Ang. Krafft Groov, grund

Sv: Ang. Krafft Groov, grund

Smrp/MJ kvoten till din islandshäst ligger på lite drygt 4,9 och idealet för att hästen ska bibehålla sina muskler och inte falla ur muskelmässigt är en kvot på minst 6. Så du ger din häst mindre protein än vad den behöver och det kommer förmodligen visa sig längre fram i vår.

Så nej, du verkar inte bry dig om vad du stoppar i dina hästar.

Det kan jag hålla med om... :smirk:

Men man väljer inte jorden man skördar av. Här i hälsingland är det det stora problemet att det blir dåligt med protein och det har tydligen ingen betydelse hur man göder. Alla har samma problem... . Därför måste det kompletteras upp med kraftfoder med bra kvalitet.

Tyvär är det inget vi kan göra för att bättra på proteinet, mer än vi gör. Experterna har inga fler idéer

Däremot är det inte för lågt. Proteinet ligger på mellan 36 -61 g/kg (beroende på när man skördar)
och Mj runt 8/kg

Tasoom

Det finns många som har dåligt med protein iår och då får man helt enkelt tillsätta protein genom ett proteinfoder.
Fodestaten bör ha en kvot på 6 oavsett vad hö innehåller. Det är därför man räknar för att man ska kunna se vad man behöver ge extra.

Det är rätt märkligt att du stirrar dig så blind på kvoter och sånt...Han är en individ och alla individer är olika. Denna foderstat fungerar alldeles utmärkt och har gjort i många år....med lite tillägg och fråndragningar av fodermedel...beroende på höets näringsvärden.

Pigg, glad, välmusklad, blank och välmående...Vad mer kan du begära av honom?

Att jag ska öka kvoten för att det är den rekomenderade? Det är just det....Den är rekomenderad inte något man ska följa slaviskt...

Så länge hästen mår bra, håller hull, musklar sig som den ska, orkar med det man kräver av den, så är väl allt frid och fröjd eller...

Du menar alltså att jag ska öka på proteinet för att komma upp i rätt kvot?

Det är det dummaste jag har hört....

Jag tror nog att mina hästar mår mycket bättre än andras, där det räknas foderstater som följs slaviskt, och häst ägaren stirrar sig blind på siffror och tabeller....

Vet inte du, att en foderstats beräkning är till för att ge en vägledning vad du stoppar i din häst? Ingenting annat....

Skulle jag räkna foderstat på dom andra två isisarna, som väger ungerfär lika mycket, utför samma saker , så skulle det inte bli någon skillnad i foderstaten.
Det går ju inte...Dom är ju tre helt olika individer med helt olika behov eller...? så en beräkning av foderstaten skulle ju kunna passa för alla tre om man ska hårddra det hela. Det fungerar ju inte i praktiken. Som tur är så får dom olika mycket grovfoder och kraftfoder, anpassade efter deras behov...som man ser på dom i fråga om hull, päls, muskler, aptit, hovar mm

Tänkvärt....
Tasoom

Visst har även vi dåligt med protein i vårt hö - men Krafft Lucern och Soja fixade kvoten utan större bekymmer :) så nog finns hjälp att få genom att välja ett kraftfoder som kompletterar grovfodret.

Och det kan givetvis vara helt andra sorter än mina exempel här, de fungerar som sagt i vår situation med våra förutsättningar.

Tasoom jag får inte ihop dina svar riktigt.
Du skriver "Som dom flesta vet behöver en isis rätt mycket protein, eftersom att fodermedlena på island innehåller mycket protein. Så jag bytte till ett annat protein rikt foder och han blev bättre." Sen skriver du vad du ger med en kvot på 4,9 ??????
"Detta visar att, trots det att jag inte räknar foderstat, så ligger jag bra till i utfodringen av mina hästar...." Inte med en kvot på 4,9
// Linda

Jag följer inte alls mina uträkningar slaviskt utan har de som riktmärke. Det är bevisat genom forskning att en häst oavsett storlek och ras behöver en smrp/MJ kvot på minst 6, DET går jag efter. Sen använder jag ögonen och ser om mina hästar ser bra ut och funkar på de foderstater jag räknat ut.

Mitt varmblod ligger på en kvot strax över 6 är mycket lättfödd så hon får ca 61 MJ. Mitt svårfödda fullblod däremot ligger på en kvot på ca 7 och över 90 i MJ för att hålla hullet. Ingen av dessa hästar följer "tabellerna" så jag får använda mitt sunda förnuft när det gäller deras behov MEN en kvot på minst 6 frångår jag inte.

Du säger tidigare i denna tråd att islandshästar har ett stort behov av protein eftersom fodret på island innehåller mycket protein, ändå ger du din islandshäst LITE protein, en kvot på 4,9 ger inte mycket protein alls. Hur går DET ihop???

Jag kollade precis upp kvoten för en ponny i lätt träning/tävling... i Christina Plancks bok. 5,2 är normalt med den typ av hö som jag ger...så 4,9 är inte dåligt...Jag förstår ingenting 6 i kvot är för lågdräktiga ston med stuteri hö. Ska jag då stoppa i min tränande islandshäst detta? Mycket märkligt...Högdräktiga ston ska ligga på en kvot runt 7 liksom digivande ston under det första 14 dagarna...från 14 dagar ska digivande ston ligga på 9 Föl och unghästar högre ca 10

Sport hästar i lätt träning/ motion har en kvot på 5,6
Tävlings hästens kvot är 5,8

Ponny Kategori C (islandshäst) lätt träning/tävling
kvot 5,2

Du kanske ska läsa på lite???
Tasoom

Du kanske ska uppdatera dina kunskaper lite??? Från vilket år är din bok?

Konstig bok. De flesta som räknar foderstater här har i sin böcker högre kvoter.

Jag har precis kollat upp detta med kvoter...
Det varierar mellan olika kategorier av häst. Rekomenderade behov.
Uträknat av Christina Planck

Lågdräktiga ston 6,2
Högdräktiga ston 7,8
Digivande 14 första dagarna 7,6
Digivande ston från 14 dagar 9,5
Föl vid avvänjning 10
Föl en månad efter avvänjning 8,9
Unghäst 1år 8
Unghäst i träning 1år 6,8
Sporthäst lätt träning/motion 5,6
Tävlingshäst måttlig träning lätt tävling 5,7
Tävlingshäst intensiv tävling 5,9

och så har vi då kategori C-ponny (Islandshäst)
lätt träning/tävling 5,2

Så kvoten varierar beroende på vad du har för häst och vad den används till..Ingenting annat....Så du har väl förmodligen ett dräktigt sto då om din kvot ligger på 6.....

Från vilket årtal är din bok?? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Det kanse blev lite fel där... :smirk: Det påstås att Isisarna behöver mer protein, men det betyder inte att alla behöver det...

Min pålle mår alldeles utmärkt på sin foderstat...kvot 4,9. I C-ponnyns rekomendation ska den ligga på 5,2 så så illa är den inte...

Skulle det nu visa sig att han behöver mer protein, så får han i så fall lin som tillskott...men än så länge fungerar det bra...

mvh
Tasoom

Det låter som gamla kvoter, faktiskt. De jag sett på slutet (inklusive Plancks bok som kom sent förra året) rekommenderar just 6 som kvot oavsett sort av häst, tillstånd, träning etc.

Gällande islandshästar så har oftast grovfodret på Island en rejält mycket högre kvot eftersom värden över 100 g smb rp faktiskt inte alls är ovanliga.

Jag tycker också det låter som gamla kvoter. På den gamla goda tiden skulle en ponny inte ha mycket protein för då fick de fång.
Att ett lågdräktigt sto också ska ha 6 som kvot beror på att tillväxten på fostret/fölet är som störst de sista månaderna. Då ökar deras proteinbehov.
// Linda

Om jag inte minns fel var det kakaosubstans som kommit med i fodertillverkningen för några år sedan och då blir det klassat som doping.

"Skulle det nu visa sig att han behöver mer protein, så får han i så fall lin som tillskott...men än så länge fungerar det bra..."

än så länge, men när hästen börjar falla ur är skadan redan skedd och hästen tappar muskler.

Skickar med svaret från Hippocampus foderberäknings program....

Foderstatsprogrammet är baserat på de allra senaste rönen från forskningen om hästens foderbehov. För att foderstaten ska vara helt uppdaterad bör du regelbundet gå in på Hippocampus webbplats. Programmet uppdateras löpande i takt med forskningens framsteg. Rätt mängd foder ger en friskare häst och hjälper dig att spara pengar.

Så här kommer den...

BERÄKNINGSRESULTAT Gneisti Från Grattbacken, > 3 år 2004-11-24

Detaljerat behov för din häst

Ämne Underhåll Arbete Dräktig/digiv Tillägg Summa
Ts 4.0 0.0 0.0 0.0 4.0
MJ 44.7 18.0 0.0 8.9 71.7
Pr 268.3 108.0 0.0 0.0 376.3
Ca 17.9 6.3 0.0 0.0 24.2
P 11.2 4.5 0.0 0.0 15.7
Mg 6.7 2.7 0.0 0.0 9.4
Se 0.8 0.0 0.0 0.0 0.8

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 4.0 7.7 92.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 71.7 93.8 30.9 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 376.3 608.0 61.6 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
Ca 24.2 73.1 202.2 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 15.7 21.7 38.4 OK
Ca/P 1.5 3.4 OK
Mg 9.4 14.6 54.8 Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.

Tasoom

Nu har du helt plötsligt en kvot som ligger över 6, hur kommer det sig?? Räknar du på samma häst nu??

Hippocampus tar till för lågt på proteinet så man behöver lägga till lite mer protein än de rekommenderar för att kvoten ska bli rätt men det har du ju gjort så det är ju bra.

Din häst får i sig mycket mer MJ än vad den behöver, detta kan göra att hästen blir tjock. Inte ens mitt svårfödda fullblodssto ligger så högt på MJ och de flesta islandshästar är lättfödda.

Sant...Han får mycket energi...Och jag räknar på samma häst och samma värden...Har inte lagt till någon protein i uträknings programmrt. Mycket konstigt.... Att han ligger högre i energi är medvetet från min sida, då jag vill att det ska vara lite fart i honom. Har provat att ge mindre men då försvinner orken..Jag tycker trots foderstats beräkningen att han ligger bra till i sin fodergiva. Vi har hittat en balans som fungerar trots att kvoten inte uppfylls. Fast det gör den tydligen nu då??? Jag Fattar ingenting...??? ska prova att räkna på dom andra för att se om jag ligger bra till där åxå...Bara för skojs skull....

Jag måste få tacka för en fin debatt, Det har varit jätte kul att få ventilera åsikter och annat med er här ute....Trots allt har ju alla sin åsikt och den måste man respektera....

Ha de
H/Tasoom

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 605
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Jag är otroligt okunnig på foder så därför frågar jag här. Jag och mamma hade en diskussion om kraftfoder. Vi ger Krafft groov 125...
Svar
1
· Visningar
1 068
Senast: Boj
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka