Ang. Krafft Groov, grund

Sv: Ang. Krafft Groov, grund

Krizz skrev:
Har lite funderingar kring Krafft groov och grund...Har hört att Groov är bra till heta hästar - som behöver bli lugnare och som lätt blir magra stämmer det? Motsatsen, grund är till för hästar som är sega men som lätt blir överviktiga - innehåller mer havre Stämmer detta eller är dt ngt om bakfoten? :smirk:
Förresten vilket är det nyttigaste fodret man använder, vad fodrar ni med?

Att groov är bra till heta hästar har och göra med att det i stort sätt inte finns någon havre i den. Havrekli = skalet finns i grooven men inte själva havrekornet. Energimängden är mindre. Proteinmängden större.

Grund är inte motsatsen, det skulle jag hellre vilja säga att sport är.
// Linda

Hej!

Det kanske är dumt av mig att påstå att Krafft är ett dåligt foder ;) men av egen erfarenhet och andras, är det inte ett av dom bättre svenska foderna på marknaden... Det finns bättre...

Tyvär kan jag inte ge dig ett analys svar då jag själv inte skickat in någon. Den tjej som fick proteinförgiftning på sin häst, kom jag i kontakt med då jag fick samma problem med min islandshäst. Som dom flesta vet behöver en isis rätt mycket protein, eftersom att fodermedlena på island innehåller mycket protein. Därför tyckte jag att det var konstigt att han fick förgiftning av det och kontaktade veterinär. Där fick jag rekomendationen att inte ge honom Krafft Groov, och när jag frågade om jag skulle ge något annan Krafft produkt fick jag helt enkelt svar Nej. Så jag bytte till ett annat protein rikt foder och han blev bättre.

Jag vet åxå att hästar kan få foderstrupsförstoppning av uppblött foder och till och med hö. Men.....Kraffts pelletter är smuliga, dammiga, och sväller ganska så rejält. Risken blir då större att det blir förstoppning i strupen. Jag hade ett sto inakorderat här förra vintern som ett par ggr i månaden fick foderstrupsförstoppning av Kraffts foder. Ägaren ville inte att hon skulle äta Krafft och då fick hon ett annat pelleterat foder av mig, och hon hade aldrig det problemet då.

Att Krafft sen innehåller potatis, som bindemedel (sen om det är potatis mjöl eller inte) gör att det blir svårare för hästen att tillgodogöra sig näringen. Det är veteskapligt bevisat, att bindemedel i foder hämmar upptagningsförmågan i hästens tarmar. All form av potatis blir som klister. Varför har dom annars potatis, även om det nu inte är potatis mjöl; som binde medel?

Sen det här med att "om nu Krafft är så dåligt, varför får dom tillverka det?"

Hur lätt är det att få ett sånt stort företag att bättra sig?

Krafft köper till och med upp havre från bönder, som bönderna själva inte vill ge sina djur, för att det är otjänligt som djurföda...
Kan man bevisa det? Neej inte så länge bönderna får betalt, för något dom i normala fall skulle elda upp....

En annan fråga...Varför.. om nu Krafft är så bra, kan dom sälja sitt foder så mycket billigare än likvärdiga fodertillverkare, om det nu är ett så bra foder?

Mvh Tasoom

Jag säger inte att Krafft är "så bra" utan jag blir istället fundersam kring det eftersom det på marknaden är ett väldigt stort "märke" och då förväntas vara bra. När jag själv använt Krafft så har det inte gett några "biverkningar", därför kan jag inte säga att det är dåligt.

Eftersom det fortfarande tillverkas och används och rekommenderas av kompetent hästfolk så kan det ju inte vara en så stor hälsorisk som du beskriver det. Tror säkert att hästar kan få foderstrupsförstoppning av det men å andra sidan så kan dom få det av vilket foder som helst. Och sedan tror jag att det är väldigt individuellt vilka hästar som drabbas av detta och vilka som inte gör det.

Protamilet från potatisen används inte som ett bindemedel utan det är tydligen enbart med i framställningen för dess utomordentliga protein som man har svårt att komma åt på egen hand. Bindemedlena är som jag skrev tidigare vete och melass. Dessa svar har jag fått av Kraffts foderrådgivare som förklarat det väldigt ingående för mig tidigare. Huruvida det stämmer med verkligheten vet jag inte men vad mer kan man göra än att rådfråga dom som framställer produkten :confused: .

Ärligt talat vet jag inte vad jag ska tycka och tro :smirk: och jag får se hur jag gör med min häst. Vad jag i alla fall vet är att hon skulle behöva ett helfoder för unghästar med bla. mer fibrer i, eftersom hon haft problem med magen.

Du kan ju inte skylla på Krafft om din häst får proteinförgiftning när du inte ens har analys på ditt grovfoder! Utan analys så vet du inte alls vilket näringsinnehåll ditt hö har och kan därmed inte veta vad du, förutom grovfoder, ska fodra din häst med om du ens behöver ge kraftfoder.

Och hur vet du om jag har analys på mitt grovfoder eller inte?

Tasoom

Det är sant som du säger..... ;) Alla får själva ta ställning till vad dom vill ge sin häst. Men det är endå kostaterat att många hästar fått förstoppning i samband med utfodring av Krafft.

Jag har som sagt använt Krafft själv, utan problem (mer än forstoppningen) men bytt och tycker att mina hästar mår mycket bättre...

Det finns en så stor uppsjö av foder att välja mellan och jag har valt ett bättre till mina djur...

Det finns sämre kraftfoder än Krafft...Edel tex. Det har till och med dött hästar här i Hälsingland utav Edels lucern....Så Krafft är nog ganska bra endå i jämförelse... :smirk:

Ha de
Tasoom

Du har i en annan tråd skrivit att du aldrig räknar foderstater. Då antar jag att du inte har analys och heller inte är så noga med vad du stoppar i dina hästar.

Det kan vara farligt att lägga in en massa proteinrikt foder i en hästs foderstat utan att veta hur MYCKET protein hästen behöver och hur mycket den egentligen får i sig.

Jag tycker som så, att ska man lägga extra pengar på ett "färdig" foder, så är ju inte Grund kanske det bästa. För om man ger Grund så måste man koplettera med B-vitamin, eftersom att Grunden inte inehåller några B-vitamin alls... Den inehåller heller inget K-vitamin, Niacin eller folinsyra.

Om jag då som hästägare med grovfoder analys vill ge ett helfoder i form av tex Grund. Så måste jag då köpa extra vitamin preparat för att täcka hästens behov. Varför ska jag då köpa ett helfoder?
Tänk värt...

mvh
Tasoom

Bara för att jag inte räknar foderstat, behöver väl det inte betyda att jag inte tar analys på mitt grovfoder, eller...?

Även om jag inte räknar foderstat till mina hästar är jag väldigt noga med vad jag stoppar i dom. Det syns på en häst om den mår bra eller inte.

Mina hästar har fri tillgång på Grovfoder med högt energi innehåll, lågt protein och låg kalk halt. Så jag vet nog vad dom behöver i tillskott.

Att dom får krafftfoder är för att komplettera upp det dom gör av med när dom arbetar...

Alla behöver inte räkna foder stat, för att se att hästen får det den behöver.

När jag gick hästskötar utbildningen för tio år sen räknade vi foderstater. Jag räknade på vad min dåvarande häst åt och nej men oj då....Han låg så bra till i foder att jag inte behövde vare sig lägga till eller dra i från något...Så bara för att jag inte räknar nu, betyder inte det att jag "inte är så noga med vad dom stoppar i sig"

Det finns vissa människor som är begåvade med sunt bondförnuft och dom som inte är det.... ;)

Tasoom

Men varför vara så angelägen om att lägga ner några extra pengar på en vattenlöslig vitamin B - som det dessutom inte finns några beskrivningar av bristsymptom på häst beskrivna? Visst, det är inte skadligt heller eftersom överskott utsöndras med urinen ...

Mitt första krav för ett helfoder skulle garanterat vara att det kompletterade grovfodret gällande MJ och smb rp - för det är ju oftast just det man försöker justera med just kraft- eller helfoder. Om sen en lämplig balans för mineralerna finns är det ju bara att tacka och bocka.

snofflan, det blev visst klarare! :bow:

Men ett grovfoder med högt MJ och lågt protein är ju inget vidare bra grovfoder till hästar...Speciellt inte till fri tillgång.

Analys på grovfoder görs på följande vis. Du lånar en höborr ex.vis från ett lab. i den ort du bor i, veterinär kan säkert tipsa dig. Borrar i tex 10 höbalar, av ditt egna hö, för att få spridning. Du behöver ung 2 kilo. Lämna det till lab. som senare räknar ut vad höet innehåller. :)

Hästen behöver ett bra grovfoder och MKT vatten. kraftfoder är eg. bara ngt. vi människor kommit på, visst ibland behöver hästarna tillskott, men med bra hö kommer du långt.

Vad bra!! :) Då har jag lyckats med mitt uppdrag! :D

Nu blev jag förvirrad :confused: för det är ju det här jag har sagt hela tiden...... :crazy:

Bara för skoj skull beräknade jag en foder stat på det jag ger mina inne hästar, som jag har koll på hur mycket hö dom äter. Resultatet blev följande:

Behov inkl tillägg för lättere träning: Mj 73mj/dag, smb råprotein 414g/dag, Ca 43g/kg, P27g/kg

Det här får min islandsvalack
Mj 67, smb råprotein 329, Ca 44,7, P 29,1

Detta visar att, trots det att jag inte räknar foderstat, så ligger jag bra till i utfodringen av mina hästar....
Sen är det ju bara ett riktvärde att räkna foder stat eller....?

Så...? Jag bryr mig inte om vad jag stoppar i mina hästar...?

Tasoom

Jag förstår din förvirring....Jag blir också förvirrad...Det måste antagligen helt enkelt vara så, att dom gjort en miss vid produktionen den gången, det påvisades köttmjöl i deras produkter. Som dom faktiskt på pekade för tjejen som skickade sitt prov dit...

Huruvida det faktiskt av misstag kommit i otillåtna substanser i den laddningen Sport, som gick ut till travstallen och orsakade en heldel tränar avstängningar pga Doping...Det är rena sanningen, så mycket det skrevs om det i trav tidningarna och Krafft tog faktiskt på sig ansvaret och återkallade det fodret...

Så nu kan vi avbryta diskussionen om köttmjöl i kraffts produkter...Sköönt :D

Mvh
Tasoom

Ville bara visa andra som inte sett det nedskrivet och det passade bra att lägga på din tråd.
Så du behöver inte bli förvirrad..Allt är i sin ordning :-)

Ok, det var ju skönt! :) Misstänkte att det kanske kunde vara så men ville ändå vara på den säkra sidan ;) .

Ja, och tur är väl det! Började bli jobbigt.... ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 605
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Jag är otroligt okunnig på foder så därför frågar jag här. Jag och mamma hade en diskussion om kraftfoder. Vi ger Krafft groov 125...
Svar
1
· Visningar
1 068
Senast: Boj
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka