Ang MH-test och tävling i Bruks.

Calazirya

Trådstartare
Det förhåller sig ju på detta vis:

Att man inte får starta med en hund som inte har ett godkänt MH efter att den fyllt 18 månader i Brukstävlingar.

Detta gäller alltså:

1. Spår
2. Sök
3. Rapport
4. Skydd

Jag har redan snappat upp att Atlaz har ett riktigt bra spårsinne och även en liten klimp inom rapport. ( enbart på skoj )

Okej, han är inte den ultimata brukshunden :angel: Men vem bryr sig egentligen om han och jag tycker det är roligt samt att han visar sig ha bra talang för detta.

Åter till MH-testet. Jag kan tyvärr se en viss "harighet" i min valps uppträdande, finns det något jag redan NU kan träna så han blir mer modig ?

Ledarskap och att han litar på mig är ju en viktig del, men är det något annat jag skall tänka på.

Alla bruksmänniskor, ge mig lite tips !

Tusen Tack på förhand.

/ C

Sv: Ang MH-test och tävling i Bruks.

Skydd finns inte i appellen, det är bara sök, spår och rapport.

Hunden ska vara minst 12 månader för att få starta i akl. Hunden ska efter 18 månader ha känd MH-status, eller vad jag nu ska kalla det för. Den kan ju vara avbruten också, behöver ej vara helt genomförd.

Sen ska hunden vara 18 månader för lägre klass. Du kan vara uppflyttad från vilken gren som helst i akl.

Men sen för att få starta högre klass, så ska du vara uppflyttad från "rätt" gren.

Så appellen beheöver du bara göra en gång oavsett om du ändrar inriktning senare alltså...

Senast ändrad av en moderator:

Den behöver alltså INTE ha godkänd MH status? bara att man börjat genomföra den ?
Hm ok...

Jag blir helt snurrig på mig själv ..

Borde iallafall vara av god idé att träna honom till att bli lite mer modig, någon idé ?

Det finns inget som heter godkänd. Du blir aldrig godkänd eller underkänd på MH.

Du får genomförd eller ofullständig. För bruksets skull så spelar det ingen roll vilket. Man kallar det kanske för känd mental status eller nått sånt. Iaf gör jag det ;) Dock gills det inte om du avbryter testet. Det ska vara testledaren som gör det för att det ska räknas som ofyullständig. Annars blir det avbryter och det räknas inte.

Mer modig? *hmm* Inte så där som jag kommer på. Mycket miljöträning utan att överdriva. Hoppa på tåg, buss, gå i stökiga miljöer. Få uppleva mycket. Mycket kommer ju med hundens ålder också.

Jo, det gör det väl?

Det finns ju en ruta i protokollet när man gör mh-beskrivningen
där det står godkänd el ej??

Vi had emed en hund i vår grupp när Leo gjorde MH, den blev
inte godkänd pga att den inte klarade skottet har jag faktist för mig.. :confused:

Ang "harigheten", så säger jag som tippan, mycket miljöträning,
men även att göra mycket som den klarar av bra, så att den får upp sitt självförtoende samt att inte "fjanta" med den om den blir "rädd"
eller harig.

Som det redan är skrivet, träna miljöträning, balansövningar och sådant som din hund redan klarar. Det höjer deras mod. Har själv jobbat upp det på en av mina hundar. Balansövningar är suveränt för det.

MH är även det en bra "öving" att träna upp harigeteten. Där får du dessutom hjälp att jobba igenom den ev. rädsla som din hund skulle få. MH är överlag inget direkt skrämmande för hunden. Om din hund blir väldigt rädd i något moment, så tar testledaren den tid det tar för att din hund ska komma över det. Ingen hund går därifrån och fortfarande är rädd! Allt ska släppa innan nästa moment påbörjas.

Som Julia skriver så finns/fanns ( ? ) det en ruta på de MH test protokoll jag sett, där man kan/kunde kryssa i Godkänd..

Men eftersom jag inte gjort MH-test med mina förra hundar så har jag ingen koll.

Tack alla för era tips.

I morgon ska jag och parveln åka linjebuss in till staden ( 15 min ) och gå ett varv sedan ska vi åka hem igen ..

Senast ändrad:

Du kan bli godkänd på skottet.

GODKÄND SKOTT
GENOMFÖRD MH
AVBRYTER

Senast ändrad av en moderator:

Nu kanske jag missuppfattat dig men när jag läste det du skrev förstod jag dig som att du vill träna upp din hund för att den ska göra ett bättre MH-resultat, skulle det vara så tror jag att du ska tänka om litegrann. Jag anser att man ska laborera så lite som möjligt, visst ska man miljöträna osv men man ska inte lägga upp regelrätta övningar som liknar de olika MH-momenten, för då får man sedan ett helt missvisande MH-resultat som man inte kan förlita sig på och vad skulle man då ha det till om det inte är "sanning" det som står på papperet? Annat än att träna bruks förstås... Det blir lite som att fippla till resultatet så att det ser bra ut på papperet om du förstår vad jag menar? I grunden var ju MH framtaget för avelsutvärdering och ur just den synvinkeln är det ännu viktigare att man får fram det "sanna" resultatet - annars faller ju aveln..

Kontentan är alltså att jag röstar på riklig socialträning i alla de former, gå inne i stan en timme, bilar, bussar och folk i massor. Bilar som tutar, ungar som skriker och bromsar som tjuter.

Asch, jag orkade inte läsa igenom alla svar och nu såg jag att du ska in till stan i morgon :smirk:

Det krävs ganska extrem träning om man ska lyckas träna bort en hunds reflexer.

Du förstod nog helt fel.

Om du läser de andra svaren av dom som förstod mitt inlägg så ger det en liten visning i rätt håll.

Jag tränar inte min hunds "modighet" enbart för att han ska klara ett MH.test utan för att han ska bli en trevlig hund.

Jag var alltså ute eftet tips som gör min hund mindre "harig" inte tips på vad som ingår i MH-test

men det är inte helt omöjligt att man förskjuter resultaten någon ruta åt "det bättre", men naturligtvis kan man inte göra guld av sand. Det förekommer regelrätt träning bland vissa hundägare inför ett MH vilket jag anser är helt förkastligt. Det finns också en anledning till varför de tidigare kallades MUH. Man har dessutom gjort tester där man låtit en hund gå banan flera gånger för att se hur det utvecklas och om jag inte är helt ute och cyklar så visade undersökningen att de avreagerade betydligt snabbare 2:a och 3:e gången de gick banan. Så visst spelar det viss roll. Men så länge det inte handlar om ett MH i avelsutvärderingssynpunkt så spelar det ju eg ingen större roll för den enda man lurar är sig själv.

Jo, men MH ger jag inte så jättemycket för ändå. Det säger egentligen inte så mkt om hunden. Ena hunden jag har fick "dåligt" placerade kryss pga för hög lydnad. Det hade blivit helt andra rutor om jag inte haft den lydnaden på honom.

1) jag gav inga tips på vilka moment som finns i ett MH
2) Mitt tips på träning var i den sista meningen i mitt medd ovan.
3) jag började mitt inlägg med att jag kanske hade uppfattat det hela fel och jag erkände sedan att jag inte hade orkat läsa igenom alla svar.

Överlag tycker jag det är bra att så ofta som möjligt vara på platser där mycket folk är i rörelse samt att ofta åka ut på nya platser (alltså inte alltid den vanliga rundan man brukar gå). Dra med honom till stallet om han inte brukar vara med där, spännande att träffa häster och mycket slammer, marknader osv osv.

Hur gammal var han när han gjorde det MH:et?

Bra och bra går väl att diskutera, "rätt" rutor är ju olika för olika raser. Inom en ras vet man vad som är önskvärt och de flesta rasföreningar har tagit fram MH-profiler där man vill att rasen ska ligga. Jag kan tänka mig att det är därför det "tränas" för att man inte vill ha en hund som avviker från där man vill att reasen ska befinna sig. SJälv bryr jag mig inte speciellt hårt ang resultatet, det blir vad det blir och huvudsaken är att hunden fungerar i vardagen och i Brukssammanhang och det tror jag inte är någon fara :smirk:

Nej du gav inga tips på mh-moment, men du trodde att det var vad jag ville ha.

Nu blev det vara en massa missförstånd.

Jag tyckte att ditt inlägg var lite ... tappat ordet du får nöjja dig med ordet stroppigt.

Men så var inte fallet och jag ser nu vad du menar.

Tack för hjälpen

Där håller jag faktist med dig!

Leo som vanligtvis är en VÄLDIGT lekfull hund med ganska mycket jakt i och som går i gång FORT på lek sprang inte alls i väg till
"figgen som inbjuder till lek" för att vi hade tränat ganska mycket innan på att han INTE ska springa fram och leka med allt och alla
utan ett varsegod..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar