Ang myrphyblädare och hänga på tömm.

zilla

Trådstartare
Vad anser ni att en häst gör när den hänger på tömm.?

Om den bryter /tittar åt ett håll ,säg vänster ,vilken sida sätter ni M blädarn på ?

Jag har mina åsikter ,,vill bara höra era. :o :D

Sv: Ang myrphyblädare och hänga på tömm.

Jag anser att det är något fel på hästen och kollar upp den. Och det har stämt i alla fall hittills.

På så sätt har jag sluppit att använda Murphy.

/// ghost

Jo det är rätt att kolla upp hästen :)
Men vad anser du att "hänga på tömm är .Du sitter och drar i ena tömmen eller att tömmen "hänger".

den tar stöd/ligger på en töm. och förmoligen är något fel.

Går den med huvudet åt höger,ska Murphy sitta på vänster sida.

För mig är det att man måste hålla hårdare i den tömmen, ofta sätter den även huvudet åt det hållet p g a av att kusken drar i den tömmen. Vad hästen egentligen (oftast) försöker göra är att sätta huvudet åt andra hållet, därav att kusken måste hålla hårdare för att hålla hästen rak. Då hamnar hästen huvud åt det hållet den egentligen försökte undvika. För att korrigera det, kan man sätta en murphybländare på motstående sida så att hästen får ett klart begränsat synfält framåt och därför rätar upp huvudet (den vill ju se var den springer) vilket ger följden att den blir mer lika i tömmarna. En häst som bryter åt vänster måste hållas hårdare i högertöm för att fortsätta rakt fram. Går den rakt fram tittar den inte år det hållet den bryter…

För att svara på din fråga... Bryter hästen åt vänster skulle jag sätta murphybländare på vänster sida (den sätter huvudet åt höger förutsatt att den fortsätter rakt fram) Tittar den (sätter huvudet) åt vänster skulle jag sätta den på höger sida.

En murphybländare kan även användas på (ung)hästar som springer och tittar bakåt och sätter huvudet snett av den anledningen. Då sätts den på samma sida som hästen sätter huvudet åt.

Man kan kritisera användandet av murphy och säga att den bara är ofräscha hästar som behöver det men jag tycker att det kan vara ett mycket bra hjälpmedel på hästar under uppträning eller övergångsperiod. Jag accepterar inte att hästar springer snett, varken i vagnen eller med huvudet. Hittar ingen expertis fel på hästen kan det bero på att de har tillåtits springa snett och är ojämnt musklad alternativt är ojämn från början. Hästar som är exakt jämnstarka i båda sidor tror inte jag existerar… Kan man få hästen att träna sig jämnare med en murphy tycker jag det är bra.

En häst som plötsligt börjar hänga på en töm har problem någonstans i 100 % av fallen.

Senast ändrad:

Mitt senaste objekt är ett extremfall, om jag inte skulle behöva högertömmen till att styra vid de tillfällen herrn tycker att han går att styra skulle jag inte behöva den över huvud taget. :o Där han man snacka om att hänga på EN töm. Har inte övervägt Murphy, i så fall blir det nog vanliga skygglappar vid valda tillfällen. Jag har en känsla av att om man genast "tvingar" honom att springa rakt så drar man på honom en massa följdreaktioner i musklerna?

Häststackaren springer som en banan böjd utåt. Dessbättre börjar det släppa efter lite nu. Visst finns det hjälpmedel, murphy, vanliga skygglappar, stänger och sånt men vid vanlig träning ska han ju bygga kroppen och inte tvinga in den i rätt läge från början.

Om man skrittar en sådan häst och kör slalom lite slalom öven banan/vägen ser man ofta att den inte klarar att böja kroppen åt motsatt håll mot det den "bananböjer" åt. Sånt brukar kunna fixas till på rätt kort tid med just sådana övningar. Min steppar i sidled i början när man styr åt vänster men efter ett antal minuter fixar han till sig. Jag har även en tendens till detta på starthästen men inte så extremt, det underhålls hela tiden.

Annars är jag väldigt petig med dem och vill att de ska ta jämnt och "lagom" stöd annars blir jag helt nojjig.

Men nu känner jag mina hästar väldigt väl och kan jobba helt efter eget huvud...

/// ghost

Murphy andvänder jag bara om den stör sig på en sida på/av något sätt, inte "HÄNGER" töm.. Då är det offtast nå problem i 99% av fallen som inte ska döljas utan letas upp(lättare sagt än gjort). Det är min erfarenhet..

alltså är en entömd.

Extremfall av entömd häst ja. :o

Det går fort i bland, men i hans fall skulle jag förmodligen slå knut på hästkraken om jag hade satt på honom en Murphy. :p

Men vi är på rätt väg, det går framåt för var gång nu...

/// ghost

lycka till :) et går nog bätttre o bättre

När en häst hänger töm så anser jag, som de flesta, att det är som den tar ett kraftigare tag i den tömmen. Oftast är det ju som den är ofräsch och det ska alltså kollas upp!
Däremot kan ju hästen vara sne i kroppen (eller på väg att bli det) och därför behöver en murphy (hur ska hästen kunna bygga muskler om den inte använder dom???)
Har två kluringar på jobbet, en häst markerar hälta och hänger lite på vänstertömmen hemma, med helstängt går hon klockrent?
en annan, som har en del snedheter och så i kroppen, kan utan att det märks (man märker alltså INGET extra stöd i nån hand) ge en en skillnad i tömlängd på upp till 1 dm! :eek: Å då springer hästen rakt! :confused: Sen byter han töm oxå, ena dagen höger, andra dagen vänster, tredje dagen ingen töm... Kan även byta mitt i ett träningspass... Tittar man på honom så springer han rakt, lägger inte huvudet på sne eller nåt och kontakten är lika i båda tömmarna... klura på den ni! :p

Den har inte ont i munnen då ?? eller drar han nått bakben.?Eftersom han byter!
Att en häst drar tömm kan ha rätt många orsaker så att sitta här och chansa vad det kan vara är ungefär som att spela på lotto :banana:

Jag hade en häst en gång som var kopiös i att dra töm och i att byta också .Hon gick oftast med huvudstång på ena sidan och myrphy på andra . Hon hade klipp kort hos vet, mellan starterna och det var inga märkvärdiga fel vi hittade på henne.
Jag började dock longera och dressyr träna henne och efter ett tag kunnde vi ta bort allt vad huvudstänger och myrphy blädare hette.

Prova det att longera :) :bow:

Spänningar i ryggen eller rumpan skulle det också kunna vara, eller nacken? Var problemet sitter kan man knappast sia om. Men jag har sett på mina tjejer att det inte behövs stora spänningar för att de ska börja snedställa sig.

Min har lite dåligt med muskler i överlinjen men är på rätt väg nu och han har börjat byta lite grann skritt nu när spänningarna börjar släppa. Men han endast stretchat 1,5 månad så nu händer det grejer med den kroppen.
Jag tränar helst utan murphy så att det inte går så fort att få hästen spikrak för då har jag fått för mig att det kanske smäller till någon annanstans i kroppen på dem. Däremot kan jag så klart använda hjälputrustning när jag tycker det behövs men jag jobbar mycket sidoförflyttningar och böjningar när hästarna verkar entömta och småspända.

/// ghost

Själva "poängen" med Murhpyn är att den "belönar" hästen(till skillnad från huvudstång och entömsbett) när den går rakt genom att den ser bättre rakt fram helt enkelt.Då vill den till att den sitter på motsatta sidan.Citerar Tommy Haugton...
"Lets us assume we have a horse whi is turning his head to the right.You put the Murphy blind on the opposite eye,the left eye.When the horse turn his head to the right ,he will notbe able to seeout of the left eye.This should cause the horse to learn the horse to carry his head straight in ordet to see."

Jag tycker Murphy är en väldigt bra sak,men man måste använda den rätt.Jag ser den som ett "sjukgymnastikredskap".Man hänger ju inte på den på en häst som hela sitt liv gått rakt och plötsligt hänger töm(det ska man se som en stor varningsklocka som ringer :eek: ).Men på en häst tex gått länge med en skada,eller borelia ect.Även om en sån häst behandlas och blir fräsch,är det inte alls ovanligt att de fortfarande går snett med huvudet(felmusklad om inte annat).En månads sjukgymnastik med Murphy brukar vara bra medicin då.

Senast ändrad:

han är kollad av både tandläkare, vet och osteopat. skrev det mest bara för skojs skull, inte för att jag faktiskt trodde att nån kan veta vad det är, är ju jättesvårt över internet. är bara så fascinerad av att han byter och att man dessutom inte känner att tömmarna är ojämna förrän man tittar på dom...

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 753
Senast: KesoNeso
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 269
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 484
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 236
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V