Sv: Ang. Krafft Groov, grund
Det är rätt märkligt att du stirrar dig så blind på kvoter och sånt...Han är en individ och alla individer är olika. Denna foderstat fungerar alldeles utmärkt och har gjort i många år....med lite tillägg och fråndragningar av fodermedel...beroende på höets näringsvärden.
Pigg, glad, välmusklad, blank och välmående...Vad mer kan du begära av honom?
Att jag ska öka kvoten för att det är den rekomenderade? Det är just det....Den är rekomenderad inte något man ska följa slaviskt...
Så länge hästen mår bra, håller hull, musklar sig som den ska, orkar med det man kräver av den, så är väl allt frid och fröjd eller...
Du menar alltså att jag ska öka på proteinet för att komma upp i rätt kvot?
Det är det dummaste jag har hört....
Jag tror nog att mina hästar mår mycket bättre än andras, där det räknas foderstater som följs slaviskt, och häst ägaren stirrar sig blind på siffror och tabeller....
Vet inte du, att en foderstats beräkning är till för att ge en vägledning vad du stoppar i din häst? Ingenting annat....
Skulle jag räkna foderstat på dom andra två isisarna, som väger ungerfär lika mycket, utför samma saker , så skulle det inte bli någon skillnad i foderstaten.
Det går ju inte...Dom är ju tre helt olika individer med helt olika behov eller...? så en beräkning av foderstaten skulle ju kunna passa för alla tre om man ska hårddra det hela. Det fungerar ju inte i praktiken. Som tur är så får dom olika mycket grovfoder och kraftfoder, anpassade efter deras behov...som man ser på dom i fråga om hull, päls, muskler, aptit, hovar mm
Tänkvärt....
Tasoom