Ang MH-test och tävling i Bruks.

Sv: Ang MH-test och tävling i Bruks.

Angående att inte göra guld av sand... Vette f*n... Snott från Västerviks. Kolla in denna hund: S59006/2000 (SKK Hunddata)

Hur går man från något nervös till nervfast? Snälla kan nån fixa till min hund också??

EJ GK mentaldel
Tillgänglighet : 045
Kamplust jakt : 016
Kamplust social : 006
Temperament : 030
Skärpa : 015
Försvarslust : 005
Nervkonstitution : 035-
Hårdhet : 016
Dådkraft : 008
Skottfasthet-fast
Poäng : 106

1 år senare:

GK mentaldel
GK korning
Tillgänglighet : 045
Kamplust jakt : 024
Kamplust social : 018
Temperament : 030
Skärpa : 015
Försvarslust : 015
Nervkonstitution : 105
Hårdhet : 024
Dådkraft : 024
Skottfasthet-fast
Poäng : 300

Hittar inte hunden när jag söker på databasen.

Men det kan hända väldigt mkt med hunden från 1 års ålder tills de är 4 år. Nu vet jag inte åldern på hunden som testades, det hade varit intressant att veta i vilken ålder korningen gjordes.

En korning görs tidigaste när hunden är 2 år och senast innan hunden är 4 år.

Om du går in på: http://kennet.skk.se/hunddata/ och skriver in: S59006/2000 i fältet "Regnr" så kommer hunden upp och du kan kolla datumen!

Såg att jag skrev fel. Tänkte på 24 mån som ett år. :smirk: :crazy: Trött, får man skylla på det. :angel:

Har skrivit in det i kolumnet för reg.nr men det står att hunden inte kan hittas. Ska testa igen...

Va? Glöm inte att ta bort ev. mellanslag på slutet...

*he he* Jag önskar attåren kunde kännas två år långa. Tiden går så snabbt och hundarna blir 4 år äldre på 6 månader.

Jo, jag har kollat in den hunden tidigare, är mkt mer aktiv på västerviks, diskussionerna ligger på en lite annan nivå där ;)

Det hade varit intressant att se hundens båda MT filmat, men jag tror det är en extrem omvändning i det fallet, dvs att det inte är speciellt vanligt att det blir så stor skillnad när MT görs andra gången. Men som sagt, hade varit väldigt intressant att se det hela på film, vilket jag iofs tycker att även MH är - då är det lättare att läsa protokollen än om man bara får det på papper. Samtidigt kan man ju inte säga något, det är ju fullt tillåtet att göra om ett MT (inom 6 mån??? - jag är inte spec insatt i reglerna eft jag har ett par år kvar innan jag ska dit)

Om man avstår skott, räknas det som ofullständigt då?

Jag brukar hålla mig i bakrunden på Västerviks bk, där är folk värre än på vovve. Rabiata galningar ;)

ERA OTROGNA!!

Okej okej... Jag sitter på datornördsforum också :angel:

Men har inte hittat nått annat med hundar. birddog.nu mest...

Ja om du bestämmer att hunden står över det, då blir det ofullständigt.

Jag är lite osäker här. Men jag tror att testledaren kan bryta innan skottet om hunden är mycket belastad redan innan. Då bryts det. Det finns ju ingen anledning att fortsätta då. Testledaren kan ju välja att bryta innan vilket moment som helst om hunden inte fixar det, så varför inte skottet. Men om hunden inte är nämnvärt belastad efter testet så kommer de att genomföra det.

Fniss : På västerviks , läser jag mest ... Tycker att många där beter sig som vet inte vad . ( inte vuxna )

Men är man hemma en dag och är sjuk så händer det alldelels för lite på buke ...;)

Ok. :) Man har väl hunden kopplad då? Tänkte om den skulle bli rädd och springa iväg. :p

Det har jag inte tänkt på... Om de är kopplade eller ej. Då jag varit med tror jag att de varit kopplade. Sjukt att man inte minns...

hehe det vet jag inte om jag håller med om, eller jag har iaf inte upplevt det så :D Ibland finns det vissa diskussioner som har en tendens till att spåra ut men det är bara för att vissa inte accepterar att andra har sina åsikter om saker och ting (och man måste faktiskt acceptera andras åsikter ibland, det är åtminstone inget man kan göra något åt och jag brukar ta ganska lätt på sådant)

glee skrev:
Ok. :) Man har väl hunden kopplad då? Tänkte om den skulle bli rädd och springa iväg. :p

Hunden är under de två första skotten lös, skotten kommer under tiden ägaren ska leka/kampa med hunden.

De två sista skotten ska hunden vara kopplad och stå passiv.

Calazirya skrev:
Fniss : På västerviks , läser jag mest ... Tycker att många där beter sig som vet inte vad . ( inte vuxna )

Men är man hemma en dag och är sjuk så händer det alldelels för lite på buke ...;)

Även jag håller till på Västervik. *hukar* Det är otrolig nivåskillnad där. Allt ifrån folk från eliten till riktigt korkade människor. ;) :angel:

Dum fråga kanske ( men när det gäller Mh är jag helt grön )

Om hunden reagerar med att rycka till och titta upp när skottet avfyras är man underkänd på det momentet då?

Nej men du kan hamna i grupp 2. (Kontroll som försvinner efter första skottet. Bryter med upptar startad aktivitet) 1 & 2 är godkänt på skottet.

Våra jakttränade hundar reagerar ju alltid på skottet. Men de kan slappna av sedan. En setter som vi hade reagerade på skottet på samma sätt, men kunde sedan inte släppa det. Han pep och var orolig hela tiden efteråt. Han fick "underkänt"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Diabetes typ 1, hur stöda?
  • Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka