbytet-pappret så såg jag att det låg ett papper bakom det som jag missat vid överlämnandet. ANSÖKAN OM DUBBLETT FÖR PASS stod det på den. Varför lämnar man med en sådan lapp när man säljer sin häst då man vet att man har passen hemma:confused:??

Nu är det så att jag ännu inte som jag sagt skickat in ägarbytet. Hästen är alltså inte på papper "min häst". Utan tillhör ännu dom andra ägarna. Jag tänkte nu ge dem ett ultimatum. Att får jag inte det riktiga passet inom en viss tidsram så lämnar jag tillbaka hästen. Det kan ses som kallhjärtat, men vad gör man. Passet är ju liksom hästen!

tar gärna lite feedback på detta :confused:

Sv: Ang. pass vid köp

jag hänger inte med riktigt? Får du inte avliva hästen om du har en dublett på passet?

Jag fick inte mitt pass på en häst som lovat, han är en varmblodstravare och jag genomförde ägarbytet så att han stod på mig, sen ringde vi till tjejen som sa att hon inte hitta passet och sa att om hon inte kom med passet inom ett visst datum så skulle vi anmäla till polisen.
Nu vet inte jag vad polisen skulle kunna tänkas göra men vips så dök passet upp.

Det kan mycket väl vara så att passet är försvunnet och då kanske du inte har något annat val än att ansöka om en dublett.

Ja, alltså har du en dubblett så får inte hästen gå till slakt. Men du får förståss avliva hästen om det behövs, men detta kostar då 6000 kr..

Det är så att om man har dubblett så får inte hästen gå till livsmedelsprod. Varför vet jag inte.

Jag blev ju lovad pass vid köpet,(att dom skulle leta fram det) och det är lag på att vid konant betalning vid hästköp SKA passet lämnas över direkt. Nu pekar allt på att passet inte finns..
Därför går jag i tankarna om att lämna tillbaka hästen.
Är jag "dum" då? Jag förväntar mig ingen återbetalning på det lilla beloppet vi gav för hästen lr så.

Men kan man inte genomföra ett ägarbyte genom att skicka in en kopia på köpavtalet? Har du kollat det?

Jag har ju ett annat val, eftersom hästen ännu ägs utav säljarna...

Men kan man inte genomföra ett ägarbyte genom att skicka in en kopia på köpavtalet? Har du kollat det?

Vi genomförde inget avtal bara ett rent ägarbyte. Men det är fortfarande lag på att hästarna ska komma med passet.
:)

Om du inte gråter dig fördärvad så lämna tillbaka hästen.

Nä, lär nog inte göra det. Men visst känns som jag skrev kallhjärtat. Jag skulle ju önska att det riktiga passet fanns..

Jag har ju ett annat val, eftersom hästen ännu ägs utav säljarna...
Nej, så är det inte. Betalning är skedd och tradition har skett, köper är därför giltigt och du är rätt ägare på hästen. Att du ännu inte gjort ägarbytet spelar ingen roll. Du kan inte lämna tillbaka hästen hur som helst.

Dessutom tror jag knappast att de ger tillbaka pengarna för hästen bara för att du vill det.

Ring och fråga dem om det är så att det finns ett pass på hästen. Ifall det inte gör det vill du veta det på en gång så att du kan skicka in ansökningen om dubblett.

enklast ar val att ringa till avelsforening i fraga, (fjord, arab,russ etc) och fraga dem om pass har blivit utfardat pa hasten. Om INTE,far du val bita i det sura applet och ansoka om pass och betala for kostnaden.. OM pass har blivit utfardat tycker jag du skall pressa pa saljarna lite, ja pressa mkt, och begara da pass ALLTID skall medfolja hasten, var den an ar. Horde haromdagen man far inte ens aka till utflykt med hast utan att ha passet med sig eller kunna uppvisa det inom 3 timmar... Stoopid tycker jag, men sen ar det ju Big Brother som har kontrollen over manniskor i detta landet.. Vantar nu pa att toilet pappers namnden skall borja fraga hur manga rullar papper jag anvander om aret..

Sätt press på säljaren så du i alla fall får reda på hur det ligger till. Meddela att du till helgen lämnar tillbaka hästen och väntar dig full återbetalning eftersom passet inte överlämnats. Eftersom du ändå faktiskt är bredd att göra detta, så är det bara att sätta tummen i ögat

Köpet är genomfört och hästen är din (se Ramonas inlägg). Men jag tycker det är fullt fog att reklamera med tanke på att passet enligt uppgift fanns hos säljaren och skulle överlämnas, men så inte gjorts.

Det är ju inte säkert att hästen kan gå till slakt även om du får passet. Den kan ju ha fått någon behandling som gör att den inte får gå till livsmedel. Det är också därför hästar som har dublett inte får gå till slakt, ingen vet ju vad det stod i orginalpasset.

Om det nu var så viktigt för dej att kunna slakat hästen så varför bad du inte att få kolla i passet innan köpet? Att det kostar att avliva en häst är ju ingen nyhet heller.

Lämna tillbaka hästen om de går med på det så slipper du problemet men tänk på att de behöver inte ta tillbaka hästen bara för att du inte har gjort någon anmälan om ägarbyte. Affären är ju gjord och jag antar att du inte skrev in i kontraktet att hästen skulle kunna gå till slakt som villkor på att affären skulle anses vara ok.

Om det nu var så viktigt för dej att kunna slakat hästen så varför bad du inte att få kolla i passet innan köpet? Att det kostar att avliva en häst är ju ingen nyhet heller..

Det är inte viktigt för mig att kunna slakta hästen, men jag kan erkänna att lägga ut 6000 kr på avliva den är att inte är ngt jag vill göra. Och jag vet det där om behandlingarna.

Det är lag på att passet skall finnas där hästen står. Du kan få höga böter om inte du kan uppvisa pass om en kontroll görs.

Jag har blivit lovad pass. Det är dessutom lag på att det skall finnas med vid ett överlämnade när fullgjord betalning sker på en gång.

Dessutom skulle du ju inte ens fått åka från platsen med hästen då pass krävs vid hästtransport och jag antar att ni inte promenerade hem...
*en som oxå blivit snuvad på pass*

Det är så att om man har dubblett så får inte hästen gå till livsmedelsprod. Varför vet jag inte.
Det är för att det i orginalet kan finnas behandlingar med preparat som inte djur som används till livmedel inte får ha behandlats med. Alla behandlingar ska ju finnas med i passen och dessa kan alltså saknas i dubletten, men finnas i orginalet.

Hej. Jag har ett litet dilemma som jag hoppas att jag kan få hjälp med.

Köpte för tre veckor sedan en häst, väldigt billigt, affären gick väldigt fort.

I vecka två ringde jag säljaren och frågade om passet. Han sade då att han skulle leta fram det och höra av sig så fort han hittat det. Det han även tillade var ATT MAN BEHÖVER INTE PASS till något nu för tiden. Jag svarade att pass är alltid något som SKA finnas där hästen står. Särskilt, som vi nu planerat att tävla hästen.

Min teori är att säljarna inte har ngt pass på hästen och det är därför som dem praktiskt taget gett bort hästen.

Känns som du tog hästen för att göra en vinst på hästen ?
Ena stunden så ska du tävla hästen och i nästa diskuterar du en avlivning som kan ske om flera år för en häst som du i stort sätt fått ?

Varför diskuterar du avlivning redan nu för 6000 kr ??? Hade du tänkt skicka hästen till slakt och gjort dig en hacka ....

Mia

Känns som du tog hästen för att göra en vinst på hästen ?
Ena stunden så ska du tävla hästen och i nästa diskuterar du en avlivning som kan ske om flera år för en häst som du i stort sätt fått ?

Varför diskuterar du avlivning redan nu för 6000 kr ??? Hade du tänkt skicka hästen till slakt och gjort dig en hacka ....

Mia

Men snälla människa!!! Som djurägare måste man alltid vara beredd på allting, självklart önskar hon inte avliva hästen (trots att hon köpt billigt - grattis till en bra affär) men olyckor kan hända och man kanske måste avliva. Ja det kan hända vem som helst!

Lycka till med hästen, försök få fart på säljaren, prata gärna med rasföreningen de kan vara till god hjälp, kanske dom kan se om hästen har pass ens?!

Herregud , spara 6000 på banken itifall att , och fixa ett nytt pass, ha kul med din häst .

Men snälla människa!!! Som djurägare måste man alltid vara beredd på allting, självklart önskar hon inte avliva hästen (trots att hon köpt billigt - grattis till en bra affär) men olyckor kan hända och man kanske måste avliva. Ja det kan hända vem som helst!

Lycka till med hästen, försök få fart på säljaren, prata gärna med rasföreningen de kan vara till god hjälp, kanske dom kan se om hästen har pass ens?!

Ehh så du menar att du tar med i beräkningen när du köper häst att det kan kosta dig avlivningskostnaden ?

Hur gör du om hästen blivit behandlad ? Köper du inte hästen då för den kan ju behöva avlivas imorgon pågrund av skada ?
Eller kräver du prisreducering då ?

Det finns olika sätt att avliva en häst på och det vanligaste är väll att man tar bort sin häst hemma ?

Sen att ingå ett köp med att man _SKA KUNNA_ skicka hästen till ett slakthus , tycker jag faktiskt låter lite sjukt ....Att man i annat fall ska lämna tillbaka hästen låter som en konstig affär .

Tydligen är ju hästen redo att tävla nu så den borde förhoppningsvis leva i många år till och det är väll det man planerar för ?!?

Däremot så anser jag att man_ inte_ ska gå in i en affär om hästen inte har pass och att man ska få det direkt vid betalning av hästen, men räkna med att hästen ska kunna skickas till slakt och slippa betala 6000 kr för avlivning hemma låter som man vill tjäna på affären och inte tog hästen för att man tycker om den .

Mia

Dessutom skulle du ju inte ens fått åka från platsen med hästen då pass krävs vid hästtransport och jag antar att ni inte promenerade hem...
*en som oxå blivit snuvad på pass*

Även vid promenad måste man kunna ha pass tillgängligt inom en viss tidsgräns (3 timmar har jag för mig).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Avel Hej Hur gör ni med SWB när ni kastrerar era hingstar. Veterinären har fyllt i passet, men behöver man skicka in hela passet till SWB för...
Svar
3
· Visningar
803
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka