Ang mål! - Inlärnings- och träningstips (ridtravare bland annat)

L

Lantlolla

Hejsan. Vet redan att det finns tusen miljoner trådar om just ridtravare. Men om vi tar det ur det perspektivet att det är vilken häst som helst som kan de tre gångarterna i en någorlunder takt!

Det jag vill ha lite tips på är det här:
Jag skall börja träna mitt sto i ridhuset (aldrig varit i ridhus innan så räknar med att det skall ta några vändor upp dit innan vi kommer igång). Jag skall då ha som projekt arbete att utbilda min dam och sätta muskler.

Kommer ta hjälp utav tränar 1-2 ggr i månaden men vill ha ngt att börja med!

Vill alltså lära henne att kunna jobba med bakbenen.
Trava på en volt.
Galoppera på en stooor volt (även fyrkantig i början).
Samt få henne till att sätta rygg, hals och rumpmuskler m.m.

Har du några tips på vad man skall lära? Vart skall man börja?

Ev kanske moderator kan nåla denna tråden, då det vore kul med tips på även andra moment o inte bara detta!

Det jag iaf har i åtanke är att trava mycket på fyrkantsspåret med många halvhalter innan vi ens börjar tänka på volt i trav.
Cavaletti bommar o massor av annat!
Mer tips önskas som sagt!

Ha det bra allihopa!

Sv: Ang mål! (ridtravare bland annat)

Jag tycker du ska om vill ha muskler, ska ut och klättra:)
Cavaletti övningar är bra, flera på följd i olika höjder(så pass att de kan trava över utan att hoppa)

Lycka till med tjejen:)

Om du vill ha henne lösgjord och få henne att jobba rätt så börja med massa serpetiner o dyl. i skritt och gå sedan över till trav. Min förra travare red jag alla möjliga och omöjliga svängar och vägar bara för att få honom att svänga utan att vara stel.

Vrida ur svampen är en bra övning:
Rid på en fyrkant som är 15*15 m. I varje hörn ska du sedan stanna och göra en halv framdelsvänding istället för en vanlig sväng. När detta fungerar kanon så kan man göra samma sak utan att stanna.

Gör små volter i varje hörn.

Bommar att rida över är bra. Även bommar att backa mellan är bra. Kan hon hoppa så är studs bra för musklerna.

Lycka till!

Svarar till er båda: Vrida ur svampen lät kul, måste lkära henne framdelsvändningar först:P

Jorå hon kan hoppa har en tjej som skall hoppa henne en gån i veckan (är själv hopprädd).

Har bara ett ställe o klättra på men någon sväng blir det nog upp dit också!

Fler tips vore jättekul!!

Svarar till er båda: Vrida ur svampen lät kul, måste lkära henne framdelsvändningar först:P

Nej det är det som är så fiffigt. Jag lärde min travare framdelsvändning tack vare svampen.

I början går det massa fram och lite åt sidan men efter hand så blir det rätt. Och kan de inte framdelsvändning så är det viktigt att de i början får massa beröm vid minsta lilla rätt håll.

Ska se om jag inte hittar en bättre beskrivning en den jag gett dig. Men det hinner jag inte nu. Återkommer med den i så fall.

Hejsan!
Jag har tränat lite framdelsvändningar med henne när man vänder hemåt på en skogsväg osv, och hon fattar ju men det sitter inte där ännu!

Fler saker man kan lära dem? Övningar eller liknande!

Sv: Ang mål! - Inlärnings- och träningstips (ridtravare bland annat)

tömkörning är super :) annars klättra och övergångar är toppen :) ut i skogen och lyfta på fötterna är också super. Travare har en förmåga att vara ganska snubbliga eller så har de för bråttom för att bry sig om vart de sätter fötterna. cavaletti, bomövningar mm. finns massor

Jo att de är snubbliga har jag märkt!
På de andra men dena damen älskar att ut i skogen så det är ngo det hon är bäst på! Och hoppa över vattenpölar då!! Vatten kan döda!

Men kommer ni på ngt man kan skriva upp att träna på?
Vad bör jag lära henne som grundläggande?

Om vi pratar inne i paddock eller ridhus så åttvolter är bra övning. Man får både att de måsta böja sig i kroppen och att de måste tänka till eftersom man helt plötsligt byter håll.

Ovalen är bra för att få hästen lyhörd också.
Alltså på kortsidorna några meter innanför spåret så går man som i en halvcirkel och på långsidorna rakriktar man. När detta fungerar så kan man på långsidorna rida som en liten båge in mot mitten och sedan ut igen på rakt spår.

Skänkelvikning, Öppnor och slutor är också bra att öva på.

Man kan även rida tvättsvampen men att de istället ska flytta framdel runt sig.

Sitter gångarterna klockrent så kan amn jobba på att öka steglängden men inte tempot.

Jag köpte faktiskt Anders Lindgrens bok "Dressyrskolan" det är den jag haft som idehjälp just på sånt som man kan öva på och där i finns tvättsvampen med. Så den kan jag tipsa om lättfattad bok som jag haft mycket nytta av.

Tackar. Skall se om den finns o låna!
Antagligen inte i skolan, men ska kolla iaf! =):love:

Annars är den absolut värd att köpa om du har möjlighet. Finns på bokus ganska billigt. Jag vänder tillbaks till den flera gånger för att friska upp minnet osv.

Mjo det blir nog så. Men ska se om jag kan låna den nu o bläddra lite i den!
HEhe. nåja andra tips på bra ridövningar :P

Volter och serpentiner är kanon för att få dem mjuka. Börja med stora rörelser så att du känner att hon hinner med hela tiden. Sen så kan du provba att flytta i sidled, framdel-bakdelsvändningar, skänkelvikning och öppna och sluta. Kräv inte mycket utan bara en antydan till en början. Lycka till!

Skulle Moderatorn vilja hjälpa mig att kanske göra om denna tråden (känns onödigt att göra en till). Till en tråd där man tar upp vissa övningar man behöver hjälpt med och diskuterar fram- och motgångar?
Samt tips på övningar!

Eller bör jag starta en ny?

Har själv haft en del med travare att göra (å dessa underbara hästar!). Det är otroligt bra att strecha hästen är, min erfarenhet. Min förra lilla travare var det smidigaste jag ridit, tack vare min streching. Jag streckade farmförallt halsen på honom. Stå vid hästens sida å dra huvudet (nosen) mot dig bara. Håll kvar ett tag, å gör likadant med andra sidan. Det går ju att göra likadant som ex uppvärmning innan du rider också. Strechade en osmidig fälttävlanshäst på detta sättet i ca en vecka å framstegen var totala. Han gick bättre i dressyren därefter också.

Att rida volter å sicksack mellan träden i skogen är också bra. Då får hästen också kolla vart den sätter fötterna!

Att longera, i olika stora cirklar är också bra. Börja stort...ta sen in mer och mer lina. Till slut e volten liten å kräver kontroll på fötter och ger smidighet.

En travare har ju mycket spring i sig. Desvärre så är dem ju även inlärda att ställa utåt i volter.
För att sätta muskler i rygg och bakparti så är klättring det allra bästa!
Sen skulle jag vilja börja att bara skritta henne, försöka böja henne både utåt och inåt. Mycket ridning i skog och mark med varierade underlag så att hon lär sig vart hon ska sätta ner fötterna och är uppmärksam på stenar och stubbar etc. Cavalletti är också bra träning.
Longering med inspänningstyglar är bra för att få hästen att ställa rätt på en volt.

Hoppas att du fick lite idéer. :laugh:

Boken "från tävlingstravare till ridhäst" av Lillian Holmer är jättebra om man ska träna en ridtravare. Bra tipps i den.:D
Även boken "skola din häst till ökad samling och hållbarhet" av Katrin Wallberg är bra oavsätt vilken typ av häst man har. Mycket tankvärt i den.:D

Jag började med att longera min travare för att få upp musklerna i ryggen. En tränare jag jobbade hos gav mig rådet att longera lika mycket som jag red och det hjälpte otroligt mycket! Jag longerade nåon gång med halsförlängare för att visa han "vägen". Det tog inte alls lång tid innan jag kunde rida på volten i alla gångarter. Han lärde sig dock galoppen väldigt fort. Tömkörning är också bra, men dock inte för länge då det är ganska jobbigt (ca 20 min). Att rida ute i skogen och klättra, gå utanför "stigarna" är också bra, samt bommar, cavaletti och hoppning. Man får variera lite också för hästens skull :)

Lycka till!

Jag började med att longera min travare för att få upp musklerna i ryggen. En tränare jag jobbade hos gav mig rådet att longera lika mycket som jag red och det hjälpte otroligt mycket! Jag longerade nåon gång med halsförlängare för att visa han "vägen". Det tog inte alls lång tid innan jag kunde rida på volten i alla gångarter. Han lärde sig dock galoppen väldigt fort. Tömkörning är också bra, men dock inte för länge då det är ganska jobbigt (ca 20 min). Att rida ute i skogen och klättra, gå utanför "stigarna" är också bra, samt bommar, cavaletti och hoppning. Man får variera lite också för hästens skull :)

Lycka till!

Hej! Då vill jag klämma in frågan, hur lär jag mitt varmblod att bli longerad? Han förstår inte alls, utan stannar eller så följer han efter mig. Visserligen väldigt gulligt när han svansar efter mig, men otroligt frustrerande.
OBS! jag har sällan möjlighet att ha hjälp, så ett knep som går att utföra på egen hand vore guld värt.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: LuckyMe
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama