Ang hov och skor...

Sv: Ang hov och skor...

Du använder en mening, EN, i all denna text, där du uttrycker att det är i tappskossynpunkt som man inte bör ha hästar i närheten av naturligt vatten. Resterande spottar du och fräser om hur oseriöst, okompetent och farligt det är att ha hästarna nära vatten.

Så ja, jag anser att det var du som började med att byta ämne.

I agree! :bow::bow::bow:

Ps. Passa dig nu "odugling" för Coari brukar inte dra sig från att bita huvudet av folk! :D Allmänt känd också för att leva efter filosofin "anfall är bästa försvar" ;)

I agree! :bow::bow::bow:

Ps. Passa dig nu "odugling" för Coari brukar inte dra sig från att bita huvudet av folk! :D Allmänt känd också för att leva efter filosofin "anfall är bästa försvar" ;)

Anfall,,,, jag??? Som är så Ödmjuk!!

Jag står fast vid att har man en skodd hov och denna "naturliga" miljö så får man nog även räkna med ex antal fler tappskor... Man likom ber om ökat antal tappskor utifrån hantering.

Jag förstår vad du menar och är av samma åsikt som du, men du spånade iväg med väldigt mycket irrelevant info och nedvärderande kommentarer som jag inte anser tillför diskussionen någonting - sedan ber du om att man skall hålla sig till ämnet, fast du själv precis visat prov på att inte kunna hålla dig riktigt själv.

Menar inte att hoppa på dig, blev bara så fundersam, som utomstående läsare av tråden.

Förra våren hade jag också mycket tappskoproblem på min unga, valpiga klumpeduns till häst. Han har bra hovkvalité och så, men problemet var att han klev på yttre skänkeln av framskon med bakhoven (vilket man lätt kunde se eftersom de tappade skorna alltid var helt böjda). Det enda som hjälpte var att ha boots på fram i hagen, även dygnet runt då han gick på bete. Gärna lite stora så att de nästan går i marken i bakkant, så att om hästen trampar på sig så kliver den på bootsen istället för skon.
I år har det funkat bättre då han är äldre o lite mer välbalanserad, samt har breddat sig fram. Men på betet slits ju som sagt söm o sko fortare, plus att hovarna växer fortare, så nu efter en tappsko bara en månad efter skoning åkte bootsen på igen. Hellre det än att riskare att hovarna trasas sönder. Det måste ju också innebära stor belastning på lederna att "kliva ur sina skor", de sitter ju faktiskt rätt hårt.
Så, testa boots på och se om det hjälper!

Anfall,,,, jag??? Som är så Ödmjuk!!

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Åh herregud vilken skrattkramp jag fått! :D;)

Men jag måste säga att angående tappskon och sjön så håller jag absolut med dig. Risken för tappskor är hög. Du behöver inte poängtera att du står fast vid den ståndpunkten. Alla håller säkert med dig så du kan vara lugn ;)

Men det andra! Det var faktiskt du som drog in en massa andra aspekter på sjö-problemet i stället för att hålla dig till det som TS frågade efter. Dessutom gjorde du det inte på ett särskilt "ödmjukt" sätt heller. :crazy:

Okey svarar alla...

Det är FÖRSTA gången hon går i en hage med vattenhål, så det är INTE bara därför hon tappat skon. Jag har inte hittat den ännu men kommer göra ett nytt försök.

Min tös har aldrig gått på sina fosingar, inte vad man sett lr märkt av från hennes hovar. Så antagligen har hon väl alltid lyckats på något vis. I stallet jag hade henne för 1år sedan där fanns det någon sten på vissa ställen och kan ju ha fått skon lös där för man har alltid lyckats hitta skon på plan mark, lr i geggan när det varit sådant väder.

Tappskor är inte dyrt men jag tycker synd om henne som alltid tappar i slutet av skoningen, men då kan hovis komma ut tidigare och sko om helt men som nu när hon tappa i början av ny skoning ALDRIG gjort.

Hon har gått i olika hagar sen hon kom till betesägaren, men just då hon tappa skon så gick hon i vattenhåls hagen.

En sak till, det är inte alltid det är på framhoven hon tappar skon, är även bak sen aldrig mer än 1 sko.
Hon ska nog bli skodd idag som sagt så vi får se om alla stannar kvar tills ny skoning.
Annars får jag köpe mej ett par boots.
Har någe tygliknade boots som jag fick med ex ägaren. Hon sa att tösen alltid gick på sig och jag hade dom alltid på (Fram) men märkte inte alls att hon gick på sig så jag testa och tog av dom och inget märktes, hon gick inte på sig alls, jag kunde sitta och stirra i timmar när jag var i stallet (Då man inte hade annat för sig).

Märks väl.. Ingen som vill kommentera mina bilder?? :S

höger fram:
IMG_3307.jpg

Högern är den hon saknar sko på och den är inte skadad mer än en
liten liten flisa.

Jodå, det där är flisan och ett jack, men i övrigt efter att ha tappat skon mena jag att den är bra.

Jag fråga ju hur jag kan göra saken bättre eftersom att hon ALDRIG haft sådana fula hovar, ingen skråma någonsin har hon haft.
Jag mår dåligt av hur hennes hovar ser ut nu. :(

Jag ska testa att ta av bakskorna i nästa skoning. Är rädd för att hon blir blockhalt, så jag vill testa med bakhovarna först sen om det går bra kan jag ta av framfötterna med. Sen blir det på med skorna igen när det är dax för nästa skoning. Vill inte ha henne barfota på vintern, iförsig kan hon ju vara det på hösten.

Ska testa vid nästa som sagt. Men hur kan jag göra nu så att hovarna blir fina igen. Jag vill ha dom som förut och inte som nu :(

Senast ändrad:

Eftersom ingen annan säger något om din hästs hovar så tänker jag göra det.

Först vill jag att du ska veta att jag inte är varken hovslagare eller något annat i den vägen.

Jag tycker att din hästs hovar är för höga och understuckna. Trakterna är för långa och ser ut att ge sig iväg in under hoven. Om man tittar på hur hoven växer så ser man att din häst inte har så mycket anläggningsyta kvar att gå på. Det skulle vara intressant att se hur hovarna ser ut underifrån om du har möjlighet att ta fler bilder. Har du en utbildad hovslager till hjälp?

Skadan din häst har under kronranden kan vara antingen en hovböld som spruckit upp där eller en skada från en brodd. Denna kommer sannolikt att växa ut och inte ge hästen några problem.

Okey, tack för äntligen ett vettigt svar, det är vad jag söker, Hjälp alltså. Jag är kass på hovar men jag ser ju att dom är total förstörda och vet inte alls varför/hur dom blivit så här.

Kan däremot säga att hagen hon gick i hos fodervärden var si så där, den innehöll, sand, sten och gödsel från boxarna (Piss och skit).
Hon har ju haft broddar under vintern men som sagt jag hade henne inte då.

Jag skäms liite för att jag inte upptäkte hennes hovar tidigare (Kom till Falun för 1vecka sedan) Har varit ut och tittat till henne 4-5ggr totalt.
Först i lördags såg jag hennes hovar :(

Och ja, det ser ut och hängt med ett tag. Jag brukar ha på hovtjära på hennes hovar och fukta dom med vatten varje dag. Så jag har alltid haft koll på hennes hovar.

Först nu som hon har fula och dåliga hovar :(

Min hovslagare är duktig, både han och hans kvinna finns här inne, minns dock ej vad dom heter här inne. :P
Jag älskar honom, han är duktig.

Jag tog tillbaka Pillan den 4de maj från fodervärden då det var kaos med min tös där. Så mellan november och maj så har hon haft en annan hovis och det var först för 3v sedan jag fick åter min hovis som skodde henne.

Jag kan fixa bilder på undersidan, vill du ha på alla fyra hovar eller bara en? Ska bara komma ihåg kameran, vilket jag är duktig på att glömma. Hihii

Tack för ditt svar iaf, verkligen :)

Kanske ska berätta att jag inte lyckades hitta någon hovis från mitten på april tills för 3veckor sedan eller snart 4v eftersom han kom i början av Juni . INGEN kunde komma innan och sko min tös. Så hon fick gå ojämt den tiden. (Då hon tappat en sko).

Kan iförsig vara därför hon tappat den så tidigt?
Jag hade egentligen fått lov och vänta tills sista Juni men
Hovis kom i början av Juni så hon fick ju gå ojämt i 1½ månad.

Jag hade två hovisar som sa att dom skulle höra av sig när dom kunde sko och det var min som hörde av sig först då han även skulle sko fler i Falun. Så jag kunde inte göra så mycket sen var jag 20mil ifrån min häst med så min snälla betesägare har hjälpt mej med min tös, hon har dock inte varit till något problem. =)

Men ska testa och ta av bakre och se hur det går, blir hon blockhalt får jag sätta på igen och på med boots. Under tiden tills nästa skoning får hon ha på sig "tygbootsen"...

Tack för hjälpen iaf!!

Jag är har heller ingen hovslagar utb, men är väldigt intresserad att följa hovtrådar, och mina egna hästars hovar.
Jag tror inte din hästs hovar är katastrof. Om du går en runda på ett större stall (typ ridskola) och tittar på hovarna så ser många skodda hästar ut så här på fötterna.
Utom bilderna på Lille Skutts och SO Hovslagares skoningar så klart :bow:

Skadan hö fram som jag tidigare kommenterade kan orsakats av yttre trauma om det är som det ser ut på bilden att hår som saknas ovanför kronranden. Men om det bara växer bort enl Ideaal så gör det inget.
Skadorna i hovväggen bak ser ut som trauma efter brodd.
Din häst slår alltså gärna i hovarna i varandra och det är nog förklaringen till att du så ofta får tappskor.

Min komips häst som ofta får tappskor har så där dålig hovkvalité så det flisar sig i slutet av hovväggarna. Jag tycker din häst har en bra kvalité. (Några djupa fåror har uppstått, men det har ingen hovis på buke kommenterat.)
Jag tror att din häst bara behöver vanlig omsorg; utan förändringar i foder och jämna 8 veckors intervall på skoning. Av duktig hovslagare så klart!
Jag hade alltid använd boots som skydd över kronranden vid ridning och utevistelse i lerig hage.
Min häst trampar ofta av sig skorna. Speciellt om det är lerigt ute. Jag har provat ha henne barfota ett år nu. Det har fungerat bra och det är skönt att slippa hålla koll på om skorna sitter kvar varje gång man tagit en galopp i skogen! :banana:

Okey, ja jag kan ju minnas att hon alltid fått någon liten flisa när hon tapat skon. Men som sagt det har bara hänt i slutet av skoningen.

Jag försöker hålla jämna mellanrum med skoning (Då man får pengar) ibland har det gått iväg en extra vecka lr så då hovis inte kunnat komma. (Han har iaf 10mil och åka). Så jag förstår att han inte vill komma enbart för min tös liksom.

Dom flesta i Falun har fullt med hästar så jag har ju inget val att låta min tös gå och vänta för jag kan inte slå på en tappsko och vågar absolut inte ta bort den andra, TÄNK OM hon blir blockhalt liksom och en hovis inte kan komma.

Jag har funderat på detta med inga skor under sommaren, och kommer testa det. Men det blir först i slutet av denna månad då hon ska skos om. Då tar jag av bak och har på fram sen får vi hålla tummarna. (Hon flyttar till Örebro 4de Augusti) och kommer gå på bete där tills jag åter kommer till Örebro. (Blir i Falun tills 18de AUgusti, jobbar). Så jag får be min kompis och stallägaren i nya stallet ha en extra koll och ringa mej om dom ser något lurt, isåfall
får jag ringa en hovis.

Kan meddela att jag pratat med en hovis i Örebro redan och jag tänker testa med honom när det är ny skoning i Örebro sen får vi hoppas att skon sitter. Jag kommer fortsätta fukta och ha på hovtjära, men ska jag ta någe hovolja eller annat? Såg att dom har Aloevera Hovcreme för hovar, står så här :P

"En suverän hovcreme med extremt god effekt. Används varje dag och masseras in för bästa resultat. Kontinuerlig användning främjar tillväxten av nytt hornämne och förhindrar uppkomst av torra och spruckna hovar. Utmärkt att massera kronranden med, förbättrar cirkulation och horntillväxt."

Jag vet att sådant här inte brukar funka, men testa kan man väl? Pillan har faktiskt inte dåliga hovar. Men hon har varit lite av en vingeldam ibland.. Men jag tog av dom där tygbootsen då hon skötte sig fint då. Nu kanske hon börjat gå på sig igen då. Lr det ser man ju.

Får ha på dom där tygbootsen och se om det blir bättre, sen får jag
fortsätta som förut och verkligen försöka få skoning på bestämda tider. Man får helt enkelt boka ny tid när man har han hos sig. (Visa vill dock ej det ifall att man måste ut tidigare osv) :P

Tack för hjälpen iaf :)

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 245
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 434
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka