Ang hov och skor...

Molin

Trådstartare
Hallå!!

Måste bara få fråga om någon har samma problem som jag med sin häst. Jag skaffa min tös för 2år sedan i oktober. Ända sen då har hon alltid lyckats tappa en sko i slutet av en skoning. Alltså 1-2veckor innan ny skoning.

NU är det lite mer än 2v sedan hon skoddes och har redan tappat en sko på höger fram. Alltid olika hovar som hon tappar dom. Betes ägaren trodde att hon kan ha tappat den nere vid vattnet i hagen.

Kan man göra detta så man slipper denna tappsko varje gång? För hon tappar alltid en sko 1-2veckor innan ny skoning, nu dock 2veckor efter ny skoning :S

Blir tokig, min hovis bor några mil ifrån oxå och jag kan inte slå på en tappsko, måste fasen lära mej det.

//Malin

Sv: Ang hov och skor...

Hur ofta skor du? Oftare på sommaren?

Om de går på bete/ lösdrift sliter det mer på sömmen o skorna sitter kvar sämre.

Hellre tappskor än att hovis börjar sko trångt.

Lär dig slå på dem. Om hoven inte går sönder kan sätta sömmen i gamla hålen.

kanske behöver tätare omskoningar ? en av våra behöver skos om va 5 v. för att inte få tappsko.

Min dam skos var 6-7 vecka ibland när hovis inte kunnat komma tidigare har det gått även 8 veckor.

Jo jag håller alltid koll, men det dumma är att hon har bara
gått nu i hagen.. Hon har inte blivit riden på 2månader (Semester).
Nu när jag väl kommit till samma stad som henne och nyskodd och
allt så tänkte jag börja skritta henne.. Visst..

Måste få på skon först, vi har dock inte hittat skon, ska ut och se om man kan hitta den, men ganska omöjligt då hagarna är enorma :S Men tänkte kolla nere vid sjön om den inte är allt för stor.

Annars får det bli en ny sko igen. Jag bytte skor och faderullan när hon vart skodd för ca 2veckor sedan så det är mysko. På sommaren byter jag alltid skor vid ny skoning dels för slitningen.

Vad menar du med detta??

Att hon kan ha tappat skon nere vid sjön i hagen.. Dom har en lite sjö i hagen :P Hon kanske kan ha tappat skon där nere.. Det var vad betesägaren trodde...

Hagarna är dock ganska stenfria och är på stora ytor..

Om hästen har bra hovar och det inte är därför den tappar kanske du borde överväga att byta hovslagare?

Många gånger kan det bero på hovslagaren :smirk:
Granska skoningen, hur ser sömtagen ut? vinklarna? Är alla hovar "lika"? Har hästen rätt sko storlek? osv...

Min ena häst har aldrig haft problem med tappskor, men hos fodervärden (som haft en annan hovslagare) har hon haft flera stycken! Och nu när jag tagit hem henne glappar det lite här och var (trots att det var 2 veckor sedan hon skoddes). Skoningen ser OK ut, men inte mkt mer än så.

Min andra häst som knappt har några hovar :crazy: sitter skorna hyffsat på pga av en bra hovslagare, med tanke på hur lite till hovar hon har kvar. (ska plasta hennes hovar tillveckan då de trasar sönder mer och mer) Men det är på bättreingsvägen :)

Alltså min hovis är duktig och vill helt inte byta. Gillar han skarpt och som sagt han är duktig.

Jag har haft olika hovisar då Pillan stått på bete någon annanstans eller när hon var ute på foder tex, öven då tappar hon dom.

Jag kan ta lite bilder så får ni avgöra hur hennes hovar ser ut, kanske behöver jag köpa något tillskott för hovar??

Jag har inte haft så många hästar i mitt liv, däremot 3 foderhästar och ridit en massa andras hästar och ja hon jag har nu är min första egna liksom.
Jag ska kolla med förra ägaren om hon hade samma problem.

Kan ta lite bilder sen iaf, ska ut och titta till henne idag så :)

Att hon kan ha tappat skon nere vid sjön i hagen.. Dom har en lite sjö i hagen :P Hon kanske kan ha tappat skon där nere.. Det var vad betesägaren trodde...

Det tror jag med. Mig veterligt så har ingen seriös hästägare hagar som inte är avgränsade till en sjö av mer än en orsak.

1. Hästarna kan simma ut och drunkna.
2. Hästarna kan dricka otjänligt vatten.
3. Hästar med skor kommer ofelbart att tappa skorna i djyttjan.
4. Hästarna kan gå ner sig i dyn och sjunka.

5. Hästarna kan simma ut i sjön och inte återfinnas i samma miljö utan sökat på nästa närbelegen fast mark.

Kort sagt. Bara okunniga hästmänniskor gör avsaknad av avgränsning av hagen ner not en sjö eller annat vattendrag.

Man kan dagligen läsa om det onödiga merarbetet detta förfarande tillför räddningstjänsten.

Mig veterligt så börjar dom bli jättetrötta på denna typ av "inkompetenta" uttryckningar liksom jag med som skattebetalare som behöver betala för dessa tjänster.

Tänk på att Erat inkompetenta aggerande "själ" skattemedel för dom personerna i samhället som verkligen är i behov att att det finns ekonomisk budget för uttryckningar och vård orsakade av trauma utan primär männskligt orsakande.

Jag skulle aldrig i mitt liv vägra mina hästar att vistas vid våra vatten. Du har förmodligen aldrig sett hästar som en varm sommardag med tillgång av vatten i beteshagen badar och njuter för fullt av det. Hästar som står och leker i vattnet och äter de godsaker som bara finns just där. Hästar som vill ha det som växer på botten och blåser "kaffekoppen" för att halva huvudet måste under vatten för att komma åt det godaste strået. Nej du jag skulle aldrig vägra mina hästar detta!

Vi kan förmodligen skydda våra hästar mot alla upptänkliga farligheter som du målar upp men vad har vi då för hästliv att erbjuda?

Det är ingen stor sjö direkt, mer ett vattenhål som jag fatta betesägaren. Den ligger nere i hagen och dom har koll på hästarna.

Min tös t.ex är livrädd för vatten sen innan hon kom till mej och har inte vågat sig nära det där vattnet men när hon såg dom andra busa och dricka ur det så gav hon sig med och har iaf doppat hovarna i vattnet.

Hon är på sin vakt när det gäller vatten. Så länge det inte är en stor jädrans sjö som dom t.ex kan drunkna i lr sticka lr gud vet vad så tycker jag att det är ok. Hästar vill svalka av sig och leka när dom vill med och inte bara när vi vill svalka av dom.

Nu är dom flyttade till annan hade då gräset börja försvinna i hagen med vattenhålet.

Jag skulle aldrig i mitt liv vägra mina hästar att vistas vid våra vatten. Du har förmodligen aldrig sett hästar som en varm sommardag med tillgång av vatten i beteshagen badar och njuter för fullt av det. Hästar som står och leker i vattnet och äter de godsaker som bara finns just där. Hästar som vill ha det som växer på botten och blåser "kaffekoppen" för att halva huvudet måste under vatten för att komma åt det godaste strået. Nej du jag skulle aldrig vägra mina hästar detta!

Vi kan förmodligen skydda våra hästar mot alla upptänkliga farligheter som du målar upp men vad har vi då för hästliv att erbjuda?

Ja men du bedriver ju helt naturlig hästhållning (förutom att du stänger in dom med staket) och det är helt naturligt att en o annan häst drunknar eller simmar bort.

Tappskor i denna typ av miljö borde du heller inte ha så många av eller???

Jag trodde tråden handlade om skodda hovar och tappskor.

NU har jag fixat bilder på hovarna och dom ser förj*vliga ut tycker jag.
Iaf med hur dom sett ut innan jag lämna henne på foder för att jag inte hitta ny stallplats åt henne.

Bilder tagna idag!!

Vänster fram:
IMG_3303.jpg

Vänster fram, från sidan:
IMG_3304.jpg

vänster bak:
IMG_3305.jpg

vänster bak, från sidan:
IMG_3306.jpg

höger fram:
IMG_3307.jpg

höger fram, från sidan:
IMG_3308.jpg

höger bak:
IMG_3309.jpg

höger bak, från sidan:
IMG_3310.jpg

Högern är den hon saknar sko på och den är inte skadad mer än en
liten liten flisa. Imorron skulle hon få på sig en ny sko iallafall :)

Men vad tycker ni om hennes hovar? Hon har aldrig haft sådana här
hovar, hennes har varit såå fina alltså. Men nu förjävliga rent sagt..
Vad göra?

Tack!!
//Malin

Senast ändrad:

Säger den som började med att byta ämne!

Om jag började med att svara utifrån detta inlägg skapat av TS.
--------------------------------------------------------
Betes ägaren trodde att hon kan ha tappat den nere vid vattnet i hagen.

-------------------------------------------------------

Och svarar:

Det tror jag med. Mig veterligt så har ingen seriös hästägare hagar som inte är avgränsade till en sjö av mer än en orsak.

5. Hästarna kan simma ut i sjön och inte återfinnas i samma miljö utan sökat på nästa närbelegen fast mark.

Kort sagt. Bara okunniga hästmänniskor gör avsaknad av avgränsning av hagen ner not en sjö eller annat vattendrag.

Man kan dagligen läsa om det onödiga merarbetet detta förfarande tillför räddningstjänsten.

Mig veterligt så börjar dom bli jättetrötta på denna typ av "inkompetenta" uttryckningar liksom jag med som skattebetalare som behöver betala för dessa tjänster.

Tänk på att Erat inkompetenta aggerande "själ" skattemedel för dom personerna i samhället som verkligen är i behov att att det finns ekonomisk budget för uttryckningar och vård orsakade av trauma utan primär männskligt orsakande.

---------------------------------------------------------

Så har jag väl inte bytt ämne eller???

Som jag tolkar min egen skrift så ger jag bara en väldigt logisk förklaring till fur alla dessa tappskor har sin historik och uppkomst i.,

Trodde jag i alla fall.

Ja men du bedriver ju helt naturlig hästhållning (förutom att du stänger in dom med staket) och det är helt naturligt att en o annan häst drunknar eller simmar bort.

Nä tappskor har jag inga bekymmer med. Faktum är att jag inte har haft någon häst som simmat bort eller drunknat heller, trots att det gått hästar och kossor i beteshagarna i minst 50 år;).

Jag tycker snarare du spottar på TS för att hon är inkompentent hästskötare som inte vet att man kostar skattebetalarna massa pengar för att hästarna kan ta sig ned i vattendrag.

Du använder en mening, EN, i all denna text, där du uttrycker att det är i tappskossynpunkt som man inte bör ha hästar i närheten av naturligt vatten. Resterande spottar du och fräser om hur oseriöst, okompetent och farligt det är att ha hästarna nära vatten.

Så ja, jag anser att det var du som började med att byta ämne.

Kan bara hålla med.Varför så bitsk,coari??:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 245
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 434
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka